1150x200-brynasbanner.jpg

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

« · 1051209 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Poffa: Mitt resonemang utgår från exakt samma grund som de flesta kring laget verkar bygga sina åsikter på: Markström är helt enkelt en mkt bra målvakt redan nu, vilket han redan visat.
Dvs en inte speciellt kontroversiell åsikt, som det verkar.
Sen är det lite märkligt att man nu helt plötsligt är så oroliga för Markström, när han de facto är en bättre målvakt än vad ex Korhonen och Sperrle är. Eller för den delen Kristan som togs hit från Slovenien.
Visst: man talade även då om chansningar, men Markström känns isf inte som nån större chansning än nån av dom övriga var.
Eller för den delen mer chansning än vad ex Djurgården och SSK sysslade med när man släppte fram Larsson och Enroth och inte hade nån mkt bättre uppbackning än vad vi nu har i form av Lindbäck.

Jämfört med en Honken i laget och Markan som tvåa så är det aktuella upplägget självfallet ngt av en chansning.
Men inte av den storlek som du vill få det till.
Kommentera

Huge: Den var bra, är också förvånad över reaktionerna kring Honken.
Hade han signat hade det varit uppror i kommentatorleden om att klubben inte släpper fram de mest talangfulla målvakterna i Sverige.
Damned if you do....

Sen är det klart att Honken säljer biljetter, men han säljer inte sin Brynässjäl genom något år i VF för det.

Men, återstår förstacenter för Sundlöv. Där måste han leverera och det relativt snart.
Kommentera

Huss: Klockrena tankar från Molin.
Följande länk bidrar med fler synpunkter på många av dom minsta sagt knepiga brynässupportrarna...
Kommentera

Huss: Tror mer på utsläppen från Korsnäs ;-)
Kommentera

65selander: Citat Molin
" Är det inte en av Sveriges mest bortskämda publik?
- Jo, definitivt! Tyvärr så måste jag säga att Brynäs publik är riktiga medgångare. När vi spelar bra kommer det alltid mycket folk och när vi spelar lite sämre kommer det faktiskt pinsamt lite folk. Tycker det är synd, men vi får väl spela bättre..."
Kan fortfarande inte förstå vad detta beror på, exempellösa framgångar på 70-talet låter mer som en dålig ursäkt, sitter det i väggarna borde det försvunnit vid ombyggnationen. Är det dricksvattnet månne?
Kommentera

Jojo har tagit sig ett snack med [url=mrmadhawk.blogg.se]Molin[/url]
bläddra ner lite så kommer "sommarsnack med..."

Läser där att Mora var ute efter Molin samt att han hade ett pengastarkt erbjudande från Japan!
Kommentera

65selander: "dravlet ang Krizan vs Zacke"

Länk?!
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Poffa: Problemet som kan uppstå är ju att andra året brukar bli sämre än första. Blir mer tänkande än i KS där matchande var i tempo, nu blir det en serielunk som kan gå snett. Men jag tror att han står upp, men Vad händer om han går sönder? Förresten dravlet ang Krizan vs Zacke är det tidningsanka eller?
Kommentera

Huge: Att det hämmar Markström är kanske sant, samtidigt skulle nog Markström lära sig en hel del av att stå som back-up till en av landets bästa målvakter. Killen är ju trots allt bara 18 år och att skynda långsamt kan vara ett bra recept. Om Markström inte håller som förstemålis kan det här mycket väl ödelägga hans karriär.

Sedan förstår jag inte ditt resonemang kring Honkens beslutsvånda. Om Honken nu velade så hade ju Brynäs ändå stått där med nuvarande målvaktsuppsättning som "sämsta" alternativ. Och pratar du om velandet för att Brynäs inte orkar med lönen för både Honken och en center, då är krisen i Brynäs mycket djupare än jag någonsin trott.

"Att långt in på sommaren stå där med BÅDE en vakant förstemålvaktsplats och utan en ny center hade känts mkt värre än att nu "chansa" med Markström som förstekeeper."

Du ser, här är det jag inte får ihop. För om det nu blivit så att ni gått för att få hem Honken, och sedan inte fått det, så påstår du att ni stått utan förstemålis. Då hade Markström bara varit en andremålis. Nu när han är uttalade förstemålis så kommer han förmodligen klara det galant, enligt dig.

Med alla aspekter inräknade så tycker jag att Brynäs tar en väldigt, väldigt stor chansning. Man kan vinna stort men förlorar man så är det risk att det är kört. Och oddsen är inte direkt de bästa.
Kommentera

"Hade Markström däremot varit lite mer orutinerad och inte haft de meriter han trots allt skaffat sig hittills, så hade jag nog resonerat lite mer åt ditt håll."

Hihihihihihih tur att han är så rutinerad då....
Kommentera

Huge: Underbart, Brynäs kan verkligen inte göra fel enligt dig, du har en föklaring till allt, nästan lite gulligt :-)
Kommentera

Poffa: Det ultimata hade förstås varit att Honken återvänt men samtidigt tror jag det hade hämmat Markströms utveckling då Honken är likadan som person: vill stå exakt alla matcher och hatar att förlora.
Dessutom har man haft Honkens beslutsvånda att ta hänsyn till.
In i det sista var det ju osäkert om han skulle bli kvar i NHL eller inte.
Samtidigt har vi varit tvungna att värva på andra viktiga platser, för att ersätta spelare som Brendl, Månsson och Sjödin.
Lägg till att vi är i behov av en bra center och du får en helt annan bild av läget.
Med alla aspekter inräknade så tycker jag att man tagit ett korrekt beslut.
Att långt in på sommaren stå där med BÅDE en vakant förstemålvaktsplats och utan en ny center hade känts mkt värre än att nu "chansa" med Markström som förstekeeper.
Nån gång måste man ju släppa fram en så pass stor talang som Markström trots allt är och jag tycker att tillfället är passande, sett till tänket kring lagbygget med en bra blandning av yngre och äldre spelare.
Hade Markström däremot varit lite mer orutinerad och inte haft de meriter han trots allt skaffat sig hittills, så hade jag nog resonerat lite mer åt ditt håll.
Kommentera

Anders Berg: Haha, kanske det kanske.... ne, men hans poängskörd är godkänd. Tror dock att lilla mormor är ute efter en.... holländare.... ska ju vara skapliga skridskoåkare har jag hört;o)
Kommentera

Känns konstigt att inga pengar finns, nr.7 mördarn å ängeln var ju inte billiga i drift deiekt.
Nu råkar jag veta vad junisarna har, å det är inte mkt. Så slantar MÅSTE finnas.
Kommentera

Huge: Klart kan skulle ha haft en marknadsmässig lön. Titta vad dom kan lägga på en back bara..
Kommentera

Huge: Samtidigt förutsätter du nu att Markström ska gå från klarhet till klarhet. Andra året är alltid svårast och Markström kommer ha mycket större press på sig nu.

Nog hade jag, om jag varit Brynäsare, gärna sett att man hade en rutinerad målvakt och så Markström som back-up. För vad händer om Markström inte står emot?
Kommentera

spud: Tycker inte att det var ett speciellt svårt val, egentligen.
Bara att titta på fakta och hur Markström uppträtt mellan stolparna.
En mkt mogen och rutinerad målvakt för sin ålder. Jämför med ex Larsson i Djurgården som fick förtroendet och tog chansen på direkten.
Raka spåret in i landslaget under sin första ES-säsong visar att steget från ex AS till ES inte är så där jättestort, om du har talangen och den mentala styrkan och viljan. Vilket verkar vara Markströms främsta egenskap, som jag uppfattat det hela.
Att signa Honken för dyra pengar vore att gå över ån efter vatten.
Och dessutom betala dyrt för vattnet.
För ingen tror väl att det ekonomiska varit av underordnad betydelse för Honken, ja förutom det rent sportsliga att få chansen till ett nytt guld?
Kommentera

spud:
Jo, jag stod helt bakom tanken med våra unga målvakter tills Honken dök upp. Det är ju lättare att ta beslutet om vi haft en bra trupp men dom enda lagen som är sämre eller på samma nivå som oss är ju Luleå och Rögle.
Rätt stor press på Markström i vinter.

Centerförvärvet som ska hittas lär ju bli nån medelmåtta så varför inte använda pengarna till nån erkänt bra spelare.
Kommentera

Clubsport: Ja men erkänn att det är ett svårt val, och hur Sundlöf än gör så gör han fel i 50%s ögon. Om han hade värvat honken och låtit honom stå de 50 matcher han behöver då hade många snackat om att de försummat talang och lagt pengarna på en målis när de behöver poänggörare.

Jag applåderar alltid när man ger juniorer chansen det brukar löna sig i längden. Sen lät det som om honken gärna kommer till bif när det passar bättre.
Kommentera

Frisco: Man ska alldrig lita på wikipedia:(
Kommentera

Angående Honken så tycker jag att Sundlöv spelar ett väldigt högt spel.
Markström är duktig men relativt oprövad. Det är en sak att spela bra när han är inne i ett stim mot allsvenska lag i en kvalserie jämfört med en 55 omg. lång elitserie mot landets bästa lag.
Lindbäck hade svårt att ta förstaspaden i Almtuna.

När Honken var tillgänglig och ville komma tillbaka så är det tjänstefel att inte värva honom. I ett totalt profillöst lag så hade vi behövt honom.
Vi kommer ju inte att kriga i toppen av tabellen precis...
Kommentera

Cartman: Har de slutat simma i Uppsala?
Kommentera

Poffa: gefle är dock den äldsta nu existerande föreningen;)
Kommentera

Cartman: Ja, jag hade för mig att de var äldsta klubb.
Kommentera

Poffa: Uppsala simsällskap grundades år 1796
Kommentera

Cartman: Jag tappade mitt armbandsur i Timråladan under den berömda slutspelmatchen mot Brynäs 1972.

(Avd: jag mötte Strimma....) :-)
Kommentera

Poffa: Tack för klarläggandet. Nånstans i bakhuvet visste jag att dom inte var äldst, om man räknar som du gör.
Kommentera

Poffa:
Ok, kikade på fotbollens hemsida.
Kommentera

Huge: Ok, Lycka till nästa säsong;)
Kommentera

Cartman: Gefle IF (fotboll, friidrott bl.a)
Gävle GIK (Gävle Godtemplares Idrottsklubb)

Inte lätt alla gånger med stavningen på stadens olika lag.
Brynäs stavas dock som det låter. ;-)
Kommentera

Clubsport: Gefle IF är den äldsta idrottsföreningen med flera sporter under sina vingar. Äldsta idrottsklubb är Uppsala Simsällskap, tror jag.
Kommentera

Huge: jag är född och uppvuxen i timrå.
Kommentera

Cartman:
Uttalas Gävle men heter Gefle.
Kommentera

Huge:
Gefle är inte äldst, men troligen en av dom första med fotboll på programmet i den östra delen av Sverige.
Kommentera

Cartman: Rättelse: GIF grundades 6 år INNAN Sundsvallsbranden ödelade er stad 1888.
Blandade ihop det hela med år 1869, då så gott som halva Gävle ödelades i en liknande brand.
Kommentera

Huge: Är det gefle if eller gävle if?
Kommentera

Cartman: Vi talar GIF som i Gefle IF.
Sveriges äldsta idrottsförening (tror jag). Grundad 1882.
Ett par år efter att Sundsvall senast brann, och definitivt långt innan GIF Sundsvall öht var påtänkt som klubb.
Så när man talar om GIF, ja då finns det nog bara 1 klubb i Sverige som kan benämnas med enbart dessa tre bokstäver... ;-)
Kommentera

arnio: Jag ifrågasatte bara Rodrigues minst sagt ologiska resonemang, inget annat.
Att han tycker vi har ett skitlag får stå för honom, men påståendet har ingen som helst bäring då det är en subjektiv bedömning från hans sida.
I övrigt håller jag med dig i DIN subjektiva bedömning: intresset kan mkt väl öka trots frånvaro av s.k fixstjärnor typ Brendl.
Det räcker att laget spelar jämnare och som följd vinner lite fler matcher, så kommer också publiken, det är jag övertygad om.
Iaf i så pass stor utsträckning att publiksnittet bör hamna på det man budgeterat. Vilket är godkänt.
Kommentera

Huge: Gif sundsvall?
Kommentera

Burberry: Jadå, jag är uppvuxen i Bomhus (Gävles Beverly Hills...)
Flyttade till Stockholm 1976 och har blivit kvar.
Men hjärtat slår självfallet för både Huge och Brynäs.
Åsså GIF förstås....
Med lite flyt så går vi upp i tvåan (Huge alltså).
Laget är ungt och utvecklingsbart, precis som årets Brynäsupplaga... ;-)
Kommentera

Anders Berg: Kanske han inte ens skulle PLATTsa.
Kommentera

Det var alltså som svar till Jonte
Kommentera

Nej, jag är rädd för att han skulle göra allt för många plattmatcher...
Kommentera

Huge: "Tycker du att det är konstigt eller förvånande om säsongsbiljettförsäljningen sannolikt kommer att sjunka när vi har ett skitlag?"

Inte för att frågan var ställd till mig men ändå....Att Honken skulle ha dragit X antal personer till Läkerolen är nog ingen ifrågasätter. Men att Brynäs publiksnitt nästa säsong kommer att gå ned pga. att de har ett skitlag tvivlar jag på.
Brynäs kom sist förra säsongen och spelade en minst sagt tråkig hockey med kassa backar och såll imålet. Att vi nu fått in en ny tränare och har två unga gävlekillar i kassen kan göra att stödet och intresset för Brynäs faktiskt ökar i stället för minskar. Att heja på underdogen kan vara minst lika engagerande som att stötta en favorit i fritt fall.
Att Brynäs lag på papperet är kass saknar i denna fråga betydelse eftersom laget spela kasst även föregående säsong.
Kommentera

Huge: har du ett förflutet i Bomhus ? kommer nämligen därifrån jag med..
Kommentera

Kommer SSK ha en lite småtjurig finne i laget till hösten månne?
Kommentera

« · 1051209 · »