Brynäs IF

728229 inlägg · 7961 ämnen

Rädda Brynäs !

« · 212422 · » Till forumet

Sv: Rädda Brynäs !
Huge: Du kan inte ta vägen förbi Göteborg, antar jag?
Kommentera

prosten: Voine, voine, det blir mao Sportradion och måljinglar för din del. Nåja, du slipper väl Skalman iaf, får man hoppas...

Kanske ngn annan som är intresserad?
Kommentera

Huge: Tack för inbjudan, hade varit kul men tyvärr är jag tvungen att jobba i morgon kväll. grrrrr

Siktar in mig på derbyt mot Leksand på torsdag istället, då jäklar.

Håll fanan högt mot SSk.
Kommentera

prosten: Hehe, det är rätt prosten, på dom bara... :-)

Förresten, kan man lura med dig till S-tälje i morr´n. Finns plats i min bil, bredvid westerlind...
Kommentera

BrynäsTorBjörne: jajaja, det var väl ett j-a tjöt.
Jag hänvisar till följande citat:

"Den där Allsvenska tabellen får man väl ta med en nypa salt. Den kommer väl från den gamla goda tiden när två lag fick kliva av Elitserien efter jul och spela i den tidens form av kvalserie."

Om man dessutom kollar in maratontabellen av ES kan man se att BIf lirat 28 säsonger i ES, alltså lika många säsonger som ES har funnits.
Ok, AS var kanske kantboll på fel ord att använda men andemeningen var alltså att BIF aldrig varit ur högsta serien sen dom kom upp.

OK ?
Kommentera

BrynäsTorBjörne: Den där Allsvenska tabellen får man väl ta med en nypa salt. Den kommer väl från den gamla goda tiden när två lag fick kliva av Elitserien efter jul och spela i den tidens form av kvalserie.

Jag tycker det var mer spännande när det var så, även om Brynäs hade drabbats om man fortfarande använt denna metod för att vaska fram elitserielag.
Kommentera

BrynäsTorBjörne: ... och ni leder med en hel poäng över Malmö IF i Allsvenskans maratontabell!
Kommentera

prosten: Brynäs har aldrig spelat AS......

Från swehockey.se:

ALLSVENSKAN 1996
Brynäs IF* 18 17 0 1 95- 37 +58 34
Södertälje SK 18 9 4 5 68- 42 +26 22
IF Björklöven 18 10 2 6 69- 56 +13 22
Team Kiruna IF 18 10 1 7 56- 56 +-0 21
Rögle BK* 18 9 2 7 82- 57 +25 20
IF Troja/Ljungby 18 6 7 5 69- 56 +13 19
Huddinge IK 18 7 3 8 61- 59 + 2 17
Mora IK 18 6 2 10 63- 89 +26 14
Tingsryds AIF 18 3 3 12 45- 67 -22 9
Surahammars IF 18 1 0 17 43-132 -89 2
Kommentera

micke: Masken i Brynäs? Jättekul... ;-) Du tror inte att Masken är där han är just pga att Brynäs inte är så bra att ta vara på folk efter sin aktiva karriär? ;-)

Jag är rätt säker på att han en gång gärna skulle _velat_ (observera tempusform) sitta på BIF:s kansli - men knappast numera... Han som så många andra gamla trotjänare har BIF behandlat alltför illa mot slutet för att det skulle hända. Jag tror inte jag behöver nämna namn...

Det är nog du som skulle behöva lukta på kaffet. Masken är vår nu. Ta nån ni fortfarande har kvar i organisationen istället - innan de tröttnar och sticker också...

Lycka till i KS. Har redan räknat ut hur mycket jag ska betala (tillbaka) om det skulle hända det som ni inte tror ska hända... och det känns väl tryggt att veta att ni kommer att få den fina tjänsten återgäldad (syftar på det lilla Återtågspaket som Brooklyn Tigers var snälla att köpa... ;-)
Kommentera

High Voltage: Är man från Sthlm åker man ju ner på matchen!
Kommentera

Är det några Brynäsare som skall åka ner till Södertälje. Blir de någon klack för er?
Kommentera

Lilljanne: Taskigt? Taskigt men sant!
Eller tycker Du BIFs 12 pnts är bättre än Rögles 17?
Kommentera

65 Selander: Det var inget planerat "kvartsamtal". Efter att han intervjuat en spelare var det någon i laget som påpekade för några andra att "det där är den där killen som skrivit så mycket dynga". Rönnqvist och Hägerbäck kom fram till honom vid sargen och undrade om han hade tid att prata med dem, men han ville inte, och därför föreslog de att han kunde komma till omklädningsrummet lite senare. Hade han pratat med dem i det första läget hade han inte behövt ställas inför halva truppen. Det hela har tagit helt orimliga proportioner, och nu tar killen alla tillfällen i akt att sprida så mycket dynga som möjligt om diverse spelare och föreningen överhvudtaget.
Kommentera

lucky luke: Där ser man!
Kommentera

Zigge: Brynäs har spelat elitseriehockey så länge Elitserien funnits. Med din definition har slutsspelslagen också missat elitseriespel.

Det där med sämre än Rögle var riktigt taskigt!
Kommentera

Lulekickan: Öh, har jag påstått något annat?

Ni verkar ha stabila killar i laget som tar kvartsamtal med supportrarna ;)
Kommentera

Tomas Sandström ska tydligen bli sportchef..... I Malmö... vi skulle behövt en sån som han på den platsen..
Kommentera

65 Selander: Kvalserien är heller inte högsta serien, utan gränslandet mellan AS och ES. Ni får ett halvt rätt var.
Kommentera

Zigge: Åh, -95/96, vilken underbar säsong. Jag skulle vilja uppleva den igen, och igen, och igen, och igen, varenda säsong. Endast då kan man vara säker på att SM-guldet kommer i rätta händer. Jag hade tänkt mig en repris av SM-finalen -96 mot Frölunda i år men eftersom Myllys inte finns med oss får hento vara den som kastar kavajen från Stadshotellets balkong.
Kommentera

Zigge: Håll isär ALLSVENSKAN och KVALSERIEN det är helt skillda saker det.
Kommentera

Zigge: Kvalserien är inte AS!
Kommentera

westerlind: Prosten skrev 'Aldrig i AS', men BIF spelade ju där våren -96, är det högsta serien??
För mig är ES högst, AS näst högst.
Kommentera

Zigge:

Micke skrev "Brynäs IF har spelat i högsta serien i 43 år i följd (bäst i elitserien, har aldrig åkt ut)". Det stämmer ju. Visst var vi nära att åka ur 95/96, men vi har varit med i högsta serien 43 år i följd. Menar du att du förnekar det?
Kommentera

prosten: Hur har Du själv me läxläsandet? -95/96 va BIF TVÄRSIST med 12 poäng, sämre än Rögle, o fick spela, just det, AS!! OM du förnekar detta, har då inte heller FBK varit i AS (-94) ?
Kommentera

prosten: stackars brynäs lider me er...
Kommentera

Zigge: Brynäs har aldrig spelat AS, läs på läxan bättre.
Kommentera

micke: hur kommer det sig att AS är 'högsta serien' när BIF spelat där?? En sovjetisk historie-tolkning, BIF o FBK lixom alla andra har varit ur ES, that's it!
Helt otroligt, hur många tränare BIF avlönar.
Är detta den 'nya' Brynäs-andan?
Kommentera

Clarence: Ung? ja möjligen till sinnet! Jag har upplevt :
GGIK:s guld 1957 med bl a nr 8 i sin gula toppluva(!), "Stöveln" Öberg,
"Rallarbos" : Perra Härdin, "Bajan" Bohlin, "Masen" Karlsson (så småningom i BIF),
Brynästränare som Herbert Pettersson, Hasse Eriksson, "Katten" Bergström.
Jag var med då MoDo hette Alfredshem och Timrå hette Wifsta/Östrand.....
Om jag inte missminner mig såg jag Lill-Strimma göra landslagsdebut mot ett ryskt lag 1960 vid 16 års ålder - han var så duktig (forward), så en ryss tog sats över hela planen och gjorde ett fruktansvärt fult överfall, jag tror man fick bära ut Lill-Strimma.
För ung? Nja....
Kommentera

Clarence: Hammarström och Lindström finns i klubbledningens närhet och är med i diskussioner kring spelarförvärv och annat. Eftersom de scoutar för NHL-klubbar är det svårt att formellt anställa dem, men snacka med dem går bra.

Bröderna Salming, Huss, Virus, Lundström är alla bra namn. Lägg gärna till Wille Löfqvist för att jobba med sponsorer och marknadskontakter. Jag tror det kan vara en bra strategi att ta in gårdagens hjältar för att hjälpa till att forma morgondagens lag. Nästa generation gamlingar som får ta samma roll blir väl Sjödda, Larsson, Djoos--gamlingar har vi ju gott om, om man ska tro kvällspressen... På det sättet får vi kontinuitet och bevarar det typiskt Brynäska, samtidigt som vi moderniserar.
Kommentera

Sylf: Kan inte tänka mej att vi får tillbaka "Masken". Tyvärr. Han skulle absolut vara en kapacitet i Brynäs-ledningen. Liksom de du nämner - Hammarström, Lundström, Lindström. Det är hög tid att ta vara på det lite äldre gardet nu. Det finns ju en lång rad gamla, meriterade spelare som börjar bli lite till åren. Ska Brynäs hinna dra nån nytta av deras stora, gedigna hockeykunnande på olika plan så måste det ske inom de närmaste åren. Några andra f d profiler av skiftande ålder jag skulle vilja ha tillbaka i Brynäs är Anders Huss, "Virus" Lindberg och bröderna Salming.
Kommentera

micke: Helt klart skulle Masken vara ett bra alternativ till sportchefsjobbet.Däremot tror jag inte han vill.Tror att han,som han säger,trivs alldeles förträffligt i Leksand och att han och Jonas arbetar bra ihop.Inge,Willy,Tord mfl som nämts här i all är men jag tror mer på en yngre förmåga,typ Sjödin,även om han behövs på isen nästa säsong.Därmed inte sagt att dessa herrar inte skulle kunna ingå i ledningen på nåt sätt.Tror egentligen inte att det spelar så stor roll vilka som styr klubben utan huvudsaken är att alla jobbar för klubbens bästa och har samma mål.Det som står i programbladet,att leda utvecklingen.Sen det kanske viktigaste,en "riktig" marknadsansvarig.Gärna från näringslivet,en snubbe som vet hur att marknadsföra ett av Sveriges starkaste varumärken på bästa sätt.

Väljer också hellre kolera,det innebär en säkrad ES plats.Pest kan mycket väl innebära degradering och det vore katastrof.Nån nämde känslorna -96 i allsvenskan och jag kan bara hålla med,det var FRUKTANSVÄRT.Även om sista matchen hemma mot löven kändes som ett SM guld så vill jag inte uppleva det igen.
Kommentera

micke: "Tigern" coachade Brynäs till ett (1) guld, 1980. Tord Lundström inte till nåt. Rätt ska vara rätt. Men får jag fråga en sak? Om nu Tommy Sandlin, som du uttrycker dej, inte hade nån förtjänst i 70-talssegrarna, varför tränades då inte Brynäs av någon annan än han? Vet ni vad jag tror. Jag tror att du och alla andra som har en så sned bild av Tommy Sandlin är för unga för att rätt och riktigt förstå vilken betydelse denne man hade för de stora framgångarna när det begav sig. Ni hänger upp allt negativt på att det råkade gå helt snett för Brynäs den där enda säsongen, 95-96. Det är inte fair på nåt sätt.
Kommentera

mike66: "Förfaller" Fy ett sådant förfärligt ord. Ett dylikt uttryck tas aldrig ur en brynäsares mun. Vi förfaller aldrig, och har så aldrig i historien gjort. Vi må åldras, kanske skimret försvagas något med åren men under allt detta växer vi. Utvecklas och intar nya positioner. Brynäs IF har spelat i högsta serien i 43 år i följd (bäst i elitserien, har aldrig åkt ut) och bidar bara vår tid just nu. Nykomling som du är i ES kanske du tror att det här är något nytt och unikt, men är inte fallet. Vi visade för 7 år sedan vad det Gävliska vapnet vad smitt av för stål och kommer visa det igen....
Kommentera

prosten: Tyvärr, prosten. Jag är på tok för dåligt insatt i dessa frågor. Men personer jag kunde tänka mig i BIF:s bestämmandekrets är Feltenmark (en mycket driftig, välartikulerad, kunnig och vänlig person), Masken, Willy L, Löken, Inge H, Hovan, Stigge, Håkan Westlund. Finna många fler såklart...

(usch vad den här listan var bakåtsträvande, men den lugnade åtminstone magsåret)
Kommentera

micke och westerlind:

Nää, jag kan inte komma på någon som skulle kunna rädda upp Brynäs i dagsläget. "Liten Nolbybo stjälper oftast stora Nolbyknölar"

Di Leva, Sandlin, men se så, gör något åt saken då - ni förfaller ju.
Kommentera

micke: ...Bring IT on baby såklart...

Engelska och informationssamhället har aldrig varit min starka sida.
Kommentera

micke: Det är klart att Masken är Brynäsare, det vet väl alla. Likväl tror jag inte han rusar hem till gården i detta läge, någon gång i framtiden kanske. Tror att han å Jonas bildar ett bra team i LIF.
Att han annars skulle passa i rollen råder det väl knappast något tvivel om.

Men att få lite friskt blod i styrelsen är väl den chans vi har att påverka bl.a. nytillsättningen av sportchef m.m.
Alltså...några förslag ?
Kommentera

mike66: Jag väntar med spänning... Bring on baby! Ta inte i så du stjälper omkull hela Nolbykullen bara...
Kommentera

mike66:

Självklart. Att en timråraggare kan lära Brynäs lite om hockey är lika naturligt som att en arab kan lära en eskimå att frysa is. Vi är alltid öppna för nya idéer.
Kommentera

prosten: Jag kan ge dig en av mina kandidater till sportchef iallafall... Anders Carlsson. Trots att han för all framtid är avskriven alla framtida uppdrag för BIF pga sitt ofantligt stora judasbrott, dvs jobba för Leksands IF efter en tjänst i BIF, så anser jag att han skulle vara en kandidat. Han är i hjärtat brynäsare och har så alltid varit (trots allt annat han påstår i dalatidningarna. Det ingår såklart i hans jobb, professionell som han är, att påstrida motsatsen). Han har ett förflutet i Brynäs IF, han farfar har t.om varit med om att grunda denna underbara förening i tidernas begynnelse! Han har visat i farmarklubben (LIF) att han har alla de egenskaper som krävs av en sportchef. Så varför inte göra en 180 grader? Brynäs IF "tar" en från LIF! Eller tar och tar, Masken sitter ju bara hemma och väntar på att Brynäs ska ringa så han kan återvända hem till klubben i hans hjärta och fortsätta den ärorika bana som hans anfader en gång var med och började. Om nu bara somliga stofiler inom BIF kunde förnya sig, våga ta nya grepp, vakna upp ur sin koma och "smell the coffé!" så kunde det hända!
Kommentera

westerlind: Får man som utböling komma med ett förslag?
Kommentera

prosten:

Jag håller med dig. Det är imponerande att se alla idéer som alla har, men det är inte många som kunnat föreslå bra kandidater till styrelsen. Själv är jag alltför oinsatt för att ha några förslag, men av det jag har sett så verkar många ha bra insyn i hur styrelsen arbetar.

Nu väntar jag med spänning vilka personer som Brynäs supportrar vill föreslå till Brynäs styrelse.
Kommentera

Har upprepade gånger försökt få namnförslag till styrelsen av alla kreativa personer här på HS......jag väntar.
Kommentera

Clarence: Din bestämda åsikt var ju också att långtidsskadorna samt Eskoäventyret inte haft ngn som helst inverkan på Brynäs spel i år. Med tanke på detta resonemang så är det väl bara logiskt att ditt resonerande ang Sandlin är lika tokigt....
Kommentera

Clarence: Om du läst vad bl a jag skrivit tidigare så förstår jag inte meningen "Självklart bättre ...", det framgår väl med övertydlighet att jag, Gordo m fl inte på nå´t vis vill behålla det styre(?) som finns i Brynäs idag.
Brynäs är i akut behov av en kunnig, engagerad och aktivt verkande dvs en proffesionell ledning - det gäller såväl styrelse, sportchef som marknadschef!
Resultatet är som gordo redovisat längre ner en stor omsättning och rejält nytänkande! Om du också läst Ekströms insändare med kravet på den sk sportkommitténs avgång så inser kanske också du att föreningens sponsorer också kräver proffesionell ledning dvs valuta för pengarna.
Hela ditt senaste inlägg är inte nå´t annat än ett rejält självmål!
Kommentera

Clarence: Har du egna personliga erfarenheter att arbeta med "Il Profesore"? Om inte, så kan du ju fråga spelare, ledare och annan personal som har haft oförmånen att jobba under denna man. Jag kan lova dig att 90% av alla kommer svara något i stil med "Den bästa istränaren i Sverige men den värsta människan på jorden utanför isen".

Visst, Sandlin kanske var/är en mästare på att analysera spelet och komma på nya övningar. Han kan åstakomma mycket bra med ett gäng oerfarna juniorer. Men som historien visar, att så fort det kommer killar (ofta erfarna) med starka personligheter och egen vilja så slutar det alltid i konflikt, där tyvärr alltid Sandlin fått sitta kvar och den andre fått lämna. Hur många bra killar har inte Sandlin skrämt iväg från BIF och vilken skada har inte det gjort laget?! Killar som Tornberg, Häsen, Masken, Huss och för att inte tala om de som lucky luke rabblar upp. Hovan, Inge Hammarström och Willy Lindström är ju namn som brynäsfansen skriker efter nu. Jag törs säga att säsongen 95/96 var helt och hållet Sandlins fel, då fanns inga ledargestalter kvar på isen i BIF.

Hans sm-guld med Brynäs IF under 70-talet är inte hans förtjänst. Då coachades laget av främst Tigern, men även av andra som Tordan. De gamla hjältarna säger ju själva om den tiden "Inte fan är det någon konst att kunna spela piano om man sitter vid ett självspelande piano". En ung Sandlin skötte upplägget av träningen med det var Tigern coachade laget under matcherna. Sandlin ska ända ha lite beröm för guldet -93, då han gav många unga killar från TG chansen i BIF. Spelare som f.ö Lillis Lövbom och Flygis "tog fram". Någon gång efter BIF:s alla guld på 70-talet fick herr Sandlin total hybris och blev människofientlig. Fick han inte kicken från MoDo och Löven oxå, trots mycket framgångsrika år med dom? Sedan kicken från BIF, LIF och AIK, någon som ser ett mönster?

Efter att guldet -93 och att Sandlin gjort sig av med alla sina "fiender" krävde han ett livstidskontrakt (med fet lön) av en svag styrelse och fick det.

Sandlin är jävligt duktig på att grina ut i tidningarna och försöka få folk att tycka synd om honom, idag så har dock alla inom svensk hockey genomskådat den falska mannen. Det bästa som vår styrelse gjort är att man äntligen sparkade "il Profesore" (även om det kostade multum) så att vår osalige ande försvann.

Hans självbiografi är liksom han själv, total falsk och han lever absolut inte som han lär...
Kommentera

74050: Brevet, som jag läste redan i morse, får mej än mer att förstå hur lite respekt personer som Börje Olsson, Håkan Berg m fl i Brynäs ledning har och har haft för flera av dem som en gång i tiden stod bakom de meriter och den ära klubben än idag lever på! Men som jag skrev tidigare, ni som tycker illa om såna som Tommy Sandlin m fl, ni förstår inte Brynäs bästa. Ni får tycka som ni vill, men detta är min bestämda åsikt.
Kommentera

Clarence: Ja det har vi. En person som oavsett hur bra han varit förut författar ett brev som inbegriper så litet självrespekt kan inte tillföra någon framåtanda. Tips. Läs brevet!
Kommentera

Hugin: Nä, du/ni har väl rätt. En person med 6 mästerskap (1 även i Modo) som tränare på sitt samvete är naturligtvis inget att ha? Inte en rad andra gamla guldgrävare typ Hammarström, Lundström och Lindberg heller, kan jag då konsekvent nog tänka mej att du/ni tycker? Självklart bättre att köra på med dagens styre i klubben. Vi ser ju vad bra det går...
Kommentera

lucky luke:

Jag kan tala om för dig att Du har HELT RÄTT. Det är bara okunniga hysteriska nostalgiker som har annan uppfattning.
Sedan kan ju alltid de som förordar Herr Sandlin fråga dagens spelare, så kanske, måhända de får klart för sig att han inte finns på Topp 100-listan längre. Var sak har sin tid.
Brynäs behöver framtid inte dåtid.
Kommentera

« · 212422 · »