Brynäs IF

727633 inlägg · 7962 ämnen

Patetiska Journalistkåren!

« · 496502 Till forumet

Sv: Patetiska Journalistkåren!
65selander:

Skulle tro att det är det enda nöjet jag kommer ha på lördag.
Och kanske inse att mitt lag inte är så jäkla dåligt just nu ändå
;-)
Kommentera

Metal Guru: Puss på dig!!

Det du sagt i denna tråd samtycker jag totalt med.

Speciellt detta inlägg om "total rättvisa". Bara barn och idioter kan tro på det........

Mvh
Kommentera

knaskamilla: Vi och vi... Jag kan se att LO:n har inneburit ett lyft för elitserien. Lyftet för ES verkar ju dock vara en tillfällig uppumpning, lite av att pröva en riktigt bra drog en gång. Sedan blir det mörkt, tråkigt, kallt och skakigt när giftet går ur. Hade ES aldrig prövat drogen hade allt varit lite småroligt/småtråkigt som vanligt.

För Brynäs var det ju knappt ens ett tillfälligt lyft och Brynäs välmående ligger mig varmare om hjärtat än Elitserien som helhet.
Kommentera

70Igor:
Du tycker alltså att Brynäs och Mora har haft samma grundförutsättningar, men har hanterat situationen lite olika..?
Kommentera

Metal Guru: klonk sa enkronan ;-)
Kommentera

GävleLasse: Återigen. pengarna fanns, tyvärr så var vår sportchef inte så het, sponsorerna stod o väntade på lite action från Sundlöv.
Kommentera

70 Rodrigues: Vad vad det för pengar menar du? Vi gick ju +- 0 förra året med kommunens hjälp. Sedan värvade ju Sundlöf 30+spelare för hela spelarbudgeten. Menar du att pengar fanns innan Sundlöf värvade Vitakoski, Wahlberg, Honken & Sulku?

Om vi inte hade värvat dom hade vi ju suttit med skägget i brevlådan om det inte blivit lockout. Jag ser det som en chansning från Sundlöfs sida på att det inte skulle bli LO. Tyvärr vart det nitlott.

Sedan har det flutit in lite pengar under säsongen genom sponsorerna men det är ju bara smågodispengar i sammanhanget.
Kommentera

70Igor: Å droger ska man ju som bekant försöka undvika. Bara skit!!!! :-)
Kommentera

bradberry: Precis, jag håller mig till folköl och är nöjd och glad ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: Ok, detta är ju verkligen nånting man skall se allvarligt på i så fall. Sundlöf är visserligen tillförodnad sportchef, men ändå. Det skulle vara skoj att veta vart du fått informationen för det är ju ändå en ganska allvarlig anklagelse.
Kommentera

Poffa: "Alla klubbar i Sverige har vetat om att det här mycket väl kunde bli ett faktum...", "...att det här mycket väl kunde bli ett faktum...", "...mycket väl kunde bli...", "...kunde bli..."

Sums it all up. Osäkerheten=chanstagningen=100%. Samma förutsättningar? Ja, på samma sätt som att alla lottospelare har samma chans att vinna. Utfallet däremot beror helt på vilken flax man har. Brynäs skulle givetvis ha satsat på samma häst som t.ex. mora: dvs. värvat hockeyspelande släktingar och kompisar till Sakic, Elias eller Kovalchuk.

MetalGuru: Förutsättningarna är aldrig samma för alla. Självklart inte. (Brynäs har alltid taskigare förutsättningar än alla andra elitserielag.) MEN, ett normalår är de grundläggande förutsättningarna kända av alla. I förväg. Dvs. vi vet att skador kommer att inträffa som förändrar ett lags slagkraft och då oftast på marginalen. Vi vet också att nya spelare kan värvas under säsongen som, också på marginalen, kan förändra ett lags slagkraft. Vad vi också vet är att inget lag kan räkna med att 3-4 världsstjärnor kan ramla in över en natt som förändrar lagets potential från kvallag till topplag och förändrar ett annat lags potential från topplag till jumbokandidat. Inte ens rikemansklubbarna kan räkna med att kompensera en tillfällig formsvacka med inköp av några världsstjärnor. Det händer aldrig och det är djupt orättvist att den här NHL-nycken degraderar Brynäs till AllsvenSKAM. Att slumpen är med och påverkar i idrott är givet men slumpens inverkan på årets säsong är ju löjlig. Visa mej en person som hävdar att han insett fulla vidden av loskouten och jag ska visa dej en lögnare. Den här säsongen visar tydligt att långsiktig planering är klart överskattat. Till nästa säsong hoppas jag att Brynäs låter halva spelarbudgeten avsättas för oförutsedda händelser. Vem vet, nästa år kanske gröna gubbar från Mars invaderar Gävle och visar sej vara ena sjujävla hockeylirare. Eller så kanske det blir spelarstrejk i nå´n hyfsad hockeyliga västerut. Eller så förbjuds ishockey söder om Dalälven. Och norr om. Ska slumpen och godtycket tillåtas vara avgörande kan vi nog vänta oss vad f-n som helst i framtiden.

GävleLasse: "Ironiskt nog så är motståndare till hela lockouten oftast personer som håller på lag som antingen är på väg att åka ur eller på nåt annat sätt är på väg att drabbas negativt av hela karusellen."

På samma sätt som "loskoutsupportrarna" har sitt hjärta hos lag som gynnas av loskouten. Vari ligger ironin? Mitt ställningstagande grundar sej självklart helt på hur Brynäs kommer ur den här soppan. På samma sätt som när jag går till val utgår jag från mitt eget perspektiv, ingen annans. Finns ingen ironi, inget märkligt i det.

Huge: "Om nu Björcks kontrakt med SSK gick ut, så är det väl inte konstigare än att vi finansierade Honken och Dackell med att Petré och Nylander gick till Mora."

Att mora, trots sin "once-in-a-lifetime"-säsong, finansierar Brynäs spelarköp har jag inga problem med. Känns inte konstigare än att vi lånar ut våra juniorer till Almtuna. Men att vi värvar spelare som sitter på bänken i ssk har i alla fall jag otroligt svårt att svälja. En bänknötare från frölunda - kanske. Men från ssk - tack, men nej tack. När Brynäs ambitionsnivå är lägre än ssk:s då är det dags att börja med hockeybockey. (PS. Hallin hade inte räknat med att få en krona för Björck eftersom han var på väg ner i seriesystemet. DS.)

"Frodo och Petrovicky mot Calder och Thornton.
Jag kan iaf ännu inte avgöra vilka av dessa resp par som skulle innebära en satsning uppåt eller nedåt..."

Du missar helheten. Det är nog inte dessa par som avslöjar lagens ambitionsnivå, det är snarare dom övriga i spelartruppen.

KÄMPA BRYNÄS!
Kommentera

Lilljanne:
Om nu årets Elitserie är så jämra orättvis, varför ställde Brynäs överhuvud taget upp? Lovar att både Leksand och Skellefteå hade hoppat jämfota av pur upphetsning om ni bara andats om att dra er ur.

Varför gnäller du nu efter 35-38-40 omgångar? Varför hörde vi inte dessa läten kring elitserieuppstarten? Varför värvade inte ni Shawn Horcoff?
Varför, varför, varför..?
Kommentera

Metal Guru: Du menar att Simons insåg vad Horcoff skulle betyda för mora? Och värvningen av Marian Hossa var frukten av långsiktigt lagbygge? Flax, flax, flax...!

Vad vet du om hur mycket jag har gnällt? Vad, vad, vad...?
Kommentera

Lilljanne: "Du missar helheten. Det är nog inte dessa par som avslöjar lagens ambitionsnivå, det är snarare dom övriga i spelartruppen."

Ambitionsnivån är nog desamma i båda lagen. Förutsättningarna är dock lite annorlunda, ekonomiskt sett.
Vår ambitionsnivå tycker jag inte skall nedvärderas bara för att man tog ett beslut före lockouten om att i första hand satsa på att få ihop ett lag så snabbt som möjligt.
En del påstår att detta var en "chansning". Jag kallar det sunt förnuft.
Isf tror jag det hade varit en betydligt större chansning att avvakta och vänta med att t.ex signa Dackell, Honken och Wahlberg.
Spelare som man räknade med skulle bli stommen i laget.
Hade lockouten i det läget avblåsts, hade vi förmodligen stått där utan ngn av dessa stomspelare.
Annars var ditt inlägg en mkt bra beskrivning på hur lockouten har påverkat olika lag.
Kommentera

Huge: Din kommentar är mer riktad till moranisse här nere, än mej. Förutsättningarna är lika för alla. Eller så är inte förutsättningarna lika för nå´n. Nå´nsin. Jag vet f-n inte vilket längre.

Jag lägger ingen värdering på Brynäs ambitionsnivå. Jag konstaterar bara att den följer med pengarna. Att det är sunt förnuft att inte handla för mer än man äger, innebär inte att ambitionsnivån är hög.
Kommentera

Metal Guru: Vill inte gå i aggressiv polemik igen, men det finns ett visst mått av orättvisa i den här extrema lockout-situationen trots allt.
Titta på Mora. Allsvenskt lag med ytterst medioker omsättning gör en bragd och går upp i elitserien. Man står med en allsvensk, oprövad trupp vars medellön ligger långt under elitseriesnittet. Budgeten skenar iväg i positiv riktning, eftersom man plötsligt får ta del av elitseriekakan och ser miljoner trilla in på kontot.
Enda problemet: det är jävligt svårt att rekrytera spelare till ett befarat däng-gäng. Fan, t o m Christian Sjögren nobbade och lirade i div 2 i stället.

Men, som en skänk från ovan: lockout. Spelare av Marian Hossas kaliber för en genomsnittlig elitserielön. Helt sjuk tur, onekligen. Inga krångliga, dyra kontrakt på spelare som knuffas ur truppen (jag menar, vad tjänar en sån som Bogg egentligen? Och han spelar ju t o m kvar).

Jag fattar brynäsare som känner sig bittra och drabbade av orättvisor. På ruinens brant lyckas man värva ihop ett, på förhand, väldigt konkurrenskraftigt lag. Två månader senare är verkligheten omkullkastad, och vinet förvandlat till vatten.

Därmed inte sagt att Mora gjort fel, eller är Hin Håles lag på jorden. Men dom hade en absurd sketatur. Vilket inte är orättvist, men det känns fanimej inte helt rättvist heller.
Kommentera

« · 496502