Brynäs IF

728026 inlägg · 7962 ämnen

Ny tränare!

« · 1655052 · » Till forumet

Sv: Ny tränare!
Johan Norrström: Som vanligt blir allt väldigt polariserat och överdrivet.
Nu är det Rödin som ska hudflängas, han tappar puckar i parti och minut, jobbar inte hem och missar i markering.
Herregud, HELA LAGET har ju haft problem så varför inte Rödin?
Har man en offensiv uppgift, är kreativ och ibland måste ta lite chanser i sina aktioner så är det klart att det också blir fel ibland. Och hur många orkar titta efter vems som egentligen gjort fel lite tidigare och som sen en annan spelare får försöka rädda upp och får skit för när han misslyckats?
Ingen som har förklarat ev slapp inställning enbart med att nån skulle vara trött, det är en av tänkbara förklaringar. Har du legat och pumpat ett tag i offensiv zon och vill byta samtidigt som motståndarna får spelvändning så tvingas spelarna i många fall ligga kvar och göra så gott dom kan, istf att åka och byta och ge motståndaren ett numerärt överläge som oftast resulterar i baklängesmål.
Min poäng är att Rödins slapphet är väldigt överdriven, som med mkt annat härinne, höll jag på att säga...
Låst ämne

Huge:
"Nu inväntar vi på huges halva bok där han talar om hur fel ute man är... lite roande faktiskt. Nästan lite gulligt haha"

"Mer roande och gulligt att du grinat om mina gliringar och själv strör såna omkring dig i parti och minut..."

Vi övriga väntar med spänning på att se vem av er som är mest vuxen att lägga ner barnsligheterna.
Låst ämne

faceoff: BP räknas inte i minusstatistiken.PP räknas inte i plusstatistiken. Vet dock inte om man får plus i BP och minus i PP...
Låst ämne

Huge:

Jag köper delar av Rödins försvarstal. Fast det blir ju ganska förenklat om man förklarar Rödins ganska slappa backchecking med att han skulle vara trött. Det kan ju inte vara fallet vi varje pucktapp i neutral eller vid offensiva blå. Dräller man med pucken vid offensiva blå, och mister den så förväntar åtminstone jag att man gör allt för att vinna tillbaka den. Även om man är tänkt att vara den offensiva kraften i en kjedja måste man göra det tråkiga jobbet också. Hur ska man kunna vinna matcher, om vissa har en något slappare inställning till det tråkigare defensiva arbetet?
Låst ämne

Powerfade: Nä, du har faktiskt en del du har rätt i, främst att en lång tid med samma tränare gör att det till sist kan bli lite slentrian över det hela, fullt naturligt och nåt som gäller alla lag och inte bara Brynäs, skulle jag tro.
Att därmed dra den automatiska slutsatsen att det är dålig intensitet på alla träningar är ju bara nys. Man har ex ett träningsschema under en säsong där det gäller att planera träningarnas längd, innehåll, intensitet osv för att minimera riskerna med att få ex skador och svackor.
Då kan det under vissa träningar självfallet se ut som att man bara lallar runt, för en utomstående som inte vet VARFÖR man ser ut att göra det.
Inte förvånande dock att du drar snabba slutsatser av att nån sett en träning som uppfattats som loj och slö, du dömer ju som bekant ut spelare för nåt felpass i C-hallen.

Sen blir det lite roligt när du pratar om kompisandan och automatiskt sågar den som nåt värdelöst. Var det inte mkt av den som gjorde Melin till en så bra tränare i mångas ögon och som bl.a du själv väl velat ha tillbaka, om jag inte har helt fel?
Olika tränarstilar funkar olika i olika lägen, inget konstigt med det.
Rätt så naturligt att en tränare efter 4 år börjar låta tjatig i spelarnas ögon och öron, har tränaren dessutom kommit från de egna leden och haft många av spelarna sen barnsben typ, så blir det ju fullt naturligt svårt för en tränare att variera sig och sin träning i det oändliga. Och då byter man tränare när det känns läge för det, som i det här läget för vår del.

"Nu inväntar vi på huges halva bok där han talar om hur fel ute man är... lite roande faktiskt. Nästan lite gulligt haha"

Mer roande och gulligt att du grinat om mina gliringar och själv strör såna omkring dig i parti och minut...
Låst ämne

Lindström: "Så fort man skriver RIS & ROS om någon i BIF."

Ta bort det där med "ROS", för du gör ju inget annat än risar i 60 minuter, året om.

"Åfan så det är jobbigare för Rödin att backchecka än vad det är för Scott & Sweatt alltså."

Nä, men dom kan ha lite olika roller i defensiven och offensiven som gör att Rödin många gånger blir den som får det svårast att ex hinna hem.
Och det ser jag uppenbarligen från min textteve på ett bättre sätt än vad du gör live.

"Det är Little som är bästa målskytt med 20 mål. Bästa Svenska målskytt är Johansson med 17 mål."

Ja, senaste jag kollade var Rödin bästa svenska målskytt, och det var kanske inte exakt VEM som ligger i topp som var det viktigaste i mitt budskap utan att Rödin de facto ligger i topp vad gäller produktion framåt hos samtliga forwards i SHL och därmed är vår viktigast offensiva kraft.
Men det erkänner jag: han är inte SHL:s bäste målskytt, så nu kan du vara nöjd med att du fått rätt på den i sammanhanget enormt viktiga punkten.
Låst ämne

Lindström: TJ har misslyckats med mycket. Det känns som att han varit mätt efter guldet.
Dålig intensitet på träningarna är ett klart tecken på det. Ett annat är att spelarna tillåtits att lalla runt på matcher och gjort enkla misstag helt utan följder i bänkningar eller liknande. Varför? Sänker tränarstaben nivån på kraven så sänker spelarna sin nivå och man hamnar i "svackor" som i själva verket beror på att man låtit lättjan smyga sig in.

Det är på tok för mycket gemytlig kompisanda i föreningen. Sundlöv lät förfallet pågå länge. Nu har han dock gått ut med att han ville ha bort TJ men ledningen sa nej. Hur der verkligen förhåller sig vet man inte. För oavsett hade Sundlöv kunnat ktäva högre intensitet på träningar etc.

Nu har vi en ny SC och en ny tränarduo som inte är lika mycket polare med laget/ledningen så vi ksndke får se högre intensitet framöver.

Nu inväntar vi på huges halva bok där han talar om hur fel ute man är... lite roande faktiskt. Nästan lite gulligt haha
Låst ämne

Lindström:

Det är Little som är bästa målskytt med 20 mål. Bästa Svenska målskytt är Johansson med 17 mål.

Så hur menar du med att Rödin är bästa målskytt? 

Du menar förstås att han är SHLs bästa målskytt i Brynas, vilket kommer att ta dig 4 noveller i text att få fram.......

Det är nog SVT som missat att uppdatera text tv sidan 365..... ;-)

Håller med dig att alla behövs med hem i defensiven även Rödin och där har det ju brustit en del MEN förhoppningsvis så är Bulan medveten om detta och har tryckt på detta?

Låst ämne

Powerfade: Sen funkar ju inte dump and chase om inte man går på 100% för att vara först på pucken.

Att Nordan mfl kommer till sargen med arslet först gör ju att han sällan kommer ut med pucken. OM nu han inte ser med brunögar oxå isf är det genialiskt att kunna hålla ögonen in i planen och röven på pucken...

Vi har i minst 15 matcher blivit helt sönderlästa och inte haft NÅGOT motmedel, UTOM Rödins P16 dribblingar som i 99% resuterar i farliga kontringar istället. TJ har inte kunnat vända någon match genom att överglänsa och analysera sönder motståndarna hur dom ställer upp period för period.

Låst ämne

faceoff: Hur ska han kunna det för som alla känner till så är det ändast hans ord som är sanning. & hur man kan ha så djupa analyser, från att följa matcherna från text teve är ett under.

Låst ämne

Huge: Gnälla? Det är du som sitter och försöker göra dig lustig och kommer med påhopp och felaktigheter.

Så fort man skriver RIS & ROS om någon i BIF.

"Rödin missar emellanåt i backcheckingen, mkt tack vare att han tvingats gå på offensiven och försökt producera framåt, då hans lina har fått dra ett tungt lass"

Åfan så det är jobbigare för Rödin att backchecka än vad det är för Scott & Sweatt alltså.

Hur syns det från text tven?

"Att i det läget sitta och gnälla över att SHL:s bäste målskytt missar markering nån gång ibland eller inte riktigt orkar jobba hem med trötta ben, visar som sagt hur svårt du har att se nåt öht"

Återigen har DU fel.

Det är Little som är bästa målskytt med 20 mål. Bästa Svenska målskytt är Johansson med 17 mål.

Så hur menar du med att Rödin är bästa målskytt? 

Du menar förstås att han är SHLs bästa målskytt i Brynas, vilket kommer att ta dig 4 noveller i text att få fram.......

Sweatt

Sweatt

Låst ämne

Brynäsgubbe: Mycket hänger ihop. Dump and chase kan lika gärna vara ett friskhetstecken på spelförståelse. Antingen tar man rödlinjen och dumpar. Eller så gör man tex Rödin ofta gör. Att flrsöka sig på att dribbla/åka sig igenom och tappa, bli av med pucken och få en spelvändning mot sig.

Brynäs hamnar ofta på hälarna i egen zon i långa sjok av försvarspel med långa byten på backarna. Då ligger det nära till hands att dumpa ner pucken när man fått ut den ur egen zon och tagit röd.

Har man kontroll på pucken så brukar det se annorlunda ut. Även om TJs linjer i spelet var sönderläst. Kom man ut på höger sida anföll man. Kom man ut på vänster sida så kom diagonalpasset (som sällan gick fram som det skulle) Ett lag som gör samma sak för ofta blir ofta stoppade i mittzonen, då kommer dumpen oftare. Just för att inte åka på npgra "Rödinare".
Låst ämne

Bratwursten: Vad händer med spelare A's +/- som gör sitt jobb i defensiven när spelare B inte gör sitt jobb?
Man ska inte stirra sig blind men samtidigt är det en bra indikator på hur en formation/spelare funkar defensivt. Ser man dessutom matcherna är det inte svårt att räkna ut vem som står för nonchalansen i uppspelen, hemjobbet och det "tråkiga" spelet utan puck. Det är ingen hemlighet att Sweatt har väldigt mycket speltid i BP, en indikator på hans defensiva kvalitéer och work ethics jämfört med Rödin. De spelar i samma kedja...

Men i slutändan. Har man en tränare som tillåter att det slarvas, tummas osv så ligger det allvarliga felet där. Inte på spelaren som lagt sig på en arbetsnivå som tränaren är nöjd med.
Låst ämne

Bratwursten:Håller med,finns dom som spelar alla bp naturligtvis.

Redigerad kommentar

Låst ämne

faceoff: Precis, man ska inte stirra sig blind på +/- man ska kolla på matcherna noggrannt och bedöma utefter det, jag håller med till viss del i Rödins fall, jag har inte heller sagt något annat.. Däremot kan det vara tvärtom också att en spelare har oförtjänt dåligt +/- men jobbar bra defensivt och ger järnet, dit jag vill komma.
Låst ämne

Bratwursten:Inte stirra sig blind nej,men finns ju en anledning att man räknar +/-,jag tycker nu pratar jag Rödin,HAN är dålig i backchecking,många gånger å då menar jag många så är han inne alldeles för länge,titta på gamla matcher å studera han så förstår ni...det här är ett svar till dejå Huge.
Låst ämne

+/-  ska man inte stirra sig blind på heller
Låst ämne

Tycker ibland att Huge får ta oförtjänt mycket kritik härinne.
Låst ämne

faceoff: Skiljer bara marginellt i plus/minus mellan de forwards som producerat mest, vilket visar att dom tvingats jobba mkt bakåt samtidigt som dom ska producera framåt, i ett lag som haft problem med defensiven.
Är isf snarare lite överraskad över att Rödin inte har ännu sämre siffror, om nu varit så usel bakåt som det påstås.
Alltid bra att göra en jämförelse mellan spelarna, det ger en djupare och mer rättvis bild när man analyserar och kritiserar enskilda spelare som du gör.
Tänk på det nästa gång du ser plus/minus och ska försöka läsa ut nåt av siffrorna....
Låst ämne

Powerfade: Mycket mer än så som saknats. Hemjobbet, arbetet framför eget mål, drivet på moståndarmålet, nervositeten efter vi gjort ett mål, nervositeten i början på perioder, boxplay, all jäkla dump and chase, skott på mål, uppspelen och puckhanteringen i egen zon är sånt jag kommer på rakt upp och ned. 
Låst ämne

Clarence: Det brynäs saknat främst är intensitet och fysiskt spel. Kan Bulan få in det och behålla det som varit positivt så kan mycket hända.
Men jag är försiktigt hoppfull.
Skönt att slippa tröttmössan i båset i alla fall.

Redigerad kommentar

Låst ämne

Clarence:Märklig tolkning i mina ögon.
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Svårt ibland med beskrivande ordval. Men jag menar (ungefär) så här: Tongångarna här inne har plötsligt efter tränarskiftet på flera håll kunnat tolkas som om Brynäs  vunnit de 3-4 senaste matcherna och att det inte är ett djupt stukat lag som Bulan Berglund tar över. 
Låst ämne

Huge:Om du ngnstans förstår lite hockey,så kan jag inte förstå att du inte kan ta lindströms kritik på rödin,han gör mycket poäng å betyder mycket men,har man så mycket poäng ska man ligga lite högre upp i plus minus,han har -4
Låst ämne

Clarence: Vem har egentligen svävat upp i det blå? Jag har inte märkt den tendensen i alla fall även om en del tippat brynäsvinst på fredag. Inte ovnligt med snabba resultat av ett tränarbyte även om det brukar klinga av efter ett tag. Vi är alla sansade men förväntansfulla skulle jag vilja säga.
Låst ämne

Clarence: Ja som Brynäsare lever jag på minsta möjliga strimma hopp så ta fan inte den ifrån mig! ;-)
Låst ämne

Inga fler nya spelare på gång före 31:a?

Låst ämne

Johan Norrström: Eftersom det knappast borde vara nåt i rocket scienceväg för spelarna vad gäller de förändringar Bulan vill se, så tror jag att vi kommer att få se resultat relativt snabbt. Främst pga att det mer har handlat om dåligt jobb och inställning hos spelarna, som jag ser det.
Det är allom bekant att man kommer mkt långt med enbart hårt jobb i hockey, lägg till den spelskicklighet våra spelare de facto besitter men inte alltid fått ut och Bulans blåslampa i arslet så kommer det att bli resultat.
Den enda risk som jag ser det är väl att spelarna blir överambitiösa så här i första matchen och börjar tokrusa en och en istf att jobba ihop som ett lag.
Hoppas jag har fel och att Växjö som du säger, kommer att få det jobbigt på fredag.

Redigerad kommentar

Låst ämne

Clarence: Ja,lite får vi nog sansa oss. Det var ett tag sen vi gjorde en bra match i Växjö. Eller på bortaplan överhuvudtaget. Lakers är starka med två nya fräscha transatlanter i laget också.

Jag hoppas dock att vi ska se vettiga och rejäla ut på isen. Mindre hönsgård.

Låst ämne

Brynäsgubbe: Jag förväntar mig ärligt talat inte särskilt mycket bara för att det kommit in nya tränare. Tycker många här plötsligt börjat sväva upp i det blå - trots att ingen ny match spelats än. Jag är positiv till ledarförändringen, men tror inte på nån metamorfos med laget. Gäller bara undvika ett kval, nåt mer finns inte att hoppas på för Brynäs den här vintern.
Låst ämne

En annan grej: Vad är det för stollig tabell som Hockeysnack håller sig med?!

Låst ämne

Lindström: Rödin missar emellanåt i backcheckingen, mkt tack vare att han tvingats gå på offensiven och försökt producera framåt, då hans lina har fått dra ett tungt lass.
Att i det läget sitta och gnälla över att SHL:s bäste målskytt missar markering nån gång ibland eller inte riktigt orkar jobba hem med trötta ben, visar som sagt hur svårt du har att se nåt öht.
Och nej, Ola S var inte årets värvning enligt mig.
Han var en värvning som man hoppades skulle få en nytändning i Brynäs, efter att ha varit en lovande back i HV. En chansning, nåt som ibland går hem och ibland inte faller ut som man hoppats och trott. 
Låst ämne

Clarence: 3 då? Seriöst vad förväntar du dig?
Låst ämne

Brynäsgubbe:"... jag ger dem 5 matcher innan jag vill se riktigt tydliga skillnader."

Då är serien nästan slut ju...

Låst ämne

Huge: Samtliga i truppen ska klara av att åka lika fort mot båda målen.

Detta gäller även Rödin, något han är dålig på, vilket är svårt för dig att se från text teve sidorna.

Men visst, kan man inte se både storheter och brister hos spelare så försvinner trovärdigheten till slut.

Var inte Ola S årets värvning enligt dig?
Låst ämne

Brynäsgubbe:

Jo jag har varit inne på just det i något tidigare inlägg. Tålamod är ledordet i det här läget.
Låst ämne

Johan Norrström: Tror folk har för höga förväntningar redan på fredag. Kommer ta ett tag att komma in i nya spelet, jag ger dem 5 matcher innan jag vill se riktigt tydliga skillnader.
Låst ämne

Carl Lejonkräk:

Ja det vore kul att för en gångs skull känna att Brynäs har chans att vinna matchen när tredje perioden börjar. Hoppas att man ger Växjö ett riktigt helvete på fredag.
Låst ämne

Johan Norrström: Mot Lakers vill jag se en förbättring i spelet och poäng är en bonus. Mot fuskarna från Leksand KRÄVER jag vinst.
Låst ämne

Huge:

Vad det gäller hybriskungen är min förhoppning att han blir lite hetare i backcheckingen. Förhoppningsvis acceptera inte Bulan något fusk i hemåtarbetet. Blir det inte bättring från Rödin på den punkten, så kan det nog bli någon slev eller två från min sida.
Låst ämne

Huge: Jamie Ram?!?!
Låst ämne

Lindström: Precis.
Och cirka kl 19.02 kommer du att som vanligt börja gnälla på hybriskungen (ni vet, han som leder skytteligan i SHL) för att sen var tredje minut fortsätta att gnälla på allt och alla ända till slutsignalen.
Nån som sätter emot? 👊😃
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Ja, att det ska behövas en ny röst för att få spelarna att fatta det, kan ju tyckas lite märkligt.
Men nästan 4 år med samma tränare och träningar som inte går att variera i det oändliga gör förstås stt Bulans inträde kan kännas oerhört stimulerande och nyskapande, trots att som Andersen säger, hans idéer i grunden inte är direkt rocket science för spelarna,
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Ja nu kanske rentav är alla i Bif är uppmärksammade att matchstarten är kl 19!
Låst ämne

70 Rodrigues: största skillnaden kommer tydligen att bli att spelarna ska vara heta och åka mycket skridskor. Slut då på att försöka söva motståndarna.
Låst ämne

Pettisbif: Bra uppställning där.
Låst ämne

Powerfade: Haha, noterar bara att du inte verkar vilja uttala dig om Bulans idéer,
Rädd att dom alltför mkt kommer att likna CZ:s?
Vore isf lite skämmigt för dig men gör som jag: ändra åsikt efter förutsättningarna, inget att skämmas över.....😀
Låst ämne

tjugo8: twitter är skit
Låst ämne

Kan vi tänka oss något sånt här mot Växjö?

Starkbaum (Holmqvist)

Andersén Djoos

Slovak Kilström

Eklund Bertilsson

Westlund

Sweatt Scott Rödin

Wallace Nordquist Lindblom

Brodecki Blomqvist Brodin

Pa.Westerholm Niinimäki Po.Westerholm

Lööke

PP1:

Slovak

Scott

Wallace

Rödin

Sweatt

PP2:

Djoos

Brodecki

Brodin

Lindblom

Niinimäki

Låst ämne

Huge:"Lite roligt är det iaf att Bulans idéer känns misstänkt likt det CZ stod för, en tränare som många ville ha bort men vars ideer nu helt plötsligt verkar hyllas av samma belackare.
Känns minst sagt som att vända kappan efter vinden, eller vad säger du Powerfade? 👊"

Så du bygger upp hela din tes på ett antagnade. Underlig retorik måste jag säga.

Inte kommer du ihåg min huvudtes när jag ville byta ut CZ.

Som grädde på moset så har du redan bestämt dig för vilket spel han vill att Brynäs spelar. Bra gjort av dig efter två träningar som du inte ens sett.

Fan du är i toppform ;)
Låst ämne

« · 1655052 · »