Brynäs IF

728042 inlägg · 7962 ämnen

SAIK - BIF

« · 1284901 · » Till forumet

Sv: SAIK - BIF
Bissett19: "Löf var väl inte med idag?"

Nej, men han har väl så vitt jag vet spelat i samtliga innan.
Kommentera

sylf:

Mest tack vare att Bertilsson varit skadad.
Slingra dej inte Hugelikt nu;))

Tycker ändå backsidan ser okej ut.Får dom lite trygghet med en bra keeper bakom sej så kommer det bli bättre.
Kommentera

Bissett19: Ja, det är ju det som är det största problemet. Men vi skulle lik förbannat behöva en stor stark elak jävel där bak.
Kommentera

Enaranger: Jag tycker att Markan saknas mest och framförallt i BP. Nu kan inte Brynäs göra misstag och ge motståndarna målchanser utan att bli brutalt straffade.

Det var befriande att se Brynäs spela offensivt idag, men man är fortfarande för ineffektiva, samtidigt som målvaktsspelet är för dåligt. Och de långsamma spelarna (t.ex Dackell) försvinner mer eller mindre totalt när lagets strategi är att forechecka & åka mycket skridskor.

Jag hoppas verkligen att Czarnecki vågar satsa på Svedberg som etta. Det är uppenbart att han är bättre än Bjurling. Modernare, bättre skolad, snabbare.

Clarke känns felscoutad och jag skulle gärna bryta kontraktet med honom och således frigöra pengar till ett nyförvärv. Samt testa Victor Berglind på backsidan. Han är minst lika bra som Tim Heed i PP.

Vore även trevligt att testa en målfarlig spelare som Rensfeldt, han har näsa för mål och ett riktigt farligt skott.
Kommentera

Peja:

Håller med i det mesta Peja,förutom att man ska bryta kontraktet på Clarke.Tycker man måste ge honom tid att komma in i spelet på stor rink och Brynäs sätt att spela.Men han har haft en tung start.
Och att bryta ett kontrakt så där det är nog enklare sagt än gjort.
Kommentera

Peja:

Håller med i det mesta Peja,förutom att man ska bryta kontraktet på Clarke.Tycker man måste ge honom tid att komma in i spelet på stor rink och Brynäs sätt att spela.Men han har haft en tung start.
Och att bryta ett kontrakt så där det är nog enklare sagt än gjort.
Kommentera

Sen undrar man hur åskådarna i Skellefteå resonerar?

SKAIK-Brynäs omg 6 ES 4400 åskådare
Skellefteås ispremiär 4200 åskådare.

;)
Kommentera

Ja nu har vi okunniga vädrat sina åsikter. Då väntar vi bara på morgondagen då de kunniga kommer in och gör allt solklart för oss
Kommentera

Jag ger upp...
Kommentera

StoltBrynäsare: Varför?
Kommentera

Gurra88: Lite statistisk.. Men förstås statistik som inte säger nått

Plats nr 14 i målvaktsligan hittar vi........

Björn Bjurling 85,44%

Grattis
Kommentera

Vi har den här säsongen släppt in fler mål på första 6 omgångarna
än vad vi gjorde på de första 11 omgångarna förra säsongen.

Vi tycks redan nu vara inne i ett av de allt för många perioder
utan trepoängare, som vi drabbats av de senaste säsongerna.

Kanske var det fel målvakt vi värvade från Modo.

Inte för att Svedberg har några katastrofsiffror än så länge.
Om man ska jämföra med de senaste säsongerna (d.v.s. räknar
bort det insläppta målet i straffläggningen) så har han en
räddningsprocent på 90,77. Det får väl räknas som OK för den
som hittills varit andremålvakt.

Men Zajkowski toppar målvaktsligan i allsvenskan på dryga 95 procent.
Vad jag kan minnas så var han nästan alltid bra mot oss de matcher
han fick stå. Men å andra sidan så spelar väl alltid Modos målvakter
bra mot oss, vilken målvakt de än slänger in. Till och med Bjurling
skulle troligen vara bra mot oss, om han spelade i Modo.
Kommentera

Sen kan man konstatera att det faktiskt ibland lönar sig att förstärka
ett lag på papperet och värva några namnkunniga spelare.

Timrå har värvat ett antal "dyra" spelare och på papperet väl
ersatt de spelare de tappat. Det är väl bara på målvaktssidan
det såg ut som de inte gjort det, men det tycks funka ändå.
Men de verkar inte vara nöjda med det, eftersom Sonnenberg
också kan vara på väg in.

Jag tror heller inte Skellefteå ångrar sin sena värvning av Lehtonen.
De hade redan innan de värvade honom, en på papperet stark
trupp på anfallssidan.

Men med Luleås framfart så tycks ju även andra strategier lyckas.
Kommentera

Lunkan: ang Svedda så har han lite hål ovanför för plocken. Det är Pekkas sak att fixa till. Bjösse är senare än mig mellan stolparma vilket bevisades mot lill-gnaget och det går nog f-n inte att fixa till.
Kommentera

65selander: Tänkte precis samma sak om våra "målisar". Analysen är bra förutom att Bjurling har hål på flertalet andra håll också. De han i princip tar är de som går direkt på honom. Vi måste ha en NY MÅLVAKT! Svedberg är en godkänd andra målis. Bjurling fungerar kanske i lägre divisioner. Jag skulle egentligen inte vilja såga någon i Brynäs någonsin, MEN! Vi har ej stabilitet, vi är ej ett bra komponerat lag, vi har inte haft det på läänge..Kommer fan inte ihåg när. Det var nog på 1900-talet sist..
Kommentera

Bissett19: ”Det är det bästa laget vi har mött”
Anders Forsberg om kvällens motståndare.

Då har dom ändå mött HV,FBK..."

Kan ju aldrig stämma. Våra skitkastare med kungen på ungdomsgården i spetsen har väl bättre koll på sånt än vad en ES-tränare har.
Och för formens skulle så informerar jag nu kungen på nämnda ungdomsgård att följande matchanalys skrives innan nån i Brynäs hunnit uttala sig:

Håller till viss del med om att Bjurling känns ojämnare och osäkrare än vad Svedberg gör och jag verkar få rätt i mina profetior sen tidigare.
Nu räddade iofs Bjurling det mesta när det verkligen brände till i flera av deras PP och matchen stod och vägde. 1-1 var inte så mkt att göra åt, där tvingas han kapitulerar på ett kanondirektskott och är dessutom kraftigt skymd. Nästan likadant på 2-2, ännu ett riktigt bra skott men där borde han ha läst passningen lite tidigare.
Som sagt: när dom sen får ett par PP vid 3-3 så räddar han oss flera gånger och det känns surt att vi inte får ett ledningsmål när vi radar upp kvalificerade målchanser i 2 st PP, där Silfverberg ex prickar stolpen.
Ett ledningsmål där och vi har ett jätteläge att ro hem matchen.
Istället kommer 4-3 lite orättvist i det läget och det känns matchavgörande.
5-3 kommer ju också relativt snabbt och där tog väl den sista gnuttan ev energi för att kunna vända på steken slut.
Men som sagt: med en Markan i kassen igår så hade vi förmodligen relativt enkelt åkt hem med 3 pinnar.
Nu är vare sig Bjurling eller Svedberg nån Markan så det är bara att gilla läget.
Sammantaget en bra match från vår sida och omvaskningen gav iaf resultat i form av fartfyllt och giftigt anfallsspel.
Ngt som samtidigt förmodligen till viss del går ut över defensiven, vilket straffar sig lite mer mot lag som ex Skellefteå som är skickliga på att vända spelet och är jobbiga att möta när dom får upp farten.
Tycker för övrigt att valet av Bjurling efter Svedbergs trots allt fina insatser så här långt kändes lite märkligt.
OBS!!! Kritik mot ledningen och en egen åsikt.
Så nu kan ungdomsgårdskungen och hans hov av skitkastare härinne försöka hitta nåt annat att gnälla om, när han nu ändå verkar vara så enormt intresserad av vad jag som ungdomsledare härinne tycker...

Kommentera

Brynäs
Kommentera

Bissett19:" Tycker man måste ge honom tid att komma in i spelet på stor rink"

Nu är ju inte stor rink direkt någonting nytt för Clarke.

Sundlöv måste få hit Modig, det måste vara prio 1. Bjurling spelar i fel liga tyvärr, han gör sig bäst i Norge.
Kommentera

Huge: "när dom sen får ett par PP vid 3-3 så räddar han oss flera gånger "

Du menar de gånger han fick den i magen, alternativt fladdrade till utan att ha en aning om vad han gjorde?

"så räddar han oss flera gånger" Haha, ja han är väl för fan målvakt och det är väl ändå tur att han räddar något skott. Hockey spelas som sagt i 60 minuter vilket inte Bjurling gjorde igår. Skicka iväg honom
Kommentera

arnio: JAg tror inte Modig gör den skillnad vi behöver tyvärr..
Kommentera

Spelas det semifinaler i Kvalserien den här säsongen?
Kommentera

Huge: *ASG*
Kommentera

Huge: Jag måste köpa mer popcorn :)
Kommentera

Huge: Jag håller med om att det i mångt och mycket var tillfälligheternas spel som fällde oss igår. Men Anders Forsberg kommentar är knappast någon tröst med tanke på det prekära tabelläget. Vi har snart spelat en sjättedel av serien redan och tyvärr så brukar trender hålla i sig.
Tycker också valet av Bjurling är underligt. NC borde satsa på en uttalad förstamålvakt och i det valet är Svedberg självklar vinnare. Bjurling må vara hur trevlig och cool som helst men han framstår mellan varven som oseriös och ofokuserad. Någon matchvinnare är han definitivt inte.
Nej, dags för Sundlöv att börja inventera sållningen i NHL efter en målvakt och kanske runt jul även en back.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: Jo, statistiken talar sitt tydliga språk. Bara nu inte NC fortsätter med sin tjuriga envishet gällande BB.

Rk No Name Team GP GPI MIP SOG GA GAA SVS SVS% SO
1 30 Norrena, Fredrik LHC 7 7 428:17 157 8 1,12 149 94,90 2
2 30 Fast, Viktor AIK 6 3 184:21 105 7 2,28 98 93,33 1
3 35 Sjögren, Pontus SSK 7 3 183:25 96 7 2,29 89 92,71 0
4 1 Rautio, David LHF 7 4 239:35 90 7 1,75 83 92,22 0
5 1 Åkerlund, Magnus TIK 6 4 248:50 127 10 2,41 117 92,13 0
6 1 Hadelöv, Andreas SAIK 6 4 244:07 92 8 1,97 84 91,30 0
7 41 Nihlstorp, Cristopher FBK 6 4 238:52 125 11 2,76 114 91,20 0
8 40 Heino-Lindberg, Christopher AIK 6 3 179:09 109 10 3,35 99 90,83 0
9 32 Tarkki, Tuomas MODO 7 6 361:27 166 16 2,66 150 90,36 1
10 1 Larsson, Daniel HV71 6 6 362:09 153 15 2,49 138 90,20 0
11 31 Nilsson, Anders LHF 7 3 185:01 64 7 2,27 57 89,06 0
12 39 Ridderwall, Stefan DIF 6 5 302:15 139 16 3,18 123 88,49 0
13 40 Holmqvist, Johan FRÖ 5 4 247:49 93 11 2,66 82 88,17 0
14 30 Bjurling, Björn BIF 6 4 239:58 103 15 3,75 88 85,44 0
15 1 Helenius, Riku SSK 7 4 235:43 77 12 3,05 65 84,42
Kommentera

Huss: Varför är inte Pitkämäki med?
Han har ju en räddningsprocent på över 98, på 2 matcher.
Kommentera

Peja: Intressant att se J-20 uppställningen mot Löven idag.

Löf och Wännström i första. Kedjan Rohdin, Larsson och Rensfeldt i andra ser hyperintressant ut, även som en kedja i A-laget.
Kommentera

Hahl Bundy: Av någon skum anledning separerar man de spelare med bara fåtalet matcher i statsredovisningen.
Btw, vi skulle inte kunna få bytlåna Pitkämäki ett tag?
Kommentera

Huss:

I Luleå har man valt att INTE satsa på en uttalad förstemålvakt,Rautio och Nilsson har stått tre stycken vardera,och det har funkat bra.
Men jag håller i stort med dej.Tycker Svedberg ska matchas nu.
Kommentera

Huss: Ahh ok.
På frågan, svarar jag bestämt: Nej.
Kommentera

Bissett19: I Svedbergs fall handlar det också mkt om självförtroende för en ung keeper. Han varit riktigt bra under hösten i Modo men när de tog in en ny keeper så förpassades han till kulisserna, knäckande.
Det är möjligt att Pecka behöver längre tid att "bygga upp" Svedberg och att man därför tar det lugnt med honom.
Kommentera

Hahl Bundy: Snålis...
Kommentera

Clarke måste rycka upp sig ordentligt, jag hoppas han inte får den lönen som jag kan tänka mig att han har. Jag skulle gärna ha en back som Kudroc istället, en stor tuff back som gör det jobbigt framför mål.
Kommentera

Bjurling: "Gör man tre mål på bortaplan ska man vinna matchen". Öh, va? Tror han att det är fotboll de spelar?
Kommentera

Huss: Ja, gårdagens torsk kändes nästan värre än den mot SSK.
Att spela dåligt och få spö kan man ju acceptera lite lättare än att torska fast man spelat riktigt bra.
Omvaskningen verkade iaf ha väckt spelarna ordentligt vilket märktes.
Tror det här var den match där vi så här långt skapat mest i anfallsväg.
Vi gör som sagt ändå 3 mål på bortaplan och med fjolårets mer inriktade spel och Markan därbak så hade 3 gjorda mål varit synomymt med en säker seger.
Även om valet av målis igår som sagt kändes underligt så tycker jag ändå inte att Bjurling ska behöva ha nån större del i förlusten.
Han borde kanske tagit framförallt deras fjärde mål, såg inte helt otagbart ut. Att det sen rinner iväg beror ju mkt på att övriga spelare mer eller mindre gett upp i det läget.
Men som sagt: Svedberg har jag alltid framhållit som förstemålvakt och det finns ingen anledning att ändra på den åsikten.

Problemet som jag ser det är att vårt nya offensiva upplägg gör att den berömda filten numera inte täcker så mkt nere vid fötterna, vilket gör att det släpps till mkt mer bakåt än tidigare.
Men alla belackare som tjatat om hur tråkigt vi spelar och att det måste till mkt offensivare spel får väl nu sitt lystmäte, som det ser ut.
Vi får nog acceptera den här typen av matcher framöver.
Det går nämligen inte att både äta kakan och ha den kvar.

Men återigen: det har gått 6 omgångar av 55 och att börja tala om trender så här tidigt känns lite väl förhastat.
Sen vet jag inte om trenderna brukar hålla i sig om du nu talar för vår egen del.
Skulle snarare vilja påstå att den enda trenden man isf kan se är att det inte finns nåt mer säkert och påtagligt som så här långt pekar på nån sorts trend åt vare sig det ena eller andra hållet.
Kommentera

Venom: "Clarke måste rycka upp sig ordentligt"

- Ja...suck... Jag har tvingat mig själv att ha tålamod med honom...hoppas att han ska växa in liksom. Det jag sett hittills är tyvärr dock bara en massa konstiga felbeslut som sprider oro i laget. Transferlistan?
Kommentera

Huss: Tack för ditt statsinlägg vad gäller målvakterna.
Intressant men samtidigt lite förväntat hur det ser ut i toppen, om man tänker efter en aning.

Även om ett lag som LHC fortfarande spelar offensiv hockey så har man så här långt kunnat skönja en betydligt tajtare defensiv som grund i deras spel. Och sånt hjälper självfallet till att dra upp målvaktens statistik.

Sak samma vad gäller AIK och SSK.
Här har man väl mer eller mindre från start deklarerat att det är defensiven som kommer att prioriteras och sen får man ta det som bjuds, sas.

Så siffrorna i dessa fall känns iaf inte helt oväntade ur ovanstående synvinkel.
Vilker gör att det kanske känns minst lika väntat att lag som normalt sett spelar eller som Brynäs, försöker spela en mer offensiv hockey, också får betala ett pris i form av bl.a sämre stats för sina resp målvakter.

Det här är naturligtvis inte hela förklaringen men säkerligen till rätt så stor del.
Kommentera

Huge: "...en mer offensiv hockey..." ser ofta ut som rena raggarhockeyn. Normalt säkra pjäser som Sundqvist och Andersén ser riktigt stressade ut. Vinner i vanlig ordning de flesta av sina en-mot-en-kamper men hafsar sen iväg pucken för att få en snabb spelvändning.

Självklart roligare och kanske nödvändigt med en offensivare hockey men skillnaden från de två senaste säsongerna är för skarp och därför blir försvarsspelet lidande. Mönstret liknar tyvärr Boorks tre säsonger i Brynäs, två säsonger till slutspel med defensiva grunder sen en tredje där man säger sig ska vara offensivare med hönsgård som följd.
Kommentera

SH: Ja, håller med dig till fullo.
Nu blev det kanske inte nån hönsgård direkt men iaf klara problem med omställningen.
Och vi får nog räkna med att det tar lite tid att göra en så pass genomgripande förändring som det ändå iinebär att försöka spela lite mer offensivt. Det kan tyckas som att det vore en smal sak när vi nu dessutom har en massa lovande offensiva juniorer att tillgå men så enkelt är det nog inte trots allt.
När dessutom nya backar ska spelas in så är det knappast nåt som skyndar på processen sas.
Kan vi bara få lite mer struktur i defensiven och en lite mer uttalad förstemålvakt som får lite förtroende och kanske växer med uppgiften så ser det bra ut.
Men den berömda filten är som vanligt där och spökar, hur man än vrider och vänder på saken.
Kommentera

Huge: Men ärligt talat... Finns det något lag som inte spelar in nya backar?
Clarkes defensiva spel är inte bra, han tar alldeles för många felbeslut i egen zon och hänger inte alltid med mentalt. Det var ju därför som han inte fick förlängt kontrakt i HIFK... Så varför skulle det vara någonting som försvinner efter en inskolningsprocess?

Med sina -6 är Clarke klart sämst av alla Brynäs backar.

Jonsson +3
Sundqvist -1
Löf -1
Bertilson -1
Ekholm -1
Andersén -3
Clarke -6

Alltså, en dyr "toppback" som inte presterar sett till varken sin lön eller roll. En solklar felrekrytering av Sundlöv.

Det är även intressant att kolla på de senaste målvakterna som Sundlöv har rekryterat utifrån.
- Bjurling
- Svedberg
- Läck
- Korhonen
- Sperrle
- Kristan

De enda gångerna som Brynäs har haft en riktigt bra förstakeeper under Sundlövs tid i klubben är när EGNA PRODUKTER dvs Honken och Markan har vaktat kassen. Dvs spelare som Sundlöv INTE har scoutat fram.

Vad säger det om Sundlövs förmåga att hitta målvakter?
Kommentera

Peja: Håller med till fullo, en riktig felrekrytering. Problemet med det är att i BIF blir man kvar säsongen ut oavsett hur dålig man är...
Kommentera

Rossa: Nej, jag håller inte med om att Brynäs har kvar spelare hur länge som helst. Sedan Boork anlände ställer klubben krav på spelarna och brukar ju kicka någon/några per säsong. Minns Daniel Hermansson förra säsongen, Ola Svanberg, Janos Vas och Kyle Wanvig säsongen dessförinnan.
Kommentera

Peja: "Vad säger det om Sundlövs förmåga att hitta målvakter?"

Inte mkt, så länge man inte har hela bilden klar för sig.
Tillgång på målvakter vid resp tillfälle?
Vilka vill komma hit?
Hur mkt pengar har vi att röra oss med?

Nu senast ex så uppstod ju en mer eller mindre panikartad situation iom att ett gäng målvakter förvann som 10 små negerpojkar.
Knappast nåt som Sundlöv kunde lastas för, och därför tycker jag att Bjurling bör räknas som en nästintill av nöden påtvingad värvning sas.
Svedberg vet vi ännu inte så mkt om så honom kan du väl än så länge knappast räkna in bland flopparna.
Lite samma med Läck: han såg riktigt bra ut de gånger Markan vaktade båset och att du även tar med honom bland flopparna känns inte heller speciellt seriöst.

Så din lista på 6 påstått misslyckade scoutningar av Sundlöv blir helt plötsligt reducerad till 3 stycken.
Vilket säkerligen inte är speciellt onormalt om du jämför med andra lag som har eller har haft ungegär samma förutsättningar som Brynäs vad gäller ex ekonom, attraktivitet osv.

Kommentera

Tror rätt o slätt att Brynäs inte har ekonomiska resurser till att förändra i laget ett dugg. Nu såg jag att Modo är pågång och skall rekrytera nya spelare. DIF har sina krokar ute. Typ alla utom Brynäs! Brynäs har spikat sin trupp Anno 2010/11 thats it, det får bära eller brista. Jag blir bara så trött..
Kommentera

Peja: Var inte Kristan rätt ok?
Kommentera

SH: Håller med. Iaf ingen dålig värvning.
Listan på Sundlövs påstått misslyckade scoutningar blir kortare och kortare..
Kommentera

Peja: "En solklar felrekrytering av Sundlöv."

Och det kan du se efter 6 omgångar?
Starkt.

Även Hietanen hade problem i början men det gick ju rätt så bra ändå till sist.
Och ärligt talat: Clarke är en offensiv back och måste nog få lite tid på sig att kanske hitta lite mer balans mellan sina offensiva och defensiva aktioner sas.
Tror att hans offensiva stil gick hem i Finland men att den blir betydligt hårdare straffad i ES. Finska hockeyn är ju mer eller mindre en blåkopia på hans invanda transatlantiska stil.
Finns absolut inga garantier för att det ska utvecklas till en back av Hietanenklass men låt oss iaf vänta lite längre än 6 omgångar.
Tycker dessutom att han spottat upp sig ett par snäpp jämfört med inledningen.

Kommentera

SH: Kristan var mer än rätt ok, Läck var också en bra värvning.
Kommentera

Huge:"Listan på sundlövs påstått misslyckade scoutningar blir kortare och kortare"

För den som inte ser verkligheten genom sina igenväxta ögonbryn
Kommentera

Huge: Det är rätt stor skillnad mellan Hietanen och Clarke. Hietanen är en mycket kompetent back och om det inte vore för att han är relativt liten fysiskt så hade han varit i NHL nu. Clarkes styrka är spelsinnet och skottet men han får inte alls samma tid på sig i Sverige. Det är en bra back i pp men en säkerhetsrisk i det defensiva spelet.
Kommentera

« · 1284901 · »