Brynäs IF

446095 inlägg · 7961 ämnen

Silly season

« · 708395 · » Till forumet

Sv: Silly season
GävleLasse: Är ju inte kul om han riskerar att bli idrottsinvalid. Går inte hans kontrakt ut nu eller är det nästa år?
Kommentera

65selander: Jag såg Sulku på ett ispass tillsammans med Månsson, Honken, Bäckis och Björne innan landskampen mot Norge. Då höll han klubban med två händer, dock hade han "växelspaksgrepp" med den skadade högerhanden. Jag tror inte att Sulku kommer att spela mer i Brynäs tröja nummer 18...tyvärr.
Kommentera

JanT:
"Eller som Wikegård utryckte det hela i Ceska-cup; "TACKLA SOLING!!!"

Var det en uppmaning till Soling själv eller till lagkamraterna? ;-)
Kommentera

Kul att Sjödda fortsätter 1år till, han är en väldigt viktig del i laget! Och nu hoppas jag veerkligen att Nich Angell blir klar med, det skulle sitta grymt bra!
Kommentera

GävleLasse: Vi hade ju 10st ifjol också och då har jag räknat med Sulku. Lavins kommer väl senare nästa säsong p g a sitt artistkontrakt?

Är det något nytt om Sulku förresten?

Kommentera

Stigsson: Det är inte omöjligt att två av backarna lånas ut, då är vi nere i åtta backar...Annars är det nog väldigt bra att ha en så bred trupp som möjligt, speciellt nu när man bygger långsiktigt...
Kommentera

70 Rodrigues: Vad är detta, ett försök att göra en Leksand? 10 backar under kontrakt och vill ändå ha mer? :-)
Kommentera

claesw: Bra att Sjödin fortsätter, hoppas nu bara att Angell ritar på. Skulle ha behövts ytterligare en back av hög klass, tycker fortfarande att det är lite tunt på backsidan.
Kommentera

BIF_Oscar:
Låt gubben lira : )
Kommentera

Sjödin fortsätter en säsong till.
Klart idag.
Kommentera

Stigsson: Tack !
Kommentera

Wesley: Låter lovande, men eftersom man är en dysterkvist så lyder min teori så här: Snuvar nån annan klubb Angell så kommer han göra succé, men om han går till Brynäs så kommer hans långsamhet vara ödesdiger ;)
Kommentera

Malmö har tappat intresset för Nic Angell, dom säger att han går till Brynäs.
Källa: Sydsvenskan och svenskafans.com
Kommentera

Stigsson: Saida lives in all of us ;)
Kommentera

Huss: Starkt att räkna ut hur det kommer att sluta redan när hälften av lagen har halva truppen kvar att fylla.
Kommentera

Peja: Soling har nog gjort sitt i ES.....Tror nog att AIK/SSK ligger nära till hands. Hur som helst så blev det mycket snack och lite verkstad från Jonas sida den gångna säsongen......

Eller som Wikegård utryckte det hela i Ceska-cup; "TACKLA SOLING!!!"
Kommentera

Clubsport: "Frölunda tappar ju 2 miljoner i publikintäkter."

Det drabbar ingen fattig, skulle jag säga. Som jag ser det har Frölunda mer haft fördel av att spela i Frölundaborg än vad man kanske hade haft i Scandinavium. Bortaspöket för FBKs del hölls ju vid liv i två möten där. Trycket under den andra och den tredje matchen som jag besökte var enormt. Nu räckte detta visserligen inte till seger igår, men orsakerna till detta ligger mer i hur de båda lagen fungerar i dagsläget. Det sliter nåt oerhört att gå runt på tre femmor och två-tre avlastningsspelare som Frölunda gör. FBK ser starkare ut, och målmedvetenheten och viljan att vinna verkar hur stark som helst. Båda lagen är givetvisd beredda att betala priset för det, men med Fölundas något tunnare trupp i åtanke så förstår ju var och en i vilket av lagen som detta uppoffrande spel siter mest.

Frölundaborg må vara slitet och rejält ur tiden vad gäller bekvämlighet, men det måste vara en dröm för hemmaspelarna att få beträda isen där. Det finns nog inte någon annanstans i Sverige det kan skapas ett liknande tryck när hela publiken är delaktiga. Med sittplatser på blott en långsida, och gissningsvis 1 000 stolar, gör alltså att vi har i runda slängar 7 000 ståplatser. Och med en ishallskonstruktion (för den som inte varit där) som består av betong och plåt gör att genljudet från publiken blir enormt. De ca. 4 000 i extra publik som hade tillkommit om vi spelat i Scandinavium hade inte gjort stämningen bättre i huvudarenan, det står helt klart. Nu är det ju färdigspelat i Borgen för den här säsongen. Den sjunde matchen, om det nu blir en sådan, går ju i Scandinavium.
Kommentera

FBK ser mycket starkare ut och kommer tyvärr att avgöra imorgon..
Frölunda ser inte tillräckligt hungriga ut.

Suger rätt rejält att Svenska mästarna får spela sina hemmamatcher i Frölundaborg, Sveriges risigaste ishall. Iof är det nog jobbigare för bortalaget att spela där men Frölunda tappar ju 2 miljoner i publikintäkter.
Kommentera

Huss: Klart det spelar in också, men det verkar som VF lägger alldeles för mycket krut på Kåberg och Ledin, och alla borde veta hur viktigt det är att ha en/två sådana killar i laget!
Kommentera

Kanske backlund kommer ändå?

Johan Backlund, målvakt, Leksand
Dalmasarna må ha gjort en dålig säsong, men 24-årige keepern Backlund har varit bra och har dessutom elitserieklausul i kontraktet. Brynäs för samtal med Backlund om en eventuell övergång och faktum är att han kommer att komma på besök till Gävle för ett bekanta sig med klubben och staden. Även Frölunda, Timrå och Skellefteå sägs dock vara intresserade av att knyta till sig hans signatur.
Kommentera

mattiaskarlgren: En annan grej som verkar påverka utgången av finalen är FBKs envetna nötande på fyra femmor. Det verkar ge resultat då VF ser tröttare och tröttare ut.
Samma taktik som Boork har f.ö.
Kommentera

mattiaskarlgren: Iaf Kåberg....
Kommentera

Bissett19: Mmm, men detta var bara vad han hört och så vidare. Men jag tror inte att Sebastian spelar i BIF nästa säsong. Skulle däremot vilja att dom försöker värva en ny Arnio, det behövs alltid. Titta på FBK nu, Ledin och Kåberg är ju helt underbara!
Kommentera

Bissett19: Signa Agneta Sjödin?... oj läste lite för fort :)
Kommentera

mattiaskarlgren: Det låter som ett troligt scenario,att Tolsa skulle välja Brynäs är ju nog bara ett löst rykte.Jag gråter inte heller över att Sebastian väljer att stanna i Frölunda,det man har sett av honom i slutspelet även fast han har fått lite speltid imponerar ju inte direkt.

Hoppas Sundlöv lägger krutet på att signa Agnell o Sjödda istället.....

Kommentera

Snackade med en kille (kompis) som är väldigt insatt i Frölunda. Det har ryktats mycket om Tolsa och Sebastian Karlsson. Enligt min källa (kompisen) så är Tolsa på väg till Schweiz och Karlsson stannar i Frölunda, dock så kan ju givetvis allt ändras. Men vi kan bara hoppas!
Kommentera

RQT: Självklart blir inte alla "jättetalanger" etablerade på högsta nivå, men chansen att de blir det är ju bra mycket större än att någon som bara är en "talang" blir det...

Skulle inte förvåna om Soling hamnade i utlandet, typ Italien. Eller SSK/Bo Fors.
Kommentera

P: Lönen från Brynäs är väl om han INTE går till annan klubb, då tar den klubben över kontraktet... Fast, visst kan nog Brynäs tänka sig en utlåning mot en mindre ersättning, som kanske minskar Wahlberg-utgifterna lite...

Han är ju enligt uppgifterna fri att gå till annan klubb, så det kanske är inskrivet i kontraktet att det bryts ifall han väljer ny klubb, nån som hört hur det ligger till med detta?
Han kan ju iaf inte spela i någon annan klubb med dubbla löner...
Kommentera

DMartinssonBSKV: lita på mig, han kommer inte att komma tillbaka. Ingen spelare som Boork föredrar
Kommentera

Bissett19: Han kommer inte vara jätte välkommen tillbaka från min sida iaf. Ja om nu han skulle komma tillbaka
Kommentera

Peja: Ska bli intressant o se vem som "plockar" upp Soling nu när han förmodligen lämnar LHC,se länk!

Kommentera

Peja: Tror det passar Wahlbergs psyke rätt bra annars. Få fet lön från Brynäs och vara "Bäst i stan" i lilla Tierp...
Kommentera

Peja: Får väl se. Hur många "jättetalanger" har inte gått och blivit ingenting, och vice versa? Någon jättetalang kanske Hult inte är, men han har helt klart potential att bli riktigt bra.
Kommentera

P: Ingen av dom är klara för Tierp i alla fall. Enligt Gellerstedts agent handlar det om Bofors, Almtuna eller Nordamerika(!) - skulle ju förvåna om han gick till Tierp med dessa anbud, menar han är ju inte gammal heller. Men med Wahlberg vet man väl aldrig...

RQT, med handen på hjärtat så är väl en sån som Hult ingen "Jättelovande" spelare precis. En sån som Gynge känns extremt mycket hetare i så fall.
Kommentera

Stecklarn: Kanske har varit uppe redan men läser att Wahlberg och Gellerstedt skall förstärka Tierp Hockey. Får väl anses som bra nyförvärv för division 1 gänget...
Kommentera

Kollar lirarna som i skrivande stund är klara för nästa säsong. Mitt sinne VARNAR rejält. Ser tunnt ut i alla lagdelar skulle jag vilja påstå! Boork ta fram lite av ditt "magiska" nu under försäsongen, please!
Kommentera

Huss: Håller med, men tror inte att klasspelarna behöver vara från kärntruppen. Det är nog viktigare att kärntruppen består utav ledaregenskaper, på och vid sidan av isen. Så är fallet i Mora. Men det är lite surt att man måste värva klasspelare, men det börjar ljusna på juniorsidan tycker jag se. Hult har man plockat upp, riktigt lovande. Sen hoppas jag man plockar upp Lasse Johansson som 2:a målis till nästa.
Kommentera

RQT: Håller delvis med, man gör det betydligt bättre än Leksand men problemet med Mora nuddar du själv vid. I din jämförelse med Brynäs så kan sägas att Brynäs kärntrupp består av spelare som Dackell, Sjödin, Lind, Molin och Danielsson. I normala fall kryddat med utlänningar som spetsar truppen (Tuulola, Miettinen osv) men under Boorks ledning heter de Spets, Hansen och kan tar ingen ledande position i laget.
Moras motsvarande håller inte samma klass (om Bogg, Simons, Jansson osv nu räknas till kärntruppen) utan man förlitar sig på Simons d.ä. uppenbara talang att hitta utländska guldkorn som Lupachuk, Kerman, Eric Johansson, Tribuntovs m.fl.
Kommentera

Huss: Så länge man behåller kärntruppen (ca 10 spelare), vilket inte Leksand gjorde, så tror jag inte det är några större problem. Men behåller ju även stora delar av denna säsongens lag. Och man borde därmed ha ett lika bra lag, ellerhur? Och änsålänge har inte Mora flest "legoknektar" inför nästa säsong. Men risken är väl stor att det kommer bli så. Framtiden(Simons) får bestämma! :P
Kommentera

RQT: Om du läser på din historia så torde du veta att legoknektar var motsvarande utländska proffs. Mora har ingen motsvarighet i svensk elitserie då man till stor del byggt laget kring utländska klasspelare. De har också gjort det mkt bra, då det gäller att få ihop ett lag av dem.
Men min poäng är att det knappast håller i längden. Därför får Mora det svårt i år.
Kommentera

RQT: Utländska spelare från andra ligor som kommer till Mora gör ju enbart det därför att det är deras högsta bud. Du tror väl inget annat?
Däremot spelare från allsvenskan kan komma till Brynäs (eller någon annan es-klubb) därför att sträva efter att komma uppåt i karriären.
Det är en viss skillnad, sedan kan "Legoknektarna" självklart vara fullblodsproffs som tar uppgiften på största allvar, vilket tycks ha varit fallet i Mora de senaste säsongerna, men det är ändå en viss gambling ifrån Moras sida. Det kan sluta i ett "tjeck-Leksand" där ingen verkar bry sej.

Om Brynäs består av avdankade gubbar och unga junisar? Jo, kanske, men vem bryr sej sålänge det finns gubbar som Sjödin och junisar som Bäckström :)
Kommentera

Huss: Tänkte höra med dig vad du menar med "legoknektar" är det utländska spelare eller nyförvärv? Om jag inte ser helt fel så har Brynäs lika många spelare som INTE är inhemska som Mora har. Tycker sådant snack är rent skitsnack, nuförtiden är det inget lag som bara bygger lag av inhemska spelare. Tror att Mora och Brynäs kommer vararätt jämna även nästa säsong, Mora verkar ha kvar rätt bra med spelare från denhär säsongen. Och bordedärför ha lika bra lag. Brynäs har väl mest en blandning av halvt avdankade gubbar och unga junisar, det kan nog gå hur som helst för båda lagen,
Kommentera

Kan inte låta bli att vara orolig över nästa säsong. Som det ser ut nu så kommer slutspelsplatsen stå mellan Brynäs och Malmö. Mitt resonemang bygger på nuvarande klara övergångar. VF, FBK, LHC och HV kommer dominera i år igen men om Modo och Luleå får de rätta utländska klasspelarna så kommer de närma sig. Timrå har också värvat smart, redan 3 spelare som är betydligt bättre än vad Sundlöv lyckats inhämta.
Plats 1-7 klara alltså. Tror inte SAIK kommer lyckas undvika kvalserien och de gör nog sällskap av Mora (att nå framgång med ett gäng legoknektar ytterligare ett år är mkt tveksamt). DIF trodde jag efter serien helt klart var ett lag för kvalserien, men de har värvat smart och plockat mer lovande spelare än Brynäs (tänker på Larsson, Persson och Danielsson). De skulle faktiskt kunna hamna bättre än Brynäs (hemska tanke). Percys plånbok lär öppnas igen, om dock inte lika spekulärt denna gång. Men med tanke på att de ligger en slutspelsplats i potten så kommer han säkert ta i för att vara på den säkra sidan. Calle Söderberg skall också bli oerhört intressant att följa, säkert topp 10 i skytteligan.
Ser tufft ut alltså. Vi skulle behöva en "Tolsa" + en klassback för att klara samma position som i fjol.
Kommentera

Jag skulle inte tacka nej till Tolsa. Så han får gärna komma.
Kommentera

rafalski: Det ryktades om Tolsa redan förra året...
Kommentera

Ännu en spelare på väg till Brynäs ? Hoppas dom dimensionerar omklädningsrummet så att alla nyförvärv får plats.
Kommentera

Falken: Jag tror mer på Djurgården, Mora eller Timrå!
Kommentera

Nu står Johan Backlund med som rykte till oss på Aftonbladet. Undrar om det finns något i det ryktet.
Kommentera

Falken: Tror att den föreningen är Skellefteå AIK, men det är bara vad jag tror själv...
Kommentera

mattiaskarlgren: Ja, men sedan står det även:

"Frölunda är dock inte ensamt i jakten på Luleås assisterande lagkapten. Men Karl berättar att det i nuläget står mellan två lag.
De andra har han valt bort;
- Linköping och Färjestad ha visat intresse men de har jag räknat bort. Det finns ytterligare en klubb, en mindre Elitserieklubb, kvar. De är förvisso intressanta men i dags läget inte lika mycket som Frölunda, säger han."
Kommentera

« · 708395 · »