1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446631 inlägg · 7961 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv:Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
mattias - 74: Det räcker nog med att dom tjänar mer än i Sverige :-)

mattias - 74: Nummelin tjänade 10 miljoner sek om året efter skatt när han spelade i Lugano, men då vet jag att han var den överlägset bäst betalda spelaren i ligan när det begav sig.

mattias - 74: Ingen aning vad han kommer att tjäna. Klar för Kloten Flyers är han i alla fall.

björne:

Vad tjänar de bästa spelarna i alpligan ? Märkligt att santala väljer spel i kloten annars ??

Tommi Santala: Klar för Kloten!
Kim Hirschovits: Klar för HIFK!

Bara för att få slut på snacket om dom.

Hur är läget med Jonas Almtorp annars då?

70 Rodrigues: Ok jag tror dej och statsen imponerar men mer än en av dessa kan vi knappast ens fantisera om att få se Bif. Bara att bjuda...fett

arnio: Jag kan inte svara för någon annan men jag har sett dom spela, tro mig det är klassspelare.

arnio:

Santala är en av finlands bästa spelare

GävleLasse: Här är en kille som också har imponerat dom få ggr jag sett honom:

www.eliteprospects.com/player.php?player=3179

70 Rodrigues:

Santala, Stapleton och Hirschovits, Har inte hört deras namn en gång,,Har ni sett dessa spela eller är det hockeyprospects profil eller?

70 Rodrigues:

Widing - Santala(ny) - Hermansson

Brendl - Lind(förlängning) - Beaudoin(ny) eller Stapleton(ny)

Dackell - Hansen - Danielsson

Sandin - Sundström - Alcén

Jag vill att Hempa får chansen i en producerande kedja med mycket istid, har har stor potential tycker jag. Målskyttet har ju även lossnat lite nu i kvalet. Sämre motstånd, men även större förtroende och mer istid som lett till det. Santala skulle nog få bra fart på både Widing och Hempa.

Ser gärna Beaudoin i Brynäs. Han är stor, stark och kan ge smällar. Ger yta åt Micke och Brendl som vi vet vad de kan göra tillsammans.

Hansens kedja borde ju kunna plocka bort motståndarnas bästa på ett bra sätt.

Den fjärde kedjan kan utvecklas riktigt bra om de får spela regelbundet.

Kostnaden för de här spelarna borde vara överkomlig. Endast tre nya kontrakt att skriva som det är.

arnio: Här kommer tre st länkar till spelarna du aldrig har hört talas om, vilket jag tycker är mycket konstigt???

www.eliteprospects.com/player.php?player=9709

www.eliteprospects.com/player.php?player=2711

www.eliteprospects.com/player.php?player=3179

GävleLasse: Vid närmare eftertanke så växte frågan om hur många icke EU-spelare man får ha i laget?

GävleLasse: Glömde ju två gubbar i min iver :-)

Målvakter: Markkanen och Markström

1:a Hietanen-Väänänen Brendl-Santala-Stapleton

2:a Andersén-Angell Widing-Hirschovits-Banham

3:e Sundqvist-Jonsson Dackell-Hansen-Hermansson

4:e Carlsson-Salmela Alcén-Sandin-Danielsson

Sundström är en stor besvikelse och kan lånas ut, vad gällande Kankaanperä så ryktas ju det att han inte trivs i Brynäs och Gävle, kanske läge att bryta kontraktet?

Men en sådan uppställning så är vi garanterat i slutspel och sämst semi :-)

Dream dream dream!!!!

pinklake: OK då vet jag. Själv är jag kluven i den frågan.

GävleLasse: Angell är en stor besvikelse den här säsongen. Riktigt bra betalt har han förmodligen också. Jag tror att vi får in bättre offensiv kraft med Jonsson och Salmela, därmed har inte Angell en plats i min önske-trupp till nästa säsong.

70 Rodrigues:

Santala, Stapleton och Hirschovits, Har inte hört deras namn en gång,,

pinklake: Och Angell? Nionde back då eller?

Gusten: I Luleå finns en mycket stabil herre vid namn Pavel Skrbek som står utan kontrakt. Han är den defensiva back vi behöver!

Sedan skulle jag gärna se att de bryter med Kankaanperä och satsar lite deg på att få Lars Jonsson och Anssi Salmela. En förlängning med Nolan sen och saken är klar!

Jonsson(ny) - Nolander(förlängning)

Hietanen - Andersén

Skrbek(ny) - Salmela(ny)

Carlsson - Sundqvist

GävleLasse: Jag försökte bara sätta mig in i hans sätt att tänka, men jag misslyckades bevisligen.

När Brynäs har värvat från allsvenskan tycker jag att det har gått skapligt. Däremot när man har värvat spelare som inte platsat i sina es-klubbar (Skoog, Karlsson) har det gått betydligt sämre. Deras utvecklingskurvor pekade neråt när de kom och de saknade det rätta självförtroendet för att lyckas.

Däremot allsvenska killar som Månsson, Angell, Sundqvist, Almtorp mfl kom med ett helt annat "go", självförtroende och positiva utvecklingskurvor.

Jag kan mycket väl se en kille som Kalle Olsson kliva in i Brynäs och göra ett tvåsiffrigt antal mål i grundserien av elitserien.

Sedan måste Brynäs handplocka rollspelare som saknas i den nuvarande truppen. Tänker på t.ex en stor, stark forward som kan stå framför kassen i PP, har tjatat om det länge, men Brynäs vägrar ju agera. Jonasén framför kassen i PP och Brynäs hade varit betydligt bättre i PP än med Sundqvist framför kassen.

GävleLasse: Tänkte inte på det :-)

GävleLasse: "...så måste det handla om en back som man kan luta sig emot när det blåser och puckarna börjar vissla runt Markan."

Gärna Ossi, men Andersén kommer ta ytterligare ett steg nästa säsong, kommer bli en storback! Ny favorit hos mig.

70 Rodrigues: Nästa satsning bör bli en smal trupp med en i alla fall på papperet högklassig förstafemma som kan avgöra matcherna.

I övrigt satsa stålarna på etablerade medelmåttor och hungriga juniorer från Brynäs egna led.

Satsa allt krut pä tre spelare som går in i förstafemman och kan lira med Brendl,Danielsson? och kanske Nolander? eller Hiettinen? Eller nåt sånt.

70 Rodrigues: Vi avvaktar lönetak och ekonomisk kris hos de lag som ligger över oss   ;)

GävleLasse: När ska vi vara däruppe då, det ska skyllas på fan och hans moster inför varenda säsong, när fan ska dom ta tag i saken, när ska dom lära sig?

Peja: Ja Månsson och Angell var två av typ tio spelare man tagit in som lyckats. Och nu har man inte råd att behålla dem. Man skall alltså ta in spelare och bli fast med de 80% som inte lyckas?

70 Rodrigues: "Apropå besvikelse, du blir ju lika besviken du varenda säsong."

Jag kanske har lärt mig nu ;)

Tror du att det är läge att vara med och slåss däruppe nästa säsong. Vad har vi? Jo, ett ekonomiskt bakslag på grund av felkalkyler med överskriden budget och ett publiktapp. Lägg ihop detta med att Brynäs gör ett generationsskifte. Borgar den ekvationen för att man "skall vara med däruppe"?

Peja: Fynda vet jag inte, tycker dock att det är Brynäs förbannade skyldighet att fixa ett slagkraftigt lag, hur många ggr tror dom att vi kommer att klara av KS? Det skylls på stålar varenda jävla säsong oavsett orsak. Har aldrig läst ett enda självkritiskt ord från någon inom organisationen, det skylls på kret o pleti istället.

GävleLasse: Det beror ju på hur man ser det. Rodrigues kanske tycker att Brynäs kan fynda 4-5 spelare i dem kalibern, typ Angell och Månsson var ju inga stora namn när de kom men gjorde succé.

GävleLasse: Om vi ska vara med och slåss så är det just där ribban måste ligga, men jag vet också att det är en utopi men det gäller ju det mesta när det gäller Brynäs IF, vi får nöja oss med att vara ett lindansargäng som mer än ofta får slåss om sin ES plats, som synes så är det ju vissa som verkar ha accepterast det, men det kommer jag aldrig att göra. Apropå besvikelse, du blir ju lika besviken du varenda säsong.

GävleLasse: Ossi Väänänen och Lars Jonsson, fast det kanske är för mycket begärt :-)

70 Rodrigues:
det här är bara början på den glidar-roll som Tommy-Tina kommer att bekosta Brynäs fantastiska ekonomi med...

ska bli intressant o se hur många riksvägs-kilometer som han kommer att tillryggalägga för att sitta i obskyra islador runt om i sverige o frysa arselet av sig sena, mörka onsdagskvällar i november...

mitt mission in life att kartlägga detta slösande med stora pengar på en föredetting...

70 Rodrigues: "L.J skulle vara kanon, då har som sagt Sundlöv börjat på ett bra sätt men det är långt i från klart, måste till 4-5 spelare till av samma eller bättre kaliber."

NU är det inte Sundlöv som drömmer utan du.

EN klasscenter, en klassback... sedan lär det bli "intressanta spelare om inte tar plats i sitt gamla lag" alternativt "Intressanta spelare från AS"

Inte konstigt att du blir besviken varje år när du lägger ribban på en höjd där det behövs syrgas...

65selander: Hade gärna sett Markkanen och Markström nästa säsong.

21olsson: Tror du Heino accepterar att öppna dörren i Brynäs?

rackham: Just det, för Brynäs tänker ju och gör alltid rätt.

70 Rodrigues: Sundlöv är inte smart om han lägger en massa stålar på en offensiv back. Nu vet vi visserligen inte hur det blir med Angell. drar han så vore Jonsson en bra ersättare. Skall man tolka det som att Angell sticker? Med tanke på att Sundlöv har sagt att man skall skaffa EN back så måste det handla om en back som man kan luta sig emot när det blåser och puckarna börjar vissla runt Markan.

Ossi Väänänen!

70 Rodrigues:

Kanske bättre att fråga Tina...?

Sjödin säger att han ska börja sitt jobb som scoutingansvarig först den 1:a aug, hur har man resonerat då från Brynäshåll??

bif_forever: Varför inte värva Heino-Lindberg som andremålvakt och Låna ut Lindbäck och satsa på Markström som förstemålvakt. då har vi ett bra målvaktspar.

70 Rodrigues: "L.J skulle vara kanon, då har som sagt Sundlöv börjat på ett bra sätt men det är långt i från klart, måste till 4-5 spelare till av samma eller bättre kaliber."

Får Sundlöv in en center i klass med Andreas Karlsson och en back i klass med Lars Jonsson så är jag hel nöjd. Inte för att det inte behövs som du skriver 4-5 spelare av samma kaliber utan för att det är bra mycket mer än vad jag förväntat mig.

Sen är det lite tragiskt när media och vi fans disskuterar Lars Jonssons starkaste argument för att skriva på för Brynäs är att han har några gamla polare i klubben...

Mathias Porseland, varför, då är det väl isf bättre att satsa på någon av våra egna juniorer???

drömtrupp:
markström-lindbäck

hietanen
andersén

kankaanperä
carlsson

angell
sundqvist

jonsson
nolander

brendl-lind-beaudoin

widing-pastorn-hermansson

dackell-hansen-danielsson

alcén-backlund-sandin

sundström-persson

lillovechkin: KANSKE INTE RUGGIGT BRA MEN HAN har visat att han har kapacitet tidigare, så visst borde han få stanna om han bara VILL !

Skulle inte bli förvånad om Sebben Karlsson gör succé i Rögle

arnio: Är det bara jag som tycker att Månsson är en ruggigt bra spelare och en viktig kugge i dagens Brynäs.
Jag tycker Mattias är värd ett 2-3 års kontrakt !

sylf: L.J skulle vara kanon, då har som sagt Sundlöv börjat på ett bra sätt men det är långt i från klart, måste till 4-5 spelare till av samma eller bättre kaliber.

arnio: Jag tycker att det har varit uppenbart att Månsson inte har varit lika hungrig den här säsongen som föregående. Svårt att säga om han ska få vara kvar, han har ju bevisligen potential, men samtidigt finns det många frågetecken kring honom.

tjugo8: Jag håller med om att Månsson har varit kass i vinter men det har många andra varit med.

Jag tror dock att han har gjort sitt bästa i Brynäs och jag önskar honom lycka till i framtiden.

Dessutom så måste ju coachen ställlas ansvarig om spelare som spelmälssigt och moraliskt sänker laget får så mycket istid (eller kanske sportchefen som ansvarat för att signera spelarna som coachen har att välja mellan).

Sammantaget så tror jag att du överskattat Mattias delaktighet i fiaskot.

sylf:
vore nog bra att knyta det största, m brynäs mått, namnet tidigt...
kan fungera som en bra signal för andra förvärv...

värst vore om tiden gick o inget större positivt händer...att ev nya spelare ser brynäs som en återvändsgränd, o ja, det e fritt fram m kommentarer t det sista ;)

« · 1029708 · »