1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446524 inlägg · 7963 ämnen

Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24

Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Dags att öppna matchtråden!

Tror fortsatt på viktoria då vi helt enkelt är ett mycket bättre lag än Malmö, även om vi inte kommer upp i nivå.

4-1 vinner vi med ikväll.

Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Är det bara jag som tycker att Sanny L gör fel som tar spelare från kvalet i veckans lag? Det är två ligans lag som möter varandra gång på gång, att vissa spelare briljerar där är i grund och botten inte lika imponerande som att åstadkomma något mot mycket bättre motståndare.

Peja: Både ja och nej, då man ändå kan hylla att spelare kliver fram under viktiga matcher tycker jag.
Med det sagt!
Väldigt många experter och så även supportrar blir ofta förblindande av spelares prestationer i kvalspel.
En spelare som Emil Molin var grym i kvalet mot HV, helt enkelt för att han mötte sämre spelare och behövde den där lilla extra sekunden för att maximera sitt spel.
HVs respektive MoDos spelare ser ut som stjärnor för att de möter SHLs sämsta spelare på isen inte för att de själva är särskilt bra, precis som du nämner.

Baserat på vilket lag som åker ut, vilka spelare hade ni velat plocka från respektive lag?
Själv hade jag kunnat tänka mig:
Modo: Aagard, Niederbach & ev. Norlinder.
HV: Ang & Luoto

Tigerhjärta: Norlinder och Bernhardt beroende på vilka som försvinner nästa säsong. Ingen av Modos forwards platsar i Brynäs

Sen skulle jag ta Luoto före Ang, men båda är ju intressanta. Luoto i första med Larsson och Silfverberg skulle vara otroligt tunga att möta.

Tigerhjärta: Nu kan jag lagen alldeles för dåligt men Norlinders -22 (varit inne på 55 mål bakåt och 33 framåt i grundserien) gör ju att jag ryggar tillbaka lite. Vilket kan jämföras med t.ex. Bernhardt på +5 (+36, -31) och Rundblad på +6 (+34, -28).

Näst sämsta back i Modo har -12. Bara baserat på siffrorna (som sagt, kan lagen och spelarna för dåligt) hade jag nog hellre tagit Bernhardt av backarna.

I HV är det väl Ang som är det lätta svaret. Kanske Olle Alsing också, 26p och +2 i ett HV där typ ingen har plus (4 spelare av de som spelat 36+ matcher har plus i HV). Resten av backarna ligger på -7 till -18.

Tigerhjärta: "Baserat på vilket lag som åker ut, vilka spelare hade ni velat plocka från respektive lag?"

HV: Luoto, Alsing, Reber. Lite mer osäker på Ang efter att ha sett honom mer utstuderat i den här matchserien. Verkar inte vara en go gubbe när det grinar emot.

Modo: Lehtinen, Aagard, Woods, Bernhardt. Bernhardt har en bra bössa, Lehtinen är bra egentligen (han verkar sliten just nu) och Woods/Aagard känns som utmärkta spelare för en tredjekedja.

Gavve: Det är ingen slump att Norlinder har spelat i Tre Kronor under säsongen. Han är inte ofelbar men ett otroligt spännande råämne. Bernhardt är den typen av offensiv blålinjeback som har varit bra i Brynäs den här säsongen.

Den stora grejen om Modo åker ur, utifrån Brynäs perspektiv, är dock att Robert Hägg sägs vara klar för spel där nästa säsong om de blir kvar i SHL. Brynäs vore en väldigt naturligt destination för Hägg om det inte blir Modo, och han skulle förmodligen vara riktigt bra i SHL.

Hägg är från Gimo och har spelat tillsammans med flera i Brynäs lag borta i Nordamerika.

Peja: Hägg känns som en back som skulle leverera både offensivt och defensivt likt D’Astous och en perfekt ersättare om han lämnar.

Peja: Hur bra är Hägg egentligen?
Vid snabb Twitteranalys verkar han vara enkom ”defensiv”, vilket är något som Brynäs inte verkar vara jätteglada i.
Är jag ute och cyklar?

Tigerhjärta: Jag ryggar dig gällande Hägg, är inte helt såld på honom i en Brynäströja. Däremot är det inte omöjligt att han kan bli aktuell för Djurgården om dom skulle gå upp heller, eftersom han är från Uppland. Lag som Frölunda och FBK ska man inte räkna bort heller.

Tror inte vi ska förvänta oss några mirakel gällande offensiv produktion från Hägg om han ändå skulle bli klar för Brynäs och tror definitivt inte han är värdig att ersätta D'Astous som producerande back som någon skrev nedan.

Om han blir klar hoppas jag givetvis att jag har fel i precis allt jag precis skrev.

Tigerhjärta: Tror Hägg skulle kunna vara typ vad Benn var i HA. Skulle säkert passa jättebra med typ Axel Andersson eller Djoos. Tänker att man i så fall tar in Hägg + offensiva backar som ersättare till Lindstein, D’Astous och Söderström, som jag förmodar lämnar.

Hoppas laget verkligen inser vilken chans man har i år och går för det. Nästa säsong kommer vi bli betydligt svagare. Vi tappar en grym målis som blir nästan helt omöjlig att ersätta med samma pengar. Söderström är det ju bara att räkna bort som drar över till Chicago. D´astous kommer rimligtvis få chansen i NHL, men rätt säker att han kommer hamna i AHL tyvärr. Lindstein kan mycket väl plockas över pölen oxå.
Det blir tufft, nästan omöjligt, att hitta likvärda ersättare. Bengtsson och Johanesson räknar jag kallt bort nästa säsong.

Framåt ser det väl lite bättre ut, där har man chansen att finjustera en del och kanske bli ännu vassare. Tror knappast att man tappar nån till NHL/AHL faktiskt. Kopacka är väl den som det varit lite snack om. Tycker dock att han är lite för endimensionell i sitt spel och har lite för djupa dalar för att ens få chansen. (Får ju knappt med sig pucken än så länge i slutspelet.)

Jag är rätt säker på att man kommer släppa Olsson, Lindblom dy och Schroeder. Den sistnämnda faller på att han förmodligen blir för dyr med tanke på prestation. Sen blir det intressant hur dom tänker med Vesel, Scott och Indrasis. Känns som kantbollar allihopa. Personligen skulle jag vilja se en föryngring av laget, även fast Scott har varit grym i sin roll i år och Indrasis visat sig viktig för förstakedjan.

Förhoppningsvis stannar Svrcek istället för att jaga speltid nån annanstans. Hillström och Sundqvist bör väl bli erbjudna kontrakt.

Får man in en riktigt bra center till andrakedjan samt en toppspelare till första så ser det ändå rätt bra ut. Förmodligen kan vi slippa oroa för kvalspel iaf.

Chanzone: Finns ju stor chans att vi kommer tappa några riktigt bra som du nämner.. jag hoppas verkligen att vi verkligen satsar på att vara ett topplag o inte gör samma misstag från 99, 12 och 17,

Speciellt efter guldet 2012 hade vi ju en fantastisk möjlighet att spinna vidare men vi satsade ju inget utan tappade flera o ersatte med flera mediokra spelare..Hoppas dom gjort läxan denna gång. Värva riktigt bra spelare o satsa rejält på juniorverksamheten.. det tror jag är en vinnande melodi..

parks: "jag hoppas verkligen att vi verkligen satsar på att vara ett topplag o inte gör samma misstag från 99"

Nu är det några år sen men var det verkligen ett så stort tapp till året efter just det året?
Säsongen 98/99 kom vi femma och vann guld.
Säsongen 99/00 kom vi tvåa i serien (förlorade semin mot Modo, 2-3)
Säsongen 00/01 kom vi trea i serien (floppade i kvarten, 0-4 mot Malmö).

De andra säger jag inget om dock. Men vi kom ju högre upp i tabellen 2 år i rad efter att vi vann guldet och var 1 match från final året efter. Så något rätt måste ju Brynäs ha gjort ändå tänker jag.

Chanzone: Det viktigaste blir att vi inte går i fällan att börja värva massa dyra spelare till 3e/4e kedjorna.
Botten-6 bör ges utrymme för egna produkter och lite mer ”chansningar” á la Trivigno/Kopacka medans man satsar de stora pengarna på toppformationerna.
Hela receptet för framgång är att finna balansen. Även fast man ”har råd” med bättre spelare till en tredjekedja så gäller det att tänka långsiktigt och ge plats för yngre och inte lika beprövade förmågor.
Detta är vad som gjort Skellefteå så fruktansvärt starka över lång tid.

Gavve: Jo efter guldet 99 så var det ju ok, semi mot modo med bröderna sedin i spetsen var ju inte helt lätt.. men saknade ändå tunga värvningar till den säsongen.. tror vi fick hem tommy sjödin.. så det var ju ganska tungt.. men vi byggde fortfarande mycket av laget från guldet 99 kommande säsonger o det kan man ju förstå men jag hade gärna sett som sagt mer tunga värvningar Så hela hockey sverige tänker wow, brynäs är verkligen att räkna med..Inte den här mellanmjölk attityden som jag tycker har funnits..

Men efter vi åkte ur så går det inte att klaga på föreningen.. hoppas bara man fortsätter att ta vara på denna enorma medvind just som klubben befinner sig i..

parks: Problemet nu likt 2012 är att vi tappar spelare som inte går att ersätta. Spelare som Söderström och CED är för bra för ligan och sånna spelare finns inte på marknaden.

Känslan när vi går in i nästa säsong är troligen att vi har ett svagare lag än vad vi hade när vi avslutade denna.

Peja: Vad sägs om David Bernhardt om Modo åker ur?

Zzz:
Ja, ett massivt återinflöde av skillade Gävlebor ser vi inte varje säsong. Men nåt skall väl Alcen behöva göra också? 😀

Sen den där Luke Martin i HIFK är intressant. Lika bra stats som D'astous I Liiga.

parks: Där tror jag den stora lärdomen efter uttåget är att man värvar bra människor.
Det är ju det som Alcén präntar hela tiden.
Vi lär nog aldrig så länge Alcén är SC se en spelare som Timashov iaf.
Där lärde sig Alcén mycket.
Vilket är bra, gör fel men lär dig av misstagen.
Sen som han sagt någonstans, spelare hör av sig till Brynäs nu, som inte varit aktuella tidigare.
Det gäller att dra nytta av.

Nä, nästa år lär bli tuff. Men in Alcén we trust.

Skellefteå och FBK har ju lyckats hålla sej kvar i toppen år efter år trots tapp av stjärnor. Det kan inte vara omöjligt för Brynäs att göra detsamma.

Chanzone: Klart man inte kan ersätta D'Astous och Söderström för samma pengar, men varför skulle Brynäs ligga kvar på samma lönebudget när man har gjort ekonomisk succé och dessutom slipper finansiera Oskarshamns fallskärm?

Peja: Vad skulle det kosta ett ersätta Söderström med en likvärdig och vart ska man hitta spelaren?

Mattson: "Skellefteå och FBK har ju lyckats hålla sej kvar i toppen år efter år"

Detta beror väl kanske lite på var man drar gränsen för "toppen". Om vi går tillbaka typ 10 år och tittar på FBK över tid.
FBK:
2014/2015: 7 (83p)
2015/2016: 5 (89p)
2016/2017: 7 (87p)
2017/2018: 4 (87p)
2018/2019: 1 (101p)
2019/2020: 2 (92p)
2020/2021: 8 (81p)
2021/2022: 6 (82p)
2022/2023: 3 (90p)
2023/2024: 1 (104p)
2024/2025: 4 (88p)

Så har FBK kommit topp fyra 6 av 11 gånger. Det är ca 54.5%, alltså ca hälften av gångerna.
3 av dessa 11 gånger har FBK kommit utanför topp 6. Så runt 25% av gångerna (27.27%) har FBK missat direktplats till slutspelet. Även om de absolut är på övre halvan kanske det är lite att ta i att säga att de är i toppen år efter år (att de inte är i botten är så klart något man kan säga).

Skellefteå är jag dock helt enig om. De har bara hamnat utanför topp 6 två gånger efter att de gick upp. 06/07 kom de 11a (deras första säsong i Elitserien) och året efter kom de 8a. .

Edit: Säger alltså inte emot. Bara förtydligar var FBK faktiskt hamnat i tabellen.

Gavve: Skellefteå hade ju under många år oxå en stomme i bra ålder som stannade kvar.

Det är ju dit man måste sträva.
Vilka är Brynäs spelare i samma skikt?
Inte många, kanske om man kan få Bobby att trivas och stanna på samma sätt som Scott.
Ölund givetvis. Sen ska de flesta bra unga iväg en sväng innan man kanske kommer tillbaka.
Det som kan ändra det är att man lastar allt på topp 6 och håller det billigt på botten 6.

Men den avvägningen är inte lätt att göra.

mk: "Vilka är Brynäs spelare i samma skikt?"

Jag tänker instinktivt på Lindblom då jag tvivlar på att han drar till NHL något mer. Han är ju faktiskt bara 28 (fyller 29 i höst). Annars är det väl Bobby (26) och Kopacka (27) som är kring den åldern.

Sen vill jag också (som du) säga Ölund även om han inte är en poängspelare på samma sätt som de andra ovan nämnda. Men en framtida kapten i mina ögon. Han blir 28 i sommar.

Gavve: ”Edit: Säger alltså inte emot. Bara förtydligar var FBK faktiskt hamnat i tabellen.”

Ja, vore för jävligt att bara hamna på deras nivå.

Mattson: "Ja, vore för jävligt att bara hamna på deras nivå."

Haha, verkligen!
Nej men tabellmässigt har de ju gjort ett riktigt bra jobb senaste 10 åren. Slutspelsmässigt, kanske inte lika bra.

23/24: 0-4 i kvarten
22/23: 3-4 i kvarten
21/22: Guld
20/21: 0-4 i kvarten
19/20: (Ställdes in)
18/19: 3-4 i semin
17/18: 2-4 i kvarten
16/17: 0-4 i kvarten
15/16: 1-4 i kvarten
14/15: 1-2 (Playin mot Brynäs)

Tittar vi på detta resultat är det ju inte direkt så att man blir avundsjuk. Visst, guldet är så klart fint men att som "topplag" bara gå vidare från kvartsfinal 2 gånger på 10 år är väl inget jag är jätteavundsjuk på. Att en tredjedel av gångerna inte lyckas vinna en enda match är väl inte jätteimponerande om man nu är ett topplag.

SAIK har väl som jämförelse varit i 5 SM-finaler under samma tid.

Det är detta jag menar med att man kan tolka begreppet "topplag" väldigt olika. Att komma på plats 1-4 10 år i rad spelar ju mindre roll om man konstant åker ur i kvarten varje år t.ex. (bara ett påhittat exempel här). Sen är det så klart bättre än att behöva slåss i botten, det är vi alla garanterat överens om!

Edit: Detta är alltså mina åsikter om hur det hade känts. Har inte mer rätt än någon annan kring det!

Peja: Tror det blir svårt att signa spelare av sån kaliber hur mycket man än slantar upp. Men man kan väl hoppas att dom skruvar upp budgeten lite till nästa säsong.

Lite torskfrossa idag faktiskt, känns som Malmö med hemmaplan i ryggen kommer att växla upp presspelet och öka fysiken. De har liksom inget att torska, de vet ju att det är över om de förlorar idag.
Känns som de kan ta det på ren vilja idag, så jag tippar 5-2 Malmö.

aplusb: OM Malmö vinner så är det på förlängning. Jag tror Brynäs tar det 3-2

Chanzone: Självklart, men om du tänker i ett större trupperspektiv. Är det verkligen så omöjligt att ersätta D'Astous, Söderström, Lindstein, Indrasis och Schroreder med spelare som sammantaget är bättre om du adderar "fallskärmen (7 miljoner?) på den totala lönebudgeten? Då blir det ett annat svar på frågan än om man bara isolerar D'Astous och Söderström, eller hur?

aplusb: ”Och rinksideplatser är svårare i Gävle än på många andra ställen eftersom man har ingångarna till omklädningsrummen och andra ytor i hörnen. Men visst skulle man rätt enkelt kunna lösa det på restaurangsidan, det känns väl som att det borde vara en tidsfråga.”

Jag tror inte heller att det är vettigt att ”bygga ut” arenan men kunde man få till 100-200 platser till så räcker det för mig :) Kan störa mig på siffran 7909 vid fullsatt. Jag bor i Karlstad där man pratar om över 8000 vid fullsatt och Gävle är en större stad än Karlstad. (Inget mindervärdeskomplex här;))

Sen har vi haft över åtta tusen som jag förstått då man redan nu kan ta in mer beroende på hur man fyller skybar.

Jonjo: Ett enkelt och kanske gångbart sätt att öka kapacitet på skulle kunna vara att ha en större ståplats, alltså att förlänga den på motsatt sida än bortastå. Det är ändå värdelösa sittplatser som man inte kan ta mycket betalt för heller och kapaciteten ökas alltid om du omvandlar sitt till stå.

Peja: Men är alla säsongens utlandsspelare i truppen bara signade på ettårskontrakt? Själv hoppas jag verkligen de flesta av dem får förlängt. Efter en sån här säsong, menar jag. Tror i motsats till dej inte de blir lätta att fullersätta, om det skulle bli så.

Peja: Om vi ska räkna med 7 miljoner extra bör vi väl också räkna bort de extra miljonerna vi fick för Lindstein och Eklind inför denna säsong eller? Bara de 2 tillsammans var ju nästan 6 miljoner (enligt GD & Arbetarbladet).

Lägger vi till Nordh på det så blir det mer eller mindre 7 miljoner totalt.

Och det är en genuin fråga eftersom jag inte alls vet hur det fungerar.
Tänker så här: 7 miljoner in för spelarna. 7 miljoner ut = plus/minus 0.
Detta år. Ingenting in för spelare och ingenting ut = plus/minus 0.

Sen kan vi så klart ha bättre publiksnitt och ha sålt mer merch, det säger jag inget om.

Peja: Ingenting ör väl omöjligt såklart. Jag skriver ju även att det finns utrymme för förbättringar. Men samtidigt så finns det ingen garanti att du träffar rätt bara för att du slänger upp mer pengar.

ellis: Min syn på Indrasis och Schroeder är att de är skickliga spelare som gör många bra saker på isen, men att de inte tillhör den skaran som verkligen driver laget. Indrasis gjorde 29 poäng, Schroeder gjorde 21 poäng. Det är inte stats för kategorin spetsspelare. Med en rejäl plånbok bör man kunna hitta spetsspelare.

Chanzone: Nej, pengar är ingen garanti, men du får betydligt fler valalternativ om du har pengar. Det betyder inte nödvändigtvis att du går för det absolut dyraste spåret du kan hitta. Har inte stenkoll på Patrick Curry och har inte sett Karlström på några år, men har otroligt svårt att se att den typen av spelare inte skulle vara bättre än Schroeder.

ellis: "är alla säsongens utlandsspelare i truppen bara signade på ettårskontrakt?"

Verkligen inte. Dessa 3 har kontrakt över 2 säsonger (alltså 1 till säsong). De kan så klart försvinna till NHL ändå.
D'Astous = 25/26
Kopacka = 25/26
Bobby = 25/26

Dessa har bara kontrakt denna säsong.
Indrasis = 24/25
Schroeder = 24/25
Vesel = 24/25
Scott = 24/25 (här är det väl inte klart om han vill fortsätta)

Peja: Jag tror vi kan bli starkare offensivt nästa säsong men det blir svårt att hitta samma skicklighet som vi haft på backsidan denna säsong. Men lagbygget kan ju bli bra ändå. Man får vara hoppfull.

Peja: Jag känner så här att ska man med rodnad på kinderna efter en sån här säsong framföra något negativt så är det väl att några produktiva spetsspelare till kanske har saknats i denna upplaga. Laginsatsen finns det ju inget att klanka på, men aningen för få står för målgörandet. Det är väl vad jag vill tycka.

Gavve: Ja men då hoppas jag Alcén stenhårt går in på att försöka få dessa tre att fullfölja sina kontrakt en säsong till. Kanske naivt tro att det ska lyckas, men ändå.

Gavve: Kan ha fel, men känns långsökt med NHL-kontrakt för Bobby och Kopacka.

Att många av importerna har korta kontrakt beror nog mycket på att flera är i 35-årsåldern.

SuneMangs: Varför kommer vi inte upp i nivå nu i slutspelet ?

Treklövern1912: "Varför kommer vi inte upp i nivå nu i slutspelet ?"

I nivå?
två segrar av två möjliga?

J-S: Ja hur vinner vi inte varje match med minst 10-0 och gör absolut 0 misstag. Inte ett ända fel.

Helt sjukt, VÄRVA! VI MÅSTE IN MED ROBOTAR I LAGET NU!! ANNARS ÅKER VI UT I KVARTEN!

Peja: ”Nej, pengar är ingen garanti, men du får betydligt fler valalternativ om du har pengar.”

Ja och sen borde vi väl även vara betydligt attraktivare som förening där vi står idag, vilket även gör att vi kan vinna dragkampen om intressanta spelare utan att för den delen behöva lassa dom största pengarna tänker jag.

Edit: Obs! Vill bara förtydliga att jag pratar om nästa säsong nu…

J-S: Jag tycker att Brynäs har gjort okej insatser i slutspelet hittills. Tror det är svårt att helt bemästra en motståndare som kommer från seger i åttondelsfinalen och redan är inne i matchtempo från första nedsläpp. Malmö är inget lag som man bara kör över.

« · 2847207