Brynäs IF

728307 inlägg · 7961 ämnen

Försäsongsmatcher 2013

« · 1585739 · » Till forumet

Sv: Försäsongsmatcher 2013

Johan Norrström:spelare kan växa ut till att bli stjärnor under brinnande säsong, frågan är bara vilka genombrott som kommer bland Brynäs spelare. under senaste guldsäsongn så växte många spelare mycket och många experter missade att förutspå detta (jag hade ju det på känn förstås). Facit lär komma så var lugn.

Kommentera

Huss: Fast räcker det? Med eller utan en riktigt bra center måste flera forwards spela på en högre nivå än dom gjort någonsin tidigare. Det är för mycket som måste klaffa för att vi ska kunna bli riktigt bra. Når man slutspel är det med beröm godkänt med tanke på den forwardsbesättning vi har.

Sen hoppas man ju alltid på att allt ska slå in, men ska man bedöma Brynäs lag som man bedömmer andra lag så kan man inte påstå att vi har ett slutspelslag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Enaranger:

Ger inte mycket för den där genomgången. Dessutom måste det vara en ganska otacksam uppgift att ranka spelare helt osedda. Jag menar Betyg 6 på Bill Sweatt?

Kommentera

Huss:

Brynäs Guld-lag var en grå massa. End of discussion. :)

Kommentera

Huss:

Hur länge satt egentligen Rahms fantastiska FBK-takter i? 4-5 slutspelsmatcher?

Kommentera

Zzz: Fast samtidigt, det är ganska lite som saknas för att vi skall få ett riktigt bra lag faktiskt. En riktigt bra center, en Rahm som hittar tillbaka till gamla FBK takter och kanske ytterligare en bra back.
Kommentera

Huge: Nä, Silfverberg stack verkligen inte ut alls ;-)
Kommentera

Enaranger: Jag håller med honom på dom flesta punkter. Jag tror själv på en 10:e plats för Brynäs i år. Det finns för många frågetecken för att kunna motivera en högre placering. Faller allt på plats kan slutspel vara möjligt, men då är det många som måste kliva fram och bryta ny mark.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: den va bra den! Du får verkligen till det
Kommentera

TobiasR: Vi tog ju som bekant guld med det sämsta gäng Sundlöv nånsin ställt på isen. Bevisar med full tydlighet att ditt resonemang stämmer: behövs inga stjärnor för att vinna.
Kommentera

Enaranger: Ja vad ska man säga...?

Om Sunken: " Dock inte speciellt snabb och jag kan tycka att hans defensiv är överskattad. "

-Kanske överskattad defensiv men hans snabbhet (utan puck) är ju hans signum... Finns inte många ES-backar som tar honom över 25m. Okunnigt uttalande!

Sen att ge Anton betyget 6... Kommentar överflödig...
Kommentera

Carl Lejonkräk:

I så fall måste de flesta vara rätt säkra på en plats i laget i premiären mot Leksand.

Kommentera

Enaranger: Ja det är ett jävla snack om forwardsstjärnor, vilket är ren bullshit. Ett lag behöver inte stjärnor för att vinna. Kolla tex boston bruins som inte har någon forward som sticker ut poängmässigt utan alla jobbar för varandra och poängen fördelas på alla spelare inte bara 1 eller 2 som det gör i pittsburgh(crosby, malkin) eller tampa(stamkos, st.louis) och vi minns alla hur bruins totalt körde över pittsburgh i semifinalen. Visst ska jag inte sitta här och jämföra brynäs med boston. Men stjärnor fixar inga titlar, det är det jag vill säga.
Kommentera

För er som inte sett det ännu.
Nu har genomgången av Brynäs publicerats på hockeysverige.se.
Kommentera

Johan Norrström: Alla lag blir givetvis giftigare när det är allvar. Inte många spelare som tex. riskerar skada genom att täcka skott eller riktigt tar fighten framför mål eller runt sargerna i försäsongsmatcher. Om du någon gång har sett en träningsmatch så vet du vad jag snackar om, inte direkt högt tempo eller många kampmoment därute under dessa matcher. Dessutom kan lagen som möter varandra ha helt olika träningsupplägg vilket för ett lag kan ge träga ben och för motståndarna så kan benen vara trötta.

Unga spelare som ser sin chans att spela in sig i truppen brukar kunna imponera medan äldre spelare med "säkra" platser i laget ofta ser väldigt loja ut. Vill du dra stora växlar över resultat i träningsmatcher så var så god och dra men jag kommer aldrig att dra i några växlar över dessa matcher.

Kommentera

Robin Jacobsson ur dagens Expressen:

Vad tror du om Brynäs chanser inför kommande säsong?

– Det handlar mycket om att alla ska dra åt samma håll. Det kommer bli tajta matcher, så det gäller att alla vet vad de ska göra där ute. Det ska bli intressant att se vad de nya spelarna kan göra. De är intressanta spelare som ser bra ut och de kommer att bidra offensivt.

Tycks mig som spelarna ställer in sig på en tuff säsong i år. De börjar nog inse att det kommer bli en kamp att nå slutspelet (vilket man borde om man jämför spelartrupperna).

Kommentera

Carl Lejonkräk:

"Turneringsseger för Modo

Modo plockade under lördagen hem turneringssegern i SCA-cupen för andra året i följd då Leksand besegrades med 4-0 i den avslutande matchen."

Då blir de giftiga när det ger 100% då.
Kommentera

TobiasR: haha gubbarna har på halvfart i Modo med ser jag.
Kommentera

Huge: vilken bedrift!
Kommentera

Huge:

Nja det var väl Lejonkräket som hade någon teori om att Brynäs gick på halvfart nu under försäsongen. Skiter i den fullständigt gör de ju bevisligen inte. De har ju skotträning. :)
Kommentera

Zappaholic: Vad jag kan se så har vi chansen på slutspel i ET, förutsatt att TPS förlorar en av sina återstående två matcher mot Tappara samtidigt som vi tar full pott mot Djurgården i VÅRT dubbelmöte.
Vore kul med lite nerv och en avgörande match på Hovet på lördag....
Kommentera

Huge: Hmm, visst ;) ;) ;)
Kommentera

EskilstunaLasse och Rodrigo:

Ja, det var just det jag också försökte mig på, utan att ni verkar ha märkt det...
Kommentera

Huge:Det kallas ironi
Kommentera

Huge: Ironi.
Kommentera

Rodrigo: För en stund sen var du inte speciellt imponerad av det Scott presterat i AHL.
Nu tror du att han kommer att göra 60 poäng i Brynäs.

Svårt att bestämma dig?

Kommentera

Sen är det väl redan nu allmänt känt att Brynäs, i egenskap av SHLs bästa offensiv, även kommer ha SHLs bästa powerplay. Just nu har dom ju bara lallat runt, det kan till och med en läktarcoach se.
Kommentera

Huge: Bara att se en som Greg Scott, alla vet ju att han kommer göra 60 poäng under säsongen. Inte en chans att han kör på helfart.
Kommentera

Zappaholic:Du tjötar fortfarande om dina täningmatcher.

Sundlöv borde ha avgått för flera år sedan.

Kommentera

Rodrigo: "Trevligt också det här med att Brynäs spelare SÅKLART skiter fullständigt i försäsongen medan alla andra lag tar det på blodigt allvar. Självklart är det så. Det är därför det går knackigt för laget."

Hmm....
Varifrån har du fått intrycket att spelarna skiter fullständigt i försäsongen och att andra lag tar den på blodigt allvar?
Har TJ och Sundlöv sagt det?
Har inte läst det nånstans, men kan ju ha missat det....
Kommentera

Huge: Nej, det är inte nödvändigt. Undrade bara då jag inte läst något om hur man tänkt sig med hur man ska spela och med lagbygget, osv osv.
Kommentera

Rodrigo: Vad jag hört ska Brynäs spela en form av 1-3-1-system. Sett en match nu på försäsongen och där såg det ut att stämma med en spetsspelare och en "libero"...men vad vet jag. Jag är ju en jävla läktarcoach...
Kommentera

Rodrigo: Nytt och nytt, vad jag förstått blir det ett lite mer avvaktande styrspel jämfört med ifjol enligt TJ. Minns inte var och när jag läst det men det finns säkert nån som kan gräva fram nåt konkret om du vill ha bevis.
Kommentera

Huge: Hur kan vi vara så säkra på att man ska nöta in ett nytt spelsystem? Har Sundlöv eller Jonsson påstått det någonstans? Det kan mycket väl vara så att dom har sagt det, jag har bara inget minne av att jag läst det någonstans
Kommentera

Zappaholic: Dom flesta som sågar nu sågade innan träningsmatcherna också. Pga diverse konstiga värvningar.
Kommentera

EskilstunaLasse: Jag har svårt att begripa varför någon sågar en sportchef efter några träningsmatcher? Eller baserar du vad du tycker på tidigare säsonger?
Kommentera

EskilstunaLasse: Så du baserar den synpunkten på en halv försäsong, där både nya spelare och ett nytt spelsystem ska nötas in, vilket inte görs på en kafferast?
Låter nyanserat och seriöst värre....
Kommentera

Zappaholic:Men sågningen är inte riktad mot laget utan mot Sundlöv som jag och många med mig anser har misslyckats med lagbygget.
Kommentera

Gurra88: nope, ingen bra lösning. Men jag tycker laget är värt tio seriematcher innan någon startar motorsågen. Nu sågas det friskt på sina håll efter några träningsmatcher vilket känns lite väl onödigt.

Vill inte du ge laget en chans att prestera i serien innan du kapar längs fotknölarna?
Kommentera

Zappaholic: Du vet vad vi hade för materieal föregående år, att vi tappat de två mest kreativa spelarna och ersatt med defensivt skickliga forwards och bunkrare.

Tycker du det låter som en bra lösning? 

Kommentera

Rodrigo: varför skulle de skita i försäsongen? Vem har påstått det?
Kommentera

Trevligt också det här med att Brynäs spelare SÅKLART skiter fullständigt i försäsongen medan alla andra lag tar det på blodigt allvar. Självklart är det så. Det är därför det går knackigt för laget.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Det saknas inte bara en naturlig sniper, utan en naturlig poängproducent överhuvudtaget. Något som dom flesta andra lagen faktiskt har, eller har värvat inför den här säsongen. Och det är inte bara lag som har tappat sina två bästa poängproducerare, men men.

Harju kan antagligen göra rätt mycket mål, visst. Men hur många mål tror du egentligen spelare som Thuresson, Rödin, Brodin, Nokelainen, Scott och Ollas kommer göra? Thuresson visst, han har nog kapacitet att komma upp till 20 mål.

Rödin gjorde 7 stycken i sin senaste säsong i Brynäs och han har dessutom två svaga säsonger i AHL bakom sig, känns bra, eller hur?

Brodin har som mest gjort 4 mål på en hel säsong i SHL och den senaste säsongen i DIF gjorde han 2 totalt... men visst, han gjorde ju trots allt 10 mål på 60 matcher i SM-liiga, imponerande.

Nokelainen har aldrig ens tagit rollen som målskytt, känns otroligt säkert att han kommer stänka in några, riktigt säkert kort har vi ju där. 

Greg Scott gjorde 13 mål på 69 matcher i AHL förra säsongen. Inte speciellt imponerande det heller.

Jesper Ollas har som mest på en säsong gjort 7 mål, i SHL.

Men visst kan man välja att tro att alla dessa spelare kommer spela över sin kapacitet och vissa helt plötsligt ska göra massvis med mål. Ganska svårt att se det nu bara. Laget har dessutom inte bara brist på målskyttar... utan även framspelare. 

Nej, det är för mycket som måste slå in samtidigt för att det här ska funka.

Kommentera

EskilstunaLasse: Om du syftar på mig när du skriver om kommande bortförklaringar så kommer i alla fall inte jag förklara bort ett smack. Men jag sågar hellre då matchandet har kommit igång på allvar än nu.
Kommentera

Gurra88: Haka på? Nja, jag väljer att vänta tills de spelat ca tio omgångar. Först då tycker jag man kan se vad det är som fattas i laget. Jag har inte sett en enda träningsmatch så jag har svårt att göra en rättvis bedömning. Till skillnad från vissa andra då, som verkar ha sett alla matcher hittills. Hur såg det ut igår? Antar att du såg matchen.
Kommentera

Gurra88:Först kommer förhoppningarna som snabbt går över till övertro för att sedan gå över till bortförklaringar. Vi har sett det förr och det kommer alltid att vara så.
Kommentera

Zappaholic: så du hakar på de som tror att alla helt plötsligt ska börja producera bara för att man får på sig en brynäströja?
Kommentera

Gurra88: Jag tänkte att en hel del forwards samt några backar skulle göra mål.
Kommentera

EskilstunaLasse: Alla spelare ska ju helt plötsligt bli offensiva i Brynäs:)
Kommentera

« · 1585739 · »