Redigerad kommentar
Brynäslegenden:
En konsekvens av mina 3 orsaker blev ineffektiviteten
Vi gick alltså ut grundserien med 10:e sämsta m 7,51%
Titta på slutspelet nedan, SKRÄMMANDE 5,71% !!!
Scoring Efficiency | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rk | Team | GP | GF | SSG | SOG | GFA | SG% |
1 | LHC | 3 | 11 | 64 | 75 | 3.55 | 14.67 |
2 | SAIK | 3 | 16 | 103 | 119 | 5.33 | 13.45 |
3 | FBK | 3 | 11 | 81 | 92 | 3.67 | 11.96 |
4 | HV71 | 3 | 11 | 92 | 103 | 3.55 | 10.68 |
5 | FRÖ | 3 | 5 | 52 | 57 | 1.67 | 8.77 |
6 | LHF | 3 | 8 | 85 | 93 | 2.67 | 8.60 |
7 | MODO | 3 | 6 | 82 | 88 | 2.00 | 6.82 |
8 | BIF | 3 | 4 | 66 | 70 | 1.33 | 5.71 |
Totals | 72 | 625 | 697 | 2.98 | 10.33 |
bradberry:
"Förstörd säsong. vinnarmentaliteten som genomsyrade föreningen har förbytts till looserstämpel."
Tror inte man kan underskatta det du nämner
Att bygga en vinnarkultur tar sin tid. Hade nästan förträngt att de senaste 13 åren har vi bara passerat kvartsfinal EN gång, guldet förra året
Att skämma ut sig hela 2013 (dvs konsekvensen av mina nämnda orsaker) och visa upp ett spel som sannolikt ej klarat kvalserien är ett rejält hack i kurvan mot en vinnarkultur. Vi hade minst behövt en semi för att mena allvar med vår utveckling. Fruktar nästa säsong, den kan bli väldigt viktig för framtiden.
Det luktar väl inte lite MoDo 2007?
tjugo8: jag tackar redan nu för denna säsongen, alla vänner och ovänner härinne ;-)
kvar återstår en spännande silly...och en kvartsfinal, höll på att glömma bort den.
70 Rodrigues: tack för streamen, har precis kommit hem från tåget, och tycker ändå att avslutningen på första perioden är helt ok, vet inte hur resten har sett ut... Men, lite mer fart och energi än tidigare matcher tycker jag mig se, det gillar jag...
Men säger också som er, Granström måste sätta läget där på slutet...
DavyDjoos: Jag tycker vi spelar bra. Bra energi i laget, sån här skridskoåkning har jag inte sett på hela säsongen. SAIK får inte möjlighet att skölja över oss på samma sätt som de två första matcherna.
Ineffektviteten är ett fortsatt bekymmer...
Bara att beundrande gå tillbaka på forumet och kolla vilka skribenter som hade rätt redan i augusti..... "det här laget håller inte.... Sundlöv e kass, sparka.... de andra e oxå kassa, sparka eller byt ut"
Nu säger inte jag att Sundlöv skall va SC tills han fyller 65..... men samma skribenter skrek sig hesa tidigt på hösten den vintern vi tog guld "allt va kasst, byt ut... sälj... sparka" så lät det då, så låter det nu
...... en grundlig analys från ledningen om varför det blev så här i år trots att vi för första gången på länge hade bättre förutsättningar är jag säker på att det blir.... men att svaret skulle bli, byt ut allt håller jag dock inte som specielt sannolikt.
Ett förut beprövat koncept med dubblerad spelartrupp kanske är värt att prova igen.... man blir ju inte så känsliga för skador på 8-10 spelare då ;-)
Tväst:
Vad tror du själv är viktigaste orsakerna?
Fö har jag tänkt på en sak...
Visst blev det så att Sveriges bästa back 11/12 ersatte vi med...STYRMAN?
Svaret på säsongen kanske är så enkelt som så...?
Tycker det är intressant m Wikegårds analyser...
Har vi verkligen varit mer skadedrabbade än andra lag? Jämför FBK osv...?
tjugo8: Tror att det som vanligt är flera orsaker till årets bleka insats.
Guldsäsongen skapade en övertro på materialet, framförallt på backsidan och målvakterna men även forwardsidan har underpresterat.
Självklart har skadorna spelat in och orsaken till dessa måste analyseras, kortare försäsong pga guldet och lite mättnadskänsla under sommaren kan ha bidragit till skadefrekvensen. När väl skadorna kommer blir det ett moment 22 där friska spelare slits hårt och fler skador tillkommer.
Blir väldigt intressant att följa silly season och jag hoppas vekligen Brynäs vänder på varenda sten för att analysera detta och rättar till felen så att vi kan få fram ett slagkraftigt lag till 13/14.
Styrmans och GPs uttåg ser jag som ett första steg i rätt rikning.
rafalski:
Otur har oerhört lite med denna säsong att göra
Otur kan inte orsaka endast 3 segrar 2013
rafalski:
Ok, tror jag förstår...kanske...
:)
tjugo8:
Orsker till den mindre lyckade säsongen.
# Brynäs juniorfilosofi säger antagligen att de unga bör ges chansen att visa upp sig i början på säsongen.... därav den unga backbesättningen, med pengar i kistan kan ju truppen förstärkas efter hand vid behov. När skadorna/sjukdom på främst backar börjar hagla har NHL-lockouten gjort det svårbedömt huruvida man skall våga värva kortsiktigt/långsiktigt beroende på om NHL startar upp igen eller ej. Detta är den utlösande faktorn som sen avslöjar att......
# Stommen från guldlaget underpresterar grovt.... iofs inte så ovanligt, historiskt svårt att lyckas året efter guld.
# Här skulle man kunna nämna att målvakterna inte lyckats..... men den obefintliga hjälp dom fick av försvararna gör att jag inte dömer dom så hårt..... istället blir tredje orsaken att vi nog skulle ändrat spelstil till en mer defensivt inriktad taktik som bättre passade den spelartrupp vi hade..... men det är lätt att säga med facit i hand, TJ & co. ledde faktiskt serien i höstas så jag kan förstå att TJ trodde/hoppades på att man skulle hitta tillbaka till den vägvinnande spelarprestationen om man visade tålamod o hade is i magen.
Sundlöv får ofta kritik för att han inte värvar den o den spelaren.... att namedroppa är väldigt utbrett och visst, det kan va kul att spekulera.
MEN, det krävs ju att spelaren ifråga VILL spela för Brynäs..... annars hjälper det nog inte mycket vad än Sundlöv säger.
Redigerad kommentar
Tväst:
Håller med om att läget var svårbedömt iom lockout, och Sundlöf/Brynäs hade väl inte nå goda erfarenheter från förra gången
Dock var backbesättningen så svag och riskerna så stora med att hoppas på Berglind, LJ, Löf att man nästan hoppas att Brynäs trodde på en lockout eller tillåtna kortkontrakt
Peja:
Visst har du rätt om juniorerna... samtidigt kan man ju inte räkna med ett ständigt jämnt flöde av talanger varje år. Svår balansgång mellan att ge chansen / visa förtroende och helt enkelt värva spets när de egna inte räcker till.
Men håller med dig om Saik.... inte så längesen dom harvade runt i AS år efter år.
Redigerad kommentar
Peja:
Löf hade jag hoppats mer av, har ju vart med ett tag men han har ivf inte klarat spelsättet eller det utökade förtroendet.
Men det blir ju väldigt svårt när två orutinerade backar i samma par skall försöka prestera ihop, hade vart mer passande om dom kunnat luta sig mot nån rutinerad kraft.
Helt klart fick junisarna ett allt för tungt ok på axlarna, för mycket speltid o press att inte gå bort sig i ett alltmer utsatt läge.
I ett mer önskvärt läge hade junisarna delat på att va 6-7de back, nu fick alla spela för mycket hela tiden.... dessutom i ett offensivt taktiskt spel som ivf inte riktigt var Löfs melodi.
#1 Sportchefen insåg inte hur mycket slagkraft förlorades med de spelare som försvann efter förra säsongen.
#2 TJ förstod inte att spelsystemet måste ändras radikalt efter att många av nyckelspelarna försvann.
#3 Tränartrojkan kom inte överens.
Åtgärdsplanen får var och en "gissa" sig till.
2 Truppen; ej bred o misslyckade rekryteringar, främst målvakt o backar
3 Underpresterare; en handfull spelare m högre löner (många m nya kontrakt) som istället för kuggar blev belastningar