Brynäs IF

730006 inlägg · 7961 ämnen

Mora Cup

« · 747818 · » Till forumet

Sv: Mora Cup
Anneli:
När ALLA backar i Timrå är helt skadefria, så har TIK en betydligt bredare, spelskickligare samt robustare backbesättning än Brynäs IF.
Således underlättar det även för målvakterna.
Lotvonen, Koskinen har en förmåga att dras med skador..så....

Jämnt skägg mellan föreningarnas målvakter, men jag håller Backlund som nummer 1, oavsett backbesättning i resp. lag, annars är det föga troligt att Bengt-Åke gett honom chansen i landslaget?
Kommentera

moreten: Det känns som om jag kan hålla med dig till fullo. Men det känns också som om jag inte helt kan vara objektiv i min bedömning då det gäller Salo, för han tillhör verkligen den skara spelare jag har riktigt svårt för. Då menar jag honom som person. Tyvärr tar det intrycket lite överhand då man ska försöka objektivt bedöma en spelares insatser på isen.
Kommentera

moreten: Modo har problem också, Krizan stod ivägen på ett bra sätt förra säsongen men totalfloppade i slutspelet vilket gör att jag är tveksam till om han kan upprepa spelet från grundserien sist. Andramålisen Modo har är riktigt rutten.

Vår Jesus kommer förhoppningsvis att frälsa oss...
Kommentera

Jag tycker tex. inte att Frölunda har så bra målvakter, om inte deras junior lyckas väldigt bra den här säsongen och petar Salo.

Sedan tycker jag att Hento är en av Sveriges mest överskattade målvakter, tycker han har varit usel i landslaget de matcher jag har sett.

Jag tror nog att Sperrle kan överaska många om han får lite förtroende.
Kommentera

claesw: Ja vet..
Kommentera

Uddan:
Va bra att du klargjort vem som är 1:e och 2:e målvakt hos Timrå- tack!
Kommentera

Anneli: Ja hetsar inte ja sa bara som de är!!!
Kommentera

Uddan: Jag rangordnade inte era målvakter och jag bryr mig faktist inte vem som är förste eller andre målvakt i Timrå. Jag framförde bara min åsikt om att jag inte tror riktigt på satsningen. Men om du läser vidare så skriver jag också att det kan bli bra så varför hetsa upp sig?!?
Kommentera

claesw: Inte alls.
Kommentera

Uddan:
Vaknat på fel sida eller?
Kommentera

Bissett19: Eller!?
Kommentera

Uddan: Och?
Kommentera

Bissett19: Men läs va hon skrev då!!!Menar på att Asplund kommer ej att få stå såå många matcher..
Kommentera

Uddan: Och?
Kommentera

Anneli: Asplund är andre målis hos oss.. De är Backlund som är förste!
Kommentera

Anneli:
Alla gör alltid sitt livs säsong i andra lag..
Nja, inte Soling kanske ; )
Kommentera

GävleLasse: Det hade känts bra att ha Korhonen kvar som ett av alternativen till förste platsen. Lite tryggare, och invant. Han har ju visat sig hålla rätt så bra i elitseriekonkurensen.
Är det någon här som har bra koll på hur de andra lagens målvakter ser ut? Är det fler lag som kör på två rätt så oprovade kort?
Personligen känner jag att Timrå har tagit en rejäl chans med sina målvakter. Men vem vet, Asplund kanske gör sitt livs säsong och Backlund växer i kostymen som den lovande målvakt han sågs vara för ett par år sedan.
Kommentera

sylf: Kanske hade vi haft Korhonen kvar om Boorken gett honom mer förtroende under slutspelet och låtit honom stå från start i någon match.
Men det är som ni säger när det gäller Honken, han var absolut inte bra under slutspelet i våras.
Kommentera

arnio: Helt rätt,han var väldigt ojämn i grundserien det året.Toppade dock formen å det grövsta till slutspelet.I år var han som du säger bättre i serien men dippade rejält i kvartarna,vilket inte alls funkar på den här nivån.Vill poängtera att jag absolut inte tycker att Honken är en DÅLIG målvakt,vad jag saknar är förmågan att växa med uppgiften som jag tycker han gjorde mer i början av karriären.
Kommentera

sylf: Guldåret var väl inte Honken speciellt bra? Jag har för mig att han var riktigt mänsklig i grundserien och det var på intet sätt självklart vem av honom och Aspen som skulle få förtroendet i slutspelet utan det bestämdes typ dan innan det drog igång.
Jag tycker att han aldrig har varit bättre än han var förra säsongen..Jag tror att han tar chansen denna gång och får stå ganska många matcher i NHL.
Hur bra Jesus är står skrivet i Stjärnorna.
Kommentera

sylf: Visst är det så. Men skillnaden mellan Honken och någon annan målvakt i dagens Brynäs är nog att downsen kan tendera att bli lägre än vad Honken hade.

Den som lever får se...
Kommentera

GävleLasse: "Givetvis så har han haft sina ups-and downs. Men det har väl alla målvakter."

Det var ju precis det jag skrev! Men det viktigaste är väl att ha sina ups när det som mest behövs.
Kommentera

Anneli:
Det kanske blir guld om han kommer senare ; )
Kommentera

GävleLasse: Precis vad jag skrev i ett inlägg längre ner. Målskyttet oroar mig också. Jag som inte har haft äran att se Bicek har något att se fram emot av vad jag har förstått. Det hade ju varit guld om han kunnat komma till premiären. Men jag hoppas att det lossnar för övriga också. Det är ett trevligt gäng spelare i alla fall.
Kommentera

sylf: Jag vet inte om du bara syftar på Honkens mediokra slutspel, men om inte, så tycker jag att Honken vann många matcher är Brynäs i grundserien förra säsongen. Minns bland annat en match mot HV tror jag det var som Brynäs vann med 1-0 u Gavlerinken där Honken var grym.
Kommentera

sylf: Givetvis så har han haft sina ups-and downs. Men det har väl alla målvakter. Det spelar ingen roll vem du än tittar på. Alla målvakter gör tveksamma insatser. Det som skiljer dem är snarare hur ofta de kommer.

Nu har ju NHL scouterna varit som ett lämmeltåg på Brynäs matcher under förra säsongen och uppenbarligen så har de fått upp ögonen för fler än Bäckis...
Kommentera

GävleLasse: Han må ha vilken statistik som helst.han VANN inga matcher åt oss på samma sätt,tvärtemot i många fall.Det är mycket möjligt att han bara blir bättre och bättre rent statistiskt.Men ska man vinna nåt MÅSTE målvakten agera levande vägg och rädda givna mål.Under grundserien har alla sina ups and downs men när det drar ihop sig så måste han lyfta.Precis som han gjorde i KS,efter att ha gett Nyköping segern i Gävle så blev han levande vägg mot MIF.
Kommentera

sylf: Det borde ju betyda att han kommer hem igen. För om han var en bättre målvakt förra gången han försökte sig på spel i NHL så gick det ju inte vägen. Han hade iofs Richter att peta då men Tampas Marc Denis lär ju bli en lika svår konkurrens i så fall. OM Honken nu är sämre än innan.

Statsen guldåret sedan 98/99:
1998-1999 41matcher, 2.79 GAA, 89,6%
1999-2000 41matcher, 2.60 GAA, 89,8%
2004-2005 42matcher, 3.41 GAA, 89,1%
2005-2006 26matcher, 1.95 GAA, 92,8%

Som dessa visar så är det ju klart att Honken gjorde sin bästa säsong förra året. Det var ju även då han "slog igenom" i tre kronor...
Kommentera

sylf: "jag tycker ändå inte Honken är en lika bra målvakt som han en gång varit."

Nej, han är bättre.
Kommentera

GävleLasse: visst,hävda på bara.jag tycker ändå inte Honken är en lika bra målvakt som han en gång varit.
Kommentera

sylf: Visserligen, men jag hävdar i alla fall att 75% av målen har kommit på returer och andra baklängesmål som föranletts av dåligt backspel.
Kommentera

GävleLasse: Kanske det,en hypotes.Men jag minns fortfarande situationer där han ensam kastar in puckar i egen kasse,rensar i egen zon,bakom mål etc etc. Oavsett vilka han har framför sig så är han bålig runt kassen och har en svaghet att han går ner på knä för tidigt.
Kommentera

rackham: Definitivt!
Kommentera

sylf: Nja, det är sanning med modifikation tycker jag. Frågan är hur Honken varit med en stabilare backbesättning? Jag är ganska övertygad om att hans siffror varit mycket bättre om han spelat bakom backar som Sundin, Obsut och Gustafsson istället för Öhrstedt, Andersson och Casselståhl...
Kommentera

sylf:
Sveriges bäste ojämne målvakt...?
Kommentera

rackham: Nej,att säga att Honken är aningen överreklamerad är som att svära i kyrkan.Visst,han har ensam gett oss ett guld,och det är jag evigt tacksam över.Men sen dess har han varit alldeles för ojämn för att kallas Sveriges bäste målvakt.
Kommentera

Anneli: Det som varit Brynäs genomgående problem de senare åren har varit målskyttet. Visst kan det bli så att vi snittar nåt mål mer bakåt per match den här säsongen men kan vi få ut lite mer på våra anfall så är det hugget som stucket.

Du är inte ensam om att vara orolig över att Honken dragit men jag känner lite mer förtroende för våra målvakter nu än jag gjorde innan försäsongen drog igång.

Men det är målskyttet "felet" ligger. Kanske kan det bli ändring på det OM Bäckis kan fortsätta att utvecklas, Bicek gör en liknande säsong som i Leksand.

Sen har vi några wildcards. Malmström, Hermansson och Karlsson tror jag kan överraska positivt. På backsidan har vi fått in ett par namn som säkert kan göra fler mål än föregående säsongs backar. Kuparinen och Öhrstedt var ju inga målsprutor direkt. Ser man Angell och Nolander som deras ersättare så lär produktionen öka ordentligt...
Kommentera

sylf:
"Nyktert" konstaterande och sant, men supporterpolitiskt inkorrekt... :-)
Eller?
Kommentera

Anneli: I ärlighetens namn så har aldrig Honken kommit upp till 99 års standard igen.Oerhört ojämn under säsongen och inte alls den vinnarmålvakt vi behövt i kvartarna mot VF.Överglänstes av en fet Salo! Vad vi behöver är ingen ny i honkenklass, vi behöver nåt bättre.
Kommentera

GävleLasse: Som jag skrev så hoppas jag att de håller, men att jag känner en viss oro. Då tänker jag inte bara på de matcher som har varit under försäsongen, för oron hade jag innan. Det är inte lätt att byta ut Sveriges bästa målvakt mot någon. Jag hade nog känt en oro nästan oavsett vem som hade klivit in efter Honken. Men jag dömer för den skull inte ut vare sig Sperrle eller Kristan som målvakter eller som människor.
Kommentera

GävleLasse: Linds puck på foten kanske sprider sig upp i ljumsken,då sitter han i rullstol sen.
Kommentera

sylf: Ja de kommer de med. Vi får se hur länge Lind blir borta. Pucken på foten som gett honom en blödning kan ju med lite otur bli långvarig. Man minns med fasa hur länge Dackell var borta efter att han fått en puck på foten. Nu är det ju inga frakturer som i Dackells fall men man blir ändå orolig för feldiagnoser verkar vara vanliga i Brynäs.

Det var just en sådan kostade oss Sebastian Sulku. Fast i det fallet litade man på den diagnos man ställde i Linköping. Det allvarliga i det hela är inte att laget blir påverkat utan att spelaren ifråga kan få lida i långa loppet, precis som i fallet Sulku.
Kommentera

GävleLasse: Eller när skadorna kommer...
Kommentera

Jompe: Ja Sebban K har tillsammans med Malmen och Herman varit den genomgående bästa formationen hittills. Vi får se om Boork väljer att fortsätta med den linan eller om han vill förstärka någon annan som haft det tyngre. Som det känns så ligger Spets i farozonen för en petning. Frågan är bara om han väljer att köra Gynge där eller om han plockar upp Alcén istället. För mig vore valet att satsa på Alcén.

Sen kommer säkert saker och ting att ändras när väl Bicek ansluter.
Kommentera

GävleLasse: GöteborgsPosten tippar Brynäs sexa i tabellen. Har en rätt kul intervju med Sebban Carlsson idag, se länk.
Kommentera

Anneli: En rättvis bedömning av laget kan endast göras när man jämför mot de lag som vi närmast slåss mot. Topp4-lagen ligger i en klass för sig, särskillt när det gäller ekonomiska muskler.

Gör man en jämförelse med lag som Mora, Timrå, Modo och Djurgården så tycker jag att det ser ganska bra ut.

Vad gäller målvakterna så är det fortfarande bara försäsong och man kan inte dra alltför stora slutsatser. Exempelvis så hade Honken och Korhonen typ 88% i räddningar under SCA och Moracupen förra säsongen. Resultatmässigt så har vi gjort en liknande försäsong som förra året.

Det är en lång säsong, bredast trupp tror jag har större chans än de lag som "förstärkt" med ett fåtal "stjärnor" och sedan fyllt ut med nonames.
Kommentera

Bonäs norra: Ja han såg pigg ut, men håller det över en hel säsong och mot "topp4lagen"? Jag hoppas att det gör det och att även Kristan håller måttet. En liten oro kan jag ändå inte låta bli att känna. Varken Kristan eller Sperrle är ju Honken!!!
Kommentera

20 Lindgren: Vad är detta för tråd -- var Everton med i Mora Cup?
Kommentera

arnio: Det var åshöjdenbröderna Engmark som drog mig till the Toffies.
Kommentera

sylf: Klart man håller på Everton, det har jag gjort ända sedan Limpan trollade där.
Kommentera

« · 747818 · »