1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season 18/19

« · 1894209 · » Till forumet

Sv: Silly season 18/19
dAVydov: He,he ja det kan inte vara så svårt att höja målvaktskvalitén om man utgår från Fernström, däremot håller jag som en del andra här Lindbäck högre än Eriksson även Svensson som jag personligen gillar!
Kommentera

Charles: Så kan det mycket väl vara. Om Lindbäck ska hem tror jag Bengtzéns villkor är att han måste bestämma sig långt innan första juli när free agent-marknaden öppnar.
Kommentera

Skrubben: undrar hur länge man vågar vänta. Erikssons agent säger att "vi får se inom de närmaste veckorna" kring Brynäs, kan ju vara så att Lindbäck har fått ett par veckor på sig att bestämma sig och säger han nej så signar man Eriksson
Kommentera

Lite intressanta nyheter: Hans Abrahamsson skrev nyligen en plusartikel där han gick igenom samtliga lags silly season. Om oss skrev han följande:
Behöver få in: Ytterligare en målvakt – David Rautio har Sportbladet redan skrivit är överens om en fortsättning. Sedan jobbar Brynäs på Anders Lindbäck

Det han skriver om Lindbäck tänkte jag först var taget från GD:s artikel för några dagar sedan. Men jag mailade honom och det visade sig att detta är Abris egna uppgifter.

Varför är detta intressant? Jo, för att GD och Daniel Sandström brukar allt som oftast komma med rykten som har väldigt lite substans i. Ibland gissar dom mer eller mindre för att vissa värvningar vore ”logiska” i deras ögon. Abris är däremot den journalist med bäst insyn. Nu har vi svart på vitt att Brynäs jagar Lindbäck.
Kommentera

2064: Väl talat. Viktigt för Brynäs att inte ha övertro på nuvarande juniorer. Det måste finnas en balans. Adam Boqvist är ett bra exempel, en duktig talang men måste självklart kompletteras med en etablerad backkollega.
Kommentera

Ove Myling: Alltså nu får du liksom ge dig, man måste ju titta på var spelare för sig och göra en bedömning om dennes talang och utvecklingspotential. Att bunta ihop alla juniorer och säga att om vi bara satsar på dem så blir de bra, det håller inte.
Kommentera

Anders Berg: Jocke Ericsson är väl EB betydligt bättre målvakt än Felix Sandström. Så svaret bör väl vara ja där med.
Kommentera

Anders Berg: För mig personligen blir svaret Ja - sett till pengar/lön.
Okej, Joacim Eriksson är en väldigt kompetent målvakt - absolut.
Men för mig är inte Jocke en riktig toppmålvakt i SHL.
Därav håller jag nog faktiskt paret Rautio/Felix kontra Rautio/Eriksson ganska jämnbördiga.

Om vi ska satsa den största av pengapåsen som Bz antyder så bör vi i min bok gå efter tre/fyra målvakter.
De fyra är Markus Svensson, Anders Lindbäck, Niklas Svedberg, Eddie Läck.
Där har vi fyra målvakter som för MIG höjer vår förstaspade ett par snäpp.

Jag, iaf JAG kommer vara väldigt besviken om det slutar med Jocke Eriksson och Rautio. Då tycker jag inte att vi är bättre än vi var vid starten av denna säsong.
Kommentera

Ove Myling: Nu missar du poängen en smula, KT refererar till nyttan vi kan ha framöver av spelarna som fick erfarenhet av matcherna mot Växjö.
Skillnaden var att vi redan då hade 5-6 grymt talangfulla spelare som blev kvar i Brynäs och sedan var nyckelspelare i samband med guldet 2 år senare. I år?
Adam B fick inte spela, så vad lärde han sig? Dessutom lär han troligen sticka till AHL.
Jesper B fick mycket speltid men var inte mogen för uppgiften i en ledande lina. Läropengar, men går det bra nästa år är han i NHL.
Marcus W, defensiv center, brukar ta längre tid för dem att sticka över dit. Han är den jag kan se att Brynäs kommer ha stor nytta av några år framöver.

Sen då jämförelsen, då hade vi en av de bästa junioruppsättningarna som Brynäs vaskat fram. Både Molin och Rohdin var bofasta i U19/20 landslaget vilket egentligen ingen av de juniorer som fick chansen i år (bortsett Boqvist/Westfält) varit i närheten av.
Dessutom, både 2010/2011 så låg många av juniorerna högt upp i linorna och i interna poängligan.
I år lyckades vår främsta junior Jesper Boqvist skrapa ihop hela en assist på 8 matcher (!!) vilket övriga juniorer inte mäktade med.
Sjödda spelade efter resurserna, han lät juniorerna göra det de hade kapacitet till, avlasta de ledande linorna med hårt jobb.
Kommentera

dAVydov: Ja, fast vi kanske ska tänka Rautio/Sandström?
Kommentera

Stefan R 63: Hur tror du motståndarlagen definierar våra spelare? Granström och Alcén i högform är väl inga snälla killar.
Nu är ju Shinnimin ett betydligt bättre hockeyspelare också.
Det är ju spelare man älskar att ha i egna laget men hatar att möta.
Kommentera

Anders Berg: Med tanke på att Eriksson är både bättre och dyrare än Fernström så skulle nog iaf jag svara JA på båda frågorna.
Kommentera

Bengtzén har sagt att man, Brynäs IF, ska satsa mer på målvaktssidan kommande säsong, något som varken Huge eller David Persson kan säga något om, å då tänker jag så här: Om man plockar in Jocke Eriksson och behåller David Rautio - har man då satsat mer på målvaktssidan? JA - sett till pengar/lön. NEJ - sett till kvalitet. Eller?
Kommentera

Silfverberg var trea i interna poängliga på 34 poäng säsongen 2010/2011.
Och den säsongen var han motsvarande samma årgång
som 97:orna var den gångna säsongen.

Ekholm var femma på 33 poäng. Samma årgång som Silfverberg.

De två skulle då kunna motsvara Ölund och Carlssson i så fall.
Två spelare vi nu tappar.

Vi tappade Rödin till säsongen 2011/2012.
Han hade då gjort 26 poäng 2010/2011.
Och han är samma årgång som Silfverberg.

Järnkrok var sjua på 27 poäng. Han var motsvarande samma årgång
som 98:orna var den gångna säsongen. Han skulle väl då kunna
jämföras med Jesper Boqvist.

Johan Larsson var fjortonde på 8 poäng. Motsvarande en 99:a
den här säsongen.

Wännström gjorde 2 poäng och Rohdin gjorde ingen poäng alls
under grundserien 2010/2011. Båda motsvarar 98:or i den
gångna säsongens trupp.
Kommentera

Ove Myling:

Du kan ju på allvar inte jämföra Brodecki och Nörstebö med Silvferberg, Järnkrok och Elias Lindholm?

Brodecki hade en bra förstasäsong i SHL, men körde sen helt fast. Ingenting funkade för honom säsong 2, trots att han fick spela PP ibland och kastades runt i olika kedjor. Idag är han ju inte heller ordinarie i Växjö - jämför det med Calle Järnkrok och Silfverberg.

Nörstebö hade väl potential. Men han var ju aldrig heller någon framträdande spelare. Vilket han heller inte blivit i Frölunda. Massor av skador och en väldigt begränsad back.
Kommentera

Johannes Hedberg:

NHL får betala för Boqvist även om han inte har kontrakt.
Om det nu inte finns någon konstig specialregel om att de slipper
betala för spelare som aldrig haft ett a-lags kontrakt.

Men det vore konstigt om det vore så.
Då skulle ju NHL kunna plocka alla draftade juniorer som inte
fått a-lags kontrakt helt gratis.
Kommentera

Peja: Jag tänkte mest på hur man ska bedöma deras potential. Allt har ju att göra med om dom får chansen att spela och utveckla den potentialen. Som junisarna fick innan guldet 2012. Och potentialen hos dagens spelare är nog inte sämre än tidigare.
Kommentera

Peja:

Ja, det finns ju inga SHL-kontrakt som inte kan brytas för spel i NHL.
Det ingår ju i avtalet med NHL att det är så.

Det är ju till och med så illa att har man kontrakt med en spelare
som redan varit över i NHL en gång. Då kan kontraktet brytas
utan att SHL-laget får en krona i ersättning. Som det t.ex. blev
för oss när Rödin gick till NHL senaste gången. Enligt NHL så
har det ju redan betalat för spelaren en gång tidigare. Ungefär
som om Manchester City skulle värva en kontraktsbunden Ronaldo
från Real Madrid med argumentet att Manchester United en gång
i tiden redan betalat en övergångssumma för honom, första gången
han spelade i engelska ligan.
Kommentera

Peja:

Antar att unge Boqvist har en agent som berättat för honom att de stackars NHL-klubbarna måste betala en hisklig summa om de ska plocka över Boqvist när han står på kontrakt, och därför vill unge herr. Boqvist vänta.

Det är riktigt sorgligt hur NHL fuckar SHL. Det är HELT GALET att ingenting görs åt det. Jag tackar gudarna för att Nordamerika inte bryr sig om fotboll, för då hade ett liknande system funnits där. Nordamerika är jordens rövhål.
Kommentera

Peja: Fast att fler inte spelar i Brynäs nästa säsong har väl snarare med BZ ovilja att satsa på egna produkter att göra?

Hade inte Brynäs suttit på kontrakt med 111 brunkare kunde ju juniorerna fått chansen tidigare. Exempelvis skulle man ju kunna tänka sig att Brodecki och Nörstebö kunde haft framträdande roller om inte de byts ut mot Fälth och Thorell (som ju inte ens är kvar)
Kommentera

Ove Myling: Bjurström - absolut. Glömde honom. Men Adam Boqvist samlade ju inte på sig värdefull erfarenhet i detta slutspel, han fick spela alldeles för lite för att man ska kunna säga det. Surt om han lämnar Brynäs innan genombrottet på seniornivå.
Kommentera

2064: Jo, sen hade flera av de spelarna riktiga nyckelroller när laget åkte ur. Realistiskt sett kommer nog bara Boqvist och Westfält att vara ordinarie av de yngre som fick chansen i detta slutspel, det är 2 spelare, och de hade relativt tillbakadragna roller. Jag tycker att vi ska vara försiktiga med att anta unga spelares utveckling, ifjol såg vi Ölund göra ett fantastiskt slutspel men han utvecklades inte alls så mycket som vi hoppats till 17/18.

Gillar Westfält skarpt men han känns mer som en riktigt bra rollspelare än en kille som kan centra någon av topplinorna nästa säsong. Boqvist bör kunna vara med i toppkedja om han kan hålla sig skadefri.

Förresten, ska inte Adam Boqvist signa något innan draften? Varför inte? Kan man inte bara bryta SHL-kontrakt om en NHL-klubb vill värva? Eller signa med NHL-klausul?
Kommentera

2064: Fast bröderna Boqvist kan väl bli lika bra som ovan nämnda spelare, och även Westfält som du nämner.
Bjurström och övriga junisar som spelade kan man väl tänka sig blir i klass med Rohdin och Molin från guldlaget.
Kommentera

KalleTeodor: Ja, det är klart att det är väldigt nyttigt för alla orutinerade spelare att få prova på slutspelshockey.
Men tänk på att spelarna då hette Järnkrok, Silfverberg, Larsson, Rohdin osv. De var etablerade juniorlandslagsmän hela bunten mer eller mindre. I år hade vi inte så många unga väldigt lovande juniorer att slänga in i ärlighetens namn. Westfält är väl den enda av dem som spelar i juniorlandslaget t.ex.
Kommentera

Skrubben: Vid uttåget i år drog jag ju en parallell med 2010 då vi åkte ut mot blivande Guldlaget Färjestad. Trots att Brynäs då var skadedrabbat och hade fyllt på med massor av juniorer så var vi det lag som var "närmast" Färjestad.
Vad som hände nästa år vet vi alla, mycket tack vare att de unga spelarna klev fram. Att få spela slutspelshockey tror jag får unga spelare att växa väldigt mycket och jag hoppas på en liknande utveckling nästa år.
Kommentera

Brynäsgubbe: Som någon skrev i tråden så är det Lakers fyra vinster mot Brynäs som var bragden.
Kommentera

Zzz: tycker det är en otroligt feg spelare som ger fulsmällar hela tiden! Hoppas verkligen inte att han kommer till Bif och att han blir avstängd för tilltaget med sin klubba i andra perioden! Fult och idiotiskt! Han tar utvisninfar i totalt fel läge och kunde ha gett saik lite biljett in! Han är definitivt inte lsget före jaget! Att sen höra Wikegård hylla honom är fan i mig en skam
Kommentera

Zappaholic: Det är klart det är hyckleri och ingen vill ha filmningar.

Men med det sagt, vilken underbar spelare Shinnimin är. Super intensiv och alltid påkopplad. Dessutom är han en producerande spelare. Jag hade gärna sett honom i Brynäs. Jag gillar verkligen den typen av spelare, förutom filmningarna i hans fall då så klart.
Kommentera

TobbeJ: SAIK har förlorat flest finalmatcher av alla, bara en sån sak 🤗🤗🤗
Kommentera

Växjö sattes inte på prov i denna matchen. Skelefteå måste höja sig rejält för att ha chans på guldet, men med den skickligheten Växjö har i det mesta de gör, tror jag de tar hem bucklan.
Trevligt att se en match utan att behöva sitta på nålar...sen om det är Växjö eller Björklöven som spelar skiter jag i så länge det levereras ok ishockey.
Brynäs...ja jösses. Här måste det hända nåt för att tro på guld!
Kommentera

ellis: SAIK är i alla fall inte sponsrade av UNICEF och "EN bra start" *Evil grin*
Kommentera

6984: Generat vilket fall som helst.
Kommentera

Fan vad stolt man blir över Solem, Hirsch och grabbarna 😁
Kommentera

ellis: De tappade intresset vid 4-0...
Kommentera

Jag måste säga att jag är förvånad. Trodde absolut inte SAIK kollapsar siffermässigt så här. Trodde de skulle matcha Växjö i tempo och skridskofart, men det va helt fel. I alla fall ikväll.
Kommentera

Zappaholic: har inte sagt att han e lika bra men kan bli
Kommentera

Zappaholic: Det brukar kunna se ut så här. Varje match lever sitt liv. Nästa match kan se lika dan ut fast det är SAIK som dominerar. Fast det verkar gynna Växjö att det är högt tempo. De hade lite tyngre mot oss. Mer statiskt spel liksom.
Kommentera

6984: Ny hyllar Wikegård Shinnimin och tycker han är en häftig spelare. Inte ett ord om alla jävla svandyk den mannen presterat.

Jävla hyckleri.
Kommentera

6984: Med det här spelet blir det 4-0 i matcher.
Kommentera

Jan Grismöbel: Bara snack? Tycker han är rätt tyst jag.
Kommentera

Zappaholic: Annars är det ju inte ovanligt att spelare som Brynäs letar fram drar vidare när de blommat ut. Förbannelsen med att sakna ekonomiska muskler när de stora drakarna börjar vifta med sina sedelbuntar.
Kommentera

munkas: BZ är bara snack . Så trött på den mannen .
Kommentera

Tjurn : Jösses så utskåoadd Saik är.

Hietanen-kopia? Så bra är han inte. Sorry.
Kommentera

kennys: jag skrev för 2säsonger sen här inne att pudas var en heatanen kopia i framtiden å alla skratta åt mig . Nu 🤣🤣🤣🤣🤣 jag tillbaka
Kommentera

dAVydov: Match? Är det match idag?
Kommentera

Och som vanligt tycker ett antal skribenter att Bz tar för god tid på sig... försäsongsträningen börjar ju snart...
Hellre fort än rätt... lite märkligt!
Kommentera

kennys: Ser vi samma match? Tycker det känns rätt sömnigt.
Kommentera

kennys: Skellefteå gör ju än så länge inte särskilt mycket bättre motstånd än vad vi gjorde.
Kommentera

« · 1894209 · »