Brynäs IF

726971 inlägg · 7960 ämnen

Luleå HF - Brynäs IF den 20/9-14

1629653 · » Till forumet

Sv: Luleå HF - Brynäs IF den 20/9-14
Peja:
Hoppas för Guds skull att det inte är Stefan Lundqvist-varning på Bröderna Brothers bara.
Läge att spotta upp sig på fredag.
Kommentera

HappyX3: Harju kanske vill komma tillbaka iom. att han är bänkad.....det kanske kan gå att lösa...
Kommentera

Är man ute efter att värva en ny forward är det nog klokt att avvakta camperna i nordamerika. Kan nog bli en och annan spelare som inte får det anbud man vill ha i NHL och kan vara sugen på en säsong i Brynäs. 

Med Schremp borta verkar den europeiska marknaden iaf rätt död (om vi vill ha en klassspelare). Jag ser då gärna en förstacenter!
Kommentera

Peja: Lööke, Brodecki etc har väl dessutom inte riktigt samma press på sig som tvillingarna att producera, ytterligare en mental faktor som säkert spökat inledningsvis.
Förhoppningsvis håller Bengtzén på att sondera terrängen vad gäller utbud av forwards, känns som att det behövs lite backup då både Olden och Ollas knappast är tillbaka i normal matchform inom de närmsta 2 månaderna.
Kommentera

Auchinleck: Tesen är i så fall att tvillingarna har mycket i sig som de kan få ut redan den här säsongen, efter anpassningsperioden. De var trots allt två av Allsvenskans bästa offensiva spelare förra säsongen. De producerade kontinuerligt, även om det var i den näst högsta serien. Jag tror inte att Lööke, Brodecki etc redan nu skulle vara bland Allsvenskans vassaste spelare om de hade tillhört någon av klubbarna där.

Precis som Bengtzén påpekar är det synd att Olden har blivit skadad, eftersom han är en av de nya som ska växa in i SHL-kostymen. Ingen vältajmad skada för hans del.   
Kommentera

Peja:
Tvillingarna har mer spets än Spets alltså. Må så vara. Anpassning jarå, men som du själv skriver: om juniorerna från Akademin överglänser värvade seniorer varför värva seniorer?
Rätt tröttsamt att fylla på i fjärdelinan.
Olden borta en månad. Senior från Almtuna eller egen junior?
Kommentera

Auchinleck: Tvillingarnas spelsinne och teknik ligger på en helt annan nivå än Spets dito. Jag tycker att det är rimligt att ge nyförvärv - särskilt från lägre serier - en viss anpassningsperiod, men den kan förstås inte vara hur lång som helst. Särskilt inte om egna juniorer överglänser nyförvärven. Så blev fallet med Spets, som ju dock var en betydligt mer begränsad spelare än tvillingarna. Särskilt centerbrorsan vore dumt att inte ha tålamod med, med tanke på hur svårt det är att hitta bra centrar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge:
Bröderna behöver en till säsong i gymmet innan de är rustade för att göra det de presterat i Allsvenskan.
Påminner de förresten inte om Lars-Erik Spets?
Kommentera

mattias - 74: Ja för att Leksand har börjat så bra menar du.... Ni har ju lyckats starta sämre än oss till och med :) vilket är en bedrift i sig !
Kommentera

smallround:

Sjunkande skeppet?

Han slutar för att han inte kommer överens med Kruse. " kan inte samarbeta med en person som lägger sig i allt " säger Salo

Redigerad kommentar

Kommentera

smallround: ???
Kommentera

Nu är TOMMY till SALU... flyr det sjunkade skeppet :D
Kommentera

Det har varit mycket snack om Lindblom och Sandström med all rätt. Men jag tyckerr att Brodecki i dom 2 sista matcherna verkligen visat att han platsar på SHL nivå! Smart, avig, kvick med ett bra spelsinne! När Olden, Brodin och framför allt Ollas är tillbaka tror jag Westerholm (Ponthus) & Limdgren får svårt att platsa. Fräckt även att Lööke redan har 2 ass.

Mina kedjor när alla är krya:
Ollas - Scott - Rödin
Sweatt - Enterfeldt - Brodin
Lindblom - Westerholm - Brodecki
Blomqvist - Nordquist - Olden

Backpar:
Djoos - Andersén
Bertilsson - Eklund
Westlund - Kilström
Kommentera

CZ:s gäng är en frisk fläkt i AS, iaf så här långt.
Kul, det är vår gamle tränare värd...

Kommentera

krobbe: Ja, dom ser bra ut i PP där ytorna ju blir lite större.
Tycker även att dom är bra i sargspelet och på små trånga ytor, kommer ofta ut med pucken eller lyckas iaf frysa den till det kommer assistans.
Att produktionen dessutom går i vågor hos tilltänkta målgörare är väl mer en regel än undantag, skulle jag vilja påstå.
Håller med du: finns potential för att det ska bli riktigt bra när dom blivit ordentligt varma i kläderna.
Kommentera

Huss:"Försvarsmässigt ser Brynäs riktigt starka ut men framåt är det alltför tunnt."

Baserat på det vi har på papperet håller jag inte riktigt med.
Ollas har vi ännu inte sett på isen, klart att en sån pjäs saknas framåt nåt enormt.
En producerande toppforward som dessutom är en stor ledarfigur på isen.
Olden har vi heller inte sett så mkt av, tyvärr.
Tycker i övrigt att det vi har på isen framåt har gjort det helt Ok så här långt, ungefär vad man kan begära efter förutsättningarna.
Kommentera

Huge: har sett dem en hel del i Karlskoga å vet att de periodvis haft trögt i produktionen. Övertygad om att det lossnar. Sen tycker jag att deras största styrka är PP
Kommentera

Auchinleck: "Bröderna Brothers har inte "missat en grillkväll" denna sommar. Hade de missat några skulle de klara tempot bättre. Där har zonstorleken ingen betydelse. Noll tempoväxling..."

Tror ärligt talat att krävs lite mer än att bröderna avstår från ett par grillkvällar till förmån för tempoträning samt enbart 4 matchers spel, för att dom ska komma in i SHL-tempot på allvar. Allt är individuellt, för vissa går det snabbt, för andra kan det ta upp till en halv säsong om inte mer.
Kommentera

bradberry: "Funderar om du verkligen tycker som du skriver eller om Herr Provokatör mot strömmen har vaknat till liv på allvar..."

På en sida som till 90% befolkas av gnälliga, svartmålande självpåtagna elittränare med mkt ringa hockeykunskaper så framstår självfallet alla försök till nyansering som en provokation...  :-)

Kommentera

Huss: Så bara för att ett par andra lag ev anpassat sig lite snabbare så innebär det att Brynäs aldrig kommer att göra det och att vi varken har material eller kunskaperna som krävs?
Att olika lag anpassar sig i lite olika takt är väl inte så konstigt, vore betydligt märkligare ifall alla lag anpassade sig i exakt samma takt trots att man har olika spelsätt, olika skadebilder osv osv.
Sen vet jag inte vad du redan efter 4 omgångar har för konkreta belägg för att att "så många andra lag" redan har anpassat sig till de nya förutsättningarna?
Låter mer som det gamla vanliga mantrat som man hör härinne säsong in och säsong ut: alla andra lag har gjort allt så mkt bättre, det är bara Brynäs som aldrig lyckas med nånting... 
Kommentera

Huss: AMEN!
Kommentera

Huss: word!
Kommentera

Huge: Bara lite underligt att så många av de övriga lagen i serien anpassat sig till de nya förutsättningarna....
Förklaringen ligger snarast i att Sundlöv återigen misslyckats med balansen i laget.
Förra året byggde han ett framtungt lag och i år ett baktungt lag. Försvarsmässigt ser Brynäs riktigt starka ut men framåt är det alltför tunnt.

Kommentera

Enaranger:
Utan tvekan är Brynäs ett av de mest stillastående spelande lagen. Mumma för de checkande lagen...
Kommentera

Huge:
Bröderna Brothers har inte "missat en grillkväll" denna sommar. Hade de missat några skulle de klara tempot bättre. Där har zonstorleken ingen betydelse. Noll tempoväxling...

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade: "Istället kommer du med undanflykter. Som de större zonerna. Dags för TJ att anpassa spelet utofrån de nya förutsättningarna?"

Och bara för att spelet inte funkar till 100% med de nya förutsättningarna på direkten, så menar du att TJ och laget inte försöka anpassa spelet efter de nya förutsättningarna?
Goddag yxskaft.

Jag försökte förklara varför forwards i allmänhet och kanske nya spelare som tvillingarna i synnerhet har det tufft att ta sig in på mål: de större zonerna/ytorna gör att försvarande lag ofta ställer upp sig i nån sorts handbollsförsvar för att inte riskera att gå bort sig. Det var mao ingen undanflykt utan en konkret förklaring på varför man måste ge spelarna mer tid än 4 matcher att hitta olika lösningar på problemet.
Att du tar det som en undanflykt visar mao på att du inte håller med, och anser att de nya större ytorna inte har nån inverkan på vare sig försvars- eller anfallsspelet.
Intressant...
Kommentera

Vuollerim: Håller med. Visst det har inte sätt jättebra ut, Men Växjö och Frölunda ÄR förväntade topplag och poäng mot dom är tufft. Luleå har ju också börjat serien riktigt bra och leder den nu till och med. 

Började skriva ett inlägg om min syn på första fyra matcherna, men blev förlångt så hamnade i ett blogginlägg istället :P

stende89.wordpress.com/2014/09/21/analys-om-brynas-sasonginledning/

Betygen bygger alltså på mina förväntningar på spelarna innan säsongen kontra hur dom skött sig första fyra matcherna och r alltså inte hur bra dom är (y). 

Tråkig inledning med bara fyra poäng men kul ändå att säsongen är igång och många unga spelare börjar visa upp sig. Brodeckis genombrott på A-lagsnivå igår?

Kommentera

Carl Lejonkräk:
Jag har sett tre av fyra matcher i serien hittills och håller med de som är oroliga för hur spelet sett ut och hur detta ska sluta.

En sak inte någon nämnt hittills, vad jag kan se, är spelschemat.
Vi har haft en mycket tuff spelöppning med FHC och Luleå borta och utöver det guldfavoriten enligt många, Växjö, hemma. Tre lag som alla spelat CHL dessutom.
Det är matcher som vi under en normal säsong kan acceptera förluster mot om de inte ingår i en sådan svit vi nu ser?
FHC-matchen såg jag på plats och den var bedrövlig men i övrigt tycker jag inte det sett så tokigt ut med tanke på motståndet.
Jag lever med förhoppningen att de kommer att se bättre och bättre ut framöver om nu inte skadeeländet ska fortsätta grina oss i ansiktet.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Precis. T.o.m Gunderson hade anpassningsproblem som väl varade i stort sett hela första säsongen så varför skulle tvillingarna ha det enklare?
Men gnället och de snabba slutsatserna på tunt underlag ligger väl bara i linje med vad som oftast är brukligt härinne.
Kommentera

Huge: det är ju samma folk som vill låna ut tvillingarna nu som ville låna ut Järnkrok för några säsonger sedan. Jag håller med dig, tvillingarna ser bra ut men de måste ta för sig mer. Jag känner att de sliter med det högre tempot i början men även att de likt många andra som går till en bättre liga spelar lite väl försiktigt i början.
Kommentera

Huge: Vi har helt klart olika bild på saker och ting. Dessvärre så verkar din bild grumlas av din hysteriska motvilja att se något negativt som Brynäs gör. Istället kommer du med undanflykter. Som de större zonerna. Dags för TJ att anpassa spelet utofrån de nya förutsättningarna? Fast å andra sidan. Varför ska han ändra när han är nöjd?

Även om man har ruggigt svårt att göra mål.
Kommentera

Enaranger: snabba spelvändningar har varit vårt signum förr. Men under TJ, speciellt efter guldsäsongen så har man spelat hem puck istället. Det gör att backarna ofta kladdar, håller puck för länge eller tvingas slå en extra passning i sidled. Våra forwards hamnar fel och tvingas vända hem. Detta gör att motståndet kan flytta upp hela laget.

Den fart som man ofta hör motståndartränare prata om är som bortblåst.

Men TJ är nöjd...
Kommentera

Powerfade: Måste isf vara jobbigt för dig att nån som inte sett matcherna har bättre koll än du, som sett dom...
Kommentera

Huge: Håller med dig till 3/4 i detta fall.
Det jag inte köper är anfallen.
Har sett alla matcher hittills iår, och kan direkt säga att något som slår mig är att tvillingarna inte alls kommit upp i den kapacitet alla vet att de kan.
Det jag däremot håller med om är att det trots allt måste få finnas tid till att komma till rätta i en högre division.

Men att säga att de allt som oftast haft en del långa anfall, att de hittar varandra osv är ju ärligt talat en ren lögn.
Tror inte det finns två spelare i laget som hittat varandra så lite och dåligt som P&P.
Till och med Lööke och Brodecki har hittat varandra mer hittills än P&P.

MEN jag är inte orolig. Jag vet att spelet finns där och nu är det bara hoppas att det kan lossna.
Jag tror att de skulle må så jävla gott av att få sätta dit en kasse. Inte att Jacob i deras kedja gör målet utan att en av P&P gör det. Känslan är att det skulle kunna lossna ordentligt.
Kommentera

Vi tycks ha ett sätt att spela som gör att vi får väldigt få utvisningar med oss.
Vi har fått spela i numerärt överläge enbart 8 gånger hittills.
Alla andra har fått spela i numerära överlägen minst 12 gånger.
Modo hela 23 gånger. Så det sätt Modo spelar på tycks göra att de får
fler utvisningar med sig.

Spelar vi för stillastående?

En sak som kanske kan spela in, och som jag inte gillar med vårt
spel hittills, är att vi ofta vänder hem och spelar tillbaka till backarna
ner i egen zon, när vi vunnit pucken. Det gör att vi oftast får anfalla
mot ett samlat motståndarförsvar.

Det blir då svårare att göra mål, och motståndarna kan då försvara
sig utan att behöva ta till otillåtna medel.

Sen har vi en trupp som tål noll skador.
Men det har redan börjat likna förra säsongen i skadeväg.

När hade vi alla spelare i truppen tillgängliga senast?
Det måste vara många säsonger sedan.

Kommentera

bradberry: huge kan knappast ha sett matcherna. Och gar han det så har han varit bra på kanelen.
Kommentera

bradberry:
Tycker det snarare ser ut att saknas styr på spelet. Laget är utspritt som en flock gnuer på savannen. Svårt att vara konstruktiv som ensam gnu mot en flock lejon.
Kommentera

Huge: "Tycker att dom hittar varandra bra, jobbar hårt och ofta får fast pucken i anfallszon med hyggligt långa anfall som följd."

-Helt klart intressant att läsa dina synpunkter på PoW o PaW. Hur man kan uppfatta någonting så grundligt olika... Jag kan inte hålla med om något du skriver om dem. Funderar om du verkligen tycker som du skriver eller om Herr Provokatör mot strömmen har vaknat till liv på allvar...😃
Kommentera

Powerfade: De nya större ytorna gör att försvarande lag i högre grad ställer upp sig och försöker hålla snurrande anfallare utanför sig, vilket försvårar bl.a inbrytningsförsök än mer.
Detta är förstås nåt som både tvillingarna och övriga spelare jobbar på att hantera och lösa, men att efter 4 matcher döma ut dom som utlåningsobjekt vittnar om brist på elementära bashockeykunskaper och insikter.
Att dessutom börja gnälla om målsnittet efter 4 matcher och ta det som nån sorts bevis för en djupare och något mer nyanserad bedömning är bara skrattretande.
Kommentera

Lindström:Det är enda sättet för tvillingarna att ha långa anfall. Hålla till nere i hörnen. Något som vissa här tolkar som offensiv hockey..
Den som vet lite ser att det är föga effektivt. Det är bara att kolla målsnittet.
Kommentera

Huge: Absolut! De har ju ytterligare 51 omgångar att spela ihop sig till kvalserien! Blir nog bra det här i slutändan, jag känner mig positiv och ser en god möjlighet till SHL-spel även nästa säsong!
Kommentera

Huge: Tvilligarna försöker inte ens driva MOT mål utan går ner i hörnen varje gång.
Detta gjorde dom inte när dom spelade i AS.

Hur kan det komma sig?

Ang Rödin, han passar bort alla bra lägen och skjuter där man INTE ska gör det - Hybris?
Kommentera

bradberry: Håller inte alls med om tvillingarna.
Visst, poängen har uteblivit men det tar tid att ställa om från att möta ett betydligt sämre försvarsspel i AS till betydligt tuffare motståndarförsvar i SHL. Tycker att dom hittar varandra bra, jobbar hårt och ofta får fast pucken i anfallszon med hyggligt långa anfall som följd. Kanske lite överarbetat emellanåt och mer skott är säkert nåt dom jobbar på.
Herregud, det har gått 4 matcher och lite mer tålamod kanske är på sin plats?
Kommentera

bradberry: Det är tidigt att säga hur värvningarna kommer se ut resten av säsongen men helt klart ser dom inte bra ut så här långt. Hela laget ser stabbigt ut och det påverkar förstås dom också. Juniorerna har gjort det bra men kan inte bära laget. Rödin ser helt lost ut. Och alla tappade puckar! Vad handlar det om?

Rossa: Du har fel! Så sent som 09/10 låg Brynäs sist efter 4 omgångar. Brynäs spelade kvartsfinal den säsongen.

Kommentera

Auchinleck: Nja... Vi saknar konstruktiva forwards med klass. Då PoW och PaW kommit snett känns det nödvändigt att agera. Hellre nu än med bistert facit i hand...

Kommentera

bradberry:

Är det verkligen så illa, Brad?

Kommentera

Carl Lejonkräk: I SHL finns inte tid för att växa in i några kostymer. Kanske enkild spelare men att ett helt lag skall få tid att växa i kostymer känns farligt.

Tyvärr kan vi nog redan nu konstatera att de tilltänkta offensiva krafterna Olden och PoW och PaW inte håller. Nu är Olden skadad men det jag såg av honom innan skadan visar inte på någon offensivt bärande kraft. Bröderna har inte tempo eller fysik att kunna tävla i någon första eller andrakedja. Att spela avlastande fjärdelinehockey kommer att hämma deras utveckling. Det är tidigt men utlåning känns inte långt borta här... Bättre agera nu än efter 20 omgångar när man ändå ser varåt det lutar. 

Även om Ollas/Olden/Brodin snart är tillbaka så kommer det saknas forwards i sånt fall. J 20-laget spelar redan i A-laget vilket gör det nödvändigt att värva. Två offensiva forwards. En sniper och en klok. På backsidan får vi ställa våra förhoppningar till att Djoos återkomst blir både snar och lyckad. Han blir en viktig kugge då hans spelartyp i övrigt helt saknas i Brynäs. Frågan är om han kan bära ansvaret och förväntningarna mentalt. Vi får hoppas det...

Summa summarum: Dags för Bengtzen att ta på sig blårocken...

Kommentera

70 Rodrigues:Brynäs spel såg bra ut mot Lule och poängen var nära. Jag tror på detta, vissa spelare behöver lite tid att växa in i kostymen bara.
Kommentera

Rossa: Både Luleå och Brynäs kommer slåss om en slutspelsplats, 6-8 är rimliga placeringar.
Kommentera

honken21: Inte till den grad som du vill ha det till.
Kommentera

1629653 · »