Brynäs IF

728051 inlägg · 7962 ämnen

Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!

« · 579072 · » Till forumet

Sv: Oraklet Ek tippar Elitserien 05/06!!
moreten:

Försök inte få mig att erkänna att Brynäs har ett mer namnkunnigt lag än Leksand för de har de inte, inte enligt mig inte enligt de flesta här på hs och inte bland de flesta experter!!!
Kommentera

mattias - 74: Inte bara Malmö som svek tydligen!

Mer namnkunninga?? Kanske i dalarna!!
Kommentera

mattias - 74:
Vi är många i Sverige som vill ha Bif därppe i topp!
Kommentera

claesw:
Absolut! Tro och hopp är ju inte samma sak ;)

Ser hellre MORA I KS men tyvärr tor jag inte de hamnar där!

Hoppas för eran skull att jag får äta opp detta ;)
Kommentera

moreten:

Nej det gjorde jag inte och inte halva svenska befolkningen heller, Malmö svek!

sett om man kollar båda lagens uppställningar tycker jag Leksand har bättre lag överlag. mer namnkunniga spelare. Dessutom har vi inga riktiga p görare iår utan ett mer homogent lag med 4 jämna kedjor. dessutom ett yngre lag ;)
Kommentera

mattias - 74:
Du hoppas väl på en bra placering för bif!
Kommentera

claesw:

Inte mycket antar jag!! Man har ju rätt att säga vad man tycker och jag säger vad jag tror men inte hoppas! Vitigt att betona;)
Kommentera

mattias - 74:
tufft att sticka ut hakan med ett sånt tips i denna gästbok, vad skulle hända i er om t ex jag tippade omvänt i er gb- dalauppror?? ; )
Kommentera

mattias - 74: Vart på pappret har Leksand en bättre trupp än Brynäs tex.?

Du lyckades ju inte speciellt bra med din tippning av fotbollsallsvenskan.
Kommentera

GävleLasse: Vi får väl se hur det fungerar när vi möter topplagen framöver, tror det hade varit bra med några träningsmatcher mot lag som FBK och Frölunda.
Kommentera

claesw: ´är det fullbokat?
Kommentera

mattias - 74:
Vi får väl en fingervisning på måndag!
Kommentera

mattias - 74: Med betoning på "lite".
Kommentera

GävleLasse:

Jag dricker iaf gevalia så så illa om Brynäs tycker jag inte. Är bara lite realist ;)
Kommentera

GävleLasse:
Själv tycker jag Brynäs IF har ett relativt oförändrat lag jämfört med förra säsongen, medan t ex Timrå tappat Hagos, Jonte & Nordgren och MoDo har materialförvaltaren kvar. Dvs i princip alla elitserielag har förlorat många viktiga spelare medan Brynäs har samma eller kanske bättre lag, dessutom har vi nu en tränare med krav och visioner.

Jag tippar Brynäs till slutspel på en åttondeplats.
Kommentera

mattias - 74: Så är det för alla lag... men du... sluta med Swix gul på frukostmackorna nu...
Kommentera

GävleLasse:

Framtiden får utvisa brynäs öde eller lycka i es!
Kommentera

mattias - 74: Din övertygelse.... ;o)
Kommentera

mattias - 74: Ja den som lever får se. Men de flesta som tippar tittar för mycket på den gångna säsongen. Ta en spelare som Micke Lind t ex. Han kom på 13:e plats i skytteligan förra säsongen. Inget man skriver hem till mamma om, men sedan kan du kolla hur många av de spelare som kom före som finns kvar. Då hittar du TVÅ spelare...Båda forwards.

I och med att Brynäs kommer att gå runt på mycket folk så tror jag inte att nåt är förlorat om de år en trög start...
Kommentera

250kg kärlek:

vad går över ?? :)
Kommentera

mattias - 74: Mora bland de åtta första, nej, inte ens i min vildaste fantasi att det händer. Timrå kan mycket väl hamna efter Leksand i tabellen, men i det läget skräller nog Leksand till rejält och hamnar på den övre halvan av tabellen, för slutspel, det missar inte Timrå.
Kommentera

mattias - 74: Det där går över - tro mig.
Kommentera

GävleLasse:

Håller inte med dig lasse ;)

Jag ser ju helst ett annat lag i botten än er men tyvärr tror jag Mora går till slutspel tillsammans med leksand! modo Brynäs DIF Timrå tror jag hamnar bland de 4 sista!

Luleå blir skrällag!

Man skall iof inte säga nu att det går si eller så men vänta 10 15 matcher kanske du ser vilka lag som hamnar i botten av serien!

Jag vet ju inte om jag får rätt men jag tror jag får det ;)
Kommentera

mattias - 74: Då undrar jag på vilka "papper" du har kollat. Har du stirrat dig blind på förra säsongen eller? Rent statistiskt så ligger Brynäs i mitten av vad de presterar IDAG!

Tills skillnad från Leksand så har vi ett LAG, ett lag som spelat många matcher ihop, ett lag som har testats när det verkligen gäller...

Jag är övertygad om att Leksand ligger mer illa till än Brynäs.
Kommentera

GävleLasse:

Ja jag och många med mig är eniga o att brynäs får det tufft! 2 stabila målisar räcker inte!

Boorken kanske är enda räddningen för er med sin erfarenhet. Tittar man på truppen i övrigt så är det väl bara Modo som kanske kan mäta sig med och ha sämst lag " på papperet "

Leksand kommer säkert inte heller att vara så bra men de har värvat kolkt för en gångs skull!

Jag hoppas jag har fel men jag har bara gått efter vad jag sj tror!
Kommentera

mattias - 74: På vad grundar du de teorierna?
Kommentera

Bissett19:

Jag vet då iaf en sak!
Brynäs kommer då¨garanterat sämre än 8:a

Boorken får det kämpigt med Bryäs! tyvärr
Kommentera

mattias - 74: Du vet inte mycket!!!
Kommentera

mattias - 74: Nej du det blir LIF som packar ihop i mitten av serien, Masken tokvärvar innan han får sparken för att han har ännu en gång....

Nu blir det sova så att man orkar fjäska för Kungen i morgon samt att man orkar med den efterföljande efterfesten.
Kommentera

Bissett19:

Topp 2 stämmer nog Leksand 5:a nja Luleå defenitivt fel opm jag får bestämma Mora tror jag tar sig till slutspel Modo eller Brynäs gör DIF Sällskap i Ks ;)
Kommentera

70 Rodrigues: Nu har jag varit väldigt "hård" i min bedömning och jag är väldigt tveksam till om det är något lag som är nöjd vissa detaljer och med special teams.

Sen får man se på helheten. Det Brynäs har presterat under försäsongen visar på ett ständigt uppåtgående vad gäller spelsystemet och tryggheten.

Sen att du står och letar fel istället för att se helheten är ju ditt problem. ;)
Kommentera

GävleLasse: Summa summarum, det som ska fungera, fungerar alltså inte :-)
Kommentera

GävleLasse: Målskyttet, boxplay, Powerplay, slarvet och uppspelen, det var många och viktiga minus som måste rättas till, frågan är väl hur många omgångar det ska behöva ta innan allting flyter, har Brynäs råd att vänta??
Kommentera

claesw: Ja Molin måste producera, åka mer skridskor och ta fram sitt "gamla jag" annars blir det lätt bänken. Jag tycker att bredden i Brynäs ser bättre ut än på väldigt länge. Alcén, Sunna, Blomqvist, Strid bland forwards och Linus Morin Jonte Carlsson bland backarna har testats och samtliga visat att de håller måttet att bli komplementspelare OM skador kräver inhopp.
Det faktum att den största förlusten under försäsongen är med två mål (mot Mora i Jub.Cupen) talar sitt tydliga språk, det är svårt att göra mål på "nya Brynäs".

Det finns en del som talar för Brynäs

+ Vi snittar mindre än ett insläppt mål per match i spel 5 mot fem.

+ Dackell spelar upp sig mer och mer för varje match och han ser ut att ha tappat ett och annat överflödigt kilo jämfört med förra året vid den här tiden. Han är kanonbra defensivt, offensivt, nja....Där finns det mer att jobba på.

+ Bredden i laget (se ovan)

+ Två bra målvakter. Dock ser jag personligen Korhonen som nummer ett. Han har stått i fem av de sex matcher vi vunnit.

+ Kuparinen har blivit ett monster, tillsammans med Sundqvist har de varit mycket stabila och varit inne på ett mål bakåt i fem mot fem (Långshyttan)

+ Månsson, Aarnio, Malmström tre "grinders" som är jobbiga att möta. De ger Brynäs en ny dimension på spelet.

+ Niklas Bäckström, kommentarer överflödiga. Vårt nästa bidrag till NHL.

Givetvis finns det negativa saker med dagens Brynäs

- Målskyttet. Likt förra säsongen så slås det gärna en eller två passningar för mycket innan avslut vilket renderar i allt för många chanser rinner ut i sanden.

- Boxplay. Brynäs har släppt in mer än hälften av målen under försäsongen i boxplay. Det har sett lite bättre ut de två senaste matcherna men det är inte så bra som man skulle kunna önska.

- Powerplay, omständigt, ibland på tok långsamt och idéfattigt. Brynäs måste få igång sitt powerplay. Boork, swing 'yer magic wand!

- Slarvet, Brynäs slarvar fortfarande för mycket i egen zon. Man ser allt ifrån nonchiga passningar bakom ryggen till allmänt vingel med pucken. Rakare spel tack.

- Uppspelen. Brynäs verkar ha gått ifrån snabba spelvändningar till sönderorganiserat spel. Alla skall inta sin position innan anfallen sätts igång. OK, det har givit positiva resultat bakåt, inga kontringsmål i parti och minut... men det leder även till at motståndet hinner formera sig.

Det finns säkert fler saker, både positiva och negativa värda att ta upp. Men de jag nämner tycker jag är en bra start...
Kommentera

GävleLasse:

Såg ej matchen, men kommer att se 3 av 4 matcher live i elitseriens upptakt!

Skönt om Molin kommer loss, det kan vara skillnaden på 3 p eller 0 i en enskild match faktiskt.
Kommentera

claesw: Jo det förstod jag...;)

Har du kollat referatet på Luleås hemsida? Man kan undra om de beskriver samma match som jag såg igår ;)

På tal om Molin och Dackell så tycker jag att de har spelat upp sig. Dackell måste upp nåt snäpp offensivt men defensivt så spelade han bra igår. Molin hade bättre fart och fick till två assist, en klart godkänd insats tycker jag.
Kommentera

GävleLasse:
Observera att jag citerar Bengtsson och inte kan lastas för dennes åsikter. Ville bara visa att det finns de som inte tippar DIF sist.
Kommentera

claesw: Ja precis som du skriver i början av ditt inlägg. Låt pucken tala.
Och den där Bengtsson skriver givetvis för en Stockholmsbaserad morgontidning antar jag. Han är säkert djurgårdare med ska du se... ;)

Han verkar inte ha mycket koll på Brynäs när han endast nämner Dackell och Molin. Styrkan i Brynäs ligger mer i att det är ett lag än någon fixstjärna. Ta t ex Malmströms 12 mål förra säsongen. 12 mål kanske inte skrämmer många eller placerar en högt i någon skytteliga. Men glöm inte att Malmen spelade i tredjekedjan tillsammans med JJ och Soling, lite nyans var det.

Man kanske inte heller skall glömma att Malmström inte spelade i powerplay förra året vilket även det påverkar i slutändan.
Kommentera

JanT:
Rodrigues: Ja, det återstår at se om jag och alla kvällstidningsexperter får rätt angående DIF. Härmed avslutar jag min försäsongs-hatkampanj mot mesta mästarna. Låt pucken tala!

Måste bara lägga in ett morgontidningstips- först DIF:
 Bengtssons betyg : 3
Som sagt: Dif:s satsning på egna spelare från de undre leden är hedervärd. Även om den är ekonomiskt betingad så har den här typen av åtgärder lönat sig förr: fjolårssuveränen Frölunda sticker inte under stol med att klubben kopierat Dif från guldåren 1989-90. Nu kopierar Dif sig själv, via Frölunda. Det finns de som tror på degradering för Dif, men organisationen är så stark, så det händer inte. Dessutom kommer klubben att tillföras nya backar, välbehövligt.

Sedan BIF:
 Bengtssons betyg : 2
Leif Boorks erfarenhet i all ära, men det här ser mer än lovligt tunt ut. Och spelarna framåt, som Ove Molin och Andreas Dackell, blir ju inte precis yngre. Boork och Brynäs får det tufft.

Så vi får lite nyans i debatten att DIF kommer sist i år.

Kommentera

Nu har jag sett rätt många träningsmatcher och jag har inte sett nått sämre lag än Djurgården, backbesättningen är ett skämt! Ska vara Växjö då.
Modo var ju inte så skarpa i mästarcupen iof.
Södertälje kan bli rätt bra trots att Poppe har stuckit hem...
Dragan Umesevic rätt sevärd.
Kommentera

65selander: Här är länken jag talade om.

Kan du har läst det på DIF::s gb här på HS?
Kommentera

Portello: Har för mig att jag läste det i helgen men han står fortfarande kvar på hemsidan.
Kommentera

65selander: Det var som f-n. Jag är i och för sig inte överraskad. Har du läst det på nätet?

Rodrigues: Ja, det återstår att se om jag och alla kvällstidningsexperter får rätt angående DIF. Härmed avslutar jag min försäsongs-hatkampanj mot mesta mästarna. Låt pucken tala!
Kommentera

65selander: Då måste han ha fått det nyligt.Han spelade då mot Luleå i lördags.Ivarjefall var det en intervju med honom på DIF:s hemsida inför matchen.
Kommentera

JanT: Om jag inte har fel så har André fått respass från DIF.
Kommentera

JanT: Vi får väl se!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Vore kul om du kunde vara lika optimistisk när det gäller BIF som du är när det gäller DIF! Har man inga pengar så spelar det ingen roll hur mycket man försöker. DIF är ju enligt egen utsago bäst i ES på att dra in sponsorpengar, men inte ens det hjälper. Hasardspelet med NHL-proffsen förra säsongen kommer de att få betala dyrt!

André Mattson? Jesper Björck? Jag väljer DJ och Cassel alla dagar i veckan!
Kommentera

Dream Team: Eeh.. ja, jo... ;-) Hade nog träningsmatch nummer två ikväll (HV-FBK 2-1) i tankarna när jag skrev inlägget.
Kommentera

Dream Team: Linköping menar du..*L*
Kommentera

svennis: Nej, kulramen uteblev helt den här gången. Seger för DIF med 2-0 mot HV.

Matchreferat på länken.
Kommentera

« · 579072 · »