Brynäs IF

727668 inlägg · 7962 ämnen

SAIK - BIF

« · 1285149 · » Till forumet

Sv: SAIK - BIF
Huge: Ja, tills vidare kan du ju fortsätta predika att Bjurling och Svedberg är bättre än PW... Men alla här inne vet att det kommer att låta annorlunda efter säsongen när Brynäs inte förlänger med Bjurling & Svedberg, och gör allt för att signa PW...
Kommentera

Jajjen: "Men du kan ju inte komma dragandes med goda skäl och rimliga förklaringar! Då kan vi ju inte idiotförklara brynäsarna."

Det bästa jag läst på länge....    :-)

Kommentera

teddykgb: Fast försvaret är ju sämre nu. Clarke är ingen bra defensiv spelare, han har varit inne på 10 baklängesmål hittills vilket talar sitt tydliga språk, medan Ekholm har varit bra men inte på egen hand kan ersätta en landslagsspelare som Hietanen. Sundström var ju bättre defensivt som back än vad Clarke har varit hittills...
Kommentera

Peja: "ngående målvakterna, så förespråkade jag flera namn (Jocke E, PW och Fasth) i somras och jag är fortfarande övertygad om att alla dessa hade varit bättre än Bjurling. Och jag vet att flera av dem var tillgängliga och dessutom billigare än Bjurling.

Det är ju patetiskt att lilla Almtuna har en bättre förstakeeper än Brynäs..."

Men var de målvakter du förespråkade verkligen lediga när både Läck och Modig helt oväntat försvann och Sundlöv tvingades ut på en i det läget relativt tunn målvaktsmarknad?

Lilla Almtuna kanske kallas just för lilla Almtuna därför att dom trots allt spelar i en lite mindre kvalificerad liga, och att deras förstemålvakt därför kanske också möter lite mindre kvalificerat motstånd?

Kommentera

Man undrar ju hur mycket det stundtals förvirrade försvarsarbete beror just på utspelarnas osäkerhet på nv målisar..förra året visste dom ju att Markan plockar det mesta...hittils i år så har det ju blandats och ge en del..

Det känns ju konstigt att vår försvar skall bli så jävla mycket sämre när vi på pappret har ett likvärdigt eller tom bättre försvar i år..

Redigerad kommentar

Kommentera

Huss: "Det är rätt stor skillnad mellan Hietanen och Clarke. Hietanen är en mycket kompetent back och om det inte vore för att han är relativt liten fysiskt så hade han varit i NHL nu. Clarkes styrka är spelsinnet och skottet men han får inte alls samma tid på sig i Sverige. Det är en bra back i pp men en säkerhetsrisk i det defensiva spelet."

Mitt resonemang handlar ju inte om ev skillnader i kvalitet som spelare utan om deras resp svårighet att inledningsvis anpassa sig till spelet i ES.
Hietanen hade en relativt lång startsträcka innan han började hitta rätt och det tror jag också att Clarke kommer att behöva.
Hur lång vet jag inte, men det känns iaf som att 6 matcher inte är nån seriös grund att stå på om man vill sätta en flopetikett på honom.

Kommentera

Huge: Nej, men det borde va lättare för en gammal målvakt att scouta fram något bra. OCh jag förmodar att målvaktsposten ligger Sundlöv närmast om hjärtat..
Kommentera

Tväst: Pecka är bra. Men att han är övermäktig som målvaktstränare är överdrift. Han har gjort de bra, men haft ganska tacksamma målvakter att jobba med. Talanger utöver det vanliga samt en relativt färdig läck. Eller tycker ni han gjorde underverk med Korhonen och läck?

Sen har man ett stort problem att han inte vill jobba med utländska målvakter p g a komunikationsproblem.
Kommentera

Huss: "Faktiskt anmärkningsvärt att en f.d. målvakt inte lyckas rekrytera bättre målvakter utifrån."

Så du menar att ekonomi, tillgång på målvakter vid det aktuella tillfället, ev påtänkta målvakters egen vilja osv, inte har nåt med saken att göra då?
Att en f.d målvakt inte lyckas hitta rätt alla gånger är väl inte konstigare än att en f.d forward eller back som också är sportchef kanske inte lyckas alla gånger.

Kommentera

Jajjen:
Jaa du, det här gänget kan fortfarande överraska. Till skaran oduglingar sällar sig alltså Pecka..... Som du sa, stor humor ;-)
Kommentera

Jajjen: Målvakterna har så här långt kostat oss ett par poäng, helt klart. Markström kunde mellan varven rädda givna mål, nåt dom här kufarna, och i synnerhet BB, inte är i närheten av.
Kommentera

Jajjen: kanske inte. Men är ganska stort steg mellan elitseriens bästa (markan) till elitseriens sämsta (bjurling)
Kommentera

Gurra88: Det tror inte jag.
Kommentera

Jajjen: skyll inte på mig. Det va världens bästa sportchef som värvade bjurling inte jag. Hade vi haft markan nu hade treorna kommit
Kommentera

hahii: Markström hade gjort 7 matcher i ES när Honken kom hem. Nog för att Sundlöv är vass men jag tvivlar på att han visste att Markström skulle bli etablerad redan första säsongen i ES.
Kommentera

Pettisbif:
med det menat, så tror jag att frölunda har hittat sin förste målvkat. nämligen J.lundström
Kommentera

hahii:
varför inte försöka med trade mellan Bjurling och Honken..? på köpet kan frölunda få sundström oxå,, om du vill det vill säga? Honken vill ju hem.. han ska ju redan till nästa säsong flytta till valbo igen.
Kommentera

Jajjen: Ehh, vi hade Mr.Markström så Honken behövdes inte just då...
Kommentera

Gurra88: Jag föredrar förra säsongen. Det såg för jävligt ut men treorna rasade in.
Kommentera

Jajjen: spelmässigt såg de bra ut. Men sålänge vi har bambi i målet så blir de inte många treor..
Kommentera

TT:s utsända vid SAIK-matchen: "Brynäs verkar ha så mycket speltalang att poängen rimligen borde ramla in framöver."

Man blir ju tårögd. Och tänk om han har rätt.
Kommentera

Peja: "Vad säger det om Sundlövs förmåga att hitta målvakter?"

Ja, att han lät Honken gå till Frölunda kommer jag aldrig att förlåta. Vad tänkte han på?
Kommentera

Så har Hockeysnacks Kindergarten hittat ännu en syndabock. Till skaran Sundlöv, Czarnecki, Hansen och Lauritzen kan vi nu lägga Pecka Alcén. "Vad har han gjort för nytta, äjentlien." Stor humor.

Men många av förra säsongens kritiker måste ju vara nöjda nu. Czarnecki möblerar om i femmorna och Brynäs har en offensiv spelidé. Och det går ju skitbra.

Lägg ner det där offensiva larvet, Czarnecki. Spela för att vinna istället.
Kommentera

SH: Men du kan ju inte komma dragandes med goda skäl och rimliga förklaringar! Då kan vi ju inte idiotförklara brynäsarna.
Kommentera

Peja: Hade inte PW kontrakt och Jocke E ville väl hellre följa med Leksand upp i Elitserien.
Kommentera

Huge: "Och det kan du se efter 6 omgångar?
Starkt."

Tack. Och vet du vad, jag tror inte att Sundlöv scoutade Clarke i fler än 6 matcher innan han bestämde sig för att signa honom.

Angående målvakterna, så förespråkade jag flera namn (Jocke E, PW och Fasth) i somras och jag är fortfarande övertygad om att alla dessa hade varit bättre än Bjurling. Och jag vet att flera av dem var tillgängliga och dessutom billigare än Bjurling.

Det är ju patetiskt att lilla Almtuna har en bättre förstakeeper än Brynäs...
Kommentera

Huge: Måste hålla med Peja där. Faktiskt anmärkningsvärt att en f.d. målvakt inte lyckas rekrytera bättre målvakter utifrån.
Kommentera

Huge: Det är rätt stor skillnad mellan Hietanen och Clarke. Hietanen är en mycket kompetent back och om det inte vore för att han är relativt liten fysiskt så hade han varit i NHL nu. Clarkes styrka är spelsinnet och skottet men han får inte alls samma tid på sig i Sverige. Det är en bra back i pp men en säkerhetsrisk i det defensiva spelet.
Kommentera

Huge:"Listan på sundlövs påstått misslyckade scoutningar blir kortare och kortare"

För den som inte ser verkligheten genom sina igenväxta ögonbryn
Kommentera

SH: Kristan var mer än rätt ok, Läck var också en bra värvning.
Kommentera

Peja: "En solklar felrekrytering av Sundlöv."

Och det kan du se efter 6 omgångar?
Starkt.

Även Hietanen hade problem i början men det gick ju rätt så bra ändå till sist.
Och ärligt talat: Clarke är en offensiv back och måste nog få lite tid på sig att kanske hitta lite mer balans mellan sina offensiva och defensiva aktioner sas.
Tror att hans offensiva stil gick hem i Finland men att den blir betydligt hårdare straffad i ES. Finska hockeyn är ju mer eller mindre en blåkopia på hans invanda transatlantiska stil.
Finns absolut inga garantier för att det ska utvecklas till en back av Hietanenklass men låt oss iaf vänta lite längre än 6 omgångar.
Tycker dessutom att han spottat upp sig ett par snäpp jämfört med inledningen.

Kommentera

SH: Håller med. Iaf ingen dålig värvning.
Listan på Sundlövs påstått misslyckade scoutningar blir kortare och kortare..
Kommentera

Peja: Var inte Kristan rätt ok?
Kommentera

Tror rätt o slätt att Brynäs inte har ekonomiska resurser till att förändra i laget ett dugg. Nu såg jag att Modo är pågång och skall rekrytera nya spelare. DIF har sina krokar ute. Typ alla utom Brynäs! Brynäs har spikat sin trupp Anno 2010/11 thats it, det får bära eller brista. Jag blir bara så trött..
Kommentera

Peja: "Vad säger det om Sundlövs förmåga att hitta målvakter?"

Inte mkt, så länge man inte har hela bilden klar för sig.
Tillgång på målvakter vid resp tillfälle?
Vilka vill komma hit?
Hur mkt pengar har vi att röra oss med?

Nu senast ex så uppstod ju en mer eller mindre panikartad situation iom att ett gäng målvakter förvann som 10 små negerpojkar.
Knappast nåt som Sundlöv kunde lastas för, och därför tycker jag att Bjurling bör räknas som en nästintill av nöden påtvingad värvning sas.
Svedberg vet vi ännu inte så mkt om så honom kan du väl än så länge knappast räkna in bland flopparna.
Lite samma med Läck: han såg riktigt bra ut de gånger Markan vaktade båset och att du även tar med honom bland flopparna känns inte heller speciellt seriöst.

Så din lista på 6 påstått misslyckade scoutningar av Sundlöv blir helt plötsligt reducerad till 3 stycken.
Vilket säkerligen inte är speciellt onormalt om du jämför med andra lag som har eller har haft ungegär samma förutsättningar som Brynäs vad gäller ex ekonom, attraktivitet osv.

Kommentera

Rossa: Nej, jag håller inte med om att Brynäs har kvar spelare hur länge som helst. Sedan Boork anlände ställer klubben krav på spelarna och brukar ju kicka någon/några per säsong. Minns Daniel Hermansson förra säsongen, Ola Svanberg, Janos Vas och Kyle Wanvig säsongen dessförinnan.
Kommentera

Peja: Håller med till fullo, en riktig felrekrytering. Problemet med det är att i BIF blir man kvar säsongen ut oavsett hur dålig man är...
Kommentera

Huge: Men ärligt talat... Finns det något lag som inte spelar in nya backar?
Clarkes defensiva spel är inte bra, han tar alldeles för många felbeslut i egen zon och hänger inte alltid med mentalt. Det var ju därför som han inte fick förlängt kontrakt i HIFK... Så varför skulle det vara någonting som försvinner efter en inskolningsprocess?

Med sina -6 är Clarke klart sämst av alla Brynäs backar.

Jonsson +3
Sundqvist -1
Löf -1
Bertilson -1
Ekholm -1
Andersén -3
Clarke -6

Alltså, en dyr "toppback" som inte presterar sett till varken sin lön eller roll. En solklar felrekrytering av Sundlöv.

Det är även intressant att kolla på de senaste målvakterna som Sundlöv har rekryterat utifrån.
- Bjurling
- Svedberg
- Läck
- Korhonen
- Sperrle
- Kristan

De enda gångerna som Brynäs har haft en riktigt bra förstakeeper under Sundlövs tid i klubben är när EGNA PRODUKTER dvs Honken och Markan har vaktat kassen. Dvs spelare som Sundlöv INTE har scoutat fram.

Vad säger det om Sundlövs förmåga att hitta målvakter?
Kommentera

SH: Ja, håller med dig till fullo.
Nu blev det kanske inte nån hönsgård direkt men iaf klara problem med omställningen.
Och vi får nog räkna med att det tar lite tid att göra en så pass genomgripande förändring som det ändå iinebär att försöka spela lite mer offensivt. Det kan tyckas som att det vore en smal sak när vi nu dessutom har en massa lovande offensiva juniorer att tillgå men så enkelt är det nog inte trots allt.
När dessutom nya backar ska spelas in så är det knappast nåt som skyndar på processen sas.
Kan vi bara få lite mer struktur i defensiven och en lite mer uttalad förstemålvakt som får lite förtroende och kanske växer med uppgiften så ser det bra ut.
Men den berömda filten är som vanligt där och spökar, hur man än vrider och vänder på saken.
Kommentera

Huge: "...en mer offensiv hockey..." ser ofta ut som rena raggarhockeyn. Normalt säkra pjäser som Sundqvist och Andersén ser riktigt stressade ut. Vinner i vanlig ordning de flesta av sina en-mot-en-kamper men hafsar sen iväg pucken för att få en snabb spelvändning.

Självklart roligare och kanske nödvändigt med en offensivare hockey men skillnaden från de två senaste säsongerna är för skarp och därför blir försvarsspelet lidande. Mönstret liknar tyvärr Boorks tre säsonger i Brynäs, två säsonger till slutspel med defensiva grunder sen en tredje där man säger sig ska vara offensivare med hönsgård som följd.
Kommentera

Huss: Tack för ditt statsinlägg vad gäller målvakterna.
Intressant men samtidigt lite förväntat hur det ser ut i toppen, om man tänker efter en aning.

Även om ett lag som LHC fortfarande spelar offensiv hockey så har man så här långt kunnat skönja en betydligt tajtare defensiv som grund i deras spel. Och sånt hjälper självfallet till att dra upp målvaktens statistik.

Sak samma vad gäller AIK och SSK.
Här har man väl mer eller mindre från start deklarerat att det är defensiven som kommer att prioriteras och sen får man ta det som bjuds, sas.

Så siffrorna i dessa fall känns iaf inte helt oväntade ur ovanstående synvinkel.
Vilker gör att det kanske känns minst lika väntat att lag som normalt sett spelar eller som Brynäs, försöker spela en mer offensiv hockey, också får betala ett pris i form av bl.a sämre stats för sina resp målvakter.

Det här är naturligtvis inte hela förklaringen men säkerligen till rätt så stor del.
Kommentera

Venom: "Clarke måste rycka upp sig ordentligt"

- Ja...suck... Jag har tvingat mig själv att ha tålamod med honom...hoppas att han ska växa in liksom. Det jag sett hittills är tyvärr dock bara en massa konstiga felbeslut som sprider oro i laget. Transferlistan?
Kommentera

Huss: Ja, gårdagens torsk kändes nästan värre än den mot SSK.
Att spela dåligt och få spö kan man ju acceptera lite lättare än att torska fast man spelat riktigt bra.
Omvaskningen verkade iaf ha väckt spelarna ordentligt vilket märktes.
Tror det här var den match där vi så här långt skapat mest i anfallsväg.
Vi gör som sagt ändå 3 mål på bortaplan och med fjolårets mer inriktade spel och Markan därbak så hade 3 gjorda mål varit synomymt med en säker seger.
Även om valet av målis igår som sagt kändes underligt så tycker jag ändå inte att Bjurling ska behöva ha nån större del i förlusten.
Han borde kanske tagit framförallt deras fjärde mål, såg inte helt otagbart ut. Att det sen rinner iväg beror ju mkt på att övriga spelare mer eller mindre gett upp i det läget.
Men som sagt: Svedberg har jag alltid framhållit som förstemålvakt och det finns ingen anledning att ändra på den åsikten.

Problemet som jag ser det är att vårt nya offensiva upplägg gör att den berömda filten numera inte täcker så mkt nere vid fötterna, vilket gör att det släpps till mkt mer bakåt än tidigare.
Men alla belackare som tjatat om hur tråkigt vi spelar och att det måste till mkt offensivare spel får väl nu sitt lystmäte, som det ser ut.
Vi får nog acceptera den här typen av matcher framöver.
Det går nämligen inte att både äta kakan och ha den kvar.

Men återigen: det har gått 6 omgångar av 55 och att börja tala om trender så här tidigt känns lite väl förhastat.
Sen vet jag inte om trenderna brukar hålla i sig om du nu talar för vår egen del.
Skulle snarare vilja påstå att den enda trenden man isf kan se är att det inte finns nåt mer säkert och påtagligt som så här långt pekar på nån sorts trend åt vare sig det ena eller andra hållet.
Kommentera

Bjurling: "Gör man tre mål på bortaplan ska man vinna matchen". Öh, va? Tror han att det är fotboll de spelar?
Kommentera

Clarke måste rycka upp sig ordentligt, jag hoppas han inte får den lönen som jag kan tänka mig att han har. Jag skulle gärna ha en back som Kudroc istället, en stor tuff back som gör det jobbigt framför mål.
Kommentera

Hahl Bundy: Snålis...
Kommentera

Bissett19: I Svedbergs fall handlar det också mkt om självförtroende för en ung keeper. Han varit riktigt bra under hösten i Modo men när de tog in en ny keeper så förpassades han till kulisserna, knäckande.
Det är möjligt att Pecka behöver längre tid att "bygga upp" Svedberg och att man därför tar det lugnt med honom.
Kommentera

Huss: Ahh ok.
På frågan, svarar jag bestämt: Nej.
Kommentera

Huss:

I Luleå har man valt att INTE satsa på en uttalad förstemålvakt,Rautio och Nilsson har stått tre stycken vardera,och det har funkat bra.
Men jag håller i stort med dej.Tycker Svedberg ska matchas nu.
Kommentera

Hahl Bundy: Av någon skum anledning separerar man de spelare med bara fåtalet matcher i statsredovisningen.
Btw, vi skulle inte kunna få bytlåna Pitkämäki ett tag?
Kommentera

« · 1285149 · »