Brynäs IF

727952 inlägg · 7962 ämnen

Ispremiär 12/13

« · 1509763 · » Till forumet

Sv: Ispremiär 12/13
Slajsarn: Visst är det så.
Kommentera

70 Rodrigues:Det kan vara bra med konkurrens om platserna. Det finns några av de gamla som behöver en blåslampa i arslet
Kommentera

Slajsarn: Att sitta på bänken är nog inget som varken Molin eller Lindholm vill göra, kan nog bli fråga om utlåning för båda.
Kommentera

70 Rodrigues:I alla fal Lauritz och NOrdan. Hansens frånvaro har ju berott på fula tilltag. Som när finnmuppen i Modo crosscheckade honom.
Kommentera

Slajsarn: Lauritzen, Nordan, Lavander och Hansen lär gå sönder och då får Molin och Lindholm chansen..
Kommentera

Stende89:Granis Hansen och Ohansson måste vara en av seriens bästa fjärdelinor. Med råge.
Kommentera

Slajsarn: Det stämmer, men det är inte varje år man får fram en generation som man gjorde ifjol.
Kommentera

Slajsarn: Så länge det inte fanns deg så kallades satsningen på de unga killarna för kontinuitet, nu finns det deg och då gäller inte kontinuiteten längre ;-)
Kommentera

Linus Wickman:Ja så är det säkert. Men jämfört med förra säsongen så hade vi ju unga killar som var ordinarie redan från början.
Kommentera

Slajsarn: Det är alltid nån som går sönder och blir skadade. Så dessa grabbar kommer få chansen.
Kommentera

Linus Wickman:Ja, fast tar de plats. Kolla in kedjorna som presenterades en bit ner här.
Kommentera

Slajsarn: Molin och Lindholm?
Kommentera

Johan Norrström: Laget känns äldre til den här säsongen. INte så många unga talanger, i alla fall inte på forwardssidan.
Kommentera

Linus Wickman: Finns ju hur som helst plats och ekonomiskt utrymme för en back längre fram, om det visar sig att det finns ett sådant behov. Både burväktare och försvar tycker jag lämnar en del tveksamheter och frågetecken. Förhoppningsvis rätas dessa ut i positiv riktning.
Kommentera

Johan Norrström: Aa en klassback in i laget, ja då kan vi fan försvara guldet!
Kommentera

Stende89: Verkligen. Fast en riktig klassback hade inte varit dumt.
Kommentera

enligt hans Abrahamsson (sportbladet) ställde Brynäs upp med följande kedjor på dagens träning:
harju- järnkrok - ollas
Thuresson - enterfeldt - lauritzen
widing -nordquist - lavander
granström - Hansen - Johansson

ser ju helt klart intressant ut!! :)
Kommentera

65selander: Hörru, gammgubbe!!
Kan du inte din Brynäshistoria?
Är lite besviken över att du tvingades anlita Wikipedia ang Brooklyn Tigers och hur smeknamnet kom till....    ;-)

För övrigt var det hårda tag när Huge på 50-talet hade spöat Brynäs i hockey nere på rinken som låg vid Islandsplan på den tiden.
När segerrusiga Hugeiter var på väg hem till Bomhus, ja då haglade det stenar, snöbollar och annat skit över spårvagnen hela vägen uppför Brynäsgatan, från 1:a till 7:e tvärgatan.
Så idrottshuliganer är inte nåt modernt fenomen, om nån nu trodde det.. 
:-) 

Redigerad kommentar

Kommentera

Slajsarn: "Stövlar" - javisst fanns dom i Gävle-hockeyn men i "Saftpiraterna" (GGIK) i form av Stor- & Lill-Stöveln!
Kommentera

Slajsarn: Hmmm i sak håller jag med dig. Köper mig hellre en T-shirt eller keps med det rena klubbmärket utan annat trams. Fast Det där tigers hänger väl med ända från 60- 70-talet och hängde väl lite ihop med den gula tröjan man spelade i. Så helt taget i luften är det ju inte.
Kommentera

Brooklyn Tigers är det välkända smeknamnet på hockeylaget från stadsdelen Brynäs i Gävle, som myntades på tidigt 60-tal (se Ishockey Idag 1967). Namnet inspirerades delvis av stadsdelens "ruffiga" rykte ("Brooklyn"), att stadsdelen Brynäs likt New York byggdes upp som en rutnätsstad med en central axel och numrerade tvärgator (Första tvärgatan upp till Sjunde tvärgatan), samt dåtidens svartgula tigerrandiga ok på dräkternas axelpartier ("Tigers").

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brooklyn_Tigers
Kommentera

tompap71: Jepp, det var ytterligare ett av skälen till att tigern blev vår maskot.
Kommentera

tompap71: Ok där kom ett förtydligande. Såg inte det innan jag postade min fråga...

Kommentera

Huss:  Det finns väl någon historik kring uttrycket Brooklyn tigers, för det dök väl inte upp med dom nya symbolerna. Den klassiska sidan "Brooklyn Tigers Tribute page" måste ju fått sitt namn från någonstans? 

Kommentera

Huss:

Som jag förstått det handlade valet av en tiger mer om att stadsdelen Brynäs längre tillbaka, typ 60-tal i folkmun kallades Gävles Brooklyn och laget därför hade smeknamnet Brooklyn Tigers. 

Kommentera

Slajsarn: Det var en ren NHL "copycat" (ursäkta ordvitsen) med djur som lagets maskotar. När Elitserielagen ville börja tjäna pengar via merchandising så adopterade lagen olika djur eller symboler.
Tigern var det som passade Brynäs bäst (färgkombon, Tigern Johansson) samt att det var ett större, kraftfullt djur (funkar liksom inte med en ekorre..). Men säljer också barngrejer bättre med en djurmaskot.
På senare år har man tonat ned den vinklingen rejält.
Men var glad att du inte håller på en klubb som har en stor blå kossa som symbol...

Kommentera

Tommy: Skellefteå har ju mer folk på träning än på match så jag tror nog mest de kommer av någon annan anledning än att de är så himla intresserade av hockey i Skellefteå
Kommentera

foppa78: Ok, tack för infon...

Blir bättre och bättre, men det är en bit från intresset i ex. Skellefteå tidigare år...

Hade varit kul att vara där...

Kommentera

Tommy: c:a 500 pers!
Kommentera

Tommy: Nånstans mellan 500 och 1000 enligt Aftonblaskan
Kommentera

Jag verkar ha missat hur mkt folk som såg ispremiären...Nån som kan upplysa mig?
Kommentera

Johan Norrström: Jag har svårt att göra kopplingen mellan Brynäs och tigrar. Visst hade vi "tigern" i laget, men vi har ju även haft stövlar, präster mm

Det lama försöket att skaffa "häftiga" namn för att sälja mer sovenirer är nog ett av de sämsta beslut man tagit i hockeyligan.

Huge och Gurra kanske skulle fira Jul tillsamans. Gurra tjatar om att öppna julklappar medan Huge promt skall se klart ALLA julprogram innan det blir tal om julklappar. Detta förklarar han om och om igen med långa monologer så Gurra SOMNAR efter en stund osv osv...

Inte ett öga är torrt.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Skönt att någon försöker styra in ämnet på ishockey, hur intressant det än är att få veta hur Gurra och Huge firar jul, är detta ju faktiskt tänkte som ett hockeyforum. Diskutera gamla skansenspelare roar ju inte heller direkt.

Fast Borde det inte vara tränar som tigrar? :) bättre ryta än grymta eller hur? :)
Kommentera

Låter mycket bra :-)
Kommentera

Tväst:Självklart :)
Kommentera

Lindström:

Tack för rapporteringen.... kan du övervaka alla träningar? ;-)

Kommentera

arnio:Såg inte till Sundlöv, Wille hade golf sviden på sig å höll låda som vanligt ivf.
Kommentera

Lindström: Var Sundlöv på plats och i så fall hur var han klädd?
Kommentera

Stende89: Sista målvakten var Jonas Johansson.
Kommentera

Lindström: Tack så mycket för rapporteringen! :-) 
Kommentera

SiliconValle: Tyvärr så dog batteriet.
Meeeen behållningen av första passat måste jag ändå säga att Thuresson och Granis var i en klass för sig tätt efter kommer Sebbe E. Järnkrok åkte mest och gleeeeed, å Hansen var nöjd med nya sommar looks frillan. Widing sköt mest som vanligt 2 m över
Kommentera

Lindström: Kollar med stort intresse!!!
Kommentera

Lindström: Jepp!
Kommentera

Lindström: Klart vi läser! Bra uppdaterat.

Hur tycker du nyförvärven ser ut? Sticker dem ut? :)

Kommentera

Lindström: Jo för fan, är på jobbet men kollar in o läser så fort jag har tid :-)
Kommentera

Lindström: jag läser med intresse vad du skriver, stort tack för att du delar med dig av dina upplevelser.
Kommentera

3-0 nu och gå på retur
Kommentera

Ny genomgång av Tommy nu
Kommentera

foppa78: ok, bra!
Skytt pch föregående går på retur.
Måste sägs att Granis ser riktigt het ut!!
Kommentera

« · 1509763 · »