1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season 18/19

« · 1898025 · » Till forumet

Sv: Silly season 18/19
7981: Jag tror Brynäs måste fundera på sitt ansvar som arbetsgivare också. Att ens fundera på att låta Paille spela igen med de risker för bestående men som det innebär vore i högsta grad oansvarigt. I andra brancher kanske det dessutom föreligger risk för rättsligt efterspel om det går åt pepparn?
Kommentera

7981: Slutar han så bryts såklart kontraktet. Blir han utdömd av läkarna så tar försäkringen kostnaden.
Kommentera

Kent747Socker: Tror heller inte att Paille kommer tillbaka till spel (sorgligt slut) Om han skulle meddela nu att han slutar hur blir det med lönen från försäkringen. Kan det vara så att han meddelar att han skall sluta när kontraktet går ut? Någon som har koll på detta?
Kommentera

Makita: Jag har tolkat (kan ha tolkat fel..) som att vi ska ha 15 forwards. Med Hajen kommer vi att ha 15 st, men då räknas Paille med i den beräkningen, en spelare jag knappast tror kommer fortsätta spela ishockey. Han har inte tränat på ungefär 7 månader och verkar inte heller vara nära en comeback. Han är 34 år gammal, och har en framtid att tänka på då han ändå är i slutet av sin karriär.

Paille sitter på en relativt bra lön, och ersättaren bör ha liknande lön, vilket borde vara en spelare för de första två linorna.

Tankar kring det?
Kommentera

Kent747Socker: Är det verkligen så att två spetsspelare till ska in.
Ska En spelare ytterligar in om Hajen stannar, vad jag förstod skulle truppen vara klar om Hajen förlänger.
Hoppas jag har fel kommer det in två spetsspelare ytterligare och Bertilsson stannar då ser laget mycket intressant ut.
Det är det inte många lag om ens något som har en bättre backsida.
Kommentera

majk: Jag hade gärna sett honom hos oss. Inte som ersättare för Palushaj, men som ersättare för Paille när han lägger av.
Kommentera

Chanzone: Inte för han är sniper men tror ni det är någon risk för er att Dick(sry könsord) hamnar hos er. Han har sagt att han ska bo i Sthlm. Då är väl bara stockholmsklubbarna och möjligen ni på pendlingsavstånd som är aktuellt.
Kommentera

Chris11: Jaaa du, man hoppas ju att Palushaj kritar på och öser in poäng såklart. 20+ mål.

Kellman, nytt lag och ny omgivning. Hoppas att han tar ett kliv till. Det behövs verkligen. 15+ mål.

Danielsson, han måste bara leverera. Floppar han så blir det en jobbig säsong. 20+ mål.

Boqvist. Räknar med att han gör en bättre säsong än sist. 15+ mål.

Rohdin. Har inga förväntningar alls på att han ska bidra med massa mål faktiskt. 7+ mål.

Blomqvist lär steppa upp lite. Tyckte han var alldeles för ojämn förra sässen. 10+ mål.

Detta känns rätt optimistiskt dock.
Kommentera

Leonardo: Om det kommer två riktigt bra snipers det lite ljusare ut, visst.
Kommentera

Forsberg 1978: Tycker BZ gjort ett fantastiskt fönster hittills. Defensivt har vi värvat fantastiskt. Bertilsson har några få dagar på sig att hitta en KHL-klubb, annars kommer han att stanna, och med tanke på deras utlänningskvot på 3 spelare per klubb är jag inte helt säker på att han hittar en klubb.

Offensivt är jag lite orolig, där saknar vi riktigt bra kvalitet just nu. Skulle däremot Hajen stanna så ser det bra ut, eftersom BZ då även kommer värva en till forward (och det lutar åt att det blir spets), vilket gör laget intressant. Offensivt skulle vi ha vassa spelare som;

Kellman, Boqvist, Danielsson, Hajen, Jensen och NY (spelare). Det kan bli två vassa kedjor offensivt samt 3/4e linan som håller bra nivå (för att vara 3/4e lina).

Däremot håller jag med dig vad det gäller Sjödin, jag är inte helt såld på den lösningen, men hoppas det kommer gå bra ändå. Vi kom trots allt till kvartsfinal under hans första säsong, och i år har vi enligt mig bättre trupp (avsevärt bättre defensiv, backar+målvakt).

Förlorar vi däremot Hajen och värvar två medelmåttor, ja då blir jag oroad för offensiven, men just nu ser det bra ut.
Kommentera

Kent747Socker: Jo men Bertil räknar jag som förlorad men man får leva på hoppet, det som oroar är forwardsidan och ledarstaben och inte minst våran sportchef som jag inte litar ett förbannat skit på tyvärr!
Kommentera

mk: Det hoppas jag, men samtidigt tror jag att han är slut tyvärr. Han har tagit emot enormt mycket stryk genom åren vilket har tagit ut sin rätt nu när han är över 30. Blir ett jobbigt kontrakt för oss kommande säsong.
Kommentera

mk: Glömde Granström, även han har potential till 10 baljor.
Kommentera

Skrubben: Det är väldigt viktigt att speciellt Granis steppar upp big time.

200”/ mån förpliktigar...
Kommentera

Skrubben: Tycker du Alcén gjorde en svag säsong? Jag tycker att han är på sitt kontor allt som oftast och producerar mer än jag hade trott.
Kommentera

8399: Alcén och Granström räknar jag bort produktionsmässigt nästa säsong. Dom börjar komma upp i åren och gjorde svaga säsonger senast. Rohdin kan däremot göra 10+ mål. Bra spelare i 5v5 senaste säsongen i KHK (trots dåliga kedjekamrater).
Kommentera

Se där! Kalle Johansson klar för lakers....
Kommentera

8399: Rohdin kan lätt göra 10. Mer tveksamt på Alcen.
Kommentera

Chris11: Rohdin och Alcen kan nog sätta 10 var också 🤗
Kommentera

Stannar Bertil vågar jag säga att vi har Elitseriens bästa backsida (bra bredd och spets). Offensivt finns det frågetecken men stannar Hajen och en till spets värvas ser det helt plötsligt riktigt intressant ut. Bättre målvakter än föregående säsong på det.
Kommentera

Chanzone: vilka ska göra mål?

- Palushaj?
- Pailles ersättare
- Kellman
- Danielsson
- Boqvist
- Rohdin
- Blomqvist
Kommentera

Forsberg 1978: Om inte forwardsuppsättningen förstärks så kommer en 10:e plats att kännas som en framgång
Kommentera

Chanzone: Håller med till 100% detta lag skrämmer ingen, BZ har en hel del att bevisa!
Kommentera

Peja: Anser att det är en stor skillnad mellan Melin å Sjödda , tror ingen hade någon erfarenhet av Melin medans nu har dom haft Sjödda närapå en hel säsong är betydligt lättare då att skapa sig en uppfattning. Vet ej hans spelidé huvudsaken är att spelarna köper den samt det ledarskap han står för.
Kommentera

Chanzone: Det ska ju in 2 snipers så det blir nog bra till slut ☺
Kommentera

Chanzone: Efter att ha sett en massa juniormatcher med Boqvist tidigare tror jag han kan stänka in en hel del mål bara allt funkar för honom. Vasst skott som ofta satt uppe i nättaket. Men senaste säsongen var det väldigt mycket över/utanför för honom tyckte jag.
Kommentera

Chris11: Ja det är ju helt ok ändå. Tycker det känns osäkert och att det finns många frågetecken kring våra forwards.
Kommentera

Chanzone: kellman 15 mål i khk senaste säsongen?
Kommentera

Zappaholic: Kellman och Boqvist känns mer som framspelare än som snipers. Jag hade ärligt förväntat mig mycket mer av Boqvist förra säsongen.

Hoppas verkligen Palushaj kritar på.
Kommentera

Chanzone: Bellman? Boqvist? Palushaj/spetsforward?
Kommentera

Inte för att vara dryg eller negativ nu. Har vi någonsin haft en, på pappret, svagare forwardsuppsättning? Vad säger ni?

Det låter inte skitbra att det bara ska in en ”spetsforward”. En skada på Danielsson och den killen floppar. Vem ska kliva fram och göra mål då?
Kommentera

Forzzen: Vad är en vanlig säsong?
Förra säsongen var inte helt olik den som Brynäs fick efter förra framgången. Det är tydligt att framgång efterföljs av kaos. Klubben vet inte hur man ska hantera framgång.
Skadehelveten är också regel snarare än undantag, känns det väl som?
Hur som helst ... .ja, om spelarna köper tränarens idéer så är det ett bra utgångsläge. Detsamma kunde sägas om Melin inför förra säsongen. Och alla andra tränare i världshistorien.
För övrigt, vad är egentligen Sjöddas spelidé?
Kommentera

Peja: Nu var förra säsongen ingen vanlig säsong med all turbulens både med tränare och spelare + väldigt många skador efter åttondelen så att bedöma han efter det tycker jag är svårt MEN om spelarna är med på sjöddas idéer så är det ett bra utgångsläge.
Kommentera

Forzzen: Givet att en tränare kan lyfta sig - men att Sjödda eventuellt kan lyfta laget nästa säsong kan knappast ligga med i bedömningsunderlaget när man bedömer hans insats 17/18...
Kommentera

Forzzen: Absolut. Och jag tycker man ska ge tränare tid. Man har anställt en tränare för man tror på det sättet tränaren vill spela på.

Jag tyckte dock Robban gjorde ett bra jobb första året också. Vi hade även bra underliggande siffror redan då så mycket talade för att resultaten skulle komma också.

De sk experterna är väldigt resultatinriktade där det är väldigt svart eller vitt.

Sen borde jag väl kommentera vår silly då jag var säker att det skulle komma en forward till in till laget. Tyvärr har en del kontraktsförlängningar(Adam, Davidssons,Högström,Vejdemo) kontrakt där vi nu måste betala hela lönen(Urbom och Bergfors betalde vi bara 50% av senaste säsongen) och värvningen av Josefson och Hultström(som var utanför budget ifjol) ätit upp budgeten. Ekonomin är stabil men vi har inte riktigt lust/råd att lägga för mycket pengar på någon spetsspelare när det finns väldigt mycket kvalitet i laget. Dock om vi tappar Ante(skadan), Jonte(NHL) eller Vejdemo(NHL) så kommer det värvas. Finns också pengar undanlagda om det behöver spetsas under säsongen eller om Fjällby vill ta ett år till i Sverige.
Laget ser ändå riktigt bra ut om vi inte åker på någon skada. Dessutom finns det nu större chans att vi får se Grewe och Holtz(två av sveriges absolut största talanger) redan denna säsong.

Realistiskuppställning till en premiär
Adam(Jensen)

Högström-Pettersson
Urbom-Hultström
Bernhardt-Nilsson
Alsing

Lilja-Ante-Bergfors
Vejdemo-Josefson-Brodin
Possler-Davidsson-Jonte
Ågren-Strandberg-Bemström
Henrik E
Kommentera

majk: Var det inte så att Robert O fick utstå mycket kritik första säs i DIF pratades om sparken bland de sk. experterna för att sedan
i föregånde säs varit tokhyllad ?
Kommentera

8399: Tommy J var ännu bättre så går vi efter vad dom presterat i Brynäs skulle vi ha tillbaka honom.
Kommentera

8399: 10:a(dock hoppa in i dåligt läge),10:a,5:a, kvart,åttondel,final. Sen sjua med Luleå och ut i åttondel. Spelmässigt såg det inte så bra ut i Luleå denna säsong heller. Ska dock ge det mer tid än så. Men är inte Bulan lite väl överskattad som tränare?
Svär jag i kyrkan när jag ifrågasätter honom här på forumet.
Kommentera

8399: Fantastiskt bra? Brynäs presterade ungefär likadant om jag minns rätt under Sjödins tid jämfört med Melins tid om man kollar på de underliggande siffrorna. Möjligen en liten förbättring. Det är väl inte fantastiskt bra. Dock bra mycket mer tur med utdelningen än Melin.
Se om spelet kan bli bättre också när han får vara med från start. Som utomstående ser jag inte Sjödins storhet som tränare.
Kommentera

Forzzen: Bulan var ju fenomenal i Brynäs
Kommentera

8399: Vet inte varför alla hyllar Bulan ? Är det för att han är en energisk coach eller för att han tog oss till finalen ifjol? Tycker absolut han har mer att bevisa för att hamna i toppen av tränarna i SHL.. Egentligen lyckades Tommy bättre ifjol med den turbelens och skade lista vi hade än vad Bulan gjorde.
Kommentera

8399: OM det stämmer att Bulan och Rönnqvist delade på ledarskapet i Luleå, som Bulan ofta försökte få det till i intervjuer, så hade han överlägsen erfarenhet gentemot Sjödda som var en renodlad assistent till Bulan.
Nej, jag har aldrig påstått att de som roterar mellan klubbarna är de bästa. Men jag hävdar att Sjödda inte har tagit en sååå lång väg som du vill få det till. Tvivlar på att han hade fått Brynäs-giget utan sin spelarbakgrund.
Kommentera

Peja: Kolla Bulan eller Tommy Jonsson, de var inte mer erfarna än Tommy när de tog över Brynäs och de gjorde det bra. De flesta tränare kommer underifrån faktiskt och de tränare som roterar mellan SHL klubbarna är inte alltid de bästa.
Kommentera

Peja: Sjödda vände skutan och avslutade med ett fint slutspel trots mycket frånvaro, bra jobbat.
Kommentera

8399: Vad var fantastiskt bra med Brynäs 17/18? Bottenlag som förvandlades till mellanmjölk efter tränarbytet... Ingenting att hylla, direkt.

Tycker det är olyckligt att Sjödda aldrig varit HC på elitnivå innan han tog Brynäs. Div1-2 i all ära, men de är amatörer. Hans nya kollega har däremot gått den långa vägen på riktigt.
Kommentera

Brynäsgubbe: Tommy gjorde det fantastiskt bra förra säsongen och får nu dessutom erfaren hjälp i båset så vi står väl rustade känner jag. Inte många lag i SHL jag skulle vilja att Brynäs bytte tränare med faktiskt (Luleå och Lakers kanske).
Kommentera

8399: Hoppas Sjödda är villig att lära sig, tycker fortfarande han är väldigt grön som tränare. Tommy var ju erkänt envis, nåt sånt har visat inte råd med.
Kommentera

Skrubben: Det måste ju finnas andra tränare, det gäller bara att man får anstränga letandet lite. Undra vilka han har försökt med?
Sedan om Bengtzen ska snacka om SM-guld så räcker det ju inte bara med en bra defensiv, vi måste få in lite spets framåt.
Kommentera

Skrubben: Jag tror på Sjödda, en tränare som gått den långa vägen från lägre divisioner, vidare till andretränare i SHL för att slutligen ta steget fullt ut till huvudtränare.
Sundqvist har jag hört ställer hårda krav och är en pådrivare så set blir nog bra.
Kommentera

Magnus kanske blir våran Hallam vem vet, en allsvensk huvudcoach som växer till headcoach i shl
Kommentera

« · 1898025 · »