Brynäs IF

727637 inlägg · 7961 ämnen

Martin Samuelsson

« · 588136 Till forumet

Sv: Martin Samuelsson
GävleLasse: ...och jag hittar inte några sådana naturliga målskyttar i laget (med naturlig målskytt menar jag killar som ex Bissett, Davydov, Kallio, Hyvönen). Viitakoski kan kanske bli det om det lossnar för honom. Det ytterst lilla man sett av Månsson så verkar ju han oxå ha ett hyfsat avslut, men då ska han våga ta avslut oxå och det tror jag inte sitter i hans ryggmärg riktigt.
Kommentera

GävleLasse: Vilka klubbar är det egentligen kvar i dragkampen om Martin Samuelsson??LHC?Brynäs?

Från Corren idag:

"Om någon agent ringer och frågar om vi skulle vara intresserad av den eller den spelaren säger jag inte nej på telefon. Men just nu är inte Samuelsson något hett namn för vår del, säger Johan Hemlin!.

Mörkar dem eller?
Kommentera

sylf: Nästan alla lag behöver nästan alltid fler och bättre målskyttar. det är liksom det som räknas. Därför skulle Samuelsson vara en bra värvning.
Kommentera

micke: Visst är det som du säger...Vi har ett par spelare som har rätt lynne och klipper till när tillfälle ges. Problemet är att Brynäs överarbetar istället för att passa pucken till en sån avslutare.
Kommentera

GävleLasse: Men en utpräglad målskytt gör väl just många mål just därför att det är hans lynne. Självklart spelar omgivningen och hans roll i laget in men själva målskyttet skulle jag vilja säga "sitter i knoppen". Sedan Bissett har jag saknat en sådan spelare i laget. Soling, Samme (Micke) och i viss mån Anger visade (till och från) sådana kvaliteter. Sedan skulle Viitakoski spela en sådan roll men det har inte lossnat för honom.

Inte försökte Davydov eller Bissett "passa in pucken i mål" när dom hade läge. Det satt i ryggraden att skjuta, och väldigt ofta lyckades det...
Kommentera

micke: Min ståndpunkt i vad som skulle införskaffas är ganska oväsentlig i nuläget. Sundlöv har skaffat en ny back.. och nu verkar det som att han även vill ha en forward. Det jag ville belysa med mitt inlägg är att det inte är spelarna i sig som det är fel på utan lynnet.. En sak för Boork att få ordning på...
Kommentera

GävleLasse: Har du ändrat ståndpunkt litegrand? :)

När vi hade den här diskussionen om målfarlig forward vs offensiv back i tråden "Sundlöv letar" var det väl bara jag som tyckte att Sundlöf istället skulle värva en forward.
Annars vidhåller jag det jag skrev då, BIF har saknat en naturlig målskytt i flera säsonger och jag anser fortfarande att vi gör det. Martin Samuelsson kanske inte skulle vara mitt förstaval men i långa loppet kan det vara en succévärvning...
Kommentera

Huge: Det som varit Brynäs största problem när det gäller målskyttet är att det alltid ska vara så snyggt. Gärna en eller två passningar för mycket innan pucken skall in. Detta har renderat i att målskyttet uteblivit. Vad beror det på? Brist på kunskap? Självförtroende? Rädslan att "kasta bort" ett bra anfall med ett skott som målvakten räddar? Det sista vore i och för sig inte konstigt då det inte hörde till vanligheterna att Brynäs verkligen skapade nånting framåt. I synnerhet på bortaplan.

Det här problemet med att allt ska vara så snyggt är en sak som Boork har tagit upp flera gånger på träningarna. Men det verkar som att det är svårt att "lära gamla hundar att sitta". Man har sett vissa skillnader i år, lite rakare spel och fler avslut. Det är inte konstigt att dessa oftast kommer ifrån spelare som inte varit i Brynäs så länge. Skulle Martin Samuelsson skriva på så kommer vi att ha ännu en spelare som inte danats i "den gamla skolan"
Kommentera

Huge: Måltorka o måltorka.....?

Håller med dig, det är väl meningen att forwards ska göra mål först o främst..men så länge backarna producerar är det ingen fara på taket.

Tycker att vi ser jädrigt starka ut på försvarssidan i år, det kommer att släppa för anfallarna också .
Kommentera

sylf: "Annars har jag att göra ändå,så du behöver inte oroa dig."

Måste isf vara att gå ut med hunden.
Det knepet lyckades väl för det mesta i fjol, då vi ofta vann vid dessa tillfällen..... ;-)
Kommentera

Huge: Väntar gärna med målsumparsnacket,mest med tanke på att jag inte sett nån match än.

Annars har jag att göra ändå,så du behöver inte oroa dig.
Kommentera

sylf: Generellt sett är väl alla lag intresserade av en målskytt. Men denne skall även passa in i lagets spelsätt och ha rätt karaktär.
Min undran över Clarence undran, och även din egen, är ju om man kan dra några slutsatser om ev måltorka hos våra forwards baserat på de 4 första matcherna?
Som dessutom har haft lite olika karaktär över sig.
Tillåt mig tvivla en aning.
2 matcher med öppen och lite ojämn hockey, samt 2 riktiga holmgångar med mer tillknäppt och tufft spel.
Låt oss avvakta lite med målsumparsnacket ett tag.
Även om jag förstår att det som dysterkvist måste kännas jobbigt att i stort sett inte ha ngt att göra hittills.... ;-)
Kommentera

Huge: Ekonomiskt, är det väl inga problem..och en bred trupp är ju bara bra med tanke på eventuella skadeproblem. Om nu Samuelsson väljer Brynäs undrar jag bara vem som får stå över ? Almtorp,Spets ?
Kommentera

Huge: Och hur tycker du det har sett ut hittills då?

4-3-2-1 mål gjorda,hälften av backar,självklart behövs en målskytt.
Kommentera

Jompe: Ekonomiskt har vi nog råd.
Eller är du orolig för att det ska bli sån konkurrens på träningarna att man skadar sig i kampen för att ta en plats i laget?
Isf är det ju kanon med 2 extra forwards, för att inte säga nödvändigt...
Kommentera

Huge: Skriver Samuelsson på börjar vi ju få riktig bredd i truppen och konkurrens om platserna. Har vi råd med detta, frågar man sig nervöst?

Micke: Bra analys av Samuelsson.
Kommentera

Clarence: Jag utvecklar lite grann det som Jompe var inne på:

Och hur tycker du det har sett ut hittills då?
Kommentera

micke: Hur Boorken än väljer så har han iaf angenäma problem om nu Samuelsson skulle rita på för oss.
Ytterligare en powerforward med speed understryker hur vårt spel har förändrats från fjolåret. Då krävs det lite extra folk så vi kan gå runt på 4 femmor hela tiden.
Almtorp har enligt min mening redan bevisat att han klarar av ES och jag tror inte att Boorken skickar tillbaka en center som börjar bli varm i kläderna.
Ngn plan måste man ju iaf ha iom att man är så pass intresserade av Samuelsson.
Fast planen kanske är att man inte har ngn plan i detta fall... :-)
Kommentera

Clarence: Det är väl ingen här som sett honom spela så man får tro det man läst om honom. Vad jag har förstått var det en väldig talang, bra målskytt med bra fart. Han stack till MoDo eftersom dom hade lovat honom en plats i a-laget. Nu blev det inte så, och han tyckte han skulle utvecklas mer i allsvenskan. Sagt och gjort så flyttade han hem till Stockholm igen (tror han fick bryta kontraktet med MoDo). Efter Hammarby blev det AHL/NHL som bara 20-åring. Succé första säsongen. Sedan byggde han på sig en massa muskler, det kom lite skador och han blev platserad i en checking-line. Den målskytt han en gång var var borta och utvecklingen avstannade. I rätt miljö och med rätt roll kan han nog bli en riktigt bra målskytt.
Kommentera

Clarence: "Målskyttar behövs verkligen i Brynäs som det sett ut hittills."

Mmm, precis. Obesegrade efter fyra omgångar. Ser ju bara förfärligt ut, eller hur?
Kommentera

Huge: och fortsättningen på den meningen du citerade löd "...samt att ex Spets får matchträning med A-jun."

Nu kommer jag inte ihåg hur många överåriga man får ha i en juniormatch, men om det går att låta både t.ex Almtorp och Spets få matchträning med J-20 så vore väl det OK. Frågan är bara hur sugen Almtorp är på det, han är trots allt 24 år gammal och har spelat i elitserien och allsvenskan under sin karriär. Lite lättare för honom att skickas tillbaka till Almtorp till polarna hans än en lovande färsk norrbagge som bara är 20.

Som sagt, OM alla är friska och OM vi värvar en till forward har vi två forwards för många. Var ska dom få spela under säsongen? Den bästa lösningen jag ser är att låna ut Almtorp till Almtuna och låta Spets få spela matcher med a-jun. Sedan plocka in Spets (+andra juniorer såklart) vid kortare skador/sjukdomar samt plocka hem Almtorp/Andersson om vi råkar ut för ngn långtidsskada.

Andra spelare har jag svårt att se som ska petas. Det ska vara Månsson eller bryta kontraktet för Arnio, Viitakoski eller ngn. Det ser jag inte alls som en möjlighet.
Kommentera

Bissett19: Den utvisningen var iofs ganska tuff. Djurgårdsspelaren åker och stirrar ned i isen och Almtorp håller bara sin åkväg rakt fram och försöker mer eller mindra att screena bort sin motståndare. Djurgårdaren stirrar ned i isen och åker med huvudet rakt in i Almtorps högra axel och blir lite groggy.
Så uppfattade jag iaf situationen.
Kommentera

Förresten, en klubb som inte nämnts i dragkampen om Samuelsson är Djurgården. Är det uteslutet att det är de som är "det andra alternativet" man pratar om?
Kommentera

Huge: Visserligen skulle man isf kunna lyfta in Tommi som center vid en eventuell utlåning av Almtorp,men jag håller med dej där Huge att Micke s och Boorken ej lånar ut honom.Skador kommer vi att råka utför,sedan kommer säkert spelare vara slitna lite längre framöver,så då behöver vissa vila!!

Almtorp har visserligen inte rosat markanden direkt,men det är ju hans första riktiga år i Eliserien,så ge honom lite tid så kanske han kan bli en bra center som vi kommer att ha nytta av.
Det som irriterar mej hos Almtorp är ju att han verkar ha en förmåga o dra på sej onödiga utvisningar,som den på Globen i Söndags då han fick 2+10 minuter,det måste han sluta med!!!
Kommentera

Vad går då denne Martin Samuelsson för, egentligen? Skulle han vara en förstärkning? Målskyttar behövs verkligen i Brynäs som det sett ut hittills. Är Samuelsson en sån?
Kommentera

micke: "Med alla friska plus en värvning av Samme så har vi ändå en forward för mycket. Den smidigaste lösningen borde kanske vara en utlåning av Almtorp till Almtuna"

Tror aldrig att man skickar tillbaka en bra center till Almtuna.
Vad är det för fel på att ha en forward "för mycket"??
Det är ju snarare en regel än undantag att vi konstant har ngn spelare på skadelistan.
Om ngn skall få lämna skutan så är min gissning isf Spets.
Kommentera

JanT: Det skulle väl inte vara första gången en sportchef tummar på sanningen. Väljer att inte ta ut något i förskott. Dessutom känns det lite som fågel eller fisk, jfr värvningen av Soling.
Kommentera

micke: Det här ser allt mer klappat och klart ut för vår del! En riktigt bra förstärkning!
Kommentera

NallePhu: Jo, så är det nog.
Kommentera

micke: Skulle tro att han är rätt rotad i den STHLMska myllan därav ingen flytt till Luleå.....
Kommentera

pwn: Låter som en konstig anledning. "han ville bo nära Stockholm där hans familj finns." . Halva familjen (på hans fars sida) bor ju som sagt i Piteåområdet.
Som jag skrev tidigare så uttalade sig LHC i dagens Corren att man inte var intresserad av Martin. Antingen blåljuger LHC:s sportchef eller så finns bara ett alternativ kvar - Brynäs IF...
Kommentera

Bissett19: Enligt Tomas Ros har Samuelsson tackat nej till både Luleå och Leksand.

Se länk..
Kommentera

Jompe: Jo risken finns att han hamnar däruppe,tydligen bor hans far i Pite...........Från Kuriren.nu

Luleå Hockey är ett av de hetare alternativen. Det konstaterar den förre Hammarbyspelaren Martin Samuelssons agent Claes Elefalk.

– Absolut. Det är ett av de intressantaste lagen och Piteå är ju nästgårds, där hans pappa bor, säger Elefalk.
23-årige Samuelsson landade i måndags i Sverige igen efter tre misslyckade säsongen på andra sidan atlanten. Hans facit blev 14 matcher för NHL-laget Boston Bruins fördelat på två säsonger. Resten tillbringade Samuelsson i framligan och Providence Bruins.
Luleå Hockeys värvarbas Hans Norberg bekräftar klubbens intresse. Precis som tidigare konstaterar han också att det kan bli två spelare innan värvningsfönstret stänger.
Eller en riktig stjärnvärvning, i paritet med de bästa i laget.
– Det finns pengar för det, säger Norberg.
Kommentera

trode inte han var så ung som 23år eftersom han hade spelat i hammarby men tyligen var det allsvenskan då. han kan säker föryngra brynäs och verkar inte så pjokig ändå :D
Kommentera

KingCobra: Tror det kan bli bra med Samuelsson i Brynäs. Man ska inte glömma att han en gång ansågs vara den kanske mest lovande 82:an av forwards i Sverige.. Att han sen har stannat av i utvecklingen tror jag beror på att han har haft lite väl bråttom, stack från MODO J20 till Hammarby i alsvenskan så fort chansen dök upp istället för att vänta på sin chans i A-laget, sen vidare till Boston så fort den chansen dök upp (har för mig att han hade anbud från elitserien). Kanske kan vara bra för honom att komma till en klubb som Brynäs där han kan utvecklas i lugn och ro...
Kommentera

björne: Med alla friska plus en värvning av Samme så har vi ändå en forward för mycket. Den smidigaste lösningen borde kanske vara en utlåning av Almtorp till Almtuna samt att ex Spets får matchträning med A-jun. När man lånar ut spelaren kan vi ändå plocka hem dem under transferfönstren ifall skador på spelare skulle uppstå.
Kommentera

micke: Frågan är hur många matcher vi kommer att ha alla forwards tillgängliga. Med Molin, Dackell, Wahlberg och Danielsson i laget så bör vi ha en bred trupp. Annars har väl Almtorp varit bättre än andra, t.ex Spets hittills. Kanske för tufft att skicka en ung norrman till "farmarlaget"...
Kommentera

En inte allt för vild gissning om Samme värvas är väl att Almtorp får återvända till Almtuna och Miettinen körs som center. Jag som alltid velat haft Miettinen på centerplatsen klagar såklart inte om så sker...
Kommentera

Jompe:
Haha, ja man borde sluta läsa kvällspressen, de skriver bara det som passar bäst för ögonblicket. Imorrn är det glömt...
Kommentera

micke: Såg att Tomas Ros i Aftonbladet tror att Samuelsson går till Brynäs. Givet denne skribents track record torde det med stor säkerhet betyda att han hamnar i Luleå.
Kommentera

Falken: Samtidigt säger säger LHC:s sportchef idag att man inte letar efter några nya spelare och Samme inte är ett namn för klubben. (se länk)
Kommentera

hoppas värkligen den spelaren inte hamnar hos oss :S
Kommentera

Falken: Det verkade iofs i GD att dragkampen bara stod mellan BIF och en annan klubb. Att den andra klubb är Luleå är helt klart enligt dagens Kuriren. (se länk)
Kommentera

Enligt Aftonbladet är det förutom vi även Linköping och Luleå som har visat intresse för Martin Samuelsson. Han ska förhoppningsvis bestäma sig den här veckan så det återstår bara att vänta och se.
Kommentera

freddie77: Nej det är bara att hålla tummarna för att han skriver på för oss.
Kommentera

Martin Samuelsson
Boorks gamle Hammarbyforward Martin Samuelsson träffade Brynäs inför matchen på plats i Södertälje och Gävleklubben är ett alternativ för NHL-hemvändaren.

Skulle inte vara helt fel.
Kommentera

« · 588136