Brynäs IF

727959 inlägg · 7962 ämnen

Leksand-Brynäs 28/10

1636203 · » Till forumet

Sv: Leksand-Brynäs 28/10
Huge: Ja du. Tvillingarna.. Går det att jämföra med EN back? Jag menar Gunde var 1/8 del av lagets backbesättning, tvillingarna tar upp två positioner i en av fyra kedjor. Man värvade inte tvillingarna för att låta dem husera i en fjärdelina utan för att leverera. Oavsett orsak så har detta inte skett.

Hur mycket tålamod har Brynäs råd med nu när man har nyckelspelare som Ollas på skadelistan.

Speciellt centerpositionen känns mest viktig att förstärka. Ny back i all ära.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Det var i alla fall ett bra tag sedan Luleå tog en trea, normalt eller ej vet jag inte.
Kommentera

Powerfade: Nä, men han kom väl hem relativt snabbt också, förmodligen pga för många räkmackor därborta och att han inte var beredd eller inte pallade för det trots allt tuffare och råare klimat som rådde på hans tid, jämfört med idag.
Som du säger: framförallt Ollas frånvaro märks nåt enormt i såna här lägen. Lagets pådrivare och hjärta, som han trots allt är.
Sen tycker jag att kritiken mot framförallt tvillingarna känns lite överdriven.
Visst, förväntningarna har säkert varit högre hos de flesta men dom har samtidigt kanske varit lite för högt ställda, baserat på deras produktion i AS.
Tycker att dom ändå gör ett habilt intryck utan att sticka ut på nåt sätt, och som sagt: hur lång tid tog det för Gunderson att etablera sig?
Inte 15 matcher iaf....
Kommentera

Huge: Vilken universalback du önskar. En som alltså ska täcka upp flera bortavarande försvarare samtidigt?
Kommentera

SnowKing: Bra analys. Kunnig, nyanserad och realistisk.
Som jag redan sagt: kan räcka med att vi får in det Powerfade säger: en stabil tvåvägsback som kompletterar främst Andersen men även täcker upp för kommande och sannolika småskador på både Kilas och Bertilsson.
Westlund i all ära, han gör det bra, men har kommit fram väldigt snabbt och just backar har nog lite jobbigare än forwards att bli lite mer etablerade vid så ung ålder, jämfört med forwards som kan "gömma" sig och komma undan med lite fler misstag.
Kommentera

Huge: Han hamnade knappast i NHL för att han käkafe räkmackor ;)
Spontant så känns det som att Brynäs hamnar i såna här svackor allt för ofta. Ollas korta comeback och fortsatta frånvaro känns signifikativ för Brynäs. Sk. Nyckelspelare långtidsskadade. Att det sedan är de unga spelarna som syns mest är illavarslande. Man vill få det till att de är ruggiga talanger när de i själva verket sticker ut mer på grund av att de etablerade spelarna INTE sticker ut.

Hur ska BZ agera? Att han måste förstärka laget råder det inget tvivel om. I alla fall om man har ambitioner. En dpelskicklig tvåvägs back och en center av rang vill jag se.
Kommentera

Powerfade:

Alla som bryr sig har förståss sina funderingar på vad det är som inte fungerar. 

Hur länge kan man vänta på att tvllingarna skall närma sig förväntad nivå?

Kommer våra unga målisar bli så friska att dom kan backa upp Starky?

Långtidsskadorna?

Blir T J kvar säsongen ut?

Den som någon gång varit aktiv i någon idrott vet att det går upp å ner..... ibland utan att man kan förstå nåt av vad det kan bero på, plötsligt lossnar det. Man kan ju förståss inte sparka spelare till höger och vänster, men nån utlåning kanske blir aktuell.

Lite tålamod och is i magen är nog vad man får skaffa sig.... minns Gundes problem i början..... minns att någon ville låna ut Järnkrok ;-) 

Jag tror man avvaktar till mitten/slutet av november, har det inte lossnat då börjar Bengtzèn handla..... om han nu har nåt att handla för, knappt 4000 på läktaren ger ju inte så stort utrymme...... hoppas dom som slutat gå på matcherna fattar det!

Kommentera

Powerfade: Absolut, även om det känns som en annan diskussion.
Känns som att det inte bara är dagens upplaga det gäller, tycker att vi nästan alltid varit ett lag med såna här svackor som tyvärr kommer lite alltför ofta för att man ska vara riktigt nöjd. Säger jag utan att veta hur andra lag egentligen haft det och utan att därmed kunna göra nån mer djuplodande jämförelse kring vad som kan anses vara normalt eller eller onormalt när det gäller frekvensen för återkommande svackor eller allmänt knackigt spel.
Sen vet jag iofs inte om Hammarström är rätt man att tala om räkmackor.
Vad jag minns när han själv var aktiv så var han mer av en glidare än hårdjobbare.
Men fan kanske har blivit religiös på gamla dar, vem vet...   :-)
Kommentera

Huge: Däremot så kan man höja rösten och kräva ett hårdare jobb. Mig veteligen har ingen hockeyspelare blivit bättre av att göra det man "ska" på en träning. Har man det tungt så får man lägga ner mer energi på träningen. Inge Hammarström sa en gång till mig."Det äts på tok för mycket räkmackor på sätraåsen". Det kan nog ligga en hel del i det i dagens upplaga av Brynäs.
Kommentera

Brynäsgubbe: Nä, det funkar inte så i vanliga arbetslivet heller. Att man sparkar nån så fort det begås nåt misstag och där man liksom inom all lagidrott vet att det går upp och ner.
Med ditt lysande förslag så skulle vi alltså börja sparka spelare/ledare efter 4 mindre bra insatser, sen är allt frid och fröjd när vi återigen börjar vinna matcher för att återigen börja sparka spelare/ledare nästa gång det tar emot och vi hamnar i en svacka?
Isf får Bengtzen ett hästjobb med att byta ut halva laget ungefär var 10:e vecka.
Förstår att du inte alls tycker det låter märkligt, men vi vanliga dödliga som begriper att det går upp och ner för alla lag, mer eller mindre, så framstår ditt förslag som jävligt märkligt.
För att inte säga löjeväckande.
Kommentera

Pettisbif: För info så har Lindblom brytit nyckelbenet
Kommentera

Huge: "Är inte det lite märkligt?"

Inte ett dugg märkligt... Varför skulle man byta ut spelare och ledare när det går bra? Det är ju en indikation på att alla delar av föreningen gör sitt jobb, från tränare till spelare. Då finns det inte mycket anledning att klaga. På samma sätt är inte konstigt att de får ta kritik om prestationerna uteblir, det är ju då man måste se över vad som kan ändras för att resultatet ska bli bättre (dvs göra sig av med tränare alternativt spelare som inte gör bra ifrån sig...). Är det inte så det fungerar i stort sett överallt i arbetslivet när man får sparken?
Kommentera

Huge: Det här är vår sämsta trend sedan januari 12/13, den säsongen minns vi ju med glädje...
Kommentera

Davey_22: Lätt att drabbas av panik i såna här lägen om man är en otålig läktarcoach, trots att erfarenheten visar (inte minst den här säsongen och så här långt) att det går upp och ner för nästan alla lag. Allt och alla ska bytas ut eller sparkas så fort det tar emot lite, men så fort det har vänt eller laget har en bra period, ja då försvinner helt plötsligt allt gnäll och krav på sparkningar. Är inte det lite märkligt? 😀

Min känsla är att vi saknar en stabil och lite tyngre spelskicklig back som sprider lugn i försvaret. Andersen är lite för ensam samtidigt som både Kilas och Bertil är borta lite för ofta.
Kan räcka för att få ordning på defensiven, men inte lätt att hitta på marknaden om man har begränsade ekonomiska resurser.
Kommentera

Pettisbif: Vad har du gjort själv för att sätta press på media?
Och om du mot förmodan gjort nåt, vad har dom svarat?
Om Brynäs själva inte vill släppa mer än dom redan sagt om skadorna, ska media isf ställa egna diagnoser för att stilla otåliga fans?
Kommentera

Istället för att klaga på de sämsta spelarna i laget så borde vi klaga på de bästa istället. Våra så kallade ledande försvarare och anfallare presterar inte på topp, det är där skon klämmer inte att Sunken, tvillingarna, Lindgren osv. Inte dominerar.
Kommentera

Brynäsgubbe: håller med till 100%
Väldiiiiiigt tyst i media kring Ollas och hur han mår, Olden och hur hans rehab går, Lindblom om vad han för det första har för typ av skada som är väldigt oklart och för det andra när han är tillbaks. Sen har vi även Felix Sandström, som det är helt tyst om. För att inte tala om Kilström... vad fick han för skada och hur lyder prognosen!? Det är ju skrattretande hur media behandlar oss fans!! Dom kör sitt "Hockey Puls" men mer fakta och info kring laget skulle ju inte skada! Man blir ju mörkrädd för hur Gävles tidningar arbetar. Den info dom publicerar är kopierat från blaskor alá Sportbladet och Expressen.. hur ska Brynäs få tillbaka publiken när inte ens lokal media är intresserad av att informera oss fans hur laget mår. Sätt lite press på dom! Det är väl det minsta man kan begära om man är ett Brynäs fan??
Kommentera

Haha! Det slog mig precis också att nästa match mot DIF är ett så kallad 6-poängsmöte. Får vara lite cynisk och säger att den matchen vet man hur den slutar redan nu... 
Kommentera

Tycker det är dags för journalister och sätta lite press på Brynäs ledning ang. Ollas och Olden. Ollas inte minst skulle vara tillbaka förra veckan enligt TJ, och Olden skulle vara borta en månad. Nu har det gått 1,5...

Kan vi få lite besked?! 

Kommentera

Pettisbif: Jaha då är jag med, det är sådana avtryck du vill ge. Man tycker dessvärre mest synd om dig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bifbiffen:Haaaaa! "Minns du Bifbiffen??" "Njaaa, nej det gör jag inte.."

"Minns du pettisbif??" "Jaaa, haha det var ju hen som skrev 100000000.00000000 laguppställningar.." där har du ett tydligt avtryck, lille vän. Om du nu stör dig på mina laguppställningar, så har jag bara en fråga. Varför ens lägga energi på att bry sej om dom??? HAAAA pettisbif - Bifbiffen 1-0... 

Kommentera

Pettisbif: Avtryck? På vilket sätt gör du avtryck? Vad ger det någon här inne att du gör 100 olika laguppställningar? Varför skulle jag ens lägga ner en sekund på att kommentera samtliga spelare för att få din respekt?
Kommentera

Bifbiffen: Jag gör iaf avtryck, det kan man inte säga om dig. Få höra din HOCKEYKUNSKAP om samtliga spelare, så kanske du förtjänar respekt..
Kommentera

Pettisbif: Jag har följt sidan passivt. Och frågan är varför du envisas med att göra tusen olika laguppställningar? Fetish?

Sen heter det hockeykunskap för övrigt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bifbiffen: vem är du?! Färsking är ordet jag väljer... har du någon som helst hockey kunskap..?? HAAAA
Kommentera

Pettisbif: Hur orkar du?
Kommentera

Kan någon väcka mig...? Eller förlorade vi verkligen mot Leksand? Har fortfarande svårt att tro det. 
Kommentera

tjugo8: Både Garpen o Sanny är väldigt rätt ute i sina analyser. Jag tycker det verkar som att grabbarna har slutat att lyssna på TJ? Det går rykten om att Brynäs ville ha Melin redan till den här säsongen, men att det kostade för mycket(precis som vanligt alltså när det gäller Brynäs IF)
Kommentera

Bifbiffen: Något sånt här kanske

Johansson (Starkbaum)

Där behöver JJ komma in i spelet. Känns som om Starky också behöver välbehövlig vila.

Andersén Djoos - Andersén är vår bästa back, punkt slut. Djoos behöver trygghet och Niclas får täcka upp för han.

Bertilsson Sundqvist - Bertilsson är våran näst bästa back och Sunkan känns inte alls trygg för tillfälligt. Så para ihop dessa så kanske vi får ett av ligans bättre defensiva par.

Kilström Eklund - Kilström har gjort en bra säsong likaså Eklund. Känns som om bägge har yttliggare en växel att lägga i. Spännande backpar

Extra:Westlund

Sweatt Scott Lööke - Bägge trasatlanterna ihop tillsammans med vårat nya stjärnskott Lööke. Kan bli en hitt!

Rödin NY center, tack!! (Johan Larsson??) Ollas - Rödin och Ollas spelade med varandra under sin tid i  landslaget ifjol och gjorde det kanon bra. Lägg krut på en NY center av klass i mellan dom och vi har en mycket bra shl kedja.

Brodecki Norquist Lindblom - Varför spräcka ett vinnande koncept?? Nordan har överlag gjort det fantastiskt bra i det tysta ihop med Brodecki och Lööke vid sin sida. Ge Lööke ännu mer förtroende med Scott o Sweatt samt fortsätt med Brodecki och Nordan, dock men en ny ytter-tank i Lindblom och vi kommer ha en mycket bra tredje kedja!

Olden Enterfeldt Brodin - Spelade mycket ihop under försäsongen och gjorde det stabilt. Brodin/Enterfeldt finner ju varandra i natt mörker. Och när Olden kommer tillbaka så tycker jag han ska få försöka spela till sej den sista forwards platssen till förmån för Blomqvist. Olden känns som en ytter vi inte har för tillfälligt och det spel Sondre visade under VM för Norge så är han en lirare som kan bryta mönster. Men även sor och jobbig att möta.

Extra:Blomqvist

Låna ut Lindgren till Almtuna/Mora och försök sälj tvillingarna då junisarna(Lindblom, Lööke och Brodecki) är betydligt mer hungriga och ställer mycket mer frågor till motståndarna! Därav finns ingen plats för dom.  

PP1:

Djoos - På blå

Ollas - Till vänster

Scott - Nere vid vänstra stolpen och runt mål samt i slottet

Rödin - Till höger

Enterfeldt - Framför kassen och vid högra stolpen för att finnas till hjälp för Rödin, samt att han vinner mest tekningar

PP2:

Eklund - På blå, den enkla andledning av att han har ett bättre spel i sig och en farligare bössa än Andersén.

Brodecki - Till vänster

NY center - slottet 

Sweatt - Till höger

Olden  - Framför kassen samt runt kassen och vid sargen

BP Par:

1.Enterfeldt - Brodin

2.Ollas - NY center

3.Sweatt - Nordan

Extra:Scott/Olden

Kommentera

70 Rodrigues:
När har TJs ilska lett t förbättring? Idag blev det 4 skott på 11 min in i 3:e
Tycks som de slutat helt o lyssna på honom, troligen räddade styrelsen honom fr att få sparken av Sundlöv, tror/hoppas Bz kör en hårdare linje

Ytterligare en läktarcoach;
@jgarpenlov: När man ser Brynäs måste man ställa sig frågan om de har något grundspel. Väldigt utspritt.
Kommentera

Känns ju hemskt att säga det. Men på något sätt kanske ändå detta var det bästa som kunde hända. Kan inte tänka mig att Bengtzén sin första säsong vill bli sammankopplad med fiasko, (även att det inte är han som värvat truppen), men det är likt väl han som är sportchef. Förhoppningsvis får vi se något nytt inom en snar framtid! Tvillingarna först ut.
Kommentera

TobiasR: Det brukar vara lättare sagt än gjort att bara skeppa spelare. Oftast är de inte särskilt attraktiva på markanden av den simpla orsaken att de som skeppas inte har presterat bra den senaste tiden. Om ingen klubb tar över kontraktet sitter man ju där med en stor utgift och ingen spelare. Det fick Salo erfara i fallet Himelfarb... I Brynäs fall är ju utfyllnadsspelarna (Lindgren, Westlund etc) till stor del egna produkter som fortfarande är unga. De är billiga och skulle kunna lånas ut snarare än sparkas.

De som jag tror löper störst risk att få 'kicken' är tvillingarna, eftersom de antagligen är väldigt attraktiva för satsande allsvenska klubbar. Och just den här säsongen är det av naturliga skäl många som satsar.  Därför borde det gå att bli av med de, men man måste ju ha ersättare också. Och nu kom de igång på slutet i Leksand...

Redigerad kommentar

Kommentera

Brynäslegenden: dina argument för Blomqvist, Lindgren och Westerholm är skrattretande :') att Blomqvist har ett stort hjärta för Brynäs skulle vara ett skäl till att han kan känna sig trygg är så fel det bara kan bli. Då skulle ju jag kunna lira med A-laget.. jag har ett sjuhelsikes hjärta för Brynäs men skulle visa fan så mycket mer energi och glöd än honom. Lite som junisarna visar när dom får chansen!! Har sagt det för och säger det ugen. Lindgren fattar jag inte.. känner att han inte tillför ett skit. Vad har han för spets egentligen? En bra lagspelare, sure.. men nu är det här Brynäs som siktar på ett smguld o då behövs det betydligt mer än det Alex har visat under alla sina säsonger i Brynäs! Tvillingarna kan du låna ut! Är så spyless på båda två! Killarna har ju noll självförtroende framför allt yttern. Gör det mesta fel. Klena, sega och inne på mest mål bakåt... nä nu längtar jag efter landslags uppehållet så vi kan få tillbaka Ollas, Lindblom och Olden!!! Gärna en ny BRA center också!! Om det finns - hugg på en gång!! Nu äre fan dax för vår kära sportchef att dra tummen ur röva!! Innan det går för långt. Sen undrar jag verkligen om TJ är rätt man att leda Brynäs. Känns som laget bbehöver ny röst. Tack för mig!
Kommentera

Brynäslegenden: Klart som fan att dom inte kommer skicka iväg 3 spelare men jag tycker det och jag står för det. Så du menar att vi inte kan göra oss av med Lindgren bara för han är han av våra egna? Det är väl ändå hur man presterar på isen som avgör och inte var man kommer ifrån. 
Kommentera

TobiasR: Tycker du är oseriös som tror att man kan skicka iväg 3 spelare sådär där de dessutom är 2 stycken som är våra egna från början.
Kommentera

Sansad: Ja, han kammade hem en fin 1:a i spelarbetyget så åsikterna ang Westlund går isär. Själv tycker jag han är en säkerhetsrisk varje gång han är inne. Men nu finns det ju inga andra alternativ så då spelar han.
Kommentera

Brynäsgubbe: Sunkan har nästan 20 minuter i en match där vi jagar, inte optimalt. Bertilsson 17 min. Tycker Westlund gör sin bästa match idag, kommer lite mer för varje match.
Kommentera

Exempel på vad jag menar här: i.imgur.com/YpNwOGm.jpg

Det ska inte var svårare än att dra en pass in mot Blomqvist som kommer öppet i slottet. Men istället vänder han upp mot sargen och inväntar sista Leksand-spelaren. Man blir ju helt matt... 

Så himla skönt att vi har en videocoach-analytiker som vi kan lita på tar upp sånt här så det förbättras! Obs: Sarkasm.

Kommentera

Alltså vad gör dom efter Rynos miss?! Ställer upp i PP i 6 mot 3?! IN MED PUCKJÄVELN PÅ MÅL! All kraft ska in på mål men ingen vågar skjuta. Sliter mig nästan i håret när jag ser det där... 
Kommentera

Brynäsgubbe: Ja det vill jag med och nog alla härinne förutom
Huge kanske. Men att skicka iväg de 3 som nämndes är ett skämt. Att däremot ta in en klasscenter och låna ut Alex till typ Almtuna kanske vore något.
Kommentera

Davey_22: Att det ser energifattigt ikväll trots tre raka torsk kan ju bero på att det inte har varit konkurrens om platserna en enda match än så länge. Alla är garanterade speltid i match efter match trots att man inte förtjänar det. Starky är överlägset bästa Brynäsare ikväll. Det säger en hel del efter en torsk mot jumbon, som dessutom var helt rättvis.
Kommentera

70 Rodrigues: Låter bra. Nu vill jag fan se att det blir mer än ord. Som allt fler börjar bli inne på så kanske vi måste inse att förändringar i truppen bör ske. Alldeles för många spelare som åker snålskjuts.

Kommentera

Peja: Ja och det var det jag menade med att han på sikt kunde bli som Lasu ;)
Kommentera

Brynäslegenden: Vill se att han agerar nu! Detta är för dåligt, bort med skräp som inte presterar precis som Leksand gjorde när det stormade kring laget. Ska det vara så jävla svårt? I och med den här förlusten har Brynäs nu visat vilken nivå vi ligger på med den nuvarande truppen, sker ingen förändring kommer vi bli ett bottenlag (det är vi förvisso redan). 
Kommentera

70 Rodrigues: Jag såg ingenting efter 3-0. Men bra att TJ har vett nog att fatta att det ser riktigt jävla illa ut just nu. Nu ska man bara göra nåt åt det också.
Kommentera

Brynäslegenden: Skillnaden mellan Alex och Lasu är att Lasu alltid tillför energi och fysiskt spel. Även när han har en dålig dag så är han alltid en nyttig rollspelare. Lite som Brodin. Jag tror att Alex skulle behöva en skadefri säsong i Allsvenskan innan han kan tillföra på riktigt i Brynäs. Nu är han en alibispelare.
Kommentera

Davey_22: Har nog aldrig sett TJ så förbannad o besviken.
Kommentera

TobiasR: Kan vara bland HS sämre inlägg, otroligt onyanserat.

1, skicka iväg Jacke Blomqvist som troligtvis är den som har mest hjärta för klubben, kämpar och ger allt för klubben. Han har även visat att han kan producera på SHL nivå, senast förra säsongen (14 mål).

2, skicka iväg Alex? Våran egna produkt som är väldigt nyttig lagspelare och har ledaregenskaper. Vad är tanken där? Också han är en kille med hjärta och en spelare jag hoppas kan bli en stöttepelare i många år framöver likt Frölunda har i Niclas Lasu. En spelare som alltid kommer till jobbet och förhoppningvis kan producera mer på sikt.

3, Skicka iväg Ponthus? Vad ska vi då ha Pathrik till? Det är som att åka skidor med en skida. Vi måste ge dem tid och idag är ju båda inblandade i båda målen.

Nu gäller det att folket dyker upp och stöttar laget på torsdag där vi bara ska slå Djurgården hemma i vår borg. Förlust då och Bengtzen nästan måste agera.
Kommentera

1636203 · »