Brynäs IF

446535 inlägg · 7961 ämnen

Matchtråd säsongen 2018 - 2019

« · 1916753 · » Till forumet

Sv: Matchtråd säsongen 2018 - 2019
Pettisbif: Vill du ha Lars-Erik Spets tillbaks ? ;-)
Kommentera

mattiask: Snacket med att skeppa Lundgren handlar i grund och botten om att justera balansen i lagbygget, som just nu innehåller för många defensiva backar. Särskilt eftersom Norin och Söderström har sett så pass bra ut. Håller med om att Lundgren är duktig men att kalla honom för "extremt viktig för defensiven" är ju verkligen att ta i.
Kommentera

mattiask: Att vissa vill skeppa Lundgren handlar väldigt lite om hans faktiska insatser hittills under säsongen. Han har väl gjort det okej och varit ungefär så bra som man trodde när han värvades. Det handlar till mycket större del om att Bengtzén lagt för mycket pengar på backsidan och dessutom för många backar helt utan spelskicklighet. Då känns det lämpligt att Dackell ska försöka rätta till den snefördelningen i lagbygget.
Kommentera

Ove Myling: Det var ett förslag om att Brynäs borde ha nyttjat BZ som hjälp med att skola in Dackell i det som inte rör värvningar och den nya visionen. Dvs i allt annat som SC-jobbet innefattar.
Ngt som BZ själv också såg sig villig att ställa upp på. Brynäs klippte alla band med BZ, säger inget om det heller.
Om du sen hävdar att det är mer realistiskt att Leksand skulle släppa sin bästa spelare mitt under säsong än att Brynäs skulle ha varit inne på att låta BZ fortsätta parallellt med en orutinerad Dackell under övergångstiden som t f SC och hjälpa denne med det mer ”administrativa”, så får du väl tycka det.
Kommentera

mattiask: Respekterar din åsikt och du har rätt att spelare måste få tid att hitta rätt både på isen och utanför. Men om han är given på sex backar, hur formerar du backarna?
Såhär tänker jag när samtliga är tillbaka:
Bertilsson-Gundersen
Andersen-Söderström
Kilström-Norin

Detta ger en bra blandning av offensiv och defensiv i backparen. Varje gång Kilström och Lundgren spelat tillsammans märks det av det saknas balans. Får det inte att gå ihop när du hävdar att Söderström måste få en plats, men samtidigt är Lundgren given. Tänker du att Norin bänkas?
Kommentera

Huge: "Fantasier att Lundgren skulle skeppas och Lang värvas.
Känns som nåt hämtat från en av alla orealistiska laguppställningar från Pettisbif...."

Bara lite mer realistiskt än att den sparkade BZ skulle gå kvar parallellt med Dacke som sportchef...
Kommentera

Förstår inte överhuvudtaget all hets om att vi ska skeppa Lundgren.
Är det någon/några här inne som följt Lundgren de senaste åren?
För mig är Lundgren given i laget på sex backar.
En mycket kompetent back som är extremt viktig för defensiven.
Visst han kanske inte har haft en lysande start just denna säsong.

Men jag vet hur många här inne som spydde galla över Kilströms start i vår klubb i stort sett ända fram till Bulan tog över och Kilström faktiskt visade upp ett fantastiskt spel varpå de flesta här inne vände helt och då var det knappt ett ont ord om Kilas.
Lite samma känsla nu med Lundgren.
Ge spelare lite tid att hitta rätt i allt.
Eller tror ni att er chef på ert företag tänker sparka ER efter 3-4 månader bara för att ni ej lär er allt på företaget tillräckligt snabbt?
Vissa perioder går tyngre och vissa går lättare.
Lundgren kommer att växa, det är jag övertygad om.

Sen älskar jag som alla andra spelet Söderström besitter.
Och jag hoppas innerligt att vi ger honom samma förutsättningar att lyckas som framförallt Frölunda gjorde med Dahlin oavsett om han var/är en talang utöver det vanliga eller ej.
Spelare i den åldern MÅSTE få förtroende och speltid för att våga göra dessa saker som de faktiskt gör.
Bara för att jämföra.. varken förtroendet eller speltiden fick Boqvist vilket jag tycker var extremt konstigt då Boqvist trots allt var otroligt talangfull.
Kommentera

Brynäsgubbe: Sandström har aldrig varit en jämn och därmed bra målvakt.
Kommentera

Pettisbif: Du måste vara världens mest lättkränkta.
Efter att ha kallat ”oss” för okunniga i hockey, så får man räkna med att få tbx.
Kan man inte ta det , så för man hålla en lägre svansföring.
Take care..
Kommentera

Pettisbif: Vad var spydigt?
Jag tycker faktiskt att en värvning i nuläget av Lang och skeppandet av Lundgren, har ungefär lika stor chans att bli verklighet som om ett par av dina orealistiska värvningar i nån av dina orealistiska laguppställningar skulle förverkligas.
Om det sen är spydigt så finns det betydligt värre spydigheter från annat håll härinne som du borde fokusera på. Dina egna när vi förlorat, exempelvis...
Kommentera

Huge:
Vad har jag gjort dig för att förtjäna ett sånt spydigt svar???? Skulle vi inte ALLA göra HS till ett trevligt och bra hockey forum???? Kanske inte gäller dig? Bete dig någon gång, snälla! Hur orkar du ens...??
Kommentera

Pettisbif: Lundgren bör kunna grejads till ett SHL lag och Larsson till HA och ge utrymme till en första klassens spetsselare.
Kommentera

8482: Oof, hans ingripande vid 2-2...

HV-reaktioner längst ned.
Kommentera

Peja: Allt har ett pris
Kommentera

Peja: Jo, dom är säkert jättesugna...🤣
Kommentera

Huge: Du tror inte att Leksand är sugna på att skeppa sin bästa spelare?
Kommentera

Lemp: Fantasier att Lundgren skulle skeppas och Lang värvas.
Känns som nåt hämtat från en av alla orealistiska laguppställningar från Pettisbif....
Kommentera

Chris11: Även om Lundgren är dyr bör det finnas ett intresse för honom. Han var ju överens med Örebro innan han skrev på för oss, så flertalet shl-lag hade nog gärna tagit han. Sen har han inte varit dålig, men om man kollar på backssidan så finns det ingen plats för honom.
Kommentera

Pettisbif: Lang hade jag gärna sett i Brynäs, dessvärre är det nog orealistiskt under säsongen. Han kommer nog vilka fortsätta på den inslagna vägen i Leksand. Känns som vi bör sikta in oss på en spetsforward och inte flera nya forwards.
Kommentera

Pettisbif: spännande!!
Men tror inte att Dacke kan lösa ut Lundgren från sitt (förmodligen)dyra tvåårskontrakt. Och så dålig har han väl ändå inte varit?
Kommentera

8482: Samma syndrom som tidigare alltså.
Kommentera

Kollar på HV-Mora, 2-5 nu och Felix ser inte tät ut direkt. 13 skott på mål.
Undrar hur det låter bland HV fansen?

Han tittar bakom sig som han inte vet alls vad pucken är när dom lägger puckar mot mål.
Kommentera

pekka85:
In med 1 spets plus försök byta bort Larsson och Lundgren mot Oskar Lang, som påminner mycket om en ung Mattias Tedenby. Då här vi det här laget efter jul:

Eriksson (Karhunen)

Gunderson Ersson
Norin Bertilsson
Söderström Andersén
Kilström

Danielsson Kellman Boqvist
Spets Jensen Kousal
Lang Blomqvist Rohdin
Mannberg - Asklöf - Forslund
Alcén
Kommentera

Wesley: Exakt. Mingoia är klart bäst i V-vik tillsammans med Kevin Schulze, de är i en egen klass. Men jag kollade VIK mot Björklöven för någon vecka sedan och jämför man med gårdagens match är det nästan som olika sporter. Mingoia är dessutom en typisk sniper-transatlant. Han är inte så delaktig i spelet men när det vankas målchans blir det en jävla fart på honom. Jag ser hellre en Kousal 2.0, en spelare med ett brett register som kan användas i alla spelformer. Jag verkligen älskar Kousals sätt att spela. Han kan åka skridskor, är stark i kropp och på puck, passar och skjuter bra, kan göra mål, spelförståelse etc. Dessutom har han stått upp för sina lagkamrater i flera matcher när det blivit grinigt. Tycker han är ganska komplett faktiskt.
Kommentera

Skrubben: Larsson mot en allsvensk forward av toppklass hade jag gärna tagit. Kanske kan Dackell höra sig för med Västervik om en trejd?

Nej nej! Ingen chansning underifrån. Orkar inte med någon mer Kristo 2.0.
Hellre då kolla på någon som har spelat i SHL med okej poäng produktion. Som tog NHL chans, men som har blivit nedskickad och vill hem ett tag igen.
Kommentera

pekka85: Håller med. Varför hugga på första bästa AS-spelare som hajpas? Dacke säger ju också att man letar efter en målskytt som samtidigt är bra över hela banan, nåt som inte verkar stämma på Mingoia. Nä, nog ska vi väl sikta högre än så?
Det är ändå Palushaj som ska ersättas...
Kommentera

Peja: Forslund var inne och spelade BP igår och gjorde det helt okej.. Det är nog mer så att han och Nilsson är särade.
Kommentera

Skrubben: Jag härrör från orten och följer laget nära. Jag tror dessvärre inte att Mingoia är bra nog för SHL. Han är bra i allsvenskan för att skillnaden är ganska stor mellan ligorna. Sen spelar han, likt Gunderson, i båda PP och hans kedja (första) får massor med speltid. Av den anledningen tror jag hans siffror är något dopade. Jag hoppas att vi har en högre ambitionsnivå när det gäller nyförvärv. Gärna någon från AHL eller KHL (även om det inte alltid är en faktor för framgång).
Kommentera

6984: ja alltså mu menade jag inte en junior som går i gymnasiet, men tänkte förslagsvis på Asklöf då. Eller någon annan som vi vill sätta på tillväxt i allsvenskan sista delen av denna säsong.
Westfält kan ta asklöfs plats i fjärde och kampera ihop med antingen två av Forslund, Mannberg, Alcen eller Nilsson
Kommentera

6984: "Håll dig till dataspelsvärlden" är onödigt hårt, oavsett om man är moderator eller inte. Det var ju bara ett förslag från Chris på hur man kan göra. Tycker överlag att man borde försöka uppmuntra till diskussion, snarare än att såga andra så där.

Men jag vill inte lägga mig i för mycket. Kör på.
Kommentera

Skrubben: Jag är även skribent här. Men nu börjar jag tröttna på det här tjatet om vad jag ”som moderator” inte kan och kan skriva. Lika bra att mejla Peja och be honom ta bort mig så jag slipper det tjatet.

Inlägget jag svarade väldigt ironiskt på specificerade inte vilken junior dom skulle ”trejdas” iväg.

Men tycker du att det är bra signaler dom man skickar till sina unga talanger när man ser dem som nån slags hanflingsvara?
Kommentera

Skrubben: Anledingen till att trejder aldrig sker i Sverige är för att det inte går i Sverige. Helt andra typer av avtal, betydligt mer reglerade med till exempel kollektivavtal. Det går inte att jämföra med Nordamerika. Här i Sverige är det orealistiskt, därför sker det inte heller.
Kommentera

6984: Men herregud, du är moderator här eller? Tagga ner snälla.

Chris förslag är ingen fantasigrej som bara kan göras i dataspel. De flesta spelarna i J20 är födda -99 och då har man gått ut gymnasiet. Förstår inte varför du fastnade vid just det. Själva tanken att få en starkare tredjekedja och samtidigt låna ut/trejda spelare som ändå inte kommer användas förstår jag inte varför vissa blir så upprörda över.
Kommentera

6984: vilken junior pratar du om nu? Asklöf är förstaårs senior och går inte på gymnasiet.

Edit: glöm det. Trodde det var ett svar på kommentaren nedanför dig.
Kommentera

Chris11: Ja vilken idé!!! Vi skickar med en junior på köpet. Struntsumma om han blir tvungen att sluta sin gymnasieutbildning. Strunt samma att Brynäs inte har såna kontrakt med juniorerna. Strunt samma om media skulle ha en field day med sina skriverier...

Det är viktigare att stärka upp tredjelinan..,
Håll dig till dataspelsvärlden där såna trejder kan göras.
Kommentera

Lemp: tror du verkligen det blir en så pass högre lönekostnad? Henke larsson har ju garanterat högre månadslön än en allsvensk toppspelare.

Nu behöver vi ju inte rikta in oss enbart på honom. Men lite dom tankegångarna kan Dacke och Inge ha som exempel på hur vi kan förstärka laget. Detta skulle ju ge en starkare forwardsuppsättning.
Finns ju många forwards i allsvenskan som skulle kunna ta en plats i vår tredjekedja. Henke larsson tjänar nog mer än en allsvensk toppspelare.

Om vi släpper Larsson och Asklöf till ett allsvenskt lag så tror jag vi har möjlighet att få något bra tillbaka.
Kommentera

Chris11: Om vi förutsätter att Larsson faktiskt vill till Västervik och att Västervik går med på ett byte utan någon slags ekonomisk kompensation skapas nästa problem. Vilka forwards ska lämna? Blir en kostnad att ha flertalet breddforwards utanför laget varje match oxå. Även om vi lånar ut vissa av dom blir det troligtvis en kostnad lönemässigt ändå. Är det värt den kostnaden för att ta in en nordamerikan som gjort några poäng i allsvenskan, som i övrigt inte har meriterade meriter på särskild hög nivå?
Kommentera

Skrubben: absolut. Jag förstår tänket.
Men jag tror faktiskt det finns utrymme för en till spetsspelare (om än inte i högsta klass) iof lite beroende på hur det blev med Kristo men eftersom han fick ett nytt kontrakt snabbt och att Dackell svarade Ja på frågan om man hade ekonomiskt utrymme för en spetsspelare oavsett hur det blev med Kristo
Kommentera

Lemp: nja tror du?
Om Västervik tar över Henke larssons kontrakt och vi får Mingoia. Dvs ett byte rakt av? + en junior eller en annan spelare vi ej behöver på köpet.

Kristos kontrakt ska ju ej belasta Brynäs ekonomi längre eftersom det är klippt!

Då tar man in kristos ersättare på ett 6-månaderskontrakt för de pengarna.
Kommentera

Inkazar: Ja, det ska ju in en ersättare för Kristo. Och då är topp 6 ”fylld” så att säga. Då är nästa steg att få in kompetens som kan bidra i en tredjekedja med Blomqvist och Rohdin. Klart det är önskvärt att värva ytterligare en spetsspelare där, men pengarna tror jag inte finns för det. Då är en billig allsvensk spelare det bästa alternativet. Vi ska inte glömma att värvar man rätt spelare från allsvenskan kan man göra riktiga kap. Felet som Bengtzén gjort är att han värvat spelare från HA som inte ens varit produktiva på den nivån.
Kommentera

Lemp: Håller med. Vi behöver inte bredd, vi behöver inte kompetens för någon fjuttig extra poäng lägre i hierarkien. Vi behöver stärka vår 1/2a kedja. Sen skapa bredd med hungriga underifrån.
Kommentera

Chris11: Tror en sådan lösning är alldeles för ekonomisk kännbar för föreningen.
Kommentera

Chris11: Håller med dig och Skrubben. Dackell och Inge söker självklart efter Kristos ersättare men skulle de lyckas peta in ännu ett nyförvärv till tredjelinan skulle det vara optimalt för en jämnare forwardssida. Nilsson och Forslund som Skrubben är inne på anser inte jag heller hålla för tredje.
Kommentera

Skrubben: varför inte?
Mingoia-Blomqvist-Rohdin som tresjekedja och in med en spetsforward till andrakejdan utöver detta
Kommentera

Skrubben: ska vi bredda något handlar det snarare om att vi ska fylla ut 2a kedjan och trycka ner kompetens till 3e kedjan. Inte värva något för botten 6.
Kommentera

Spajderman: Det handlar om att bredda laget och få mer produktion i framför allt tredjekedjan. Han är betydligt skickligare än Forslund och Nilsson som just nu spelar där. Det finns säkert spelare i J20 som skulle kunna gå in där (eller Bjurström) men bevisligen tycker Sjödda att dom inte håller.
Kommentera

Skrubben: I mina ögon inte intressant, tycker och hoppas filosofin som funnits tidigare växer fram. Där vi låter unga växa och ta plats och där ryggraden består av spets, hjärta och vilja. Lägg där till vilket osäkert kort det är, killen tog inte ens en ordinarie plats i AHL förra året...
Kommentera

Spajderman: Larsson mot en allsvensk forward av toppklass hade jag gärna tagit. Kanske kan Dackell höra sig för med Västervik om en trejd?
Kommentera

Pettisbif: Vore fantastiskt, går att använda som såväl ytter som center. Kreativ och explosiv. Känns dock mer troligt att han återvänder till KHL om han nu inte plockas upp av någon annan NHL-klubb? Men drömma kan man!

Är Henrik Larssons tid förbi nu? Utlåning resterande säsong hade väl varit fantastiskt.
Kommentera

Qvarre: Sumpan?
Där är det väl bara gnagare som huserar? 😀
Kommentera

« · 1916753 · »