Brynäs IF

726997 inlägg · 7960 ämnen

Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29

« · 2761884 · » Till forumet

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Makita: Domarna har rätt att döma straff om:
- förseelsen sker bakifrån (vilket den gjorde!
- Spelaren blir berövad en målchans (check på den)
Det är med andra ord inte ”fel” av domaren att döma straff. Vad man kan avväga är förstås i jämförelse med andra straffsituationer. Här kan jag tänka mig, precis som du är inne på Makita, att det faktiskt spelar in att det bara är 14 sek kvar av matchen.
Låst ämne

KalleTeodor: första matchen jag var riktigt imponerad av alla i första. Riktigt tunga som sagt!

Sen gör vi som vanligt en ok/bra match spelmässigt, men där vi inte har skärpa i viktiga moment som tillslut nästan kostar oss. Onödigt!

Hoppas Vesel är tillbaka snart. Tyvärr känns det som.att Ohlsson går t fel håll i utvecklingen och skulle behöva lite vila. Även att Rödin kommer tillbaka till andra.

Edit: vore bra om kindvall fick vila lite även han.

Tunga matcher nu. De ska vi vinna! Visa vilka som är bäst i år.
Låst ämne

Tyckte i princip det var 1:a kedjan mot Malmö igår (tillsammans med Viktor och Charles). Det såg ut som en NHL kedja på isen. Vilket tryck de skapar och vad det måste vara otroligt tungt att möta deras fysik och skicklighet.
Jag har ju tidigare hållit emot lite när det gnällts på att Indrasis inte håller för SHL. Inte för att han varit särskilt bra men mer därför att jag trott han har en nivå till i sig. Det visade han igår och precis som förra året är det när han börjar använda sin fysik lite mer som han både skapar lite mer utrymme för sitt eget spel och även ”rullar” bättre med Silver och JL. Hoppas han kan hålla i detta nu för antalet skarpa avslutslägen ökar ordentligt med Miks i form.
Sen måste övriga laget upp ett snäpp till matchen på torsdag för vi drog lite väl mycket på turkontot igår…
Låst ämne

Cardigan Daffipoff: Bra analys kring Persson! Kanske lite psykologi inblandat också, var det inte så att han släppte ett par vid första stolpen i sina första matcher?
Låst ämne

Inte många klubbar som kan stoltsera med att varit serieledare i HA för att nästa år vid samma tidpunkt vara serieledare i SHL…
Låst ämne

honken21: Håller med. Plötsligt får Malmö varje slumpmoment med sig - Pucken tar på Söderströms knä,

Trivignio ”råkar” tappa klubban och i samma moment är Persson skymd och tittar vänster samtidigt som passningen går. Det är helrätt, han måste göra det, men i o m det ser han passningen senare och får sämre push i sidledsförflyttningen i o m att han får en tyngdpunktsförskjutning. Annars hade han åtminstone varit där och kunde mycket väl ha räddat den.

Det slog mig nu precis att Persson tenderar att hålla första stolpen lite hårdare än vad andra målvakter gör, på bekostnad av fördelen med att chansa lite och vara mer med i sidledsförflyttningarna. Suveränt om ansvarsfördelningen back/målvakt sitter. Tänker att det kanske inte gör det fullt ut i o m att han spelat lite mindre🤔
Låst ämne

Huge: En fråga kan inte regelboken.
Ska det inte dömas straff om man blir berövad en målchans i slutet på matchen.Larsson blev åtminstone berövad möjligheten till avslut i ett bra läge.
Låst ämne

Silfver: Malmö var inte bra igår. Tyckte deras brist på självförtroende märktes tydligast i BP där de tydligen gått väldigt tungt. Oerhört passiva.
Låst ämne

honken21: Med tanke på att vi lär vara minst fyra backar kortare nästa år (Lindstein, VS, AJ, Kasper) så känns det vettigt att behålla Kinnvall.
Indrasis var HA briljant igår! Ställer mig iofs fortfarande frågan om det berodde på att tempot sjönk och ytorna fanns? Något som inte sker mot topplagen.
Time will tell.
Låst ämne

havre: ”Text-TV: Berätta att du är 50+ utan att säga att du är 50+ :D”

- Du har noll koll! Text-TVs app är helt grym. Allt på ett ställe. Korta relevanta nyheter. Man når dessutom det man vill se på momangen. Går in säkert 10 ggr per dag. I dessa dagar oftast på sidan 358…😃🇧🇪
Låst ämne

Indrasis täppte till truten på en igår! Förstakedjan briljant.

Återigen kommer vi upp med en riktigt bra prestation, på bortaplan. Det som händer i slutminuten är små marginaler och inget att haka upp sig på. Det viktiga är hur vi uppträdde i matchen som helhet. Helvete vad bra vi spelar.

Kinnvall var tyvärr väldigt vilsen igår, och har ju haft det lite tufft överlag denna säsong. Såg att man stoppade in Djoos med Bertilsson på slutet. Jag tycker ändå att Kinnvall är en back att jobba vidare med i SHL, bra ålder osv. Han behöver bara spela enklare. Känns som han har en övertro på sin förmåga många gånger och vill göra kreativa saker. Ofta blir det strul.
Låst ämne

Huge: absolut, håller med att han riktigt inte är igenom. Men om han inte blir helt fastkilad av två spelare som inte gör något för att spela puck så hade han varit igenom. Jag ser inget fel att blåsa, tvärtom.
Låst ämne

Jugge: Två fel:
1. Den är inte solklar, enligt regelboken och om du tittar på repriserna.
Står inget om ”på väg igenom” i reglerna.
Bara om NÄR och VAR den drabbade spelaren anses ha blivit berövad en målchans.
Sen kan man ju bara tänka sig hur det låtit härinne ifall JL hade varit en malmöspelare i det läget.
”Solklar tvåa och inget mer…”, högst sannolikt…😂

2. Bobby ”tappar” klubban när han försöker dra den med sig för att checka, men får den fasthållen lagom mkt för att bli hindrad.
En klar skillnad mot att själv vara ansvarig för att ha tappat/släppt taget om sin egen klubba.
Annars ett bra och korrekt inlägg, men rätt ska vara rätt…. 😉
Låst ämne

En fundering när jag ser hans matchintervju, jag undrar om Silfverberg varit såhär bra och driven om inte Anaheim varit så dåliga senaste åren. Viljan att börja om och känna lite framgång. Hur vore känslan om han kommit hem från en Cup?

Han säger verkligen rätt i allt. Vilken unik ledare.
Låst ämne

Supportern: Kolla highlights från när JL tar emot pucken. Såvitt jag kan se är han aldrig förbi ngn av de två motståndarna. Båda kommer in från varsin sida, han från JL:s högra sida ev ngt snett bakifrån.
Den andre som kommer in från vänster om JL har iaf varit i jämnhöjd med JL under hela händelseförloppet, så nån ”klar” straff kan det knappast vara, snarare ytterst tveksam sett till vad regelboken stipulerar.
Nu kanske det ändå blir nån sorts salomonisk rättvisa gällande domarmissar eftersom bilderna också visar hur Trivigno får sin klubba fasthållen av nr 11 vid sargen innan 2-3, vilket borde renderat en tvåa för holding the stick.
Att vi sen definitivt är värda 3p sett till hela matchen är en annan femma…
Låst ämne

Erat: God morgon! Jag tror fortfarande dom skämtar när journalisterna säger: ”Brynäs, serieledarna”. Men det är inget skämt och vi ska absolut inte be om ursäkt för att vi leder serien. Vi spelar ju faktiskt som det också.

Nu börjar ju serien att ”sätta” sig. Jag säger inte att vi kommer vinna serien, men jag har väldigt svårt att se det här laget fullständigt klappa ihop och hamna i kval. Det är alldeles för stabilt grundspel för det. Det blir intressant att se nu när vi möter alla lag igen om de övriga har hittat något motmedel mot vår skickliga backsida.

Igår mot Malmö tyckte jag vi var överlägsna i 5 mot 5 spelet. Det var toppen mot botten. Sen gör Malmö en push och får in ett slumpmål till 2-3 på slutet. Då blir det för första gången lite panik. Bobby tappar sin klubba så det blir som 6 mot 4 och Thompsons skott är ju världsklass, ridå…

I det läget så väntar förmodligen alla på förlängningen, men inte Brynäs som det topplag vi nu är och Kattens passning till Larsson skojar man inte bort. Sett att det varit lite diskussion om straffen, jag tycker den är solklar. Larsson är på väg igenom mellan backarna innan de låser upp hans ben.

Sen är ju Silfverberg klinisk på straffen och 3 nya sköna poäng. Men Katten alltså, Pudas, Pelikka, Tömmernäs och allt vad dom heter får ursäkta. Söderström är ligans överlägset bästa back och det är utan försäsong och försäsongsmatcher. Så han lär ju bara bli bättre. Vi Brynäsare får vara glada för att vi får se honom den här säsongen för det skulle förvåna om inget annat lag trejdar till sig hans rättigheter. Han är för bra för SHL.

Jäklar vilket långt inlägg det blev, men det är ju sjukt kul att vara Brynäsare just nu. Man får nästan nypa sig i armen ibland. Nu ska vi ”bara” slå det där jävla hockeymördarna från Plastsjö på torsdag också.
Låst ämne

*Tycker Indrasis gör sin bästa match för säsongen

*Johan Larsson, Silfverberg & Rödin , vilka stöttepelare vi har där att falla tillbaka på. Ovärderliga.

*Lindblom bröderna har det tufft, får inte fast pucken i zon med längre anfall.
Oskars styrka finalåret, varenda sargpuck sög han fast och skapade yta till Clarke och Jensen.
Hoppas han hittar dit igen.

*Törs säga att Viktor Söderström är den bästa back vi haft på länge.

*Stabilt målvaktsspel från Ludde och Källgren ger trygghet.

Ser bra ut!
Låst ämne

Godmorgon alla serieledare!
Låst ämne

Huge: jag tyckte den var klar ändå. Tänkte på det direkt. Tyckte def han var på väg igenom.
Låst ämne

Malmös tränare hade ff lite puttiputt i kroppsspråket på pressen.
Det blir lite roligt att se, utan att vara skadeglad. Jag gillar känslor - åt alla håll å kanter.
Förstår honom också, jag tycker det är straff men liknande har släppts förr som en tvåa bara, så den måste varit hård mot Malmö med två ögonblink kvar av matchen.

Skönt att vara i topp dock. J@vligt skönt!!!!
Låst ämne

Attila: var god!

Scrolla ner i denna artikeln
Låst ämne

Svensson_62: Finns det någon presskonferens från dagens match?
Låst ämne

Huge: Jmfr med straffen Linköping fick mot oss.
Låst ämne

Huge: Jag är faktiskt lite gladare! 🍻
Låst ämne

Gavve: Indrasis med skyhög gamescore idag på hockeysiffror. I toppen tillsammans med Larsson och Silfverberg om jag såg rätt.
Låst ämne

Peja: Ärligt talat: är inte straffen ändå lite hårt dömd?
Är JL verkligen loss från sina ryggsäckar och blir hakad/ fälld bakifrån?
Uppfylls verkligen regelbokens kriterier för straffslag här?
Med brynäsbrillor på: självklart.
Annars: mjaäääeee, vete fan.
Ingen är dock gladare än undertecknad för dom 3 pinnarna, ska sägas….😅
Låst ämne

Intressant att vi ligger 1:a i serien, men vår topp 3 i poängliga ligger på plats 19,27,27 😌

Bevisar hur stabilt och jämnt lag vi har. Visst hade det vart bättre att ha 3 stycken på topp 5. Men jag leder hellre serien än att ha poängliga ledare 😉
Låst ämne

Brynäsgubbe: Till och med modoiterna tyckte det var mål. Men vad vet jag, jag är en simpel sofftyckare som alla andra.
Låst ämne

jag tycker silverfberg säger det väldigt bra i en intervju varför vi vart så framgångsrika hittills.

"Sedan måste jag hylla backarna. Det är väldigt lyxigt som forward hur fantastiska de är på att hålla bort spelare och kunna spela undan pucken utan press. Som forward behöver vi inte spendera så mycket tid i egen zon, utan de är effektiva och vänder ut med pucken snabbt, summerar Silfverberg."
Låst ämne

SuneMangs: Är den så konstig? Han drar med sig målvaktens klubba och tar ett skär genom målgården. Har förvisso bara sett på mobil än så länge.
Låst ämne

Going4gold: Flera hyllade Indrasis i och efter första perioden (även i andra)! Tror ingen sagt något dåligt om honom alls i dag (kanske någon enstaka som försöker provocera). Hela förstakedjan var bra i dag!

Kul att vi har så många producerande kedjor också. Vi har ju alla kritiserat Lindblom och Schroeder-kedjan (framförallt i början) men de har nu skrapat ihop 6p var (Rödin 10) och var i förra matchen väldigt bra.

Bobby och Kopacka + Ölund har vi alla älskat från dag 1 skulle jag tro. De gör mycket rätt även om de inte alltid producerar framåt (många fler mål framåt än bakåt är bra statistik över tid).

Största "problemet" vi har är väl vår fjärdekedja. Och där vet jag inte om jag vill säga att de har problem direkt. Men klart att Scotts -5 och Anton Ohlssons -4 sticker ut i ett lag där övriga har plusstatistik (Vesel +1). Eller ja, nästan hela övriga laget då Kinnvall ligger på -1 kom jag på). Men de används också på ett sånt sätt att de kommer få mycket mål mot sig är min gissning (alltså ej fakta från min sida).
Låst ämne

Going4gold: Håller med, hela förstafemman var grym idag. Miks verkar vara en kanongubbe utanför rinken också. 5 plus idag, inblandad i alla (nästan) mål framåt.
Låst ämne

TheMacamush: Julen kom tidigt i år. Vilken tomte!
Låst ämne

Going4gold: Var Rödin så svag idag? Poängen kanske uteblir men han bidrar fortfarande enormt mycket med sitt stenhårda jobb.
Låst ämne

Going4gold: vi va flera som lyfte hans insats som förtjänt idag, kul att han verkar steppat upp de senaste matcherna!
Låst ämne

munkas: Dom turas om. Snart är det Röddas tur o glänsa. Det är styrkan i detta lag.
Låst ämne

Kollat igenom kommentarer. Blir förvånad att ingen lyft Indrasis insat idag, kan ha missat nån förstås. Men ett mål. Täckning framför mål flera ggr. Jobbig vid sargen. Jobbar hemåt. Tyckte han gjorde riktigt bra match.
Låst ämne

SuneMangs: varit riktigt uselt de senaste vad gäller att dömma bort å inte.
Låst ämne

LHC:s bortdömda ledningsmål kan vara det värsta domslut jag någonsin har sett på en ishockeyplan. Inte förvånad att Enroth är en av domarna.

Timrås bortdömda är också under all kritik.

Är det konstigt att det gnälls på domare när det är på den här nivån dom lägger ribban?
Låst ämne

SuneMangs: Ingen ser objektivt på situationen ser en filmning. Bara trams.
Låst ämne

TheMacamush: Gör som jag,gubbar. Bojkottar alla som svartmålar Brynäs. Listan börjar bli lite lång, men det är det värt. För övrigt så är straffen solklar, förutom att Larsson trippas så får han en klubba under handsken. Löjligt att folk ens föreslår filmning.
Låst ämne

SuneMangs: troligen inte. Hoppas bara han kommer va duktigt bitter när de inte kommer nån avstängning
Låst ämne

TheMacamush: här har vi bevis på ej filmning.

Klämmer fast hans bakre ben, när han väl lyckas ta sig förbi(på tredje bilden) så är fortfarande benet ”fastklämt” och leder då till att han trillar.

🙅🏼‍♂️
Låst ämne

TheMacamush: Har han åkt skridskor förut, han som skrev det där? Larsson är upphakad av två spelare, har ett ben i luften och sträcker sig framåt efter pucken, det är inte skitkonstigt att han tappar balansen.
Låst ämne

Silfverkroken: va faktiskt tvungen att zooma in å kolla, å inte fan slänger han sig, hans ben blir helt låsta av Malmö spelarna. La först en kommentar men tog sedan bort den, han ska inte ha trafiken 😂
Låst ämne

TheMacamush: Så otroligt tröttsamt att det ska letas filmningar konstant. Den där straffen är så solklar den bara kan bli.
Låst ämne

Alltså det känns nästan overkligt. Man ju van med ett Brynäs som sparkar tränare till höger och vänster, misslyckas med typ varje värvning man gör, hittar nya smått unika sätt att förlora matcher och ständigt är i allmänt kaos. Så får man helt plötsligt se detta. Långt kvar men (och jag hoppas jag inte får äta upp det här) jag har väldigt svårt att se att det här laget ska kollapsa. Vi känns alldeles för stabila och väldrillade för det. Vi lär kanske inte vinna serien men riktigt bra är vi.
Låst ämne

Farsang: kollar verkar osympatisk .. förstår att han e förbannad men dom flesta tar i hand efter en match .
Låst ämne

Farsang: Tycker det är kul att motståndarlagets tränare (eller annan person) på varje presskonferens står och säger att Brynäs är svåra, att Brynäs är tunga, att Brynäs var det bättre laget. I stort sett efter varje match låter det så.

Hörde även i Nedsläpp Brynäs i dag att aktiva spelare i SHL pratat med Adam Johansson om just Brynäs och att de är otroligt svåra att spela mot. Folk förstår inte hur snabba och skickliga Brynäs är (källan var Adam själv i podden).

Det är något speciellt när aktiva spelare (som självklart vill vara anonyma) hyllar Brynäs under pågående säsong. Säsongen är lång och tycker det är viktigt att vara ödmjuka. Not too high and not too low som sagt!
Låst ämne

« · 2761884 · »