1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446102 inlägg · 7963 ämnen

Rykten

Sv: Rykten
Lilljanne: Hur skaffar vi dubbelt så mycket pengar då? ;)
Men jag håller med dig; det behövs en seriös satsning, en seriös styrelse, människor som vill nånting, och en tränare som verkligen vågar släppa fram junisarna. GP har börjat, men han fick ju också ta över i ett prekärt läge. Jag hoppas han använder våra unga spelare ännu mer nästa år.

magsäck eller matsäck? Eller ngt helt annat?
:-)

Lilljanne:

"Sanningen är att dom har sketmycket pengar som dom bla satsar på sina juniorer."

I vilken värld då?

Frölundas egna kapital den senaste tre åren har då iaf sett ut så här:

2002: - 12 161 000 kr
2001: - 21 327 000 kr
2000: - 24 454 000 kr

Frölunda har upplevt en mix av ett flertal gynnsamma faktorer samtidigt som de själva har agerat seriöst och rättat munnen efter en icke-existerande magsäck. En satsning på juniorer blir fantastiskt lönsam i det läget som juniorerna är:

* Talangfulla
* Klarar av att ta steget till elitserien
*...och gärna har en liten medial begåvning.

De gynnsamma faktorerna i Frölundas fall måste ju sägas vara:

* Väldigt generösa fordringsägare som inte begärde ett så gott som sjunket skepp i konkurs.
*Starka sponsorer som inte verkar ha fallit av i någon större omfattning pga sportsliga och ekonomiska misslyckanden
*...och att man finns i Sveriges näst största stad.

Har man sedan en strikt budget, uppdragen efter alla möjliga försiktighetsprinciper blir vinsten enorm en säsong som den här, med finalspel och Sveriges näst största hockeyarena att fylla. Kompetens i ledningen eller bara oundvikligt?

Vad det här har för relevans för Brynäs eller något annat elitserielags situation har jag dock ingen aning om.

Ford Prefect: Oavsett vilken satsning som görs måste resurser fram. En seriös juniorsatsning kostar men att tro att man kan bli självförsörjande på spelare till ett elitlag är knappast seriöst. Frolundas modell är idealet: att ha dubbelt så mycket pengar som alla andra och plocka dom spelare man vill och i och med det våga ge juniorerna chansen.

Clarence: OK, då är jag med dig bättre!!

Ford Prefect: Nej precis, det har vi ju fått leva med varje år. Detta är ju ohållbart i längden.

Clarence: Jag var sarkastisk. Andemeningen var att med en så lam ledning som vi har så lär vi inte få nåt annat än det som blir över.

westerlind: Ungdomssatsningen är det viktigaste just nu. Brynäs måste börja om, vi måste ha en stomme och en laganda och en egen väg, och då måste vi börja med ungdomarna. Att värva in ett gäng hockeyhoror funkar inte. Titta på Malmö när det begav sig, eller Frölunda när de försökte, eller Linköping i år. Vi måste ha en bra ungdomsverksamhet och en egen grund att stå på, annars är vi illa ute.

miksu: Jo, men man kan inte börja med att värva kompletteringsspelare. Man måste först försöka värva de riktiga skarpa toppspelarna man behöver och vill ha. Sen kan man komplettera.

westerlind: Det är så ett lag som Färjestad jobbar. Resultaten de senaste 5 åren vet vi.

Clarence: Ja, för det första finns det väl varken pengar eller bra scouting i klubben just nu. För det andra lär ju behövas ganska många nya spelare till nästa säsong. Brynäs kan med andra ord inte bara köpa stjärnor utan måste satsa på att fynda på spelmarknaden. Av det jag sett av Joenväära verkar han duktig och framförallt utvecklingsbar...

Ford Prefect: Ja, men det laget blir knappast bättre än vinterns. Ska vi och vill vi ligga därnere och brottas år efter år?

Clarence:
Jag gör det. Visst kommer spelare att vilja flytta på sig, men då får ju Brynäs betalt för dessa, vilket gör juniorsatsningen lönsam.

Vilken är din lösning - dyra tokvärvningar och nästan nytt lag varje säsong? Tvivlar på att spelet och sammanhållningen blir bra av det. Undrar också om publiken och sponsorerna orkar engagera sig om det blir amerikansk pajascirkus över Brynäs.

westerlind: Ett litet påpekande bara: Den ena satsningen utesluter inte den andra. LHC har satsat friskt i år på A-laget, som alla vet. Dessutom tog sig J-20-laget till Super Elit med ett lag som är ett år yngre än många andra och U16-laget tog SM-guld, det första i föreningens historia.

Den som påstår att LHC inte har någon ungdomsverksamhet bör tänka om.

Clarence: För att annars får vi inget lag alls. Tyvärr.

miksu: Nej! Återigen, varför ska Brynäs samla upp vad andra kastar??

Kan inte Juha Joenväära för Djurgården vara något för Brynäs??

westerlind: Sanningen är att dom har sketmycket pengar som dom bla satsar på sina juniorer. Den stora skillnaden är att dom äntligen fått in kompetens i ledningen som kan matcha resurserna.

Lilljanne: Så rätt. Och vem inbillar sig att man ska kunna hålla ihop ett juniorlag under flera år utan att spelarna sticker åt ena och andra hållet och därmed grusar den ambitiösa långtidssatsningen. Det går inte att satsa på lång sikt, exempelvis 5 år, i dagens hockey. Spelarna har alldeles för liten klubbkänsla och är alldeles för flyktiga för det. Redan för 4-5 år sen var det många som tyckte att Brynäs skulle satsa på lång sikt, bygga upp ett lag underifrån som skulle vara på topp nu ungefär. Vad har hänt? I dag spelar Brynäs i kvalserien...

Lilljanne: Pengar och pengar mig veterligen så är det väl bara Frölunda som har fått delar av styrelsen i fängelse p g a allt mygel med pengar mm.

boldten: Min depression över årets resultat har inte den här GB:n sett skuggan av ens. Varför skulle inte jag få släppa ut en promille av min ångest här?

Lilljanne:

Det är möjligt. Är det en myt att de sparade och satsade på juniorerna också?

Lilljanne: Jag tillhör väl en av de där "tokoptimisterna" eller rättare sagt har jag klagat på den negativa stämning. Vet att jag och Clarence diskuterade detta för ett tag sedan. Visst är det OK att deppa efter en förlust och beklaga sig. Men ibland har det gått till överdrift.

westerlind: En gigantisk myt att fröhunda har eller har haft dåligt med pengar. Att man har stora skulder betyder inte att man saknar köpkraft. Däremot har kompetens varit en bristvara.

Lilljanne:

Att Frölunda har landets bästa juniorer håller jag med om - men när började de få det? När pengarna tog slut. Fram till dess värvade de likt SSK och Linköping och fick till hyggliga trupper men aldrig absoluta topplag. När de sedan pga sämre tider tvingades satsa på juniorerna kom till slut framgången.

Inte hela sanningen, men det säger en hel del.

Ford Prefect: När det gäller Brynäs ska man inte ta nåt rykte på allvar om spelaren är under 35 år eller över 18 och är känd för andra än hans morsa.

70 Rodrigues: Tokoptimisternas definition av oss "medgångssupportrar" tycks vara att vi är glada när Brynäs vinner och deppiga när Brynäs förlorar. Jag gillar den där obligatoriska kommentaren här på GB:n efter en brynäsvinst: "värst vad alla var uppåt nu då...". Eller den där förvånade kommentaren om att "alla bara klagar här", när Brynäs gör sin sämsta säsong nånsin och måste kvala.

Lilljanne: Jag har svårt att ta ryktet om Lind på allvar. Jag minns fortfarande hur "klart" det var med Mikael Wahlberg och Marcus Mattiasson. Timrå gav Lind en chans då Brynäs ratade honom och de har gjort honom till en stjärna, så varför skulle han vilja återvända?

westerlind: Att ta fram bra juniorer kostar pengar. Det är ingen tillfällighet att fröslunda har landets bästa juniorer. Brynäs har fram till en bit in på 90-talet varit bäst på att hitta överskottsspelare och göra stjärnor av dom. Resultatet av en bra scoutingverksamhet antar jag. Nu när alla klubbar scoutar alla spelare har Brynäs möjligheter att lura rikemanslagen på guldkornen försvunnit. Enda möjligheten att bygga ett topplag och konkurrera om dom bästa spelarna är att ha mycket pengar. Titusenkronorsfrågan är: varför kan inte Brynäs få fram pengarna? Varumärket Brynäs överträffas inte av nån annan hockeyprodukt i landet. Så varför i h-vete ramlar inte pengarna in? Skit i ledningen? Hopplös marknad? Nån måste identifiera problemet om vi nånsin ska hitta lösningen.

Clarence:

Jaha. Det är inte jag så säker på. Varför skulle man inte kunna göra bådadera?

westerlind: Vi tycker totalt olika när det gäller att bygga Brynäs, det är bara att konstatera. Jag är inte road av att ha ett riktigt bra Brynäs om fem år, jag vill ha ett bra lag n ä s t a säsong!

westerlind: Då är det är ju tur att Brynäs värvat Göran "Flygis" Sjöberg till j-18 laget, apropå proffsiga tränare......:-)

Clarence:

Jag tjatar som tidigare: Eftersom vi inte har pengar att tokvärva som succélagen Linköping och Södertälje, så vill jag att Brynäs satsar stenhårt på att ta fram sveriges bästa juniorer. Det innefattar en proffsig tränare, helhjärtad satsning i övrigt och skickliga scouter som dammsuger Sverige på de bästa talangerna.

Inom fem års tid kan vi på så sätt få fram många bra spelare till kaffepengar (hi-hi) jämfört med vad chansvärvningar av andra spelare kostar.

Naturligtvis måste vi ändå värva, men bara för att komplettera, inte för att bygga laget.

Clarence: Jag vill inte det, men det är ju så Brynäs arbetar, tyvärr!

Clarence:Så får man inte skriva för då blir man kallad för "medgångssupporter" va fan nu det är??? Jag håller med dig i alla fall, fast jag är lite mer tveksam om Huge gör det.....:-)

Jag måste bara stillsamt få undra varför så många vill ha hit spelare som ratats av andra klubbar? Hur skulle Brynäs kunna bli starkare och bättre om man ska hämta in spelare som är för dåliga för våra motståndarlag?

Lilljanne: Ja, det är rätt politik att kicka utfyllnadsspelarna och värva bättre namn. Då visar man att man vill nånting med sitt lag. Brynäs brukar tappa sina bättre spelare och sen ersätta dem med sämre. Inte undra på att det då bär åt fel håll.

Den enda djurgårdare som skulle platsa är Forsander,Eriksson också men han lär nog hamna nere i SSK

70 Rodrigues: Klart Widing kommer till BIF,han ville redan när dom åkte ur men fick ett erbjudande han inte kunde säga nej till.Hade klart med lya och allt.

70 Rodrigues: hehe precis då behöver inte ni göra likadant. ;)

Lilljanne:Önska är det enda vi Brynäsare kan göra, tyvärr!

t0rre:Varför det? Han har ju redan lämnat Leksand o föresten så består ju hela erat lag av fd Brynäsare!!!!

Clarence: Djurgårn dumpar bara utfyllnadslirare och fyller sen på med bra spelare. Önskar vi kunde göra likadant. Eriksson spelar i ssk nästa säsong.

Ge fan i Widing! ;)

Micke Lind är landslagsman! För bara ett år sen skulle han inte ha platsat i Brynäs. Antingen har alla timråspelare blivit jäkligt bra över en sommar eller så har elitserien blivit dålig. Vilket är det? Det här betyder väl också att Lind blir för dyr för Brynäs om nu ryktet var sant.

Osannolikt att Rudslätt kommer hem igen. Han kan ju inte dra Sverige runt bara för att tanten vill det. Det argumentet använder dom när dom får ett bra bud (typ Westlund).

Är Daniel Widing något att satsa på ? Ja kanske han kommer ju från rätt stad i alla fall.

Lite fakta från Leksand´s hemsida om Daniel Widing.

14 DANIEL WIDING

47 matcher 2+2=4p-8min
Forward
Född: 13 april 1982 i Gävle
Längd: 184 cm
Vikt: 90 kg
Familj: Mamma Carina, pappa Peter, brorsa Viktor 9 år, flickvän Emelie
Skjuter: Right
Klubba: CCM
Moderklubb: Hedemora SK
TV-pucken: Dalarna 1997
Andra klubbar under karriären: Gävle GIK
Landskamper: 56 J/P
JVM: Brons 2000
Draftad: 2000:36 av Nashville Predators
Smeknamn: "Widde"
Leksand/JOFA Hockeyskola: Nej
Leksands ishockeygymnasium: Ja
Utbildning: 2-årig utbildning på Barn- och Fritid
Förebild: Eric Lindros
Fritidsintressen: TV, golf
Favoritfilm: Dude where's my car
Samlar på: TV-spel
Gillar: Mat
Ogillar: Svamp
Vad gör du när du blir arg: Visar det
Vem skulle du vilja ta med till en öde ö: -
Tre saker du skulle vilja ta med till en öde ö: Fiskespö, mat, mobiltelefon
Vad är vackert: Tatueringar
Framtidsplaner: Spela hockey så länge kroppen orkar
Favoritsajt på Internet: www.aftonbladet.se

Statistik inför 02/03:
A-säsonger i Leksand: 3
Elitseriesäsonger: 2
Matcher totalt med Leksand: 102

Micke Lind är idag en klass bättre än då han kom fram i Brynäs i mitten på 90-talet, så honom vill vi gärna ha till hösten. "Flygis" klar som B-juniortränare. Ett gott val. Det är som tränare han passar, inte som sportchef.

Clarence: Dessa spelares kontrakt går ut: Jamie Ram, Jocke Lundström, Johan Asplund, Jussi Pekkala, Daniel Johansson, Henrik Rehnberg, Kyösti Karjalainen, Peter Nylander, Mikko Luovi, Björn Danielsson, Daniel Wågström, Kenneth Bergqvist, Janne Larsson, Kristoffer Jobs och Jonas Floberg.

Av dessa vill jag endast behålla: Asplund, Lundström, Jobs, Floberg, Nylander o kanske Rehnberg. Sen tycker jag att N Danielsson, Rönnqvist o Jim Engström ska erbjudas kontrakt.
Då skulle vi ha ett lag som ser ut ungefär så här:

Målvakter: Asplund, Lundström ev en ny målis.

Backar: Sjödin, Laitinen, Rehnberg, Andersson, P3

Forwards: Soling, Molin, Miettinen, Anger,Jobs, Floberg, Rönnqvist, N Danielsson, Nylander, Östlund, Engström o Kyrö. Sen måste det givetvis in nyförvärv.

Jovisst e det så, men man kan ju alltid hoppas =)

KungMartin: Problemet är väl att han har kontrakt med DIF. De kan väl inte gärna släppa honom också då blir det ju inga kvar.

« · 253885 · »