Brynäs IF

728046 inlägg · 7962 ämnen

Ny tränare!

« · 1655052 · » Till forumet

Sv: Ny tränare!
Johan Norrström: Som vanligt blir allt väldigt polariserat och överdrivet.
Nu är det Rödin som ska hudflängas, han tappar puckar i parti och minut, jobbar inte hem och missar i markering.
Herregud, HELA LAGET har ju haft problem så varför inte Rödin?
Har man en offensiv uppgift, är kreativ och ibland måste ta lite chanser i sina aktioner så är det klart att det också blir fel ibland. Och hur många orkar titta efter vems som egentligen gjort fel lite tidigare och som sen en annan spelare får försöka rädda upp och får skit för när han misslyckats?
Ingen som har förklarat ev slapp inställning enbart med att nån skulle vara trött, det är en av tänkbara förklaringar. Har du legat och pumpat ett tag i offensiv zon och vill byta samtidigt som motståndarna får spelvändning så tvingas spelarna i många fall ligga kvar och göra så gott dom kan, istf att åka och byta och ge motståndaren ett numerärt överläge som oftast resulterar i baklängesmål.
Min poäng är att Rödins slapphet är väldigt överdriven, som med mkt annat härinne, höll jag på att säga...
Låst ämne

Precis, det slängs hela tiden bränsle på Huges eld. Jag tror ni vill att han ska hugga och tycka tvärtom så ni har något att hacka tillbaka på och något att skriva om

Vill ni inte det så är det ju bara att lägga av.

Vilka ni är vet ni ju själva :-)

Och ja, jag vet att Huge kan vara provocerande helt i onödan!
Låst ämne

Huge:

Att hela laget haft problem har nog inte undgått någon. Inte förnekats av någon heller. En av orsakerna till det är att vissa inte gör skitgörat i defensiven. Jag pekar inte heller ut Rödin som ensam syndare. Det finns fler som inte varit beredda att ta de där extra tunga skären i backcheckingen. Tror dock att det kan bli förändring i och med Thomas Berglunds inträde. Det lär bli blåslampa i baken på de som fuskar.
Låst ämne

Zappaholic:

Jag får nästan för mig att samtliga inblandade tycker om att ligga på den där nivån.
Låst ämne

faceoff: ":Inte stirra sig blind nej,men finns ju en anledning att man räknar +/-,jag tycker nu pratar jag Rödin,"

Ja, och hur mkt skiljer det då i +/- och som skulle visa att Rödin är så enormt mkt sämre defensivt än sina kedjekamrater Scott och Sweatt?
Jo, i sammanhanget och sett till antalet spelade matcher tycker jag inte att Scott och Sweatts +2 är så enormkt mkt bättre än Rödins -3.
Särskilt med tanke på Rödins mer offensiva roll i sin femma och där Scott är den som i första hand ska tänka bakåt initialt i arbetet på isen när vi ex tappar puck i offensiv zon och forwards tvingas jobba hem.
Låst ämne

Huge:"Inte förvånande dock att du drar snabba slutsatser av att nån sett en träning som uppfattats som loj och slö, du dömer ju som bekant ut spelare för nåt felpass i C-hallen."

Det gamla slitna argumentet igen... nåja jag bemötet det EN SISTA gång... Jag gillade inte vad jag såg när jag kikade på Simon Skoog, du vet han som gjort ett sånt grymt avtryck i Brynäs historieböcker ;)
Så jag var säkert totalt felaktig i min bedömning. ;)

Redigerad kommentar

Låst ämne

Zappaholic: "Och ja, jag vet att Huge kan vara provocerande helt i onödan!"

Haha, stämmer nog jävligt bra och den stora anledningen har du redan förklarat i din första mening....   :-)

Men om man nu sitter härinne och skriver en massa saker som JAG och säkert många andra upplever som provocerande, kan man då inte ta lite onödigt provocerande från mitt håll utan att sitta och gnälla?

Tror att mkt handlar om att många av de som kastar bränsle på elden egentligen håller med mig i mkt men tycker det är skitjobbigt att erkänna det....   ;-))
Låst ämne

Powerfade: Du är i grunden en bra analytiker som kan hockey, en av dom bättre härinne.
Tycker bara att du ofta drar alltför stora slutsatser på tunna underlag och har lätt för att överdriva saker och ting.
Det är därför jag ibland drar upp det där med träning och C-hallen.
Och nej: du hade inte fel i din bedömning av Skoog.
Liksom du säkerligen inte haft rätt i många andra fall...   ;-)
Låst ämne

Johan Norrström: "Tror dock att det kan bli förändring i och med Thomas Berglunds inträde. Det lär bli blåslampa i baken på de som fuskar."

Ja, att blir en annan tränarstil är nog alla överens om.
Men jag är inte lika säker på att det handlat om fusk, snarare om spelare som slitit stenhårt och verkligen försökt men inte fått ut nåt pga ostrukturerat och osynkat agerande från laget i stort. Och då är det ju svårt för att inte säga fel att bänka enskilda spelare som nån sorts syndabock för kollektivet sas.
Och lägger du till att du kanske inte har några på bänken som anses vara bättre alternativ även i sina bästa stunder så blir det ju än mer komplicerat att hitta en bra lösning.
Låst ämne

Huge: Rödin lär väl inte få fria tyglar längre utan skall nog omskolas till en sterhårt forchecjkande torped.
Låst ämne

Huge:
"Ja, att blir en annan tränarstil är nog alla överens om.
Men jag är inte lika säker på att det handlat om fusk, snarare om spelare som slitit stenhårt och verkligen försökt men inte fått ut nåt pga ostrukturerat och osynkat agerande från laget i stort. Och då är det ju svårt för att inte säga fel att bänka enskilda spelare som nån sorts syndabock för kollektivet sas.
Och lägger du till att du kanske inte har några på bänken som anses vara bättre alternativ även i sina bästa stunder så blir det ju än mer komplicerat att hitta en bra lösning."

I Byrådirektör H.K. Bergdahl´s ord:
"Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades"

Låst ämne

Huge: Jo men om det nu fuskas av kollektivet, så är det väl nu tränarnas ansvar att åtgärda det.

Du har svajat mellan att byta tränare eller att behålla. Som du ungefär skrev i ett annat inlägg: det är bättre att vänta med sin åsikt tills beslut är fattat.

Man kan ju inte tycka en dag att man ska låta tränarna vara kvar. För att nästa dag rättfärdiga att det var rätt att sparka dom.

Jag vet att du har sagt att man ska låta dom få chansen. Men det var ju inte TJ ansvar att förlusterna hopades. Det var ju spelarnas.

Sen säger du att det inte är konstigt att det är slött på träningar."dom är ju vana vid samma röst "

Det är ju just det som många har påpekat. Att man måste byta tränare.

Men enligt dina tidigare inlägg är det ju spelarnas ansvar. Vems är felet?
Låst ämne

mk: Inväntar replik med scrollist ;)
Låst ämne

mk: "Jo men om det nu fuskas av kollektivet, så är det väl nu tränarnas ansvar att åtgärda det."

Och om tränarna gör allt i sin makt så länge dom anser att det finns en chans att få ordning på grejerna, så är det väl också spelarnas ansvar att ta sig samman?
Vilket dom också gjorde iom uppryckningen efter svackan, där mkt handlat om spelarnas ansvar  som jag ser det.

"Du har svajat mellan att byta tränare eller att behålla."

Inte alls, då har du läst mina inlägg väldig dåligt.
Jag tyckte ändå fram till svackan före jul att TJ och laget skulle få lite mer tid att rycka upp sig och om ingen längre och märkbar förbättring mot stabilare spel kunde skönjas inom de närmsta veckorna så måste man börja fundera på åtgärder i form av ex en annan röst i båset. Nu ryckte man upp sig tillfälligt och jag trodde ärligt talat att dom 3 vinsterna på 4 matcherna innan förlusten mot SAIK skulle räcka för att TJ skulle få fortsätta, men man bestämde sig att agera och det kändes för mig om inte oväntat så iaf lite överraskande i det läget.
Så ditt snack om att jag tycker si ena dan och så den andra stämmer ju inte.

"Sen säger du att det inte är konstigt att det är slött på träningar."dom är ju vana vid samma röst "

Stämmer heller inte.
Jag säger att det kan vara naturligt att spelarna börjar gå lite på rutin i vissa lägen, när man hört samma röst och röster i ett par år på varje träning.
Fullt naturligt och nåt som gäller alla lag.

"Det är ju just det som många har påpekat. Att man måste byta tränare"

Jo, tjatar man tillräckligt länge på nåt utan att det egentligen behöver bero på att man har fog för tjatet så brukar man förr eller senare få rätt, av rena sannolikhetsskäl och inget annat.
Skulle ansvariga byta tränare varje gång supportrar kräver avgång så skulle det bli en jävla omsättning på tränare varje säsong. Minst en ny varje vecka, typ...

"Men enligt dina tidigare inlägg är det ju spelarnas ansvar"

Nä, fel igen.
Enligt mina tidigare inlägg så tycker jag att många bortser i alltför hög grad om spelarnas stora ansvar, debatten blir lätt förenklad och brukar i stort sett mynna ut i att allt är tränarens fel. Det handlar självfallet om ett gemensamt ansvar, självklarheter som det egentligen är pinsamt att öht behöva påpeka för nån som anser sig vara lite kunnig och insatt.
Låst ämne

mk: Knattetränaren Bulan fixar det här, det är lugnt.

Låst ämne

Carl Lejonkräk: Knattetränaren?
Låst ämne

Carl Lejonkräk: "Rödin lär väl inte få fria tyglar längre utan skall nog omskolas till en sterhårt forchecjkande torped."

Nä, och det hade han väl inte under TJ heller, även om det kunnat tyckas så ibland bara för att han gjort misstag då och då.
Men ett visst mått av fria tyglar måste en sån spelartyp tillåtas, annars utnyttjar man en sån spelartyp väldigt dåligt, som jag ser det.
Tror nog att Bulan inte är så dum att han börjar skola om alltför mkt, gäller bara att skärpa upp det hårda jobbet och noggrannheten hos alla, så kommer det här att bli bra. Iaf så bra som man nu kanske kan begära i vår situation.

Sen tycker jag att snacket om att "nu gäller det bara att försöka hänga kvar och inget annat" är demoraliserande och kontraproduktivt.
Det är det sämsta spelarna ska börja tänka på, lätt att man blir passiv och ängslig isft att se uppåt och möjligheterna att klättra i tabellen.
Visst, lätt att säga men ändå den rätta vägen att gå rent mentalt.
Låst ämne

Huge:

Jo fast anledningen till ostrukturerat och osynkat spel beror ju i grund och botten på att alla inte gör det dom ska. Exempelvis inte backcheckar. Det gäller ju att göra alla de moment som krävs och inte bara det som är roligast och bekvämast.
Låst ämne

Johan Norrström: Och att alla inte alltid gör det dom ska kan i sin tur bero på dåligt självförtroende, man litar inte på sin kompis, försöker hjälpa till och försummar därmed sin egen uppgift, motståndet är för dagen bättre, tvingade omvaskningar i femmorna pga skador med oro som följd, osv osv.
Det är nog lite mer komplicerat än dålig backchecking när spelet överlag är osynkat och ostrukturerat.
Låst ämne

KulaShaker:Knattetränaren?

Ja vi har ju värvat honom från Sunderbyns pojkar -02 som nu letar nu tränare.

Låst ämne

Huge: Det finns helt klart olika åsikter ang ansvaret för ett fungerande försvarsspel.
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Du som har information, hur såg försvarsspelet ut hos dem?

Ger det hopp för framtiden vad gäller Brynäs? ;-)

Låst ämne

Huge:

Vi verkar ju hur som helst vara överens om att det ska backcheckas. Varför inte alla gör detta till hundra procent kan precis som du skriver beror på flera olika faktorer. Jag har hur som helst inga problem med ett mer kompakt och samlat Brynäs. Innebär Bulans intåg ett mer defensivt spelande Brynäs inte mig emot. Vinner hellre genom fulspel än att falla snyggt. Jag är som tidigare nämnt en otroligt dålig förlorare. :)
Låst ämne

KulaShaker:

"Stefan Bengtzén, som tog över efter Michael Sundlöv i augusti, har lagt ner mer tid på att kritisera föregångaren Michael Sundlövs lagbygge, håna Douglas Murray och ifrågasätta hur Tommy Salo jobbar än att justera sitt eget lagbygge."

Mmmm Garpen ja. Salo är inte kvar i LEKsand och Douglas Murray huserar i Tyskt hockeylag som parkerar i de nedre regionerna av serietabellen. Var Bengtzen fel ute ?
Låst ämne

KulaShaker: Det krävdes ju ett styrelsebeslut för att sparka Tommy så Garpen är helt fel ute som kritiserar Bengtzén i det avseendet.

Bengtzén har knappast lagt massa tid eller energi på att kritisera Sundlövs lagbygge eller Murray. Det enda han gjorde var ju att väldigt kortfattat svara på konkreta frågor som journalister ställde. Det tog väl ungefär 10-15 sekunder per svar.
Låst ämne

Johan Norrström: Avdelningen ogenomtänkta formuleringar!

Gör säkert ont när han tänker, men var säkert Murray kommentaren som var den triggande faktorn. Långsint djurgårdare

Låst ämne

Huge: Den där "svackan" befinner vi oss fortfarande i. De tre av fyra är knappast ett kvitto på att man kommit ur den, Vinsterna kan till stor del tillskrivss starkys storspel i kassen.
Han hade en mindre bra dag mot saik och då såg allt ut som vanligt igen
Låst ämne

Peja: Ännu en Djurgårdare som inte kan ta kommentaren om Murray.....skitkul...
Låst ämne

3 minför 3 minuter sedan

"Dagens kedjor Rödin - Scott - Sweatt Brodecki - Jacke - Brodin Lindblom - Nordan - Wallace Westerholmarna - Linkan

Bertil klev av efter ca 30 min, oklart varför

Jesse tränar inte"

Skulle vara mäktigt om Bulan petade el Bz fotade Jesse o ger sig in i silly som ett riktigt statement/spark i röven...

Inte helt osannolikt, 50/50 petad/skadad

Linkan måste vare en bättre center än Blomman

Låst ämne

Huge: Jag kan hålla med om att tidpunkten att byta tränare kom oväntat. Man kan ju se på det som att BZ tjatade på TJ att det skulle bli bättre.

Men till slut så gick det inte längre. Ungefär som oss som har väntat på vändning länge:)

Ang.röst i båset. Jag fattar inte vad du menar. Var det bra att byta ut TJ eller inte?

Jag tycker att det är tränarens uppgift att kunna motivera spelarna att prestera.

Undrar hur Alex Ferguson gjorde. I 20 år?
Låst ämne

mk: Om vi utgår från att ett tränarbyte som regel minst har en kortsiktig effekt så är tidpunkten för tränarbytet genialiskt! Tillräckligt långt kvar för att avancera i tabellen men inte så långt kvar av serien att första svackan hinner infinna sig.
Låst ämne

KulaShaker: Dessa "experter"...Hur j-vla länge ska dom får hålla på? Breitholtz...Garpen...ROS..WENNERHOLM..Det värsta är att dom får betalt för deras plågsamma texter och uttalanden..

Edit: Glömde Wikegård också;-(
Låst ämne

mk: Ferguson, han var ju konstant galen, emellanåt bara arg, så det var nog ingen som inte var uppmärksam där. Om man inte ville hamna i frysboxen förståss.
Låst ämne

KulaShaker: Han var nog otroligt duktig på att få ut Max av varje spelare.

En annan stil hade Sandlin. Men han höll på toppnivå i dryga 20år
Låst ämne

Utan att överdriva allt för mycket, så blir de två matcherna vi
har kvar mot Leksand oerhört viktiga.

I och med att vi och Leksand har samma poäng nu.

Då måste det lag som förlorar båda de inbördes matcherna
som återstår, ta 7 poäng mer på de andra 14 matcherna som
är kvar, för att vara säker på att gå om. Det är 0,5 poäng
per match. Vilket oftast är mycket mycket svårt att ta igen.

Så matcherna mot Leksand kommer att bli mycket avgörande.

Skulle vi förlora båda mot Leksand, så kan det räcka att ta 6
poäng mer på de andra 14 matcherna, och hoppas att
målskillnaden är till vår fördel. Men det är inte speciellt mycket
lättare att ta 6 posäng mer på 14 matcher, än 7 poäng mer.

Skulle vi vinna båda mot Leksand.
Då måste Leksand med största säkerhet ta 7 poäng mer
på de återstående 14, eftersom de redan nu har sämre
målskillnad än oss. 

Låst ämne

bifhjärta:"Dessa "experter"...Hur j-vla länge ska dom får hålla på? Breitholtz...Garpen...ROS..WENNERHOLM..Det värsta är att dom får betalt för deras plågsamma texter och uttalanden..

Edit: Glömde Wikegård också;-("

Det är ju tack vara sådana som dig som de får hålla på.

Låst ämne

Peja: Garpen har förstås en del rätt i sin kritik, bara det att han motsäger sig själv en aning.
Först radar han upp ett gäng bärande spelare som han tillsammans med övriga i laget anser vara tillräckligt bra för en högre placering i tabellen.
Sen bortser han helt från att nästa hälften av de bärande spelarna till och från har varit borta väldigt länge, Ollas redan från start, och att såna tapp inte skulle ha nån inverkan på TJ:s förmåga att försöka sätta ett grundspel....
Låst ämne

Huge: Så det är Ollas. Sunken och Enters fel att TJ inte kan sätta ett grundspel?

Jösses.Vilken planet kommer du ifrån egentligen:)

Vi har nog årets inlägg redan nu!
Låst ämne

Huge: Undrar vad en proffstyckare får i arvode för ett alster som innehåller en analys på Hockeysnacks medelnivå? ;-)
Låst ämne

Carl Lejonkräk: Hur menar du med såna som mig? Jag löste Garpens nu om Bz men bojkottar dom alla annars..
Låst ämne

Undrar varför man som journalist inte ställer följdfrågan varför Jesse står över och om han gjort det publicerar svaret.

Redigerad kommentar

Låst ämne

KulaShaker: Det stora problemet med Jesse är att han 'fuskar' hysteriskt mycket i det defensiva spelet utan puck. Det kommer han nog inte undan med på samma sätt under Bulan. Och ja, riktigt dåligt av reportern. Fattar inte reportern att det är av stort intresse för läsarna?
Låst ämne

mk: Det är såna svar som gör att man tappar tron på folks förmåga att läsa innantill.
Har jag sagt att deras frånvaro är HELA förklaringen?
Läs innantill en gång till och försök tolka vad jag skriver, det är inte speciellt svårt:

att frånvaron av 3 bärande spelare måste ha påverkat TJ:s förmåga och möjligheter att kunna sätta ett bra grundspel.
Det är inte detsamma som att TJ hade satt ett grundspel med 100%  säkerhet om dessa spelare hade fått vara friska.
Låst ämne

mk: Hur läser du, människa? Han skrev att det hade inverkan på grundspelet. Inte att det var deras fel. Läs om. Läs rätt.
Låst ämne

Zappaholic: Åsså undrar folk och gnäller över att jag klagar på dålig läsförståelse...
:-)
Låst ämne

Huge: Häpp :-)
Låst ämne

Huge: Klart att kritiken inte är 100% obefogad, men det känns som att han vill såga Bengtzén och vinklar sina argument lite hur som helst för att kunna göra det. Håller med om bristerna i hans resonemang angående bärande spelare.
Låst ämne

Zappaholic: Jesse påväg bort??
Låst ämne

Peja: Inte bara att Jesse är borta utan även hur han tänkt med Blomqvist som center skulle vara intressant. Har inte Brodecki lirat center som junior... och skulle kunna vara en bättre lösning?
Låst ämne

bifhjärta: Om du bojkotta hur vet du att de är så dåliga då? Du läste denna om Bz så du är en läsare, alltså är du en av dem som möjligör Garpens lön.
Låst ämne

« · 1655052 · »