Brynäs IF

728236 inlägg · 7961 ämnen

Lockout 2012

« · 1516999 · » Till forumet

Sv: Lockout 2012
Slajsarn: Ja, det blir ju upp till varje lockoutare att avgöra hur länge man vill vänta, skulle tro att dom flesta avvaktar till det kommer ett definitivt besked om det blir helt inställt eller inte.
Och därför tror jag inte att det kommer så många lockoutare till AS på direkten heller, och då faller ditt argument om att AS-lagen skulle få ett försprång iom att dom har gott om tid att spela in dessa spelare.
Det enda som skulle kunna uppstå i orättviseväg och som är riktigt allvarligt är isf att ES inte tillåter lockoutare trots att NHL-säsongen ställs in och det scenariot känns inte realistiskt.
Kommentera

Huge:Haha. Men om ett lag inte har ekonomiska förutsättningar att bygga ett bra lag innan säsongen får möta lag som har haft råd att göra det, som dessutom får plocka in hur många NHL spelare de vill. Hur kan det bli mer rättvist? Hur skall det fattiga laget finansiera en massa NHL spelare mitt under säsong när de inte kunnat finansiera ett slagkraftigt lag. För det är där det skiljer sig. Jag har svårt att tro att sportcheferna i ES saknar komptens att bygga ett lag om de har pengar.

Det har ju varit ditt största argument genom åren då du försvarat Sundlövs lagbyggen. Att det inte funnits pengar. Det var även ditt stora argument att mn fick kvala sig kvar under förra lockouten. Man hade inte pengar att förstärka laget.

Så länge ES lagen velar så tickar klockan. Många spelare kan gott välja klubbar i AS för att de inte vill vänta. Erik Karlsson har ju redan gått ut med att han gärna spelar i DIF hade frölunda kunnat ta in honom så tror jag att han hellre skulle spela där än i en massa islador runt om i sverige.

Drar det ut på tiden så kanske Bäckis lockas att spela ihop med "Ovie" i KHL. 

Kommentera

Slajsarn: Om ES-lagen står på sig och inte tillåter lockoutare förrän NHL-säsongen definitivt är inställd så har ju rättvisa skipats i största möjliga mån, om du nu är orolig för att de fattigare lagen ska drabbas orättvist bara för att dom är fattiga.
Om NHL-säsongen sen kommer igång så har ju ingen större skada skett sas.
Och skulle NHL-säsongen ställas in för gott så har de rikare lagen ändå större möjligheter att värva dom bästa lockoutarna, oavsett om du begränsar antalet tillåtna spelare eller inte.

Vad ovanstående har med Sundlövs tidigare lagbyggen att göra förstår jag inte. Gör du det själv?
Kommentera

Slajsarn: Beklagligt att inte de olika ligorna i Sverige kan hålla ihop i ett sånt här läge är det i alla fall, i övrigt finns inget rätt eller fel här.
Kommentera

Huge:Nu är det ju inte jag som är orolig över att det skule bli orättvist utan det var mer för att förklara för dig att det inte blir mer rättvist. Men det går tydligen inte att förklara för dig. Så jag låter dig leva i ovisshet.

"Vad ovanstående har med Sundlövs tidigare lagbyggen att göra förstår jag inte. Gör du det själv?"

Att du inte förstår överraskar mig inte.

Kommentera

Med NHL-proffs i Elitserien blir våra svenska juniorer lidande och i slutändan svensk ishockey. Så, inga proffs i Elitserien. 

Kommentera

Anders Berg:

Trot eller ej.... jag är helt enig med dig Anders.

Kommentera

Tväst: Ja, Berg har sina ljusa stunder ibland....   :-)
Kommentera

Mora verkar norpa Anze Kopitar... Försäkringen går på ca 200 000 i månaden.
Kommentera

Anders Berg: Jag håller med dig. Vi får hoppas att konflikten var slut snart så att vi slipper denna soppa.
Kommentera

Slajsarn: "Men om ett lag inte har ekonomiska förutsättningar att bygga ett bra lag innan säsongen får möta lag som har haft råd att göra det, som dessutom får plocka in hur många NHL spelare de vill. Hur kan det bli mer rättvist?"

Mkt enkelt: det lag som haft råd att både bygga sitt eget lag inför säsongen och även har råd att förstärka med vad dom vill under en konflikt, kommer sannolikt att nöja sig med mkt av det dom redan har, vilket öppnar för mer fattigare lag att sno åt sig lite av det som annars hade gått till nämnda topplag.
Därför kan tillåtandet av ett obegränsat antal spelare paradoxalt nog gynna de lite fattigare lagen.

"Drar det ut på tiden så kanske Bäckis lockas att spela ihop med "Ovie" i KHL"

Spelar isf  inte så stor roll ur rättvisesynpunkt mellan ES-lagen, då inga andra ES-lag får hem sina stjärnor heller, så länge Hockeyligan står enade vid sin bojkott.

"Det har ju varit ditt största argument genom åren då du försvarat Sundlövs lagbyggen. Att det inte funnits pengar."

Precis.
Och nu försöker jag försvara de fattigare lagen genom att föreslå ett obegränsat antal lockoutare, enligt det motiv jag redogjort för härovan.

Kommentera

Phillips trivdes väl rätt bra förra gången som han var här? Vore en helt ok ersättare för Dennis P.

Frodo vore också ett välkommet återseende om skadan är läkt...

Kommentera

Är det någon som kan förklara varför Konkurrensverket ska ha något
att avgöra i frågan: om korttidskontrakt för NHL-spelare ska tillåtas
i elitserien?

De avgör väl konkurrensförhållanden mellan föratag (klubbar)?

I så fall borde väl agenterna ha anmält saken till Unionen (facket)
för att det hindrar spelare att utföra arbete, eller något liknande?

Kommentera

Enaranger: Nej KK säger att alla ska ha samma förutsättningar vilket inte är fallet här, utan de dom kollar är att alla ska ha samma förutsättningar till samma sak. vilket i det här fallet är att ta hit nhl-spelare sedan får man själv bestämma om man vill ha några eller inte är till varje förening inte NÅGOT förbund som ska bestämma ;)

Kommentera

Anders Berg: Hade juniorerna blivit mindre lidande om Bäckström, Silfverberg m.fl. stannat kvar och fortsatt spela i Brynäs?
Kommentera

Jajjen:Det är precis samma effekt oavsett om spelaen heter Bäckström, Harju eller vad som helst. Alla spelare i truppen tar ju upp en plats och står på så vis i vägen för juniorerna.

Gör man sedan som Huge tycker och släppa in obegränsat med NHL spelare så lär det bli fler unga talanger som får sitta.

Kommentera

Slajsarn: Vi har inte ett enda NHL-proffs i laget, Molin och Lindholm har inte spelat en sekund. Tycks vara nån annan som kommer att bli lidande. Det där tugget om lidande juniorer har Linköping hittat på.
Kommentera

Slajsarn: Men då är det ju skitbra att våra bästa spelare drar till NHL! Fan va våra juniorer kommer att få spela!
Kommentera

Jajjen: Ja, då hade de sökt sig till andra klubbar istället...
Kommentera

Jajjen:Precis. Som jag skrivit förr. Alla lag kommer med SINA svepskäl och tomma prat sett ur deras EGEN situation. De skiter blankt i andra lags juniorverksamhet.

Hade de brytt sig om det så hade de gett kritik till Främlingslegionen Modo för länge sen. 13 importer i dagsläget främjar knappast unga svenska spelare.

Kommentera

Anders Berg: Så förutsättningen för Brynäs fortsatta framgångar är att vi blir av med våra bästa spelare?
Kommentera

Jajjen:Jag har en känsla av att LHC har dåligt med pengar och är rädda för att serien fylls med NHL spelare utan att LHC har råd att köpa in några egna. Tänk dig de bortskämda LHC anhängarnas röster då ;-)
Kommentera

Slajsarn: Ja, jag skiter helt i svensk hockey och andra lag. Rättvisa för mej är när Brynäs vinner. Alla andra kan dra åt helvete.
Kommentera

Jajjen:Det är ett kvitto på att Brynäs fostrar bra spelare, men om vi hinner ha så mcket glädje av dem vet jag inte.
Kommentera

Jajjen:Jag kan inte hålla med mer. :-)

Tvärt om, jag önskar alla andra lag all olycka *evil grin*

Kommentera

Slajsarn: Syftet med Elitserien är inte att odla fram egna juniorer. Syftet är att skapa starkast möjliga lag denna säsong. Juniorverksamheten är underordnad huvudsyftet med elitverksamheten. Viktig men sekundär.

Brynäs blir ett bättre lag med Niklas Bäckström i laget. (Nähä?)

Kommentera

Jajjen:

Håller med, Elitserien ska vara bästa möjliga. J-20 och Allsvenskan för de som inte räcker till ännu.

Kommentera

Jajjen:

Man kan väl konstatera att åsikterna om lockoutgästernas vara eller inte vara är minst sagt delad, häromdagen blev jag kallad "kuf som bara ser matcher på TV" av en gentleman här på HS. Jag såg Brynäs live 4 gånger guldsäsongen, förvisso både i Karlstad o Göteborg..... men 2 matcher i Gävle varav 4:e finalmatchen var den ena, det får väl anses godkänt om man har 60 mil till "hemmamatcherna".

Om man följer debatten i media så är jag ju inte direkt ensam om denna åsikt att NHLproffsen kan hålla sig på rätt sida Atlanten så länge dom inte vill komma tillbaks för resten av säsongen...... jag tycker att ES är alldeles för bra och intressant i sig för att några hockeymiljonärer skall utnyttja "vår" liga när det råkar passa dom.  

Kommentera

Tväst: Jag är övertygad om att underhållningsvärdet på serien, liksom kvaliteten, kommer att öka med, säg, 100 %. Spelat Bäckström i brynäströja igen kommer jag att se alla brynäsmatcher inom 50 mils radie live.
Kommentera

Jajjen: Bäckström, Larsson, Silfverberg, Markström, Järnkrok m.fl. kommer ju från juniorleden...
Kommentera

Jajjen:

På kort sikt, kommer vissa matcher förstås att bli fantastiska..... värdet kanske inte ökar 100% men visst blir vissa matcher kul. Men jag..... genuin sportnörd är redan så intresserad jag kan bli av Svensk hockey...... jag tycker det är intressantare vad de olika lagen som håller till i vårat seriesystem hela året kan åstadkomma. Men förstår även att man kan lockas av alla "stora namn" som ev. kan dyka upp.

Kommentera

Tväst: Lockout 2012 nej tack!
Kommentera

Jajjen: Blir inte NHL spelarna här hela säsongen så kan de hålla sig borta anser jag. Men visst skulle jag följa deras framfart  med intresse om de gästspelade. Kul men liksom meningslöst om de ändå inte kan delta när det avgörs. Bättre då att vänta och se om säsongen kommer igång därborta. Jag förstår båda sidor här och det blir nog bra oavsett hur det blir.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Du är alltså mot att spelare bara spelar en del av säsong. Det betyder att du inte vill se några försärkningar till Brynäs under den här säsongen. Vad spelar det för roll om vi förstärker laget under 10 matcher, eller 20 eller 2?
Kommentera

Anders Berg: Vad har det med NHL-lockouten att göra? Bäckström blev stjärna trots/tack vare lockouten 04-05.
Kommentera

arnio:Hur länge ska man vänta tycker du? Skadas inte gruppdynamiken mer med sena nyförvärv?
Kommentera

Jajjen: Jag menade bara att utan dem skulle inte Brynäs vara så mycket till klubb idag. 
Kommentera

arnio:

Vad det egentligen handlar om tycker jag säsongen som gick är ett bra exempel på. Alla lagen gör sin förberedelser efter sin förmåga och förutsättning, som vanligt har vissa lag mycket mer pengar än andra och köper in det dom tycker är bäst. Andra lag får snåla in på allt i verksamheten för att få det att gå ihop, vissa chansar och använder pengar  dom egentligen inte har. Brynäs gör nåt mellanting.... dom har äntligen lite pengar att spendera men satsar på sina juniorer och några ganska anonyma värvningar.

Efter en ganska skiftande säsong så står vi till slut med SMmedaljerna och bucklan...... Brynäs, som vissa tippade skulle åka ur ES. Den känslan vi som Brynäsare kände i våras kan inte uppnås om ett antal dollarmiljonärer dyker upp och vill roa säg här i Europa ett tag när deras liga, spelare och ägare inte kan komma överens. Jag tycker det mest intressanta är om Elias o Emil skall ta vara på de chanser dom får.... och hur det skall gå med våran backbesättning. Dessutom väldigt intressant om Robin skall  kunna konkurera med Honken.                                                                                    

Kommentera

Tväst: Kloka ord från din sida, som vanligt...
Kommentera

Tväst: Plus på det.
Kommentera

Tväst: Och allt det där skulle vara mer intressant än att få se en av världens bästa centrar i brynäströja? En spelare som skulle vinna matcher åt laget. Och som dessutom är gävlebo och fostrad i Brynäs.
Kommentera

Anders Berg: Nä, och björnen skiter i skogen.
Kommentera

Jajjen:Det är lite lustigt att han använder förra säsongen som referensram. Guldet var ju högst oväntat fast ändå inte oförtjänt. Men vem trodde på guld för ett år sedan?
Kommentera

Jajjen:

Man kan väl alla dar i veckan drömma om att få se Bäckis i världens vackraste dress igen..... om man förenklar resonemanget till den lilla biten så är ju resultatet självklart. Men resten...... vissa lag kommer att byta ut en fjärdedel av truppen för att bli konkurenskraftiga, undvika KS m.m.

Jag vet att vissa här hånar och gör sig lustiga runt fenomenet gruppdynamik..... dom har väl kanske aldrig tävlat i nån lagidrott själva? Men, i min värld så handlar lagidrott om så mycket mer än vad för namn som råkar stå på spelartröjornas ryggar.

Kommentera

Slajsarn:

Man kan använda vilken säsong man vill som referensram..... jag tog den senaste..... var det lustig?

Oförtjänt?

Det debatterades hela säsongen om dykande Järnkrokar, ojusta tacklingar, domare som stod o blundade (framför allt mot Frölunda)...... detaljer som jämnar ut sig över en säsong, men med marginalerna mot sig, inklusive domarbedömningar så tror jag de flesta lag får svårt att vinna nåt guld..... Brynäs var bra, bättre än de allra flesta trodde...... men, lite tur hade vi oxå.

Kommentera

Tväst:Läs igen

"Guldet var ju högst oväntat fast ändå inte oförtjänt."

Kommentera

Slajsarn:

Jag såg vad du skrev.... jag tycker inte heller det var oförtjänt..... men man kan alltid diskutera detaljer. Däremot förstod jag inte riktigt din formulering att det "var lite lustigt" att jag refererade till förra säsongen. Oftast har väl de som tog hem guldet gjort sig mer eller mindre förtjänt av segern? Men återigen, man behöver ha marginalerna med sig om guldet skall bärgas. 

Kommentera

arnio: Vad menar du med att NHL-spelarna kanske inte kan vara med när allt avgörs? Grundseriematcherna är inte betydelselösa. Fråga Djurgården.

Det finns väl ingenting som tyder på att NHL kommer att starta inom kort. Och nämn en spelare som man verkligen vet till 100% att han kommer att spela HELA säsongen i Brynäs? Det finns ingen som garanterat står på isen i seriens sista match...

Tväst: Det här med gruppdynamiken blir ju ganska konstigt att hela tiden ta upp. Dels är det inte säkert att den nuvarande gruppen har en perfekt gruppdynamik, dels är det inte säkert att gruppdynamiken skulle bli sämre för laget i sin helhet av en förändring (ny spelare). När det gäller Bäckis vet vi att han har försäsongstränat med laget väldigt många gånger och att han redan känner otroligt många spelare och ledare i laget. Det vore liksom inte som att ta in Ovechkin...
Kommentera

Peja:Jag ser helst att lagen ser likadana ut i september som på vårkanten när slutspelet avgörs, jag gillar inte artistkontrakt eller panikvärvningar, jag ser helst bara spelare från de egna leden i lagen. Jag vill se hjärta, jag vill se spelare som ger allt för sina lag och som brinner för att vinna.  Jag vill se juniorer som kämpar som om deras liv stod på spel och som jublande glada sparar pucken efter att ha gjort sitt första mål på seniornivå.  

När de lock-outade NHLproffsen gör entre så förvandlas vår serie till en Cirkus med spelare  i ligan som egentligen inte vill vara där medan de som kanske mest av alla vill spela där får stiga åt sidan. NHLproffsen kommer inte till vår liga för att de vill spela där, de kommer för att de vill hålla igång i väntan på att deras kära NHL ska dra igång. När sedan festen är över och NHL knäpper med fingrarna  så packar de sina väskor med detsamma och lämnar med glädje vår liga, det enda de lämnar efter sig är en baksmälla.

Bäckis skulle spela med hjärta säger ni men vet ni vad, hans tid i Brynäs är över och om han kommer så kommer hans tankar att vara någon annanstans, han kommer att längta till NHL, till den liga där hans jämlikar håller till. Ett kortare gästspel i Brynäs kommer att bli som ett träningspass för honom, han kommer att spela med oss för att vara förberedd och för att hålla sig fit. För när hans liga drar igång vill han ingenting annat än att vilja komma dit så fort som möjligt och han kommer att lämna oss med glädje.

Om det är klart att hela säsongen därborta ställs in så är ju läget lite annorlunda i och med att spelarna då vet vad som gäller och de vill kröna sin säsong med att vinna i den liga de spelar i säsongen ut. Blir det så så kommer kanske vissa spelare ändå bara att  se elitserien som en lämplig plats att hålla igång tills nästa NHLsäsong drar igång. Men samtidigt så kan det var på sin plats att tillåta en begränsad mängd lock-outade NHLspelare i det läget framförallt för att släcka törsten efter lokala hjältar alá Bäckström eller Zetterberg.

Kommentera

Peja:

Begränsar man frågan till fenomenet Bäckis tycker även jag att svaret är självklart. Men min åsikt är att det är intressantare att följa lagens ursprungliga upplägg, med kompletteringsvärvningar för långvariga skador eller att nån inte levererar det man hoppades.

"att ta upp gruppdynamiken hela tiden" nja..... tror jag nämnt det ett par gånger. Tar man in 1-2 spelare är det väl OK.... men om det plockas in 5-6 st som sen ev. lämnar mitt i säsongen om NHL plötsligt startar upp, jag tycker det är självklart att det skulle uppfattas som att gruppen inte har samma förutsättning o känsla för laget som när säsongen började.

Kommentera

« · 1516999 · »