Brynäs IF

730563 inlägg · 7961 ämnen

LHC-Brynäs IF 15/10-09

1188198 · » Till forumet

Sv: LHC-Brynäs IF 15/10-09
Huge: Haha..Känns som han har ber belägg för sina argument än det du har för dina, efter de två matcher han spelat i frölunda? Men jag tror Bäckman blir bra i Frölunda, sen så är han väl knappast en defensiv back som du fick det att låta. Men klart tillsammans med Niskala lär han få ett defensivt ansvar likväl..
Kommentera

sylf: Jag skiter i hur Bäckman sett ut i NHL, det kan bero på många saker: skador, vilken tränare du har och vilket förtroende han ger dig, konkurrensen från bättre spelare osv.
Huvudsaken är vad han presterat här hemma och det är rätt så vanligt att spelare som ex haft det trögt därborta blir som förvandlade när dom kommer hem och spelar i ex landslaget.
Bäckman har såvitt jag vet gjort det mkt bra de gånger han spelat i Tre Kronor, så ditt resonemang känns väldigt svartvitt och enögt.
Kommentera

Huge: "Som jag ser det så har framförallt Bäckman kanske blivit den injektion som laget behöver. Han är bra åt båda håll men framförallt djävligt bra defensivt."

Du kan inte ha sett mycket av honom de senaste 5-6 åren!!
Han var en katastrof defensivt i alla sina NHL klubbar, det finns ju en anledning att han inte platsar där.
Kommentera

Peja: "Bara folk som är/var dåligt insatta som ansåg att Bertilsson var en chansning inför den här ES-säsongen"

Ja, det kanske ligger i sakens natur att den som vet mindre också är mer orolig när nya krafter ska testas... ;-)

Det mest glädjande är att vi, som du säger, verkar ha flera duktiga BACKAR på gång och att dom framförallt verkar vara spelande backar.
Fast Bertilsson är heller inte rädd att sätta åt i närkamperna och verkar inte vara den som kliver undan i första taget.
Härligt...
Kommentera

Peja: Jag har alltid lovordat Jonsson, han är en av mina absoluta favoriter i Brynäs med sina offensiva kvaliteér, hans bidrag till det offensiva spelet (inte bara PP) är enligt mig otroligt viktigt.
Kommentera

arnio: Jaha, så nu är Jonsson viktigast för både försvars- och anfallsspelet. Så brukar det ju inte låta när han spelar. Man saknar inte kon förrän båset är tomt. Jag håller med att Jonsson är bra offensivt, men tycker ändå att laget ska kunna åstadkomma ett bra anfallsspel även utan honom. Jag tror att han är viktigare för att powerplay ska fungera än anfallsspelet i 5 mot 5.
Kommentera

Peja: "Självklart märktes Jonssons frånvaro, men jag tycker ändå att backspelet var mer än godkänt igår. Det var anfallsspelet som inte fungerade. ."

Grejen är att Jonsson brukar ligga bakom en stor del av Brynäs mål.
I ett fungerande anfallsspel så ingår även backarna.
Kommentera

Huge: Jag vet att en del scouter var sugna på att drafta Bertilsson i första rundan i fjolårets draft. Ser helt klart NHL-potential i honom. Bara folk som är/var dåligt insatta som ansåg att Bertilsson var en chansning inför den här ES-säsongen. Killen är en supertalang. Och i J20-laget finns numera en annan backtalang vid namn Kalle Johansson som är ännu mer lovande, bara han växer till sig.
Kommentera

Peja: Klockrent.
Och Jonsson är ju även en spelare som är mkt viktig för vårt offensiva spel, så klart att hans frånvaro hade inverkan.
2-0 tillkom ju också mkt tack vare en rejäl miss av linjemännen vilket gör att käftsmällen blir extra jobbig att ta.
Där avgjorde matchen definitivt för jag tror att vi hade haft mkt goda chanser att ta poäng om vi bara haft 1-0 inför sista.
Och apropå backspelet i övrigt: undrar hur långt Bertilsson kommer att gå?
Ser redan nu ut som en fullfjädrad ES-back som spelat sen Sundsvall brann..
Kommentera

Huge: Det ända var väl i såfall när det stog en linköpingskille helt ensam framför mål, men den gången missade han ju ändå. I övrigt var det inte så illa. Och tror vi kan klara oss bra utan jonsson ett tag. Men så var det det här med målproduktion..
Kommentera

Huge: Självklart märktes Jonssons frånvaro, men jag tycker ändå att backspelet var mer än godkänt igår. Det var anfallsspelet som inte fungerade. Tror att 2-0-målet blev en riktig energislukare för ett lag som redan hade för lite energi.
Kommentera

GävleLasse: Nja, jag tycker snarare att sett till helheten så blir såna här situationer ofta matchavgörande.
Båda lagen kändes sega där dom ändå skapade lite mer sett över hela matchen. I övrigt en rätt så jämn tillställning och i såna matcher är det ofta första målet som avgör eller åtminstone blir djävligt viktigt för fortsättningen på matchen.
Nu såg det tamt ut och Jonssons frånvaro tycker jag märktes rätt så mkt.
Plus att Dackell klev av en bit in i matchen och han kan knappast ha varit friskt från start, om det nu är nåt skit som är på väg att bryta ut i laget.
Hoppas att det är nåt annan men han sa ju att han kände sig loj och hängig vilket inte bådar gott.
Dags att plocka fram dina föreslagna skyddsmasker? :-)
Kommentera

Huge: ja kanske det...Men nu stod han på rätt ställe och petade in en puck. Men sett till helheten så borde en sån situation inte vara matchavgörande. Brynäs gick på halvfart hela matchen igår. Något som CZ får ta på sig. Det ingår i hans arbetsuppgift att se till att få ut max av samtliga spelare i varje match precis som det är deras jobb att ge max varje match.

Nu vill jag se att man rör om lite i laget. Förstalinan kan man behålla intakt men jag vill se att man ger Rödin en ärlig chans och samtidigt får in lite mer energi i andralinan.
Kommentera

Gurra88: Det känns lite fånigt, ja nästan dumt att börja gnälla efter första bortaförlusten. Den kom i omgång nio. När hände det senast?

Om spelarna gör en slätstruken insats är jui något som CZ får ta med spelarna och förhoppningsvis blir det bättre redan på lördag när vi möter ett trasigt FBK i deras kaffekvarn.

You can't win 'em all!
Kommentera

GävleLasse: Ligger säket nåt i det du säger men för det mesta tycker jag att Jämtin var väldigt osynlig igår.
Han förlorade dessutom de flesta närkamper och åkte på ett par proppar.
Han hade nog mest tur att det avgjordes på ett sätt som han behärskar bäst: att stå framför mål och grisa in puckarna som dimper ner.
Hade han nu haft domen som motivation så borde han isf ha sett mkt hetare ut.
Kommentera

Gurra88: Ja, det är väl rätt så uppenbart att jag spekulerar eftersom jag skriver "kanske" och "Vem vet".
Det lustiga är att du inte ser att du själv spekulerar.
Orden "klart man ska ha Kudroc" antyder på ett ironiskt sätt att dom minsann klarar sig finfint utan en Kudroctyp i laget, för det bevisades ju i gårdagens match.
Hur vet du att man i fortsättningen kommer att klara sig lika bra som igår?
Ren spekulation, skulle jag vilja säga...
Kommentera

Bissett19: Jämtin gick väl på ren vilja. Hade det varit nån annan match så hjade han gjort en slätstruken match. Men nu mötte han Brynäs och vi får tacka en viss åklagare i Gävle för det n motivationen till Jämtin.
Kommentera

Huge: Rena spekulationer. Som vanligt från din sida. Varför kan man inte göra det? Här är vi nu och dom gjorde en väl genomförd match? Potentialen finns tydligen så.. Sen får man se om det blir en rad nya poänglösa matcher nu.
Kommentera

Gurra88: "Inga större fel på Frölundas defensiva spelare idag minsann. Men klart dom ska ha kudroc!;)"

Med flera Kudroctyper i laget från början så hade det kanske sett ut så här i alla 9 matcherna och inte bara i den här. Vem vet.
Att dra slutsatser på en enstaka bra genomförd match av de defensiva spelarna känns inte vidare seriöst.
Kom igen när eller om Frölunda visar lite mer stabilitet.

Som jag ser det så har framförallt Bäckman kanske blivit den injektion som laget behöver. Han är bra åt båda håll men framförallt djävligt bra defensivt.
Mao: med Bäckmans defensiva tillgångar så har man nu fått det som Kudroc skulle kunnat bidra med samtidigt som man får Bäckmans offensiva kvaliteter på köpet, sas.
Kommentera

sylf: No shit? Kanske var tvärtom..., med tanke på Jämtins tillstånd
Kommentera

Bissett19: No shit! Konstigt att inte resten vilade också!!
Kommentera

SH:

Nope,han kände sej orkeslös och hängig och vilade i tredje.
Kommentera

Gurra88:

Nu vet man varför ingen tog markering på Grisen vid 0-2.
Kommentera

Anders Berg: Apropå anfallsvapen. Spelade Dackell nåt i tredje?
Kommentera

Anders Berg: Andra bottennappet på nio matcher, helt ok får jag säga. Jonsson saknades någonting enormt i anfallsspelet igår. Hoppas att NC har några illrar i tarmen och kan trolla fram en trea snart igen.

Jag tror verkligen på detta lag fortfarande....stor potential
Kommentera

Bissett19: Haha.. Ja då är det inte omöjligt att han får rätt. Bra Wesley och lista ut det innan:)
Kommentera

Gurra88:

Wesley tittade nog in i spåkulan och kunde förutse skador på Frölundabackar,därav Kudrocryktet till sillstryparna;)
Kommentera

Inga större fel på Frölundas defensiva spelare idag minsann. Men klart dom ska ha kudroc!;)
Kommentera

Huge: Jag menade bara att om vi har "fler anfallsvapen den här säsongen" så är det ju tråkigt att Brynäs ändå gör minst antal mål i serien.
Kommentera

Anders Berg: "Fast i verkligheten har Brynäs gjort minst antal mål i Elitserien. Det är inte bra!"

Nä, det är inte bra.
Har du några fler självklarheter på lager när du ändå är igång med att försöka vinna nåt sorts pris i "Floskel-VM" ?
Kommentera

rackham: Nja, en sanning med modifikation den här säsongen iaf, som jag ser det.
0-3 mot Djurgården borta bl.a motsäger väl resonemanget en aning.
Men visst stämmer det till viss del och det är väl heller inget signifikativt för just Brynäs, skulle jag tro.
Det intressanta tycker jag ändå är att i de matcher där vi tagit kommandot från start och försökt vara mer offensiva så har det också i flera fall betalat sig.
Men i en sån här match där LHC inte kändes speciellt oövervinnerliga direkt så hade ett ledningsmål och därpåföljande defensivt styrspel säkert varit ett vinnande koncept.
Kommentera

Huge: "Vi har fler anfallsvapen den här säsongen än tidigare." Det är bra!

Fast i verkligheten har Brynäs gjort minst antal mål i Elitserien. Det är inte bra!

... så vilka är de här "anfallsvapnen" egentligen? Sandin och Hermansson?
Kommentera

Huge:

Varför får jag känslan att vi vinner när vi gör första målet och torskar när vi börjar i underläge...
Kommentera

Anders Berg: "Eero och Kahna är jag besviken på."

Jag är nöjd med hur dom jobbar hårt över hela banan och bidrar till att offensiven har blivit klart bättre.
Vi har fler anfallsvapen den här säsongen än tidigare.
Tycker att många stirrat sig blinda på att dom skulle ha tagits hit som nån sorts målsprutor där målen ska komma automatiskt, men det funkar inte riktig så.
Eero har en liten annan roll i Brynäs än vad han hade i FBK.
Här jobbar han hårdare över hela banan och framförallt bakåt, för även om vi försöker spela mer offensivt så är det fortfarande det defensiva som prioriteras.
I FBK hade en betyldigt mer offensiv roll och kunde därför också koncentrera sig mer på offensiven iom att omgivningen och deras spelsätt i grunden var mer offensivt än vad det är i Brynäs.

Kahna har kommit till ett nytt lag efter en trög säsong i Frölunda och förväntningarna på honom att ösa in mål tycker jag är överdrivna och ngt felaktiga.
Även han jobbar hårt över hela banan och bidrar till att vi skapar mkt framåt.
Det har gått 9 omgångar av 55 och dom har gått om tid på sig att hitta målet och förhoppningsvis göra om inte massor så kanske många mål.
Kommentera

Huge: Ja, för blir man "nöjd", då går det som idag. Man måste alltid sträva efter att bli bättre.

Jag är oftast glad efter en vinst, har någon skadat sig kan man ju inte vara helnöjd, ens efter en vinstmatch. Efter dagens skitmatch kan jag bara konstatera att Linköping "ska" vara bättre än Brynäs och de vann även matchen.

Eero och Kahna är jag besviken på.
Kommentera

Lindström: DIF torsken satt som en smäck, betyder att man kan gå till jobbet i morrn. FBK, hmmm, nja jag undrar vilka som får sota för den...
Kommentera

Qvarre: Jag hade HOPPATS på: 1. Poäng. 2. Att Brynäs skulle spela bra. 3. Att Kahna och Eero kanske äntligen skulle få klubborna ur... ja, var de nu har dem.

Så jag är inte nöjd med något överhuvudtaget just nu, gällande Brynäs IF. Tycker jag inte att någon ska vara.

När säsongen är slut kommer jag vara nöjd om Brynäs inte spelar i Kvalserien.
Kommentera

Anders Berg: Årets botten napp, var det mys pys i bussen med chips & dipp på ner vägen idag?
Ingen var bra några mindra dåliga, var ju förfan div.4 klass på passningarna å tempot. En stor skopa bassning å så studsar vi tillbakas på lö mot proppmätta Fbk.

Dagens glädje ämnen Dif torsken och Fbk storsmiskning.
Kommentera

Bissett19: "Anders Berg:

Har du hakat upp dej?"

Inget att haka upp sig på... :-)

Bara ännu en negativ gnällande papegoja som kastar skit efter förluster men håller käften efter en vinst.
Fast i Bergs fall håller han inte ens käften efter en vinst.
Han gnäller då också...
Kommentera

sylf: Ja, det är sant, då blir det billigare för oss medlemmar och fans också! Hoppas Masken hittar det där paret snart så kan de ersätta Kahna och Eero, för liiiite billigare är de kanske ändå? Siameserna alltså.
Kommentera

Anders Berg:

Bla, bla, bla..Hade du räknat med poäng denna match? Hade vi tagit 3 pinnar denna afton så hade du förmodligen fortfarande pratat Vas, eller?
I kvöll var vi kassa. Hade vi spelat på normal nivå hade vi förmodligen plockat 3 pinar. Va nöjd med att normal nivå borde ha varit gott nog.
Kommentera

Anders Berg: Billigare i Burma, tar man dessutom en siames så är det tag 2 betala för 1.......
Kommentera

sylf: Det där med att Bylund lägger till en nolla och säger 240 år, var faktiskt fruktansvärt roligt! =)
Kommentera

sylf: Precis, ingenting är omöjligt i Brynäs, fantastiskt! =)

Fast Burma... det finns ju bra spelare från Ungern, eller hur det nu var?
Kommentera

Huge:

Håller med i vad du skriver till 100%.
Såg redan efter min att Btynäs så otoligt impotenta osh sade till en föga intresserad flickvän att vi inte kommer att göra mål denna match.
Inte EN farlig målchans orkade Brynäs skapa vad jag kunde se....
Nu knäcker vi FBK´s svit nästa.
Kommentera

Anders Berg:

Har du hakat upp dej?
Kommentera

Anders Berg: Inget, som vanligt. Sundlöv sjukskriver sig i KS, kommer tillbaka om vi klarar den, polacken skyller på gruppdynamiken, Bylund lägger till en nolla och säger 240 år....Samtliga inom föreningen fortsätter att sprätta runt i LA och slå sig för bröstet, Bössan går runt bland medlemmarna för att ta hem ett siamesiskt tvillingpar från Burma som Masken scoutat.... Typ!
Kommentera

Huge: Kahna & Eero då, när ska de börja betala av?
Kommentera

rafalski: "vilka Jävla skitmål vi bjuder på. Orkar vi vända på detta så är det starkt. Bertilsson en kommande storback."

Håller med.
Det jobbiga är att LHC egentligen inte är så mkt bättre.
Dom var en aning hetare i första och får ett skitmål.
Sen lyfter vi oss helt klart i andra och det känns som jämnt skägg mellan lagen.
Men återigen har vi inget vidare flyt med rättsskiparna men nu är det linjemännen som avgör.
Först släpper linjemannen en icing för LHC, pucken går vidare bakom vårt mål där en av våra killar skickar pucken vidare genom mittzon där en LHC:are släpper kan stoppa pucken men låtsas som att det regnar varvid linjemannen blåser för icing.
En icing som är upphovet till 2-0 och som förmodligen sänker oss.
Det roliga är att linjemännen i sista perioden släpper i stort sett alla liknande situationer och vägrar att blåsa för icing.

Sammantaget är dom ändå det lite bättre laget och vinner väl inte helt oförtjänt om man ser till chanserna och spelet.
Alla utvisningar gör att det blir uppförsbacke i försöken att vända matchen och vi gör ändå ett bra försök i sista men det räcker tyvärr inte idag.
Synd, eftersom LHC inte heller kändes sådär jättebra.
Markan har dessutom lite oflyt på tvåan och Jämtin kan utnyttja det han är bäst på: att grisa in puckar i spelarhögarna som bildas framför målvakterna.
En spelartyp som vi själva skulle ha behövt i en sån här match.

Annars håller jag inte med om Bertilsson:
Han är definitivt ingen kommande storback.
Han ÄR redan nu en sådan.
Längesen man såg så moget backspel av en junior.
Imponerande!!
Kommentera

Clarence: Aha, självklart måste det vara så! Det värsta är i så fall att han sa det förra säsongen, å då var det ju 3-5 år, så han menade alltså 35 år. Shit, vi får vänta! =)

------------------------

En annan hemsk tanke: Eero Somervuori & Magnus Kahnberg hoppades jag mycket på - de har inte presterat ett skit hittills, men tänk OM även Jonas Nordquist floppar - vad händer då?
Kommentera

1188198 · »