Brynäs IF

730588 inlägg · 7961 ämnen

Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]

« · 1708761 · » Till forumet

Sv: Frölunda–Brynäs IF [2015–10–31]
bloggar.expressen.se/sannylindstrom/ Intressant läsning. Oroligt roligt att se brynäsare med på denna lista, man blir stolt som Brynäsare. Sen kan man tycka att rankningen är lite konstig
Kommentera

Huge: Varje gång jag är inne på detta forum ser jag massor av härliga kommentarer! Fans som visar känslor och skriver kritiska observationer från Brynäs matcher. DET är precis vad man ska göra på ett hockeyforum, i min mening. Jag blev avstängd efter att jag skrev fan två ggr till "någon" efter att vederbörande skrev att Brynäs förlorade mot ett bättre Örebro, i en match där alla andra såg att så inte var fallet. Fattar inte varför du alltid måste ta på dig rollen som den som motsätter sig allt och alla i alla lägen? Kan du inte bara se det alla andra ser? Det ÄR en bedrövlig bedömning av målet, som kunde inneburit förlust för Brynäs! Blir så trött på din härskarteknik! För övrigt spelades SHL-säsongens bästa match igår (än så länge) och ett av lagen var mitt kära Brynäs. Är så stolt! Hoppas att alla skador läker fort och att Rödin håller sig fräsch efter skitturneringen så kör vi hårt efter uppehållet. Älska Brynäs alltid!
Kommentera

Tänkte bara fråga, finns presskonferensen att titta på någonstans? Hittar den ej och hade varit roligt att se på!
Kommentera

Så stolt över Brynäs insats igår! Förövrigt tycker jag Starkbaum är given etta just nu, Sandström får hoppa in och avlasta..
Kommentera

7225: Rätt gott att bo i Uddevalla idag. Först retar man alla för att blåvitt torskade. Sen som lök på laxen så vinner Brynäs över Frölunda. Det är väldigt tyst på sociala medier idag: )
Kommentera

En liten hälsning till våra fina zebror!
Kommentera

Rumpelstiltskin: Modo värvade ju också bättre än oss enligt både JFK och Modomille. De härjade ju hyffsat härinne under silly och tjatade om att Modo värvat så bra och vi så dåligt.
Kommentera

Zappaholic: ja och JFK lovade att modo skulle sluta högre än brynäs! Gulligt!
Kommentera

7225: Tänk att vi är 20 poäng före Modo efter omgång 16. Trots att de har ett mycket bättre lag :-)
Kommentera

mattiask: Sen har ju inte NJ möjlighet att lämna målgården efter att pucken lämnat densamma vilket gör att det heller inte kunde dömas offside i målgården. Min bestämda åsikt är att kameran endast bör användas till att kolla om pucken är inne eller inte.
Kommentera

SWEATT: om jag inte har helt fel så körde väl Enterfeldt med röd tröja för någon vecka sedan och Vrana började göra det förra veckan.
Kommentera

SWEATT: undrar också det..och PoW?
Kommentera

Någon som har koll på hur Enterfeldt och Vrána tränar? Kör de solo fortfarande eller är någon med och kör med röd tröja(Enterfeldt framförallt?)?
Kommentera

Huge: Jag köper hela ditt resonemang och förstår exakt vad du säger och vart du vill komma. MEN jag köper fortfarande inte att målet döms bort.
Ska man döma bort denna typ av mål oavsett vilket lag som gör dom kommer förstöra sporten.
Spelare kommer aldrig kunna gå på en retur för risken att åka på sådan här skit.

Då är det ju i princip samma sak med Lasch mål igår.
Regeln säger att det inte får vara en sparkrörelse.
Då finns det i min bok bara en enda väg att gå.
Antingen tar man bort allt som har med målgård att göra, dvs målen som görs. Samma med skridsko. Antingen tar man bort alla mål som görs med skridskon eller så inte.
Men som det är idag är det jävligt diffust vad gäller sådana här situationer.
Målet igår tycker jag är solklart. NJ stör endast Frölundas målvakt genom att Frölundas back knuffar honom framåt.
Kommentera

Forsberg 1978: Vet inte om nån skrivit det men "Ollas is Back!" Satan i gatan va bra han var igår.
Kommentera

Förlvrigt den klart bästa SHL match jag sett iår och då gäller det från båda lag.
Kommentera

Vad jag ksn förstp av regelboken så kan johnson vara kvar i målgården om pucken är där problemet är att efter han har sjutit sin retur går pucken ur målgården och han är kvar därför godkänns inte målet efter regelboken. Därav inte sagt att jag håller med om att de borde dömts bort, om dem nu vill ha fler mål i SHL borde man godkänt det.
Kommentera

Går ovanligt lätt att hantera bakfyllan efter 3 goa poäng!☺️☺️☺️☺️
Kommentera

Saken som är mest sjuk med det bortdömda målet igår:
Hur partisk man än må vara, kan ingen människa på detta jordklot påstå att målvakten blev mindre hindrad i Djurgårdens 1-0-mål mot Brynäs i omgång 54 förra säsongen, än vad målvakten blev i det bortdömda 4-2-målet igår. Då tänker jag på att dif-spelaren håller handen på Starkbaums mask, dvs. Starkbaum har ingen möjlighet att ens se skottet.

Det som gör detta ännu mer bissart är att man från officiellt håll har sagt att man ska vara MINDRE restriktiv i situationer där motståndaren stör målvakten denna säsong, än vad man var förra säsongen. Totalt patetiskt!

Hur som helst var det oerhört skönt att vi ändå vann matchen. Vettefan om jag hade klarat av ännu ett sent baklängesmål.
Kommentera

bifhjärta:

Har heller några domslut emot oss och några onda ögon från domarna på Bulan, än att få TJ tillbaka i båset.
Kommentera

Huge: Man kan ju tycka att om ens egna backa befinner sig i målgården så borde regeln vara förverkad. De är ju lika störande som en motståndare. Har de dessutom tryckt in en motståndare i densamma så är det ju bara två val. Antingen mål eller interference.

Domarna gör det verkligen inte lätt för sig genom sitt agerande.
Kommentera

Zappaholic: En obehaglig sak är att det känns verkligen som om zebrorna vill och försöker döma bort oss i flera matcher..Tänk i ett slutspel i match 7 där zebrorna bestämt sig..då är det inte enkelt.
Kommentera

Zappaholic: Bedömningen görs ju i videorummet, kan inte tänka mig att publiktrycket har nån större påverkan på herrarna som sköter den saken.
I övrigt var väl domarna helt Ok, dom tog ju oftast för solklara saker som puckout osv.
Ja, en klockren lagseger via hårt jobb på alla kanter.
Ollas, vilken gigant. Liksom Sunken, har aldrig sett honom bättre.
Sicken skillnad det är på tryggheten i laget, vi kastar ytterst sällan bort puckar i panik utan spelar oss ur situationerna. Tror att Bulan studerat SAIK väldigt mkt och hur dom spelar. Porseland börjar varva upp efter en osäker inledning.
Än mer imponerande att vi gör det utan Bertilsson, Pontus Westerholm, Vrana och Enterfeldt.
Taktiken som en del förordade inför matchen, att försöka hålla siffrorna nere, funkade ju galant.... :-))
Kommentera

Huge: Nåja, vi vann ju ändå men tänk om Frölunda vänt och vunnit denna match. Jag kan inte låta bli att undra om hemmaplan för FHC med fullsatta läktare ändå påverkar utgången av bedömningen. Vad hade bedömningen blivit om FHc tryckt in ett sånt här mål?

Hursomhelst så gör vi en fantastiskt bra match. Vilken högstanivå det finns i det här laget. Och som jag skrivit förut, när vi hamnar i underläge så känns det som vi ändå, i alla matcher, har chansen att vända. Vilken moral det finns i årets Brynäs!!!
Kommentera

mattiask: Tycker också att det är en hård bedömning, försöker bara resonera hur man tänkt och VAD det är som isf stör målvakten.
Titta noga på SHL:s bilder och stega dig fram. Då ser du att J går på retur med klubban i isen. Precis när pucken lämnar målområdet får han en liten tryckare bakifrån alt trycker till lite själv. Detta gör att han får kontakt med målvakten och trycker till denne lite lätt. Inte mkt, men tydligen ändå tillräckligt för att det ska anses hindra honom i sitt arbete.
Det blir ju alltid en bedömningsfråga i såna här lägen, det kommer vi aldrig ifrån.
Säg så här: bedömningen är inte bedrövlig, mer tveksam och till viss del begriplig.
Kommentera

Skrubben: Jag har också tänkt i dom banorna...Senaste matcherna har varit hemska från domarhåll..inte minst Modomatchen som var horribel.
Kommentera

mattiask: Som jag ser det kan den enda anledningen vara att Johnson nuddar målvakten med sin klubba när skottet avlossas. Han står alltså vid sidan om men "stör" Gustavsson i målet pga det.

Sedan Bulan kom har det mesta varit positivt. Men en sak jag tänkt på är att vi oftare får domsluten emot oss med honom som coach än med TJ. Kan det ha att göra med hans utbrott efter djurgårdatchen i omgång 54 förra säsongen? En del domare har kanske ett ont öga till honom. Öhlund och Wolmer Edqvist är några exempel.
Kommentera

Huge: Håller inte med alls.
Säger som Sanny L. Ska man döma bort sådana klockrena mål så kommer hockeyn att fullständigt dö ut.
NJ kommer in för att ta en retur, och visst han missar pucken och är sedan i målgården. Men det spelar ingen roll. Jag tycker bedömningen är bedrövlig.
Hade Frölunda gjort ett likvärdigt mål hade jag tyckt exakt samma.
Kommentera

Huge: Nä. Jag håller inte med. Jag tycker att NJ går på retur, blir inputtad, kan inte komma därifrån.
Sen om målvakten ska kunna nå pucken på vänster sida, så kan han inte det även om NJ skulle lyfta på sin högra skridsko, för bakom han står en motståndare med sitt ben ivägen för målvaktens rörelse. Så hur man kan få det till att det är NJ :s fel. Det fattar nog bara situationsrummet:)
Kommentera

ellis:

Uppehållet kommer ju dessutom lägligt då det finns några skadade spelare i truppen.
Kommentera

Suverän insats! Just att laget visar moral i tydliga målmässiga underlägen är nästan det som glädjer allra mest. Det här var ett styrkebesked. Tycker, högformen till trots, att det känns lägligt med ett seriebreak nu. Berglund/Sjödin och spelarna kan gå in i avbrottet med tillförsikt och putsa på de mindre bra detaljerna inför fortsättningen.
Kommentera

Huge: Men Huge då...
Kommentera

7510: Nä, man kan inte begära att Johnson ska försvinna i det läget, men det är ju ändå så att han de facto står i målgården och med sin klubba låser/hindrar målvakten från att försöka rädda med spaden.
Om det sen skett oavsiktligt spelar nog ingen roll, ungefär som det inte spelar nån roll när du oavsiktligt trippar ngn och åker på en tvåa.
Hade Johnson inte haft sin klubba i isen hade målet sannolikt godkänts.
Sen är det självfallet så att det har förekommit en del godtyckliga bedömningar, men just den här gången känns det ändå som att man haft på fötterna och gjort en korrekt bedömning.
Hade jag enbart haft tillgång till TV-repriserna, där man såg allt från sidan, så hade jag varit betydligt mer osäker i min bedömning.
Då hade jag nog snarare bedömt det som en felbedömning från domarna.
Kommentera

Haha, känns precis som något Sjödda skulle säga. 😂
Kommentera

Precis kommit hem ( inte nykter) till slätta efter 3 underbara poäng!👍🏻 Vi gör en PERFEKT bortamatch idag och vinsten är inget att diskutera! Så jävla stolt!👍🏻 Frölunda har bara fått stryk 2 st matcher i år och bägge mot BRYNÄS IF😀😀😀👍🏻
Kommentera

Vuollerim: Härligt!

Det här kan vi vara nöjda och stolta över.
Kommentera

bifhjärta:
Ja, de var en riktig kanonkväll. Scott mål var en fröjd för ögat. Scotts jobb i hörnet, väggspel med Oscar och därefter snurrades målisen upp på läktaren.
Publiken ja, vilket tryck det var i bortaklacken. Efter matchen tackade laget klacken men de applåderade hela läktaren också för vi var överallt denna kväll, underbart att få ta del av.
Kommentera

Charles: SVT har tyvärr inte analyser efter varje omgång. Verkar som de hoppat över det den här gången. Att presskonfen inte är uppe skyller jag på suriga göteborgare, det är nämligen klubbarna själva som ansvarar att de laddas upp.
Kommentera

Charles: Ja var är presskonferensen? Vill ju se Rönnberg gnälla över att det var den sämsta match frölunda gjort någonsin i historien!*Fniss*
Kommentera

Fortfarande ingen presskonferens, tom den i Skellefteå är ute som spelade senare än Brynäs, Är det någon som har koll på hur långt tid det brukar ta innan SVT har sina analyser, kanske inte har någon idag iom TV-pucken?
Kommentera

Huge: Jag ser vad du ser men håller inte riktigt med. Som jag tolkar regeln borde det varit mål iom att pucken är fri när Johnson kommer dit och sen gör han inget för att hindra målvakten. Som sagt från t ex Wikegård så kan han ju inte försvinna. Men är ju partisk. Hur som helst, fantastiskt att slå seriens bästa lag igen. Och vi förtjänade det!
Kommentera

Huge: Fått samma känsla. Johnson slår två gånger, andra gången var pucken borta och han träffar bara målvakten. Klart det påverkar honom. Så, rätt utifrån regelverket, men är regelverket rätt? Nja. Sådana mål måste få godkännas.

Visst ska man inte få störa målvakten för mycket. Men att vara där. Peta lite. Någonstans är det också backarnas uppgift att plocka bort motståndarforwards. Och där tillåter domarna ganska hårda tag.
Kommentera

Huge: ja jag kan köpa den förklaringen. Men det känns mycket godtyckligt med vilka mål som blir bortdömda. Det är nog egentligen det som irriterar mig mest. Men ok jag släpper det eftersom vi ändå vann.
Kommentera

Förlåt min fylla och mitt ordspråk men: Dra åt helvete alla jävla belackare och skitungar som snackar om Brynäs dåliga spel hit och dit. Fy fan vad jag är less på allt "neggo", vi kör över alla. Scott och Olden 4-president!

"Vi är dom andra"
Kommentera

krobbe: Efter att ha sett det bortdömda målet ett par gånger via kameran ovanför kassen, är jag faktiskt benägen att hålla med i bedömningen. Jag uppfattar det som att målvakten försöker flytta sin spade från höger till vänster i avsikt att täppa till efter isen, när Johnsons klubba ser ut att låsa/hindra målvakten från att använda sin spade.
Kan tänka mig att det är det man dömt på, för nåt annat ojuste kan jag faktiskt inte se.
Skit samma, nu vann vi. Och då kanske man har lite lättare att vara objektiv... :-)
Kommentera

Vuollerim: många brynäsare på plats idag va?:) Härlig kväll du måste haft!
Scotts mål i 3e är sjukt snyggt och urstarkt!
Kommentera

Skönt att veta att alla offside i målgården mot oss kommer att dömas bort. Eller vänta nu. Gjorde inte Frölunda ett sånt mål idag?
Kommentera

krobbe:
Hemma igen efter en makalös upplevelse i Scamdinavium. Vilken otrolig insats killarna gör i denna match. Det borde varit ledning med ett par efter första. I andra jobbade sig FHC in i matchen, fick ett lite turligt ledningsmål och känslan var att de skulle bli svårt i sista. Två snabba i sista och livet leker. Vad händer, 2-4 målet bortdömt och därefter utvisningar på löpande band. Men killarna står upp för varandra och dödar matchen sista 6-7 minuterna med ett Johnsonmål som grädde på moset.
Sundqvist förvandling från föregående år är underbar, vilka proppar. Förstafemman var grym hela matchen. Salmelas puckhantering underbar att se. Men framförallt är det laget, de jobbar kopiöst för varandra.
Att bo på västkusten och vinna i Scandinavium slår det mesta! Gott jobbat hela vägen från ledning till materialare.
Kommentera

« · 1708761 · »