Brynäs IF

722786 inlägg · 7954 ämnen

Funderingar inför nästa säsong



Funderingar inför nästa säsong
Hej jag har satt mig ner och funderat över hur serien kommer att sluta och det kommer att bli en mycket intressant och svårtippad serie då det känns som de flesta lag är kraftigt försämrade.
Kommer inte att nämna alla nyförvärv/förluster bara de intressantaste.

1. Färjestad
Här kanske jag är lite färgad av mina egna sympatier men det känns som om FBK är ett av de få lag som inte blivit märkbart försämrade inför denna säsongen.

Nyförvärv i form av en stabil landslagsmålvakt (Gerber)ett par hungriga juniorer (Sundin, Bäcker) samt en finsk landslagsback (Kakko),en österrikisk målspottare (Kalt)och en gammal räv (Hammarström)

Förlusterna består i en av elitseriens tre bästa backar förra säsongen (Hamr) Två målspottare och kämpar av rang (Berglund, Magnusson) samt den målvakt som i mina ögon var bäst förra säsongen i FBK vilket han klart och tydligt bevisade i de två sista finalerna! (Eriksson) Sedan att Johansson slutar ser jag inte som en stor förlust då han var borta redan förra säsongen.

Summan: trots ett par tunga förluster känns årets färjestad intakt och stabilt. Förlusterna har med god marginal kompensertats för och i år verkar FBK återigen ha en stabil målvakt. Tror att förra årets serietvåor sopar hem det i år dock inte med varken poängrekord eller målrekord...

2. Modo
Så nu när alla har skrattat färdigt över detta...
Modo hade redan en bra trupp i år men fick det tyvärr inte alltid att stämma, men iår tror jag att Wernblom, Pihl, Weinhandl, Lundström och allt vad de heter kommer att lyckas i serien.

Nyförvärv Modo har värvat rutin (Johansson, Johnston)och en målspottare som MIF inte lyckades behålla (Staal)
även en forward med ett intressant namn (Hlinka) (undrar om han är släkt med Ivan Hlinka???) och två juniorer (Hedlund Wennerberg) har tillkommit.

Förluster Här verkar väl Bäckman vara den tyngsta men jag tycker att han redan har spelat ut sin roll efter fyra säsonger. Den största är snarare Alavaara som har flyttat till Frölunda. Även Duus, Hagström och Petrovicky har sökt sig till andra klubbar men Modo känns ändå som om de kan gå bra i serien i år.

Summan: Modo har inte så många av de stora namnen men ändå en stark trupp som jag tror kommer att gå riktigt bra i serien i år.

3. Djurgården
DIF har alltid en ruskig förmåga att få ihop sina trupper och är alltid tunga. I år tror jag dock att DIF knappt klarar tredjeplatsen då det är FÖR många spelare att snickra ihop till ett lag.

Nyförvärv, DIF har i mina ögon nästan värvat ihjäl sig men ändå fått samman en mängd bra spelare. Tyvärr är DIFs svagaste länk i år målvakterna, det är farligt i ett lag som bygger på att ha ett stabilt försvar och jag tror att DIFs enda chans i år är om Naumov verkligen växer ut och blir en stormålvakt, för Östlund kommer nog inte att räcka till. Men DIF har en ruskig förmåga att få målvakter att växa ut till sitt livs form...
Övriga nyförvärv består främst i de rutinerade backarna Rohlin och Nord vilka bägge två håller hög elitserieklass. Fast Djurgården har gjort ett av elitseriens mest intressanta nyförvärv i Longstaff som jag personligen tror kommer att vara Djurgårdens bästa spelare denna säsongen. Även Mikael Håkansson som återvänder hem är en stabil förstärkning.

Förluster, Här är den tunga biten främst då målvakterna Tellqvist och Holst men även poängspottarna Orszagh och Salomonsson, kämpen Ölvestad, backklippan Tjärnqvist är väl de tyngsta förlusterna men även andra såsom Bouchard och lagets själ Berglund har också lämnat.

Summa: Tror som sagt att DIF kommer att inleda svagt men kommer igen starkt andra halvan av säsongen och slutar på en knapp tredjeplats då laget tyvärr saknar stabiliteten som Tellqvist, Tjärnqvist och Berglund har stått för de senaste säsongerna.
Men Longstaff blir antingen en jättesucce eller en gigantisk flopp!!!

4. Brynäs De sjunker nog ännu ett steg i tabellen i takt med att gubbarna blir ännu äldre fast man kan aldrig underskatta den rutin som faktiskt finns i laget.

Nyförvärv. Inga stora namn men antagligen blivande stjärnor. Värda att nämna är Björn Danielsson (från AIK) och Henrik Rehnberg som var som bäst -98

Förluster. Här märks mest Marko Tuulola men även en spelare som var på gång ordentligt förra säsongen Johan Molin

Summa: Brynäs är alltid farliga men får i år nog leva mycket på den oerhörda rutin som finns i laget (Djoos, Olsson, Larsson, Molin, Bissett osv.)En knapp fjärde plats för Brynäs

5. Frölunda
Förra året var Frölunda lika med Huselius och många spelare var nog frustrerade över det och det är förmodligen detta som guldcoachen Evensson måste utnyttja. För Frölunda har ett oerhört sparkapital i spelare som Carnbäck, Prästberg, Johnsson, Andersson mfl. och detta tror jag kommer fram mycket mer i år.

Nyförvärv. Frölunda har gjort starka värvningar och skaffat sig den klippa i mål som saknades förra säsongen i Rönnqvist. Även en toppback i Alavaara har värvats och en strålande coach Conny Evensson.

Förluster. Huselius lyfte i fjol hela laget på sina axlar och det är nog förlusten som märks mest men är nog även bra för laget. Kämpen och Scandinaviums själ Stefan Larsson har också fått lägga skridskorna på hyllan efter en skada. Slutligen så blev Frölunda äntligen av med Boustedt och fick en tränare som är lämplig att coacha på elitserienivå.

Summa: Ett mycket intressant år för frölunda fast det krävs att laget glömmer bort Huselius FORT!!!

6. Timrå
Sista året för Zetterberg på ett bra tag i elitserien kommer nog att bli ett bra år, för så bra de var förra året som nykomlingar kommer de säkert att visa samma stora kämpaglöd.

Nyförvärv. Två intressanta finnar i Hautamaa och Rajamäki och en del andra spelare men inte heller här stora namn, men Timrå har nog värvat klokt.

Förluster: Här är några tunga namn. Anders Huss har slutat, Bosse Ahl har gått tillbaka till HV och en hel hög gamla spelare har försvunnit.

Summa: Tror att Timrå fortsätter att slåss med näbbar och klor för att stanna kvar samt nå slutspel och det är i år de lyckas.
Det är även detta året de måste lägga grunden för att kunna fylla luckan som Zetterberg kommer lämna efter sig, för tar de inte chansen i år så åker de ur med buller och bång nästa säsong.

7. HV 71
HV är alltid jobbigt att placera ut och i början hade jag HV lite högre upp.
Årets HV ser mycket intressant ut och HV är ett sådant lag som alltid lyckas ta sig till slutspel trots allt (nästan i alla fall). Årets HV har förlorat mycket rutin men lyckats värva en hel del.

Nyförvärv. HV har lyckats få tillbaka guldhjälten Bosse Ahl men han får nog finna sig i att bli andre målvakt bakom Stefan Liv.
Anders Huusko är en annan stabil värvning men den bästa är nog Johan Davidsson som efter många vändor blev klar för HV.

Förluster. Kämpen Stillman samt Esbjörs, Örnskog och Lindbom slutar och Nemirovsky som var ett av få utropstecken i HV förra säsongen flyttar hem till Nordamerika. Fredrik Öberg lämnar också klubben.

Summa: Kan HV undvika att få alla sina nyckelspelare skadade så klarar de slutspel...

8. Luleå
Luleå har tappat större delen av sina stora kämpar och får nu bygga upp på nytt men Luleå har samma syndrom som HV och brukar kunna kriga till sig en slutspelsplats.

Nyförvärv. Det namnet som jag reagerar på är Toivo Suursoo. Kommer ihåg när han spelade i malmö (som den nya storspelaren, då gav jag inte mycket för honom, får hoppas för Luleås skull att han har blivit MYCKET bättre nu!

Förluster. Myllys, Kucera, Edström, Hostak och sist men inte minst Renberg. Att Myllys skulle flytta har varit klart en lång tid, men att Renberg försvann i sista minuten och att de övriga tvingades lägga av pga. skador kunde nog ingen räkna med.

Summa: Luleå har länge levt mycket på "omänskliga Myllys" som haft förmågan att totalt spika igen. Renberg kom hem och tog elitserien med storm men stannade tyvärr inte kvar. Dessa förluster tror jag medför att Luleå hamnar på en åttonde plats.

9. MIF
MIFs lag blir inte yngre och det lag som redan i fjol var alldeles för gammalt och orörligt har i år tyvärr inte lyckats med sina värvningar. Spelare som Due-Boje, Petrasek, Rydmark och Sandström har för länge sedan sett sina bättre dagar. Även Lindqvist måste rycka upp sig ordentligt. Bäckmaneffekten kommer nog att dröja några år tills de gamla spelarna har börjat försvinna och nya hungriga spelare tagit deras plats.

Nyförvärv. MIFs stora nyförvärv inför denna säsongen är Peter Andersson. Förvisso en landslagsback men jag tror personligen att en mer hungrig back är mer vad Malmö behöver. Även Xavier Majic är ny då han följde med Bäckman ifrån Modo.

Förluster. Tornberg var tvungen att sluta pga. skada och Peter Jakobsson flyttade till Tyskland. Men den största förlusten för MIF är nog Kim Staal som misslyckades att fullt blomma ut i Malmö, synd för MIF då Staal har varit en av lagets klippor de senaste säsongerna.

Summa: MIF missar nog slutspel i år men ge Bäckman några år så kan han nog få ordning på laget.

10. Södertälje
Södertälje stormade fram i Allsvenskan och har värvat mycket klokt inför denna säsongen detta kommer nog att resultera i ett nytt kontrakt.

Nyförvärv. Juha Lind lyckades nykomlingen rycka tag i och han kommer nog att vara den dominerande i laget även hans kompis Tilikainen fick kontrakt med SSK. Popovic vände också hem efter en sejor i Boston. Dessa nyförvärv samt en knippe andra kommer nog att lyfta SSk och hjälpa till att säkra kontraktet.

Förluster. Inga tunga förluster har SSK utan de kan i lugn och ro kunnat spela in de nya i laget.

Summa: SSK klarar kontraktet

11. AIK
I år kommer inte alls att vara samma lag som förut, de kommer snarare att tävla med MODO om vem som har flest juniorer i laget. Hela den gamla stommen är borta och utan succemålvakten Tim Thomaskommer AIK inte att räcka till.

Nyförvärv. AIK har i år värvat åtta spelare födda på 80-talet och fem som kommer ifrån senare halvan på 70-talet.

Förluster. Franzen, Thomas, Tärnström, Gahn, Danielsson, Gustavsson, Hellkvist och Ahlström är alla spelare som varit med och burit AIK. Dessa förluster kommer att märkas oerhört mycket.

Summa: AIK har blivit av med samtliga nyckelspelare och de kommer inte att räcka till i år AIK tror jag tom får problem att klara kvalserien...
Fast AIK har lyckats med konstigare saker förr...

12. Linköping
Linköping är nog ännu en gång uppe och vänder och har tyvärr även denna gången en alltför tunn trupp.

Nyförvärv. Den största värvningen är nog Stefan Gustavsson ifrån AIK men även Eklund, Ytfeldt och Hurtig kan lyfta det här laget en hel del.

Förluster. Den stora är Skröder som gått till HV men i övrigt är laget nästan intakt och det är väl i så fall en av de sakerna som talar för Linköping.

Summa: Linköping blir nog jättejumbo om inte laget gör något otroligt och lyckas höja sig flera växlar under hela säsongen.


Summa elitserien: Det är ruskigt många spelare som har försvunnit inför denna säsongen och är det inte NHL så är det skador. Hoppas bara att detta medför att fler juniorer får chansen och att de tar den!

Slutgiltig tabell:
1. FBK
2. MODO
3. DIF
4. BIF
5. FRL
6. Timrå
7. HV71
8. Luleå
9. MIF
10.SSK
11.AIK
12.Lkp

Det var mina tankar och funderingar inför säsongen och om ni har orkat läsa igenom det så är jag glad! Antagligen kommer det att vara totalt fel efter säsongen men det är såhär det BORDE vara (enligt mig!).


Tacksam för kommentarer!



/Gus
Kommentera

« · 4072