Brynäs IF

727610 inlägg · 7962 ämnen

Frölunda HC-Brynäs IF 15-10/13

1593803 · » Till forumet

Sv: Frölunda HC-Brynäs IF 15-10/13
foppa78:
Vet ej, fr brynas.se
Kommentera

tjugo8: Skadorna duggar tätt som vanligt i Brynäs tyvärr! Vet du om det gick sönder något i foten på Brodin?
Kommentera

Bertil in
Brodin ut, skottet på foten
Kommentera

DavyDjoos: Löf kan heller inte lastas för målet när han blev ensam med två riktiga hockeyspelare men nån gång borde han komma ivägen för pucken.

Har Brynäs drabbats av nya sparkrav? Försäljningschefen ersätts av intern sökande. "Jag älskar utmaningar och att lära mig nya saker så det här känns fantastiskt inspirerande" säger den tillförordnade försäljningschefen. Brukar inte vara billigt att anställa chefer som måste läras upp.

Kommentera

tjugo8: ja, håller med, det är väl endast Bertilsson som brukar våga gå fram, men då har det gått bra för det mesta, överlag är vi värdelösa på just det... Lite som Bertilsson avstängning för huvudtackling då ha stod upp på offensiv blå - bra grundintention...

I detta fall är skulle jag ändå inte ha litat på Lauritzen och Löf bakåt, så hade önskat att Sunken säkrat...

Men, som sagt, överlag önskar jag detta beteende, men då måste alla kugga - nu blev det fel pga Lauritzens förkastliga agerande och att Sunken agerar som att han har medspelare som gör sitt jobb...

Svårt fall för doktorn...
Kommentera

DavyDjoos:

Tycker Sunken varit mkt svag länge, men vill ändå försvara honom lite här

Han gör ngt som jag tycker vi varit svaga på i år...när vi är samlade i försvaret o i numerärt övertag, våga kliva fram...jag har sett 1-2 man få anfalla långt in i vår zon trots att vi är samlade 4-5 spelare...

De Basse gör är att han spelar ett egoistiskt, oansvarligt, nonchalant back-check...Han är "3:e man hem" men tar inte sitt ansvar och täcker upp när Sunken går bom...

Första bilden på play.shl.se är väldigt komisk...Basse är den enda som har ryggen åt en 50/50-situation strax före vår blå...

Blir mer tragikomiskt när stressen kommer för honom och han faller i en piruett

Inspelningsbara hårddisken är bästa investeringen på länge...

Kommentera

tjugo8: i situationen som gör att Sunken tjurrusar framåt och försöker hjälpa till? Jag hann aldrig se repris så långt bak, så kan inte återskapa den bilden i min skalle till fullo, minns att det slarvades, ev. av Lauritzen i mittzon, men för den saken skull borde Sunken säkra bakåt, framförallt då hans backkollega inte riktigt håller på denna nivå... Det är sådana beslut av Sunken som gör att han också ifrågasätts titt som tätt också...

Påminn mig gärna om situationen innan med Lauritzen...
Kommentera

DavyDjoos: Jag håller med, men samtidigt visar det hur sårbart Brynäs är på försvarssidan vid hög press. Likaså att vi saknar centrar som, likt Järnkrok, kan avlasta backarna genom att hålla pucken den där extra sekunden för att sedan sätta den på ytterforwards med fart. Våra nuvarande backar, med några få undantag, håller inte riktigt för det spelet. Sunken, Löf och Djoos har oerhört svårt när ingen avlastar dem, t.o.m. Jacobsson fixar det i flera lägen bättre än den trion.
Djoos har hur mycket potential som helst men i år verkar han av någon anledning ha problem med tempot eller så är han bara mer ambitiös med passningarna vilket gång efter annan får honom att hamna i tidsnöd.
Kommentera

Zzz:Reaktionerna kanske är överdrivna men det är dock oroande att vi bara har vunnit 4 matcher under ordinarie tid och nu har vi fått stryk tre matcher i rad. Det gäller att vända trenden snabbt så att spelarna inte tappar självförtroendet. Modo är inget att leka med sedan Cuminsky kom tillbaka.

Igår saknade jag aggressivitet i spelet. I tredje perioden tilläts Brynäs att ta över då ställningen var 3 - 0.

Kommentera

tjugo8: Du har rätt, i dom matcher Brynäs faktiskt spelat bäst har man fått med sig minst poäng. Speciellt dom inledande matcherna på hemmaplan, vilket är en svaghet. Sen när man spelat sämre har man lyckats plocka med sig poäng, vilket är en styrka. Men jag är mindre orolig nu än jag var inför säsong, jag trodde det skulle gå åt helvete i år. Men Scott, Rödin, Thuresson och till viss del Sweatt har överträffat mina förväntningar och vi har tagit många fler poäng än vad jag räknat med. Sätter jag min oro nu i realation till vad jag trodde inför säsonen så känner jag mig relativt lugn.

Och om vi pratar om matchen igår så tycker jag att reaktionerna är överdrivna.

Kommentera

Zzz:

Ok, om vi nu är inne i en svacka...när befann vi oss på en spelmässig topp med god poängavkastning...?

Jag har inga direkta krav på placeringar bland slutspelsplatserna och det är inte nu som säsongen kan/ska sumeras

Men jag, flera andra (i viss mån även TJ) blir förbannade och frustrerade när det inte går att få ut mer ur detta material, i 60 hela minuter, i fler än en match...

Jag vidhåller att vi efter 13 omgångar bara gjort 2-3 bra matcher, och det är oroande

Kommentera

DavyDjoos: Håller med till fullo, ville bara tala om för vår smygbrynäsare att vår oförmåga att kvittera när vi ändå fick chansen sista 10, isf är lika stor orsak till förlusten som Rahms/Gundes gemensamma slarv.
Bortsett från andra tycker jag ändå att vi gör en Ok match rent jobb- och inställningsmässigt.
Kommentera

Jag tycker många är överdrivet negativa om matchen igår. Brynäs gör ingen bra match men ingen katastrof som man får känslan av här inne. 1:an i BP och 2:an på slarv av Gunderson/Rahm. Efter det är matchen mer eller mindre körd som det känns även om Brynäs sprattlar till i sista. Hade Brynäs kunnat hålla nollan längre tror jag inte Frölunda hade orkat trycka på på samma sätt. Men ingen skam att åka på stryk i Scandinavium i år.

Brynäs är inne i en svacka och den kommer man komma ur och det kommer att komma nya svackor, precis som för alla lag. Dom som är mest negativa härinne är dom som trodde på kvalserien, nu har dom visst reviderat förväntningarna och tror/kräver på topp 4:a.

Jag giller verkligen Rönnberg. Hans eftersnack och när han går in på detalj vad han är missnöjd med i spelet giller jag. Han låter extremt akademiskt och precis. Jag får inte den känslan med Jonsson, han är mer som Hamrén. Det är mer känsla och energi som det talas om när han pratar och väldigt lite innehåll. Eller så väljer han att inte dela med sig..

Kommentera

DavyDjoos:

Och vad anser du då om Lauritzens agerande vid 3-0?

Kommentera

Huge: vi förlorar inte matchen pga ett horribelt undvikande av domslut, där vi självklart skulle ha ett PP, utan på att vi inte gör jobbet till 100% med 100% energi och frenesi, vi är inte tunga och jobbiga nog att möta innan vi har släppt ett försprång på tre mål.

Vi ger bort tvåan och trean pga flera individuella misstag, pga. att vi inte är med i matchen, blir osäkra etc.

Rahm ska t.ex. suga åt sig pucken efter Ryans slarviga bakåtpass, så är det bara, slänga sig över pucken om det inte går på annat sätt...

Sunken sätter också Löf och Rahm i svår situation vid 3-0, Sunken skulle gått på säkerhet där, inte tjurrusat framåt för att täcka upp ett misstag framåt, följden blir att han lämnar Löf själv mot Frölundaspelarna...

Vi måste vara med från start, hålla i det man kommit överens om i 60 minuter, utan större dippar, jobbet måste alltid göras, även då pucken inte studsar ens väg - men den studsar ens väg oftare om man gör jobbet till 100-110%...
Kommentera

mattias - 74: Inte en siffra rätt.
Den här gången heller.
Synd att du inte såg sista.
Då hade du sett att Frölunda blir lite passiva, vi gör 2 snabba mål och har dom i gungning rejält. Kvitteringen hänger i luften flera gånger, domarna missar en solklar utvisning med 2 minuter kvar och dom kan med tur och viss skicklighet hålla undan.
Det är DÄR vi förlorar matchen, inte på en oturlig puckstuds som överraskar Rahm.
Att jag sen tycker att han borde ha slagit undan pucken istf
försöka stoppa den är en annan sak, och lätt att säga med facit i hand.
Kommentera

Hur viktig är egentligen Bertilsson? Verkar vara som att laget helt tappar självförtroende när han försvinner.

Skriv livslångt kontrakt med Bertil!

Kommentera

Huge:

Jag såg 2 första perioderna och ni förlorar matchen pga Rahm ger bort 2 - 0 målet. Vad fan är det med dig?

Kommentera

Huge:

Expressen: "Anton Axelsson rakat in 2-0 efter en jättetavla av Brynäs-keepern Robin Rahm."

Fan vad taskigt de skriver om Rahm! ;-)

Kommentera

Så bra som tabellpositionen visade innan (2a) är vi nog inte, min förhoppning är dock att vi är bättre än vad senaste matcherna visat.

Tycker det tar lång tid innan vi kommer in på allvar i matcherna.

Ska vi vara top 6 måste i stort sett alla försvarsspelarna samt målvakterna upp flera procent.

Djoos och Löf's dåliga spel blir extra kännbart med en Sunken helt ur form och Bertilsson/Persson borta.

Tror jag väntar 3-4 matcher innan jag börjar gnälla om nyförvärv.

Kommentera

Basse orsakar 3-0 o det är det vi inte orkar ikapp...
Avd minst en skada bakom varje nytta...
Kommentera

SH: Helt rätt. Nu känns vi lite tunna, speciellt mot ett sånt här bra motstånd där backarna ideligen får slita hårt.
Ex Djoos har det jobbigt och är ju normalt sett en pucksäker back som brukar ta sig ur press från forwards på ett bra sätt, och när det inte funkar så avslöjas hans fysiska tillkortakommande. Och då har han ändå enligt uppgift lagt på sig ett par kilo inför den här säsongen.
Men som du är inne på: handlar nog mkt om självförtroende.
Kommentera

Huge: Behövs nog få in både Persson och Bertilsson och få ett mer fysiskt spel i alla backpar. Djoos har totalt tappat självförtroendet och Löf hänger inte med... båda är ok med pucken på bladet men minsta lilla stress så är det kört....
Kommentera

3-2 till Tyskland sånna tapp känner man igen eller hur Brynäs!

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: Nja, tycker inte att vi GER bort matchen i andra, mer att dom är ett bra lag med hög fart och vi får förståeligt en del problem att freda oss.
Plus att dom får tvåan turligt och kan bygga vidare på det. Trean är inte mkt att säga om, Löf borde dock ha markerat sin gubbe och låtit Rahm ta skytten, nu blev det varken hackat eller malet då Löf kom på mellanhand och Rahm tvingades täcka både skott- och passalternativ.
Starkt ändå att vi kommer igen och sånär tar det till förlängning.
Är mest konfunderad över att vi som du säger, inte försöker spela som i tredje redan från start. Det är ju den taktiken som gett oss de flesta bortapoäng så här långt, nu fick vi dessutom chansen gratis sas, iom att Frölunda inledningsvis kändes betydligt tamare än vad man hade förväntat sig.
Kommentera

bradberry: " Beror på Frölundas passivitet. Hävdar att Bif är helt i avsaknad av rytm i spelet. Även i tredje."

Inte vårt problem om dom blir passiva.
Dessutom relativt vanligt att man går ner sig en aning efter 3-0, speciellt om man inte känt sig hotade desförinnan.
Avsaknaden av rytm i spelet stämmer däremot, nåt man tydligen jobbar hårt för att förbättra. Iaf ett litet fall framåt idag jämfört med senast mot Växjö, vi möter dessutom ett annat motstånd idag, vilket måste beaktas.
Vi gör ändå match av det till slut och som du säger: bedrövliga att man missar den solklara trippingen, PP där och jättechans på kvittering.
Tror att veckovilan kommer mkt lägligt, vi får tid att TRÄNA ordentligt på just försvarsbiten. Tufft matchande och enbart matcher har både sina för- och nackdelar.
Kommentera

Zappaholic: " Hoppas han då inte menade att första och andra var bra :-)"

- Han var nöjd med första. Inte med andra/tredje.
Kommentera

Time-out-Tommy...
Ingen Time i lördags=säga åt hemmapubliken att man gett upp m 10 min kvar...

Idag; Rönnberg säger tack för kaffet, Tommy säger att han måste prata m spelarna...kom igen! Vad kan han tillföra i det läget...?

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen:

Synd att domarn fega ur, det var en klar utvisning! Detta med att spela sig ur egen zon var ett problem och  lagen läser av Gunderson rätt bra nu vid blå.

Kul att Enterfeldt fick göra mål.

Kommentera

bradberry: Hoppas han då inte menade att första och andra var bra :-)
Kommentera

Qvarre: Lysande avslut. Kan bara hålla med. Och bollen är rund.
Kommentera

Jajjen:
man vinner några, man förlorar några.
Vi får se hur det går. Puss och kram!
Kommentera

Zappaholic: Ja... Kan hålla med!

Lustigt att Tommy helt är inne på det jag nämnde. Att tredje INTE är bra och just att man saknar rytmen i och med att stillastående spelare får puck och att man tappar å fipplar...

Löf- SÄLJ!!! Sprider oro, tappat puckar, tar felbeslut...
Vad har hänt med Scott? Några riktigt bleka insatser på rad nu...
Kommentera

Attans, otur igen.
Kommentera

Qvarre: Jag hade inte klarat att vända på matchen. Inte Jonsson heller uppenbarligen.
Kommentera

bradberry: Är det så enkelt att Bif inte är matchtränade för 60 min?
Djuuuuuupa dalar med små ljusglimtar är det så Bif ska agera så blir det knappast slutspel.
Kommentera

Zappaholic: hade vi fått PP som vi skulle ha haft på slutet så hade vi kvitterat...synd också på Rahm/Djoos tavla...ett fall framåt i alla fall
Kommentera

Jajjen:
vad hade du gjort för att vända på matchen?sparkat halva laget, bytt målvakt och avgått?
Vi tar Modo på torsdag.
Kom ihåg vart du läste det först..
Kommentera

Peja: Fuckin poetry: "Om ni vill prata om varandra kan ni göra det i bubblor."

73-27 i bollinnehav till Tyskland. Är väl ungefär som Frölunda.

Kommentera

Snygg piruett av Basse vid 0-3...
Time outen gav inget heller...
Kommentera

bradberry: Hävdar att FHC:s dominans beror på Brynäs passitivitet...
Kommentera

Allmän uppmaning från moderatorerna i Brynäsboken:

Kom igen. Snacka hockey istället för andra skribenter. Om ni vill prata om varandra kan ni göra det i bubblor.
Kommentera

Zappaholic: Beror på Frölundas passivitet. Hävdar att Bif är helt i avsaknad av rytm i spelet. Även i tredje.

ZEBRAJÄVEL som inte tar årets tripping med två minuter kvar.
Kommentera

Huge: Inte mycket att säga om...vi ger bort matchen i andra. När vi väl tänder till är vi bättre än FHC. Se för fan till att lira så här i TRE perioder. Då är jag inte orolig.
Kommentera

Division 1 klass på den timeouten
Kommentera

bradberry:Usla? Inte i tredje...nu spelar vi ju hockey. Det är denna intensiteten jag efterlyser från start. 
Kommentera

Lindström: Brynäs är usla.

Tillfälligheter har givit oss kontakt. Varför envisas med att spela på stillastående forward hela tiden. Måste ju vara bättre att komma med fart...?
Kommentera

70 Rodrigues: Jag tror på sudden. Snart 3-3 sen tar vi extrapinnen på straff när Rahm stänger igen :-)
Kommentera

Zappaholic: Ja säg det?
Kommentera

70 Rodrigues: Vi har läge på poäng. Varför inte lira så här från start istället?
Kommentera

1593803 · »