1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446538 inlägg · 7962 ämnen

Lockout 2012

Sv: Lockout 2012

micke: För att svara på ett kort , och mindre populärt sätt, NEJ!

Gurra88:OK låt oss enas om att den trupp som vi har , större delen vann sm förra året, eller hur...

Släng ut skiten, vi lånar ut spelare, skärplinge behöver några backar..

Bäckis, Yeah....

Vi lånar ut några till, låt oss spela BINGO...

Vi kanske vinner bättre spelare på BINGON...

Huge: Jag förstår inte riktigt dina "krav" på NHL-spelare ska "betala tillbaka". Rent ekonomiskt så har dom ju betalat tillbaka redan, plus ränta. Ska vi ta Bäckis som exempel. På isen när han visade sin magi lockade han tusentals extra till Läkerolen som betalade entrébiljetter. När han gick till NHL fick BIF över en miljon i reda pengar. Det faktum att fostrats i Gävle och till största delen i BIF har inspirerat massor av ungar att vilja förlja hans fotspår och söka sig till hockeyn så att föreningen kan fortsätta sin succérika juniorsatsning. Dessutom ställer han upp på massa ideella evengemang för både BIF, och samhället, när han är hemma på "sommarlov". Varesig det gäller besöka hockeyskolor, sjukhus eller helt enkelt promota BIF.

Tycker du inte han har "betalat tillbaka"?

Huge: vad är problemet? Låna ut spelare till allsvenskan, kalla hem dem när lockouten är slut? Även om det så bara blir 5 matcher, knappast en ovan situation för sportchefer med utlåningar.

Huge: Jag kan inte säga att jag håller med dig för fem öre. Det är ett önskvärt scenario för både förening, 99,99% av alla Supportrar och murvlar att se Bäckis spela i Brynäs tröja även om det bara är en eller två hemmamatcher.

Det skulle locka fullt hus i Läkerolen och spinn-off effekten skulle fortsätta långt in på säsongen. Men det ska vara ett beslut från HL att godkänna det.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Huge: Då stämmer det alltså inte att Modo har Steen på ingång, att Frölunda planerar för en trio NHL-spelare och att H-G Karlsson enl. GD säger: "Om vi beslutar oss för att ta in spelare så kommer Bäckström att spela i Brynäs"?

OM det här stämmer tyder det på att Hockeyligans beslut var ett majoritetsbeslut där flera lag heslt ville se NHL-spelare i sina lag. Något dom alltså inte tilläts av Loob och co.

arnio: Precis, det finns ingen uppsida för dem (HV, FBK bl.a.) precis som Gurra konstaterade här tidigare.

Huss: Hv kan ju inte heller öka punlikintäktrna så mycket men det kan lag som Brynäs och Frölunda.

Jajjen: Men Brynäs, HL och Håkan Loob har ju hela tiden tydligt deklarerat ett önskvärt scenario: inga lockoutare på korttidskontrakt. Har du missat det?

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Jajjen: Det kanske finns sponsorer som är villiga att betala försäkringen.

Huge: Låt du Brynäs få avgöra om det är ett önskvärt scenario med Nicklas Bäckström i Brynäs. Inte Hockeyligan och Håkan Loob. Där har du den enda intressanta principen i den här diskussionen. Något som också expertmyndigheten bekräftar.

Redigerad kommentar

Jajjen: Märkligt att du missar logiken.
Vid normala korttidskontrakt stannar spelaren normalt sett kontraktstiden ut.
Vid lockout vet man inte ifall spelaren blir kvar tiden ut eller försvinner om en vecka.
Kanske ett önskvärt scenario för vissa supportrar och murvlar utan ansvar men knappast för dom som HAR ansvaret att planera och driva verksamheten i ett ES-lag.

Jajjen: Precis, jag hyllar dig för att vara den första som säger det till NHL-Stjärnonrna.. (För det har de inte förstått...)

Huss: Precis.. Men de försöker få det att låta som att de vill vara lojala mot hockeyligan. Vilken jävla bullshit.

tobhund: Nicklas Bäckström är ingen stackare. Vill han ha sin försäkring betald är det Brynäs sak att bedöma om han är värd det. Vanlig marknadsmässig bedömning när man anställer någon.

Jajjen: Rent principiellt har du helt rätt. Problemet i detta fall ser jag som att "alla" dessa stackars spelare inte vill vara anställda av de klubbar som de nu vill hjälpa på alla möjliga sätt "så länge de är försäkrade"...

Gurra88: De har mest att förlora, därav gnället. Då de sitter med högsta kostnaderna för spelartrupperna och sen kommer NHL strejken och ställer till det.

Peja: Ja, det var tydligen ok att ersätta Dennis P. med en spelare på korttidskontrakt. Förutsatt att det inte var en lockoutad spelare. Logiken, någon? Gynnar det svensk hockey, någon? Framförallt, gynnar det Brynäs? Någon?

Jajjen: Jo Jajjen, det finns faktiskt såna spelare som du frågar efter. De är dock sällsynta. Problemet som uppstår är dock ett annat. NÄ.

Jag håller med dig!

Jajjen: märkligt att korttidskontrakt bara ska vara förbjudna för NHL-spelare...

tobhund: Finns det nån spelare som inte drar dit pengarna finns? Så fort som möjligt? Är det bara tidsaspekten, att det gäller en eller ett par månader, som gör det så stötande med lockoutspelarna när dom drar? Om man drar efter ett längre kontrakt då är allt frid och fröjd?

Huge: Jag hänvisar ännu en gång till Ovtchkins "debut" i Moskva. Om han DRAR 4400 åskådare så borde väl vi Brynäsare vara värre. Nästa hemmamatch borde säljas för hemska pengar...: Om Bäckis skriver på för..."så länge inte min arbetsgivare vill ha mig, vill han ha mig så sticker jag på nästa plan...

Peja: Stämmer. Men om proffsen nu verkligen vill betala tillbaka på ett sätt som gör HL och deras forna arbetsgivare glada, så borde man vänta till säsongen därborta blir inställd?
Sen är det ju fritt fram att välja ES-klubb....

Huge: Varför ska nån skriva ett långtidskontrakt värt tio spänn när man har ett pågående som är värt tusen? Vill inte Brynäs ha Bäckström kommer han givetvis inte att spela för laget.

Peja: Det funkar nog i Korpen..Ingen tvingar väl Hv, FBK, LHC att värva för övrigt. Jävligt trött på att höra deras gnällande i tidningarna.

tobhund: Får jag se Bäckström lira en match med Brynäs är jag mer än nöjd. Vad spelar det för roll att han kommer dra till Washington så fort lockouten är över? Vill inte Brynäs ha honom - fine.

Huge, tobhund: Jag tvivlar på att NHL-avtalet (med allt vad det innebär) tillåter att ES-klubbar värvar kontrakterade NHL-spelare. Lockouten är en unik möjlighet.

Peja: Ja, men det är väl Isf Bäckis och Caps problem?
Varför ska HL behöva anpassa sig till ett lyxproblem hos välbetalda NHL-proffs?
Sen undrar jag om man verkligen kan säga att proffsen "betalar tillbaka" när de som gett dom utbildning och möjlighet att bli proffs inte vill ha nåt tillbaka så länge det sker via korttidskontrakt?
Det är väl Isf snarare att stjälpa sin gamla arbetsgivare än att hjälpa......

Wesley: Fast det var väl bara Loob som var och påminde om vad som hände sist när en klubb bröt Hockeyligans beslut? Klubbarna kan individuellt kommunicera samma beslut som det man tog innanför Hockeyligans ramar och KKV kan inte göra ett dugg. Klubbarna bryter inte mot någon lagstiftning ö.h.t.

Peja: Du gillar inte ett riktigt svar...

NU kommer det : Jippie om Bäckis förbinder sig att stanna och spela hem ett SM till BIF. Nja, om det innebär att han sticker utan att spela en hemmamatch... Ännu mer NJAE om jag på väg till matchen får höra att lockouten är över. NHL-proffsen trängs på Arlanda för att få de bästa platserna hem...

Huge: Haha, problemet kanske är att Bäckis har ett kontrakt med Caps som börjar gälla igen om/när NHL startar igen?

Redigerad kommentar

tobhund: För er som inte var med på den tiden. Elitserieföreningen bildades när ett antal föreningar och förtroendevalda beslutade att utmana Förbundet och dåvarande lagstiftning, resultatet den gången blev att förnuftet vann.

Som jag ser det ska Hockeyligan stå på sig. En gång i tiden kände jag "kvällstidningsjournalister" som jag respekterade...

arnio: Har inte medlemmarna 51% av rösterna där? (allvarligt talat jag vet inte. Har AIK 100% bolagiserat sin modersförening?)

Peja: "Nu kan Bäckström mfl betala tillbaka, men "de rädda" och jantelagsgubbarna har allierat sig i ett tappert (men möjligtvis olagligt) försök att sätta stopp för talangfabrikerna att briljera."

Såvitt jag kan se är det ingen som satt stopp.
Dom är välkomna att spela i ES om dom skriver kontrakt för resten av säsongen.
Om det nu är så oerhört viktigt för Bäckis m.fl att betala tillbaka så är det väl bara att skriva på för resten av säsongen?
Vad är problemet?

micke: AIK Hockey AB?

Peja: Spännande att följa soppan i alla fall.

Jajjen: Säg ngt svenskt elitlag i ishockey som inte är en förening.

micke: Länge sen Elitserien i ishockey lämnade "föreningslivet".

Om HL:s regler bryter mot svensk lagstiftning lär dom få KKV eller domstol på sej. Varje gång.

tobhund: Skål tamefan!

Wesley:Problemet är kanske att det sätts likhetstecken mellan Loob och hockeyligan (men det är väl så Loob vill se det)....

arnio: De som vinner på att NHL-spelare anländer är de som har fostrat egna spelare. Det klagas ju ofta på att man får så lite användning av sin bästa egna produkter eftersom de åker över till NHL så tidigt (och stannar där). Nu kan Bäckström mfl betala tillbaka, men "de rädda" och jantelagsgubbarna har allierat sig i ett tappert (men möjligtvis olagligt) försök att sätta stopp för talangfabrikerna att briljera.

Redigerad kommentar

tobhund: För alla konspiratörer så meddelas att det är sant, ölen...

Jajjen:Att så många Brynäsare kan vara emot att Nicklas Bäckström drar på sej Brynäströjan igen är... förvånande."

Kan inte svara för ngn annan, bara för mig själv. Jag hade inget emot från början att HL hade beslutat att tillåta 2-3 lockoutspelare eller att de ändrar sitt beslut till det. Jag har däremot ngt emot att ngn klubb bryter mot överrenskommelsen och drar in KKV i det hela. Då skadas svensk hockey enligt min mening. I praktiken skulle det kunna innebära att många överrenskommelser HL fattar kan brytas framöver av ngn klubb som bara ser till sitt eget bästa just för den stunden. Konkurrenslagarna inom företagsvärlden kan inte överföras till idrottsvärlden. Som förening har man faktiskt ansvar att se till helheten, allt från knattehockeyn till proffsen och även ett socialt ansvar på andra plan. Ett företag skiter fullständigt i det om det inte är rent public relations.

Föreningslivet och elitserien är starkt rotad i den svenska själen. Jag vill inte se ES bli ett slags NHL där mammon styr och ställer alllting.

Anders Berg: Frick berättar att konkurrensverkets dom baserades på att Hockeyligan hotar med sanktioner om någon klubb skulle ta in en NHL-spelare på korttidskontrakt. Men så är det inte, menar Frick

Precis min tolkning som jag skrev om förut. Men det Hockeyligan säger om att de aldrig har hotat med sanktioner är efterkonstruktion.

foppa78: För det svaret tar jag också en pilsner...

Ojojoj vilken soppa detta är, det får bli en pilsner till!

En tanke.

Företaget Svensk Elithockey.

Företaget har ett antal underliggande enheter "vi kan kalla dem lag".

Företaget bestämmer när enheterna ska träffas "och vi kan kalla det resultat".

Företaget bestämmer vilka anställda som ska representera olika "enheter".

Företaget bestämmer vilken enhet som ska vinna i år.

Företaget meddelar berörd press vilka som ska hyllas.

Pressen hyllar de som företaget har utsett....

Frågan: Vem behöver journalister....

Vad har vi fått: Jo en svensk kopia av NHL...

Anders Berg: Skönt! Då kanske man slipper se Bäckström i Brynäs igen.

arnio: mm ok. Lika skönt varje gång vi blir av med dom dära stjärnorna till NHL. Good riddens

« · 1518487 · »