Brynäs IF

730877 inlägg · 7961 ämnen

Silly Season 2016/2017

« · 1736095 Till forumet

Silly Season 2016/2017
GD och Pravda konstaterar ungefär samma sak, det finns ett antal nyckelspelare som troligen försvinner pga bättre erbjudanden och sen finns ännu större antal spelare som lär försvinna för att Brynäs inte vill förlänga.

På målvaktsidan försvinner Starky och en kombination av Sandström och JJ vore vansinne så vi får hoppas att BZ kan landa Jocke Eriksson.

På backsidan försvinner Porse, Nörstebö och kanske Salmela. Hänger Sunken med ett år till eller lägger han skridskorna på hyllan? Han lär inte få mycket speltid nästa år.
Kan vi få in Andersen ser det rätt bra ut. Försvinner Salmela behöver vi ha Gunde och varför inte Almtunas talang Olle Alsing? Skulle iofs vilja se lite mer tyngd men det kan Andersen bidra med.

På forwardssidan lär det bli manfall, Rödin sticker till NHL, Scott faller för skattereglerna, Vrana, Broadhurst, Olden, Ollas och Brodecki lär inte få nytt kontrakt. Lööke lär inte vilja vara kvar och Alcén har visat framfötterna rejält men det känns mer som i brist på annat. Men han har utan tvekan överglänst t.ex. Enter som varit en riktigt blek figur i år.
Alltså det behövs en ny leading line och en stark andralina (är Westerholmarna mogna?) Det enda "klara" förvärvet jag kan se är Boqvist.
Kommentera

Sv: Silly Season 2016/2017
2064: Det känns verkligen spännande med lite nytt. Egentligen är det ju bara Rödin som vi kommer att sakna (bland anfallarna), i övrigt ser jag ingen av de vi kommer att tappa som några tapp direkt.
Scott är bra visst men att tappa som han gjort efter Rödis skada är inte acceptabelt för en ledande spelare.
Westerholmarna, Lindblom, Mannberg och Blomman känns skönt att vi har på kontrakt i alla fall.
Kommentera

7225: Håller med! Den mest spännande sillyn sedan 13/14? Den säsongen då vi skulle ersätta Järnkrok och Lindholm. Sundlöv lyckades värva ett jäkla monsterlag när man ser tillbaka, men vi åkte ändå ut med 4-1 i matcher mot FBK.
Kommentera

Vi ska nog inte hoppas särskilt mycket. Värvningsbudget är som vi alla vet begränsad så några vidlyftigheter i spelarväg är inte att förvänta sig. Därmed ingen, på pappret, bättre trupp än gångna säsong. Sen kan det naturligtvis ändå med lite mer flyt än det vi mött i vinter gå något bättre resultatmässigt. Men jag tror det blir marginellt i så fall.
Kommentera

2064: Vad har du egentligen haft för realistiska förhoppningar på Enterfeldt?
Skadan och rehaben har naturligtvis sinkat honom rejält, han behöver nog en hel försäsongsträning för att komma tillbaka i normal standard igen.
Westerholmarna har utvecklats men tveksamt om dom är redo för att ta över som förstafemma, annars en solklart mkt bra andradito.
Att släppa Ollas vore vansinne, han har ju också dragits med en del skador från och till, som helt klart hämmat hans spel. En ledargestalt med stort hjärta, såna dumpar man inte i första taget.
Sen känns det lite hugget som stucket kring Vrana, Broadhurst och Olden.
Nån av dom tror jag defintivt blir erbjudna nytt kontrakt, här måste man ju också titta på framförallt Vranas och Broadhursts förutsättningar att göra sig själva rättvisa.

Backsidan ser riktigt bra ut, att Nörstebö får gå (om vi utgår ifrån att det är Brynäs som inte velat erbjuda nytt) säger en del om kvaliteten.
6 backar står under kontrakt, Andersén är förmodligen redan klar och då återstår bara att övertala Salmela och ev plocka upp Ersson.
Är inne på att Salmela inte är så svårövertalad som många tycks tro....
Kommentera

Huge:
"Andersén är förmodligen redan klar och då återstår bara att övertala Salmela och ev plocka upp Ersson.
Är inne på att Salmela inte är så svårövertalad som många tycks tro...."

Det där var riktigt ögongodis,
Därför tar jag och kryper in i min lilla skyddade bubbla och väljer att inte "tro påt' förrns ja seret'"
Kommentera

Huge: Ser verkligen backsidan så bra ut? Värsta hönsgården och vi skall då tappa Nörstebö som varit topp två bland backarna (min bedömning) och ersätta med Andersén som var lite av en besvikelse senast.
Framåt så är det väl Olden av de du nämnde som jag är mest sugen på att se i laget om han nu är förmögen att bygga på sig lite muskler.
Kommentera

Horace76c: Ja, av Salmelas egna uttalanden att döma, som man förstås får ta för vad det är, så får jag känslan av att han vill rota sig lite mer sas, efter att ha fört ett flackande hockeyliv under en längre tid.
Skadan som gjort att han inte riktigt fått visa vad han kan, tror jag också till viss del spelar in när han ska bestämma sig.
Vore iaf kul om vi lyckas behålla honom, det är det väl inget lag som mäktat med på flera år, vad jag vet... :-)
Kommentera

7225:
"Andersén som var lite av en besvikelse senast."

Vi pratar om Nikas va?
Kommentera

Horace76c: Japp Niklas vår kapten.
Kommentera

7225:
Ok, blev lite bortkollrad när du skrev att han var en besvikelse senast..
Kommentera

7225: Tycker inte heller man kan påstå att backuppsättningen är särskilt bra. Andersén får gärna återkomma, men han är inte överdådig och nån frälsare. En ny, riktigt tät målvakt skulle däremot göra skillnad försvarsmässigt.
Kommentera

Horace76c: Många mig inräknad hade räknat med mer av Andersén senast, han var inte riktigt den chef i defensiven som han var innan han drog till Ryssland. Det positiva är att han hade utvecklats mycket i det offensiva spelet men han var en besvikelse helt klart totalt sett.
Kommentera

7225: "Ser verkligen backsidan så bra ut?"

Ja, det gör den.

Kilas stabil och har varit riktigt bra jämfört med förra säsongen. Har fått en nytändning under Bulan.

Bertilsson vet vi vad han kan. Opererad för samma skada som Andersén haft, med lyckat resultat för dennes del. Kommer att bli en klippa nästa säsong.

Sunken trygg och säker, en ledargestalt både på och utanför isen. Håller fortfarande på den här nivån.

Lucas Carlsson, årets komet på backsidan i SHL(?). Kommer att bli ännu bättre nästa år.

Zanetti, årets fynd på backsidan i SHL(?). Känns redan som fullt etablerad.

Pudas, även här ett riktigt fynd som BZ gjort. Både han och Zanetti har överträffat förväntningarna med råge.

Andersén, kommentarer överflödiga.

Salmela, samma där.

Med de förutsättningar vi nu har eftersom vi samtidigt måste lägga undan pengar för att värva ihop en forwardsbesättning som håller hög klass när bl.a Rödin och Scott sannolikt försvinner, så är det obegripligt hur man kan påstå att backsidan inte ser bra ut.
Kan hålla med om att den kanske inte ser så bra ut om man jämför med det flesta NHL-lag, men det är knappast en intressant och konstruktiv jämförelse...
Kommentera

Huge: Det är din bedömning men vi läcker som såll och allt kan inte skyllas Sandström/Starkbaum.
Kommentera

7225: Jag tycker backsidan är riktigt bra om vi får in Andersén samt får behålla Salmela. Får de dessutom spela framför en målvakt som är säkrare än vad både Starky och Felix varit denna säsongen så växer de ytterligare.
Kommentera

Zappaholic: En målvakt är ett måste, vi kan inte släppa in 5 mål per match...
Kommentera

Huge: Håller väl med om det mesta.
Utom Bertilsson.
Han har inte spelat kontinuerligt på nästan två år.
Jag litar inte på att han ska komma in och vara en klippa nästa år.
Han får gärna motbevisa mig.
Men med tanke på Ollas och Enter så är man osäker.
Inte så lite heller..
Kommentera

7225:
19 minuter sedan
"Det är din bedömning men vi läcker som såll och allt kan inte skyllas Sandström/Starkbaum."

1 minuter sedan
"En målvakt är ett måste, vi kan inte släppa in 5 mål per match..."

;)
Kommentera

Skulle gärna vilja se den här spelaren i laget nästa säsong,
Kommentera

Horace76c: Precis, vi behöver stärka upp både försvar och målvaktssidan.
Försvaret läcker som ett såll och Sandström håller inte toppklass (ännu).
Kommentera

BIF96: Jonathan Dahle´n är tydligen på väg till Frölunda, han och Lööke.
Kommentera

Är det 100% att Rödin drar över igen?
Kommentera

7225: Så var äntligen den här pissäsongen över. Jag trodde det skulle bli svårt men den här säsongen blev faktiskt ännu sämre än förra.
Och jag har inte några större förväntningar att nästa kommer att bli bättre.
Arbetar man efter icke-satsnings systemet så kommer man naturligtvis aldrig att bli ett topplag. Däremot riskerar man vilken säsong som helst att få kvala.
VÅGA VINN!!
Kommentera

noBeard: 99%.

"In addition to Demko, the Canucks are likely to sign high-scoring SHL forward Anton Rodin"
Kommentera

70 Rodrigues: fyfan, han är väl inte så märkvärdig målvakt?
Statistiken ljuger inte, i slutspelen viker han ner sig och släpper in 3 mål per match. I serien släpper han in under två. Det är väl en rätt bra siffra? Men jag vet inte alltså... är han en kille som står på huvudet varje match? Tveksamt
Kommentera

Chris11: Hoppas verkligen inte det blir sanning...
Kommentera

Chris11: Han är väl billig....
Kommentera

Chris11:Det finns ingen målvakt som står på huvudet varje match.
Däremot kan man ha en hög lägstanivå. För stt vara jättebra i vissa matcher.
Kommentera

mk: titta på Markus Svensson i sixfingers, där har vi en matchvinnare. Har aldrig sett han spela dåligt. Men det är rätt det du säger, en hög lägstanivå är det som målvakten ska ha. Att stå på huvudet varje match kan vara svårt.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja Rautio har ju stått i princip varenda match för LHC va? Och hans 91,6 slår ju Starkys 91.1 och Felix 90,2.
Kommentera

Saxat ur scenska fans:
"Pecka Alcén pratade lite om målvaktsarbetet och Felix Sandström.
- En rookiesäsong. Han har gjort det bra, sade han.
Han hävdade också att han visste vilken ny målvakt som kommer in till hösten nu när det är klart att Bernhard Starkbaum lämnar.
- Det berättar jag inte nu. Det scoopet väntar vi med."
Klart med en målvakt redan????
Kommentera

Chris11: En målvakt som fortfarande spelar alltså...
Kommentera

KulaShaker: Må det vara Svedberg, Jocke E eller Lindbäck......
Kommentera

7225: då kommer glädjetårarna!!
Kommentera

7225:

Är inte Rautio lite för kort för att var en målvakt
som Alcén föredrar att arbeta med?
Kommentera

Kort är inte en parameter.
Dock är han billig !
Kommentera

Vi kan nog inte räkna med att spelarbudgeten till nästa säsong
blir högre än vad den var till denna säsong. Mer troligt att
den i så fall blir något lägre.

För trots att vi hade ett högre publiksnitt i grundserien
den här säsongen, än vad vi hade förra säsongen. Så blev
ju den totala mängden besökare lägre den här säsongen
än vad det var den förra säsongen.

2015/2016: 145 849 + 5 368 = 151 217
2014/2015: 142 887 + 6 104 + 11 290 = 160 281

Jag gissar att det innebär ca 1,5 - 2 mkr lägre publikintäkter
den här säsongen än vad vi fick in förra säsongen.

Hade vi däremot gått till kvartsfinal så hade vi troligen
dragit in lite mer publikintäkter den här säsongen än vad
vi fick in förra säsongen.
Kommentera

KulaShaker: Då kan det ju vara Rautio. Men jag tror det är Lindbäck. Eller hoppas.
Kommentera

5915: Tror faktiskt oxå på Lindbäck, han spelar inte så mycket och kanske vill vända hemåt, skadad nu tror jag. Nån Rautio får det fan inte bli....
Kommentera

Enaranger: Nja, längden har nog inte avgörande betydelse för Alcen. Sperrle var väl ungefär Hobbitlång och han plockades in ändå. Är det förresten redan klart att Felix kommer bli en stjärnmålvakt och kommer höja sig flera snäpp över sommaren? Om inte så känns väl Felix/Rautio ganska mediokert.
Kommentera

7225: Läcker som ett såll är väl lite överdrivet? Vi slutade väl på övre halvan av tabellen gällande minst insläppta mål? Lägg där till skadorna på Salmela och Bertilsson, så ger jag Brynäs godkänt.

Gällande målvakt så hoppas jag på Lindbäck, han har varit bra i NHL, men har haft oflyt. Hometown discount på honom kanske?
Kommentera

Honken: Rautio och Felix är väl ett lågbudget-alternativ som man känner igen.
Överraska med en stjärnmålvakt som Lindbäck
Kommentera

Usch vad tråkigt om det blir Rautio. En riktig looservärvning, och ett väldigt osäkert målvaktspar. Nej, Jocke Eriksson ska vi ha!
Kommentera

Steenm: Med sportchef och tränare utifrån kanske gamla brynässpelare inte är självklara val längre.
Kommentera

Steenm: Om det skulle bli Rautio så kan man ju fundera på varför inte Starkbaum lika gärna kunde vara kvar? Båda två är ju ok målvakter i grundserien men har haft det tuffare i slutspel. Är Starkbaum så mycket dyrare?
Kommentera

kennys: Skadad just nu. Vågar man chansa?

Tar hellre in Joacim Eriksson eller Svedberg.
Kommentera

Steenm: Är inte Rautio en topp sex målvakt i shl, statistiskt sett? Knappast en looser men inte heller den bäste.
Kommentera

Zappaholic: Starkenklass kanske?
Kommentera

« · 1736095