Brynäs IF

727755 inlägg · 7962 ämnen

Match lördag va...? Brynäs-TIK 29 nov

1094106 · » Till forumet

Sv: Match lördag va...? Brynäs-TIK 29 nov
Jämtin hade ju inga handskar på sig på slutet när han väl vågade boxas lite så 5+game var väl inget att snacka om...
Kommentera

Davey_22:

En för alla, alla för en...
Kommentera

rackham: " Nä, Lindbäck mår nog bäst av att "stå tillbaka" lite "

Du kan knappast jämställa Silfverbergs betydelse för laget med Lindbäcks, och det vet du själv också.
Kommentera

GävleLasse: "Den magra målfabrikationen framåt räcker helt enkelt inte till för att täcka upp det som försvagas bakåt. ...skall det naturligvis vara"

Ja, det är ju det som man kan diskutera:
ifall försvagningen bakåt verkligen kommer att bli så stor som många befarar?

Den magra fabrikationen kan ju även till stor del handla om rena tillfälligheter, som jag ser det.
Huvudsaken är att vi nu börjat spela det tighta spel vi hade innan svackan, vilket automatiskt brukar vara en förutsättning för en bra offensiv.
Och nog tycker jag att vi på senare tid skapat tillräckligt med chanser för att vinna med större siffror än uddamålet, vilket varit fallet i många matcher.

Som i allt annat så går det upp och ner även när det gäller ett lags effektivitet, som till största del är kopplat just till självförtroendet.
Tittar vi på spelet INNAN svackan, så tycker jag att det inte var nåt större fel på effektiviteten direkt.
Finns mao stora chanser att den kan upprepas framöver då spelet mer och mer börjar likna innansvackan-tiden...
Kommentera

GävleLasse: Edit: "Den magra målfabrikationen framåt räcker helt enekelt till för att täcka upp det som försvagas bakåt. "

INTE för böfvelen

räcker Den magra målfabrikationen framåt räcker helt enkelt inte till för att täcka upp det som försvagas bakåt. ...skall det naturligvis vara

Kommentera

rackham: Ja det är ganska enkelt.. Den magra målfabrikationen framåt räcker helt enekelt till för att täcka upp det som försvagas bakåt. Hur många poäng har markan fixat åt oss bara nu i november när lagen producerat jackshit...

Brynäs har väl 9 stycken uddamålssegrar den här säsongen som mycket väl kan tillskrivas markan. Kanske inte alla men en stor del av dem...

För att uppnå status quo måste laget börja produceraminst två mål i snitt framåt per match med Lindbäck i kassen.. OM han nu ens kommer att vara frisk.

Kommentera

GävleLasse:

Man skall vara klar över att Humle & Dumle från förra året inte hade vunnit matcher åt oss som Markan gör i år.

Lindbäck är inte i Markan-klass heller.

Det gäller för utegänget att spotta upp sig och börja tillverka mål tills Lindbäck (?) skall in i kassen på heltid under 6 matcher.
Kommentera

Huge: Sett över de matcher Lindbäck stått.. Besvara din spekulation/resonemang själv...

Jag är orolig att detta kan bli en väldigt kostsam historia för Brynäs med missat slutspel runt hörnet. Har man råd att förlora 10-15 poäng i en så här jämn serie? Jag tror inte det.

Kommentera

MickeB:"Ja, men här handlar det om 5-6 matcher för Brynäs +jet lag och ofta en nergång i form på de spelare som varit med i JVM, med en eller två veckors fördröjning. "

Fortfarande kvar i lådan märker jag.

Det jag menar är att om man har fler speldagar att tillgå så kan man dra ner på matchandet under de perioder som det spelas annat. låt säga att man spelar två eller tre matcher under exempelvis JVM. Mitt resonemang ligger alltså för framtiden, inte för årets serie som i stort sett är huggen i sten. Det är väl bara snöstormar och raserade isaggregat so kan senarelägga en match...

Kommentera

MickeB:

Nä, Lindbäck mår nog bäst av att "stå tillbaka" lite...
Kommentera

Huge: Exakt. Tycker det ska bli spännande att se hur Brynäs löser det. Alltså bra läge för en annan att kliva fram (Lindbäck) som får chansen att räta ut frågetecknen till ett utropstäcken istället. Bra läge att som lag utvecklas lite till, samt för Lindbäck personligen såklart.
Kommentera

Huge: Angående Lindbäck så är väl det största frågetecknet hans hälsa och inte hans kapacitet.
Kommentera

MickeB: Nä, det kan inte vara realistiskt att stoppa vissa spelare som anses vara livsviktiga för laget, så fort det vankas en för unga spelare så pass stor händelse som JVM.
Och jag tror heller inte att man ska överdriva Markans betydelse i det här fallet, jämfört med alternativet (Lindbäck).
Visst är det ett avbräck, men inte nån katastrof som jag ser det.
Kan tom vara så att övriga spelare lyfter sig lite extra och jobbar hårdare för att på så sätt göra det lättare för Lindbäck och därmed minimera ett ev tapp på målvaktssidan.

Dom här diskussionerna kommer alltid upp inför varje JVM och det är bara att bita i det sura äpplet för de lag som blir "drabbade".
Kommentera

GävleLasse: Ja, men här handlar det om 5-6 matcher för Brynäs +jet lag och ofta en nergång i form på de spelare som varit med i JVM, med en eller två veckors fördröjning.

Så vet inte vad veckodags reso ditt, som jag iofs håller med i övrigt, skulle underlätta denna situation.

Sedan var situationen lika för SSK ifjol, med Enroth, de hade en bra back-up i Bjurling, nu får vi se om Brynäs också har en bra back-up. Han får iaf nu sin verkliga chans att visa vad han går för, med att få "matchflås". Så återstår om Brynäs satsat rätt eller om snålheten bedraget visheten.
Kommentera

MickeB: Think outside the box...Så vitt jag vet så har veckan sju dagar och inte tre. Skall ES överleva med landslagsturneringar, Europa cuper och liknande så månta man försöka använda veckans ALLA dagar. Man har sålt sig till media och har exempelvis tvingats att lägga tre matcher på måndagar vilket renderat i dåliga publiksiffror. Varför Jo för att SVT tycker att Hockeykväll passar in bra på måndagar.

Som jag ser det så skulle det smartaste vara att sprida ut de 55 omgångarna på hela veckan och således göra det väldigt enkelt att slippa lamslå hela serien just på grund av att nåt eller några lag måste "vila" på grund av omständigheter som endast berör några lag. Hockeyligan måste alltså ta tillbaka ratten och diktera villkoren, inte Canal plus och SVT...

Jag tror mycket väl att det inte vore omöjligt att få till en uppgörelse mellan klubbar och media för denna lösning.

Kommentera

Draget till sin spets! Alltså alternativet är att Elitserien gör uppehåll, i ett redan jättetajt spelschema, för att inte "staffa" lag där juniorer har nyckelroller i sina lag.

Två dilemman som måste ställas mot varandra. Väger man då in hur sällan och hur unik denna situation är (junior nyckelroll) så svårt att se att den kommer någonsin att väga tyngre än att "spelschemat" går först.

Alternativet att neka "Markan" finns, men Brynäs funderar, helt säkert, inte i dessa banor. Handlar i grund och botten om värdegrund, människosyn, förenings roll i svensk hockeys utveckling osv.

Så Brynäs får tackla detta, på samma sätt som om "Markan" skulle bli skadad. Finns inte den styrkan i laget, att hantera detta, ja då är det ju lagbygget, från början som är felbyggd och fel prioriterad.
Kommentera

GävleLasse: Det finns inte på kartan att Brynäs skulle stoppa "Markan" från JVM. Dels för Markan, som individ men även att man ser det positivt för hans utveckling att spela landslaget och vara med i denna turnering, samt bra PR för klubben och för det övergripande arbetet att även arbeta för Svensk hockeys utveckling, och inte bara sin egna utveckling.

Sedan har Brynäs vetat om denna situation hela säsongen, redan sedan truppen byggdes. Lindbäck får chansen att spela flera matcher i rad än att göra en match här och en match där. Där de tydligen bedömer att han är bra nog för det. Så jag tycker det är upp till Brynäs att hantera denna situation bra. Visar sig inte Lindbäck hålla måttet, ja då är det Sundlöv som bedömt situationen fel.

Det enda återstående alternativet är ju att inte spela Elitserien under JVM, men blir nog svårt att få igenom när 2% av spelarna eller något liknande försvinner för JVM, att de resterande 98% ska "lida" över.

Sedan tror jag inte Brynäs är så beroende av "Markan" som så många vill göra gällande. Men det är en helt annan sak. Men Brynäs och vi supportrar återstår det bara att gilla läget, och göra det bästa, vi kan gnälla hur mycket vi vill, men något hållbart alternativ finns inte, mer än att "neka" Markan att spela, men det finns inte på kartan hos, Brynäs, helt säkert.
Kommentera

MickeB: Nja, den speltid som Cz gett Silfverberg är ju en ren coachngfråga. Jag tror inte att det grundläggande problemet ligger i juniorernas förmåga utan snarare på bristen på förmåga hos de etablerade spelarna. Deras ineffektivitet är frapperande. Även fast vi vinner matcherna så kan det bli kostsamt på sikt. Just i hänseende på att det blir ett glapp mellan de gamla och de nya generationerna av spelare.

Som det är nu så har man inte råd att ge unga killar den speltid de behöver för att utvecklas just på grund av att man hela tiden måste sträva efter att jhela tiden ha bästa manskap på isen, anars vinner man inte matcherna.

Så frågan kvarstår. Har brynäs råd att kära denna storsatsning på juniorer?

Vidare för att spinna vidare på denna juiorsatsning så har brynäs ett ypperligt läge att gå i bräschen för att väcka liv i debatten på allvar. Skall lag som satsar på unga svenska talanger istället för att köpa in utländska spelare bestraffas för detta under JVM?

Jag skulle vilja se ett scenario där Brynäs helt sonika inte släpper Markström till JVM baserat på ovabnstående motivation. Han är för viktig för laget helt enkelt. Det finns ju fler klubbar i sverige som har ett stort behov av sina unga spelare. TYimrå och DIF för att nämna två. Jag tror att det skulle vara nyttigt för debatten på lång sikt och nyttigt för brynäs på kort sikt. Fem matcher, 15 poäng i en rekordtät elitserie. Har Brynäs råd att släppa iväg sin solklara förstekeeper? Vad skulle exempelvis frölunda säga om Honken försvann under fem matcher? Jag tror inte att de skulle göra detta utan bråk. Sen om det gäller JVM eller annat är ju oväsentligt. Essensen i frågan är ju att spelaren inte finns tillgänglig för sin arbetsgivare under en viktig period av serien.

Kommentera

Huge: Ja, Silfver gjorde stort intryck på mig, när han var med. Men han kom exempelvis inte med i JVM-truppen, som tyder på att han har en bit kvar, vilket är svårt för oss, på läktaren, att se och veta hela bakgrunden till.

Sedan är han sannolikt långsiktigt att föredra före Lauritzen, men samtidigt så vet CZ vad han går för, och bara att ha en tränares förtroende, passa in i dennes spelfilosofi, som bevisligen gäller i detta fall, så kan han ju lättare blomma ut osv. Han har helt klart en förmåga att bryta mönstret ute på isen, kompenserar sin litenhet, med bra inställning i närkamperna, så jag är inte alls främmande att Lauritzen blir en nyttig spelare i Brynäs fram över, även om han nog aldrig når "stjärnstatus" i laget.
Kommentera

MickeB: Ja, du sammanfattar det jag vill ha sagt rätt så bra.
Dvs att Lauritzen helt enkelt känns som ett bättre val i nuläget.
I ett längre perspektiv är naturligtvis Silfverberg att föredra.
Och som sagt: hans chanser kommer.
Risken kan vara att man kastar in för många icke flygfärdiga junisar bara för inkastandets skull, sas...
Kommentera

sedan kan man också fråga sig var speltid 4-5 minuter i Elitserien jämfört med 20 min i J-20, inte helt given, som måste vägas in i ekvationen också. De har sannolikt kommit fram till att Silfver mår bäst, för stunden, av den sistnämnda.
Kommentera

GävleLasse: Ja, jag håller med fullt ut. Har personligen "skällt" till Brynäs angående detta. Det är CZ beslut och anser väl inte att Silfverberg mogen ännu.

Seniorrutinen, som ersättare för Danielsson vägde tungt. Sedan såg väl Brynäs helt enkelt sin chans att de kunde få Lauritzen till ett undervärderat värde, osv, Sedan har ju Brynäs ändå slussat in några spelare. Silfverberg lär nog komma med, sannolikt på Alcéns bekostnad, inom kort.
Kommentera

MickeB: Det handlar inte om hans lön utan det han bidrar med. Skall man ha en så dyr juniorversamhet som Brynäs har idag så måste man våga ge sina produkter chansen. Ställer man Lauritzens lön i paritet till vad en junior kostar klubben under sin utveckling från B junior och A junior till en spelare bra nog att spela i A-laget så är det en spottsyver.

Personligen så har jag inget emot Lauritzen men han är den spelartyp som står ivägen för de egna talangerna. Brynäs måste välja väg helt enkelt. Antingen satsa på sin juiorsatsning fullt ut och inte bara låta dem vara lovande utan även låta dem få blomma ut i BRYNÄS och inte tappas till andra lag via allsvenska och- div 1 klubbar.

Kommentera

Lugnt om Wanvig negativiteter idag;) Undrar vad det beror på?

"Pucken" Persson är korkad, det vet alla, tack och lov ska han pensionera sig nu, han är annars expert på att såga spelare efter en eller ett par matcher. Tyvärr är han inte ensam om den tendensen, bland Brynäs anhängare. Dock har inte "Pucken" sågat Wanvig denna gång, vilket är lite förvånande, men det är nog mest att han inte vill spy ur sig något skit, den sista stunden han har som krönikör.

Lauritzen är en utfyllnadsspelare, men har väl inte gjort bort sig ännu så länge? Även om han kommer från LHC, så har han p.g.a. skador och att han varit utlånad knappt spelat i Elitserien. Alltså han har en anpassning mellan Allsvenskan och Elitserien fortfarande kvar att göra, till stor del och är en tidigarelagd värvning. Men han har väl visat prov på både inställning och ett kunnande att inte bli hackad på, speciellt eftersom han hör till de som har minst betalt i laget?
Kommentera

Huge: Juniorverksamheten är så pass kostsam så att valet känns väldigt självklart. Speciellt när det gäller "utfyllnadsspelare" som Lauritzen.
Kommentera

rackham: I princip rätt, men frågan är om Silfverberg i dagsläget och sett till det förmodade tänket med lite mer defensivt och säkert spel i första rummet, är ett bättre alternativ än Lauritzen?
Det är iaf inte en så pass enkel fråga att man kategoriskt kan säga att Silfverberg är det självklara valet.
Kommentera

Davey_22:

Möjligen i damlaget...

Konstig matematik att värva spelare när motsvarigheten finns i juniorlaget... och för övrigt hoppas jag att Brynäs testar Axel Dahlgren under nästa uppehåll...
Kommentera

Davey_22: Nån Annan* Finns ingen Anna Alcén i laget hoppas jag =)
Kommentera

rackham: Nja alltså, du vill skola in Silfver nu. Jag säger....nu har vi värvat Lauritzen mitt under säsongen, ge killen en chans. Silfver KOMMER få sina chanser och har i viss mån redan fått en del.

Sen spelar det ingen roll om spelaren är värvad eller hemskolad, gör han poäng så gör han.

Sen kan man alltid diskutera om nån anna bör lånas ut, som du sa. T ex Alcén som har det ganska tungt.
Kommentera

mattiaskarlgren:

"Niklas Czarnecki som rankar dagens match som en av Brynäs bästa under säsongen.
– Den är bland de tre bästa, helt klart."

Bara att instämma med CZ,tycker BIF gör en riktig bra match idag,bra drag på läktarna,god pilsner i barerna,det var helt enkelt en fin kväll i LA,som avslutades med tre viktiga poäng.
Kommentera

Har inte sett dagens match men av kommentarerna som folk skrivit och vad jag hört av folk som sett matchen så känns Widing-Dixon-Wanvig mycket intressant. Känns som att dom kan bli en riktigt het förstafemma som varje lag behöver.
Kommentera

Huge:

Om Lauritzen står för "säkerhet och rutin" i förhållande till tex Silfverberg då vet inte jag...
Om du hade sagt att Dackell eller Molin står för säkerhet och rutin så...

Generationsväxlingen fortsätter med oförminskad styrka kommande säsong. Det gäller att utveckla spelare nu. Är det dessutom ingen större skillnad mellan tex Lauritzen och Silfverberg så borde det vara solklart vem som spelar.

Det är knepigare på backsidan då Bertilsson verkar var lite för tunn fortfarande i förhållande till tex Carlsson. Spelmässigt är det rätt enkelt att se vem som har störst potential.

Eller är de lovande juniorerna bara uppskrivna och ett pr-trick för att räkna hem den kostsamma satsningen på pojk- och juniorverksamheten?
Är det viktigare med segrar i J20 än att utveckla spelare till ES?
Är det ett för stort steg att gå från J20 till ES?

Och då skall man ha klart för sig att vi inte har ett lag med speciellt mycket talang även om man transpiration också kan komma en bit på vägen.
Hur lätt skulle det vara att ta steget upp i ett Brynäs med samma slagstyrka som tex LHC eller Frölunda...
Kommentera

rackham: Håller med,låna ut Alcen.Han har inte många
rätt i matcherna.
Kommentera

Davey_22:

Ok, säg så här då.

Vem har mest potential: Lauritzen eller Silfverberg?
Vem har Brynäs mest vinst att låta spela; En egen produkt eller en värvad?

Det kan dessutom vara så att det är Alcén som skall lånas ut för att få mer speltid och självförtroende och att Silfverberg (eller någon av de övriga heta juniorerna spelar på hans plats.

Att "stå tillbaka" måste för övrigt vara det sämsta man kan göra.

Vem vinner på det?
Kommentera

rackham: "I det läge vi är vill ha UTVECKLING inte mer rutin, det har vi så det räcker..."

Helt rätt men samtidigt är serien just nu så pass jämn och varje poäng är kanonviktig, så det är kanske inte så konstigt att CZ går på lite säkerhet och rutin i första hand.
Det är iaf så jag uppfattar CZ:s motiv när han väljer, om han nu gör det.

Fast frågan är svår och det lilla jag sett av Silfverberg bådar iaf gott.
Men som sagt: sammantaget och sett till just läget vi är i så ser jag inte nåt direkt fel i att matcha Lauritzen lite mer.
Mkt beror säkert också på hur motståndet ser ut för dagen och den förväntade matchbilden när man tar ut laget.
Kommentera

rackham: Han kan stå tillbaks lite till, tills man sett vad Lauritzen går för kan jag tycka.

Nu har jag bara sett Silfverberg i A-laget, så jag är ingen expert på han. Men jag är inte jätteimponerad faktiskt, inte ännu.
Kommentera

Davey_22:

Silfverberg skall bidra med sin rutin i J20 istället för att utvecklas i ES...?
Kommentera

rackham: Nja, men Silfverbergs tid kommer, enligt min mening gärna nästa säsong. Helt beroende på hur Lauritzens fortsatta spel ser ut förstås.
Kommentera

Davey_22:

Är han mer intressant än tex Silfverberg?
Kommentera

rackham: Tycker ändå Lauritzen gjort det rätt bra hitills bortsett från 1-2 grova misstag, vill ge han mer tid, det är en intressant spelartyp.
Kommentera

Huge:

I det läge vi är vill ha UTVECKLING inte mer rutin, det har vi så det räcker...
Kommentera

rackham: Ja, Killern går från klarhet till klarhet. Är djävligt vass vid sargerna och har även ett bra spelsinne. Jobbar stenhårt och drar med sig hela laget idag. Underbart att vi äntligen fått en spelartyp vi saknat länge.
Dessutom bara millimetrar från att måla men det hade kanske varit lite för mkt av det goda.
Och så har vi ju Markan därbak som tillsammans med Dackell och WDW får extra plus.
Lauritzen gör ändå ett Ok jobb därute, men visst är det jämnt mellan honom och nån av junisarna om platsen.
Rutinen avgör nog när CZ väljer här, skulle jag tro.
Kommentera

Huge:

Killer Kyle fungerade bra idag och tillförde i den nykomponerade kedjan.

Lauritzen däremot... det är ett under att inte en junior innehar den platsen.
Vad skall man annars med juniorverksamhet till...
Kommentera

Sen är jag lite hes också, för Lärking blåste ju i pipan helt jävla snett
flera jäla ggr! Vilken sopa! Men 3p får man ju glädjas åt iaf, och
en bra insats av Brynäs =)
Kommentera

MarcusElving: Sitter på bussen efter en jobbig match. Lärking håller håller hand med hustrumisshandlar Rådbjär T
Kommentera

MarcusElving: Håller med dig jag, Widing, Dixon, Wanwig vilken het
jävla kedja =) Dom var ju grymma idag, fö tycker jag att hela laget
kämpade på bra ikväll. Jag var själv i LA ikväll o såg en fartfylld
match =) Men tacka MARKSTRÖM för hans räddningar sista 30 sek
av matchen, riktigt grymma räddningar!! Dixon har växt o blivit en
större grabb nu med Terminator Kyle vid sin sida =) Widing var
också han het idag!
Kommentera

Huge: OK! hade för mig att det var nåt sånt, men var inte säker
Kommentera

Tommy: Du får backa in i zon hur mkt du vill bara du har pucken under kontroll, och det hade Widing.
Så offsidesnacket är ointressant.
Kommentera

lincoln: Misstänkt! Men jag såg inte riktigt på min lilla skärm. Tyckte det var offside först, men såg ingen repris...vet inte om jag missade. Sen vet jag inte hur det är med att backa in med pucken
Kommentera

Nyss hemkommen från LA ..skönt med 3 poäng, tycker Brynäs var bättre än Timrå hela matchen. Brynäs kunde ha dödat matchen mycket tidigare om inte Backlund agerat frälsare. Rättvist poängfördelning till slut tycker jag.

- Lärking hade många tveksamma ageranden.

- Wanvig framför mål i PP, vilken dominant. Timråspelarna hade förfäligt svårt att ta bort honom. Han borde verkligen fått hänga en idag. Kanoninsats.

- WDW-femman, vilken succé direkt. Fan i helvete vad de körde. Dixon såg hetare ut än ett brännjärn, Wanvig gjorde precis allt man önskar och mer därtill. Widing kändes mer tajmad och hemma med dessa herrar, Han borde förövrigt också satt en pytts idag.

Summering: Det går ta mig fan åt rätt håll. Fortsätt såhär nu gubbs.
Kommentera

1094106 · »