Brynäs IF

727665 inlägg · 7962 ämnen

Laget 10/11

« · 1238761 · » Till forumet

Sv: Laget 10/11
Huss: Tycker DIF har bevisat att det faktiskt går att med rätt små medel ta en topp 4 plats. Bra värvningar, bra juniorer och ett fruktansvärt jävlaranamma räcker ganska långt. Brynäs har lite för många "plattmatcher" för att anses stabila där dom är. Nästa år blir otroligt viktigt för framtiden oavsett utgången den här säsongen. Smarta värvningar och framför allt att förlänga med den stomme som finns, typ Dixon och Sunken. Då har man goda chanser att åtminstonde för nåra år framåt, etablera sig på övre halvan.
Kommentera

JanT: Visst är det så att de inkomstbringande stora sponsorerna saknas i Gävleborg, man då får man försöka hitta andra medel istället. Som publikintäkter, mindre sponsorer, utöka intresseområdet geografiskt osv (många bäckar små).
Ungdomsverksamheten börjar bära frukt och med smarta värvningar istället för dyra (lovande spelare istället för färdiga) så kan spelarbudgeten hållas på en rimlig nivå. Hur länge kan LHC hålla på med sitt nollsummespel? Inte länge...
Det är mer en fråga om timing. Nu har vi de facto chansen att nå en semi det borde göra att vi gör ett litet plusresultat inför nästa säsong.
Kan vi få Lindbäck eller Eriksson så behöver vi ett par bra backar till för att väga upp förlusten av Markan (samt Sunken). Anfallsmässigt är vi nästan där redan. Nog för att spelare som Hansen och Dackell har peakat (Molin vete sjutton) men en bra försäsong för Nordan, en Kahna med självförtroende och Aero+Dixon på status quo, juniorerna som tar ett steg till.
Så här bra har det inte sett ut på hur sedan -99.
Stabilt topplag blir som sagt svårt men även ett tillfälligt sådan kan bidra till ljusa minnen och medaljglans.
Kommentera

Gurra88: Klart att Brynäs kan bli ett topplag.
Yetman nej tack
Kommentera

JanT: Det är ju det jag säger vi ska behålla allt, Vi har ju redan det bästa laget?..

Där har du helt fel. som de flesta som vill hävda att allt handlar om pengar.. Visst, i stor grad gör de det. Men alla de lagen har nån gång hamnat där de är idag. Och för att komma dit måste man överraska, satsa, aldrig vara nöjda.. För en lyckad säsong kan innebära fortsatt medgång.. Linköping har knappast varit storlag så länge..

Molin och Lauritz är dugliga ES-spelare. Men om vi förlängde med alla, då har vi ju inte ens någon chans att ta kliv framåt? Gör er av med Nolander, OPG, Lauritz och hissa upp Molins tröja i taket.
Kommentera

Gurra88:

Lauritzen och Molin tillhör ju det absoluta bottenskrapet innevarande säsong, bara att bunta ihop och slå ihjäl!

Visst är det dur att vi har såna lirare som Rödin i laget (men honom ville du väl låna ut till Mora??!)

Skämt åsido;

Guld? Tror du på allvar att vi kommer att ta guld inom överskådligt framtid med en spelarbudget som är hälften så stor som "de 4 stora".

Det är dags för dig att inse fakta;

Brynäs IF är redan i dagsläget alltför långt efter de främsta klubbarna för att hinna ikapp, hockeymarkanden i Sverige är mättad. Vi har expanderat för sent - det vi kan se fram emot är spel i en Elitserie utan de penningstinna lagen alternativt en mindre framträdande roll i någon form av västeuropeisk KHL-division.

Givetvis kan laget överaska något år, men ett stabilt topplag blir BIF aldrig, därtill saknas de ekonomiska musklerna i Gävleborg!
Kommentera

teddykgb:
En back jag gillar är Pikkarainen i modo.. Hoppas Dixon förlänger likaså Dackell!Mest oro för målvaktsidan..vi har en blivande världsmålvakt i kassen nu..och låt oss njuta av det så länge det varar!!!!
Kommentera

Anders Berg: Har vi inte kommit överens om att Bylund drabbades av ett tryckfel, han menade såklart 24 år, inte 2-4.

Det har väl gått 2 år sen han tog över nu, och än är vi definitivt ingen kandidat att ta sm-guld, inte är vi i närheten av att leda svensk hockeys utveckling heller, han måste ha menat 24 år!
Kommentera

Anders Berg: Citat "Inköpslista inför nästa säsong: En sjukt bra målvakt (om nu inte Markström stannar.) Två landslagsmässiga backar samt två forwardsdito. Sen har vi nog det där guldet inom 2-4 år som ordföranden snackat om!
Anders Berg " Slutcitat..

Skall du betala dessa 5 nya landslagsmässiga spelare eller vem skall göra det..????
Det är ju bra med ambitioner, men tror knappast ens Hv eller FBK skulle ha råd att köpa in 5 sådana spelare..
Kommentera

JanT: Nej absolut inte.. Grönholm, Molin och Lauritzen gör mig inget om vi bryter med nu efter säsongen. Men vi kan fortsätta skriva kompiskontrakt så det blir guld först 2025 i gävle
Kommentera

Samtliga som inte kan läsa: Varför tror ni att jag vill se Jacob Blomqvist i Brynäs? Det har jag inte skrivit någonstans. Däremot skrev jag att han är på väg till Timrå.

Sen skrev jag att Brynäs redan tackat nej till Yetman en gång, därför tror jag inte att han är på gång till Brynäs (nu heller), och så menade jag att det är långt kvar tills vi ska ta guld, så halvdana lirare som Blomqvist & Yetman skulle teoretiskt funka i Brynäs nästa säsong, men inte guldsäsongen. Hoppas jag var tydlig nog.

Lär er läsa innan ni fabricerar ihop några fler historier om vad jag har skrivit här på Hockeysnack.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huss: Men även om Sundström skulle sticka finns ju Dixon (eller någon annan stjärna), Nordqvist, Järnkrok och Hansen. Dessutom måste Blomqvist ha en offensiv roll med PP-spel för att komma till sin rätt.
Kommentera

sylf:Nej, jag får för mig att Yetman tar väldigt mycket plats i ett lag och har därför svårt att etablera sig i ett lag. Han räcker inte till för att ha en ledande roll i ett lag.

Ren spekulation men det är i alla fall vad jag TROR..

Kommentera

Peja: Ja, det skulle väl vara om Sundström stack som Blomqvist kunde vara aktuell. Samtdigt är det nyttigt med lite rotation i ett lag.
Underligt nog verkar vi leva i överflöd gällande duktiga forwards helt plötsligt.
Vilken makalös förvandling på bara ett par år.
Kommentera

GävleLasse: Anders Bergs gnäller väl ALLTID..?
99 % av hans inlägg består som gott som alltid av kritik....

Jag har svårt att tro att han sett Blomquist på texttvn eller swehockey.se
Kommentera

GävleLasse: Jag tycker att det vore trevligt med Blomqvist i Brynäs, men jag köper faktiskt Sundlövs förklaring. Dessutom kan man väl undra hur mycket Berg har sett Blomman. Han har spelat center hela säsongen, så varför skulle egentligen Sundlöv välja mellan honom och Lauritzen?

Brynäs behöver inte fler centrar om Dixon stannar. Och om Dixon lämnar förväntar jag mig att han ersätts av en betydligt bättre och framförallt färdigare spelare än Blomqvist.
Kommentera

GävleLasse: Yetman var väl inte nån som kan leda svensk hockeys utveckling heller, inte i modo, inte i VIK, inte i SSK, och skulle knappast vara det i Brynäs heller....
Kommentera

Anders Berg: Så du menar allvarligt att man kommer närmare ett lag som kan ta guld med Yetman och Blomqvist?

Det känns mer som att du bara gnäler bara för att Brynäs inte är intresserade.

Sundlöv förklarar väldigt bra om varför Blomqvist inte tar en plats i Brynäs.

Kommentera

Anders Berg:

Vad kan Jacob Blomqvist tillföra Brynäs IF?

Det finns många spelare i AS som producerar bra.

Håller alla dessa ES-kvalitet?

Eller är det så att du retar dig på att han spelat i BIF och nu är på väg till TIK?

Jag säger så här; Vi lägger krutet på Lauritzen som garanterat funkar i ES istället för att chansa med Blomqvist.

Problemet med dig Berg är att du vill behålla och äta kakan samtidigt.
Kommentera

Gurra88: I dagsläget finns 1 målvaktsplats, 2 backplatser, 3 forwardsplatser lediga.

Nolander, Kokko, Grönholm, Dixon, Molin, Dackell, Lauritzen har ej förlängt.

(Markström räknar jag bort)

Kan du ge mig ett seriöst förslag på hur Sundlöv skall jobba?

Som du ser är det inte mycket spelrum kvar för vår sportchef. En del av ovanstående kommer garanterat få förlängt, till detta skall några J20-spelare slussas in.

För inte vill du väl att Rödin & Järnkrok skall lånas ut till Mora och ersättas av 2 slovakiska snabbskrinnare med fin härstamning?
Kommentera

Anders Berg: Vilka fler än Yetman och Blomqvist har dig som spelaragent?
Kommentera

Gurra88: ... och som jag tidigare påpekat, tre gånger tror jag, så tackade Brynäs nej till Yetman innan den här säsongen och Blomqvist kritar snart på för Timrå.

Men alla får önska vilka spelare de vill - guldet ska vi ju ändå inte ta förrän om "2-4 år".
Kommentera

Pettisbif: Är du allvarlig.. har du inte större ambitioner? Det här var då plus minus noll
Kommentera

Pettisbif: ´Om laget skulle se ut så här skulle jag bli glad.:

Läck
Ericson

Jonsson
Andersén
Hietanen
Sundqvist(stannar)
Kokko(behåll)
Bertilsson
Sundström(skola om)
Löf(låna ut)
Kudroc(NY)

Dixon
Nordquist
Hansen
Järnkrok

Dackell(behåll)
Somervouri
Kahnberg
Molin(behåll)
Yetman(NY)
Granström
Silfverberg
Blomqvist(NY,Bofors)
Rödin(låna ut)
Sandin(sälj)

Vart tog Sebbe L vägen? vore tjänstefel att byta ut honom mot t ex Jakob Blomqvist!!??
Kommentera

McFire: "Lars Erik Spets kompetens ( !!! ) känner juh alla som kan sin ishockey redan till, med sina 8 på 133 matcher i elitserien är han fruktad hos motståndarmålvakterna var han än kommer."

Att målvakterna fruktar honom har ju inget med vare sig hans (icke-existerande) målsinne eller att han skulle vara dålig på att åka skridskor, han är ju faktiskt en jävel på rören.
Det som är skrämmande för målvakterna är ju bara att han aldrig fått lära sig att bromsa.
Kommentera

JanT: "Vad har hänt Sylf, du har ju blivit rena Ingvar Oldsberg när det kommer till mysighet, vad är bajskorvarna??"

Nja, Oldsberg vet jag inte........ Sanningen är ju den att sedan laget spelade en dödgrävarhockey utan dess like under hösten, har man ju genomgått en förvandling. På slutet har dom ju spelat ungefär som man kan begära av dom, ibland bättre och ibland sämre. Kort å gott finns inte särskilt mycket att klaga på!! Bajskorvarna har förvandlats till mässingsklumpar, nu väntar vi till slutspelet och ser om det går att förädla ännu mer, eller om det bara var en synvilla.
Kommentera

Pettisbif: "Apropå Bertilsson så mötte jag honom utanför slicken i torsdags... Gissa vad idioten stod och gjorde?! Rökte..! Fan så dåligt av en ung lovande ny draftad back talang.. Nä där sjönk han i mina ögon!!!!"

Ja fy fan, du borde ringa NC och skvallra! Bertilsson borde få nån typ av diciplinärt straff tycker jag för rökning ska fan inte accepteras bland Brynäs lirare!!!
Kommentera

Pettisbif: Skandal!
Kommentera

JanT: Ja jag tycker ni ska signa bröderna Spets, alla tre för den delen. Knut Henrik Spets är juh bara 28 år och kan utvecklas till en storspelare både i elitserien och sedan i nhl, Lars Erik Spets kompetens ( !!! ) känner juh alla som kan sin ishockey redan till, med sina 8 på 133 matcher i elitserien är han fruktad hos motståndarmålvakterna var han än kommer. Att han sedan inte kan åka skridskor spelar ingen roll då han bara är 25 år och har gott om tid på sig att lära sig det. Sist men inte minst deras bror Vegard ( Ja han heter tydligen det, Vegard ) som är en talangfull forward som efter 19 år inte ens platsar i Norska ligan.
Kommentera

Apropå Bertilsson så mötte jag honom utanför slicken i torsdags... Gissa vad idioten stod och gjorde?! Rökte..! Fan så dåligt av en ung lovande ny draftad back talang.. Nä där sjönk han i mina ögon!!!!
Kommentera

Jajjen: "Han ligger trea i norska skytteligan. På samma poäng som Knut-Henrik Spets. Lars-Eriks sämre brorsa. Han kan ta Rödins plats."

Helt rätt tänkt!

Jag tycker gott att vi kan peta några av småglina och signa bröderna Spets;

Då blir det åka av!

Och när Sundlöv är i farten går det säkert att ersätta Löf/Bertilsson med ett par Slovakiska Neanderthalare....

Allvarligt talat lär det inte bli några större förändringar inför nästa säsong, vi skall lyfta upp duktiga juniorer och låta de som redan finns i truppen växa än mer.
Kommentera

claesw:

"Vad har hänt Sylf, du har ju blivit rena Ingvar Oldsberg när det kommer till mysighet, vad är bajskorvarna??"

:-))

Min hypotes är att broder sylf håller sig till slutspelet....

Då blir det ett j-a skitsnack!
Kommentera

Gurra88: Permis i helgen? (Eller muck?)

WOW trampade på öm rödintå? Ska inte ta upp din andra mani, f.d. Forsberg. Men hur ska vi göra då? Om nu Charpentier är på väg in, då måste han ju få spela. Eller vill du se honom på bänken? Fattar inte hur du tänker. Bänka ett dyrt nyförvärv.
Kommentera

Jajjen: Eller din plats här inne i fourmet?
Kommentera

brynäsjohan: Nejnej, finns bättre saker man kan göra för pengarna.
Han har nog inget att tillföra i Brynäs.
Kommentera

brynäsjohan: Ja varför inte? Han ligger trea i norska skytteligan. På samma poäng som Knut-Henrik Spets. Lars-Eriks sämre brorsa. Han kan ta Rödins plats.
Kommentera

Macahan: ja iof men tänk att ha dixon och den här snubben i samma kedja? grymt va?
Kommentera

brynäsjohan: Jag fastnade för den här:

www.eliteprospects.com/player.php?player=13161

Högst rankad av svenskarna inför sommarens draft. Spelar med U 18-landslaget i Ryssland just nu. De två matcher laget har vunnit har Rensfeldt svarat för game winning goal. Tillräckligt bra för att få speltid nästa säsong. På vems bekostnad?

extraliga.stats.pointstreak.com/en/playerpage.html?playerid=3682428&seasonid=5184
Kommentera

brynäsjohan: Vi har ju Dixon !
Kommentera

Jag tycker att brynäs behöver en bra leftare som är sniper och då fastnade jag för den här mannen.

Marco Charpentier
www.eliteprospects.com/player.php?player=13375

vad tycker ni?
Kommentera

Hence: Om Brynäs har pengar och ambitioner att bli bättre nästa säsong, räcker det inte att bara förlänga kontrakt. Några spelare måste bytas mot något bättre. Blir en tydlig signal om resurs- och ambitionsnivån för oss alla om bl.a. Nolander får nytt kontrakt.
Kommentera

Gurra88: Skulle bli väldigt förvånad om inte Nolander för förlängt. Det känns som ett säkert spel av Sundlöv. Jag är tvekssam. Å ena sidan tycker jag Nolan har gjort en klart godkänd säsong än så länge, å andra sidan kanske han har peakat och vi kan hitta nån bättre?
Tycker inte det ska förlängas med Kokko och OPG.
Kommentera

Huge: Visst alla tre kan mycket väl få kontrakt, men då tycker jag att man inte gör några framsteg, iallafall inte tillräckligt stort.. Nej ut med Nolander och OPG.. och fyll på med nytt. En stor fysisk back och en defensiv klippa.. sen kör vi på med Kokko jonsson
Kommentera

sylf:
Vad har hänt Sylf, du har ju blivit rena Ingvar Oldsberg när det kommer till mysighet, vad är bajskorvarna??
Kommentera

Pettisbif: ... och Kudroc gör ju succé i SM-liiga så han blir kanske kvar där. Men man får önska vad/vem och hur man vill!
Kommentera

Pettisbif: Jag har kommenterat detta tidigare, men gör det igen; Brynäs tackade nej till Yetman inför denna säsong. Kanske blir han kvar i SSK?

Blomqvist kritar på för Timrå. Sandin har ju kontrakt och blir nog svårsåld.
Kommentera

Huge:
Om laget skulle se ut så här skulle jag bli glad.:

Läck
Ericson

Jonsson
Andersén
Hietanen
Sundqvist(stannar)
Kokko(behåll)
Bertilsson
Sundström(skola om)
Löf(låna ut)
Kudroc(NY)

Dixon
Nordquist
Hansen
Järnkrok

Dackell(behåll)
Somervouri
Kahnberg
Molin(behåll)
Yetman(NY)
Granström
Silfverberg
Blomqvist(NY,Bofors)
Rödin(låna ut)
Sandin(sälj)
Kommentera

sylf: Aldrig fel att ha en hjälpgumma i laget, en som kan spela på flera positioner när det blir skador.
Som sagt: lite för överkonstruktiv emellanåt, center som han är, och det är då han fått problem.
Ska bli intressant att se hur man löser backfrågan. 5 backar står just nu under kontrakt. Räknar inte med Sunken vilket innebär att Kokko, Grönholm och Nolander står på tur för utvärdering.
Svårt val. Sunken vill man ju gärna ersätta med en likvärdig och då måste vi nog ut och leta eftersom ingen av Kokko/OPG/Nolander axlar hans mantel.
En frisk Kokko är en stor tillgång och avlastar Jonsson i offensiven.
Grönholm spelar fysiskt och rejält, ngt vi också vill ha.
Nolander är en stabil och pålitlig back som sällan gör en dålig match.

Kan tänkas att samtliga 3 får kontrakt, vilket ändå inte känns helt fel.
Både Jonsson och Kokko får ju isf räknas som nyförvärv, där Kokko isf får ses som ersättare till Sunken.
Även om vi lyckas hitta en riktigt bra defensiv klippa som ersättare till Sunken så tror jag inte vi har pengarna.
Dom ska även räcka till förlängning av framförallt Dixon, där Sundlöv måste öppna plånboken om det krävs.
Kommentera

GävleLasse: Håller med, Sundström har gjort det förbannat bra så här långt. Han har gått bort sig ibland, tappat markering och sett allmänt valpig ut emellanåt. MEN, det finns dom som gjort det sämre, både i år och tidigare säsonger och ändå varit aktade och tunga namn inom klubben. Så med tanke på förutsättningarna vi haft med skador etc så har det funkat kanon. Om han sen är en back som bidrar till att föra svensk hockeys utveckling kan väl diskuteras.
Kommentera

Det är få juniorer som slår igenom sitt första år i ES. Det gör det också mycket svårare att ge plats för nästa årgång juniorer. Ett par år behöver dom för att bli hyfsat etablerade. Har man 3-4 spelare i varje årskull, som Brynäs, som håller högsta juniorklass är det omöjligt att ge alla plats i A-laget. Sorgligt att behöva välja mellan Bertilsson, Löf, Berglind och snart Johansson på backsidan. Samtidigt som fler etablerade backar också behövs.
Kommentera

rackham: Vad kräver du egentligen? Killen är +5 efter att ha spelat på en ovan position. Det är grymt bra tycker jag..
Kommentera

« · 1238761 · »