Brynäs IF

727970 inlägg · 7962 ämnen

Örebro Hockey - Brynäs IF 20/10-15

1705813 · » Till forumet

Sv: Örebro Hockey - Brynäs IF 20/10-15
Carl Lejonkräk: Ställer man det på sin spets så har ju Salmela två val. Att skydda sig (vilket alla med minsta självbevarelsedrift skulle göra) eller att "ta smällen". Vilket medför en stor skaderisk då forwarden kommer från sidan och Salmela har sina armar i en konstig vinkel efter att ha skjutit iväg pucken. Precis som vi såg hände med Enterfeldt.

Jag säger det igen. Är man inte drivande till att situationen sker skall man inte straffas hårdare än om man är drivande.
Kommentera

Powerfade: SHL är helt fel ute tyvärr, jag menar det som ska bort är ju våldsamma, vårdslösa tacklingar mot huvudet inte sånt som olyckligt träffar fel i en "vanlig" situation.
Kommentera

Chris11: Klart man inte får skydda sig med klubban men straffet är för hårt. Är nog som du skrev tidigare att det blev så hårt pga Karalahtis incident.
Kommentera

Chris11: Två fel gör inte ett rätt.

Brynäs borde överklaga.
Kommentera

Davey_22: Kanske tanken är att man inte får skydda sig? Eftersom att Karalahti fick 10 matcher eftersom att han försvarade sig och Nygren fick 0 för en huvudtackling så verkar det vara logiken i DN:s beslut.
Kommentera

Chris11: Ja håller med de har tjärat in sig själva i ett hörn. Bara FBK kan lägga spång och hoppa över.
Kommentera

Powerfade: Jag tror att anledningen till den här avstängningen var att Karalahti blev avstängd 10 matcher. DN kände förmodligen en press på sig eftersom att det var snarlika situationer. Ett felbeslut resulterade i ett annat helt enkelt...
Kommentera

Skröder får en matchs avstängning (dessutom dömd i efterhand bara) för en blindside huvudtackling mot Lindblom och Salmela får 3+1 för detta?

Det är ju helt sanslöst. Det finns ju ingen trovärdighet eller konsekvent tänkande i DN över huvud taget.
Kommentera

Och jämför man sen det här med att Nygren i Färjestad till
och med slapp hamna inför lotterinämnden. Men det lönar
sig nog att ha högsta domarhönset på sin sida.
Kommentera

Man kan ju i så fall undra varför spelaren i Örebro bara fick 2+2 igår
när han medvetet satte upp klubban i ansiktet på en Brynässpelare
i slutet på andra, när Brynässpelaren åkte förbi honom. Det såg
i alla fall ut att vara helt medvetet gjort från Örebrospelaren.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Han trycker helt klart klubban i ansiktet, kanske olyckligt, hade den tagit i axeln istället hade allt varit frid och fröjd.
Kommentera

Horribelt av DN som vanligt. Hur kan de säsong efter säsong misslyckas med att hålla en röd linje i sitt arbete?

Matchstraffet med en automatisk matchs avstänging hade räckt gott och väl på Salmela.
Kommentera

Zappaholic: En viktig sak som DN helt ignorerar är att det INTE är Salmela som söker situationen. Stor skillnad om han hade varit den som tacklar. Dump och sedan reflex på en sen tackling av en spelare som kommer lågt.

Skrämmande dålig känsla på den bedömningen.
Kommentera

Vilken jävla skandal, det blir damhockey till slut!!!!
Kommentera

Zappaholic: Bara det faktum att i stort sett alla har olika uppfattningar om situationerna gör att dessa längre avstängningar är uppåt väggarna. Ett klart och tydligt uppsåt att skada bör det vara när det gäller längre avstängningar, det ska liksom inte va nåt snack.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Han använder inte klubban som ett tillhygge. Han håller klubban i armbågshöjd. Angående påföljden är vi helt överens.
Kommentera

Zappaholic: Klubban ska inte användas som tillhygge helt enkelt. Salmela kunde givetvis ha använt sin kropp istället för klubban. Jag håller med dig om att påföljden är uppåt väggarna men om man jämför med Karalahtis senaste matchstraff så är dettta värre men det blev ett jäkla liv bland annat här i denna bok om den situationen. Pinsamt hela grejen faktiskt och som du säger ett kortare straff hade varit på sin plats.
Kommentera

Klart en spelare är ansvarig för sin klubba. "Vi vill inte ha en hockey där man crosscheckar en motståndare i ansiktet", säger vissa.

Jag håller med om det. Men straffet måste ändå vara i proportion med handlingen. Att bara få ett matchstraff och en 5-minutersutvisning är redan ett jäkligt kännbart straff. När motståndaren i fråga dessutom inte blev skadad, kan jag tycka att det mycket väl hade kunnat räcka med 5 + game. Det är ju ganska tydligt att Salmela inte hade något uppsåt att skada motståndaren, eftersom han redan hade klubban uppe efter att ha avlossat ett skott. Det blir en ren försvarsmekanism att hålla uppe klubban för att skydda sig själv där.

Jag säger inte att det Salmela gör är okej på något sätt, men bara ett matchstraff tycker jag definitivt står i proportion till förseelsen.
Kommentera

Karalahti hade ju dessutom hunnit med att sänka armarna halvvägs för att sedan lyfta upp dem igen, det hade inte Salmela tid med.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Frågan är vad han ska göra istället? Sänka båda armarna längs sidorna och ta emot en rejäl propp oskyddad...

Såna här situationer ser man ju dussintals per match. Det som hände nu var att Trukhno kommer in lågt och blir träffad av klubban. 2+2 köper jag alla dagar i veckan...det jag menar är att hade Trukhno kommit in med normal "höjd" hade klubban träffat honom i brösthöjd och det hade inte ens blivit en tvåminutare. Salmelas klubba söker ju inte upp Trukhnos.

Då får DN börja döma ut minst fyra matchers avstängning för varje hög klubba som ger blodvite.
Kommentera

Peja: Det är svårt det hela och avstängningarna är givetvis både för många och långa. Däremot ser Salmelas ganska ful ut tycker jag,han ser givetvis att motståndaren kommer in låg i situationen och trycker till med klubban. Det ser fulare ut än Karalahtis senaste matchstraff tycker jag
Kommentera

Som jag ser det; problemet är att det inte är Salmela som sätter sig i den situationen, han lägger iväg pucken precis innan en tackling kommer. Då kommer hans klubba vara där, det är inget han kan göra något åt. Ska Salmela då vara tvungen att skita i att lägga ner pucken? Ingenting Salmela gör bidrar till att situationen uppstår och därför tycker jag det är märkligt att han får ett så hårt straff när det inte är mycket han skulle kunna göra annorlunda. Jag ser helt enkelt inte hur Salmela skulle agera för att undvika situationen som kommer till honom i och med att den andra spelaren beslutat att åka på honom. Vi kan inte regelmässigt ta ifrån honom hans rättighet att spela ifrån sig pucken. Skum situation all in all.
Kommentera

Bellman 6,0: En reflexmässig rörelse skulle jag säga. Trukhnos avsikt var ju att sätta in en ful tackling och Salmela försvarade sig.
Kommentera

Bellman 6,0: Håller med dig när man vevar i slowmotion fram och tillbaka. Och som jag skrev, Salmela håller ju ner klubban om man tittar på armbågsvinkeln. Det är ju mer ett resultat av att Trukhno med hög fart kommer in i situationen, än att Salmela med kraft crosscheckar.

Sen vet jag att man är ansvarig för sin klubba etcetera etcetera blahablaha...

Håller med Wikegård här, är det damhockeyregler vi ska införa, eller vad fan är det fråga om?
Kommentera

Ok, liten rörelse framåt. Extremt liten... Inte så mycket så det är en avstängning.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag tycker du är helt fel ute. Det är inte ens nära att vara fult. Titta i vilken höjd Salmela håller sin klubba efter han dumpat pucken och Trukhno kommer i hög fart mot honom. Kolla vinkeln på armbågen så ser du ju var klubban skulle träffat om Trukhno kommit in upprätt.

En liten framåtrörelse kan jag hålla med om.
Kommentera

Bellman 6,0: Jo Salmela trycker till med klubban det är ju solklart. Jag tycker det är riktigt fult faktiskt.

m.youtube.com/watch?v=rXDI3N2TlEs
Kommentera

Enaranger: Det jag fått lära mig är ju att en Crosschecking är en rörelse framåt med klubban. Salmela dumpar pucken och håller kvar klubban, stilla i luften. Ingen rörelse framåt. Idioter i DN. Kunde köpt 2+10min men det här är fan inte rätt.
Kommentera

Enaranger: 6 matcher fick Berglund
Kommentera

Expressens rubrik angående Salmela (förstasidan på expressen.se).
"JUST NU: SHL-stjärnan straffas - stängs av efter en ful crosschecking"

Det här måste gå under avdelningen:
Vi som är rubriksättare äter piller som gör
att vi ser saker som inga andra ser.

Undrar vad rubriken var efter crosscheckingen som HV-backen
gjorde (medvetet) rakt i Brodeckis ansikte? Som väl förövrigt
bara gav 2 matcher mer, än det Salmela fick.
Kommentera

Det har fan gått för långt det här med avstängningar nu... Inte bara Salmelas straff som är helt sjukt, det har spårar ur helt ju...
Kommentera

KulaShaker: Så alltså 110 000-130 000kr i månadslön. Kan tänka att han har feta bonusar utöver det
Kommentera

Ok killar, ta det lugnt nu...
Kommentera

Dalrt: vi tar en Valium var då 😉
Sjukt med avstängningarna i alla fall.
Kommentera

Dalrt: Yes men du kunde ha skrivit så istället redan i det första inlägget.
Kommentera

Dalrt: Salmela tre matcher + 15000 böter
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Det är nog du som bör ta en valium, jag klankar inte på ditt inlägg, jag yttrade bara att det inte är intressant för mig hur mycket böter det blir, jag vill bara ha honom tillbaka på isen.
Kommentera

Dalrt: Jag skiter i vad du skiter i men jag har rätt att skriva att det är 3+1. Varför kommentera mitt inlägg med att du skiter i det? Släpp tangentbordet istället, herregud ta en valium (-;
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Ja jag skiter om det är något som omvandlas till böter, det interssanta är hur många matcher han missar.
Kommentera

Dalrt: 3+1 kan jag tänka...
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Var någon på twitter som besökt träningen skrev ytterligare två matcher, så totalt 3. Jag har ingen bättre källa än så.
Kommentera

Dalrt: Salmela fick väl 4 matcher?
Kommentera

Chris11:
Japp. Det är vansinne... Det har spårat ur nu.

Bedömningsnivåerna i svensk hockey är numera 2 min, 2+2 min, eller 5-10 matchers avstängning. Det finns inget mellanting längre.
Kommentera

Dalrt: sinnessjukt
Kommentera

Salmela har fått ytterligare 2 matchers avstängning, bekräftade han på Brynäs träning.
Kommentera

rafalski: Skönt att ha två målvakter som håller hyfsad klass i alla fall. Intressant att se om Bulan byter keeper eller om Starken får chans till revansch ála Tommy Jonssons modell.

Skandal för övrigt att DN bestämt straff för Salmelas knuff ännu, sånt borde beslutas senast dag efter förseelse.
Kommentera

Huge: Mycket märklig match igår. Dom två första perioderna var bland det stabilaste jag sett ett Brynäslag prestera. Tror det smög in en nöjdhet där ödmjukheten försvann och vips var Örebro inne i matchen. Hade behövt en Starkbaum på normal nivå så hade vi nog rett ut detta. Hoppas på att det blir en läxa inför torsdag.
Kommentera

Inget nytt om Salmela, man undrar varför?
Tecken på oenighet i nämnden eller varför tar det sån tid?
Kommentera

mk: På repriserna under matchen igår. Lägg till att målskytten själv i intervjun sa att en av våra spelare skymde målvakten.
Tror knappast att en oskymd Starky hade släppt in en relativt lös handledare långt utifrån, även om den var välplacerad.
Kommentera

Huge: Var kan man se det? Man ser inte dom bilderna på SHL iaf?
Kommentera

1705813 · »