Brynäs IF

728313 inlägg · 7961 ämnen

Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?

« · 723098 · » Till forumet

Sv: Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?

GävleLasse: Saxat från din presentation:

"Nyinflyttad till Gävle från Eskilstuna, allt för att kunna följa Brynäs på nära håll..."

Stackars sate. Någon har lurat arslet av dig. ;)

Kommentera

Bissett19: Det är ju en merit om man söker arbete på ställen som t ex Leksand ;)
Kommentera

GävleLasse: "Om så är fallet så kommer både Boork och Sundlöv att gå till historien att vara de som föranledde att Brynäs åker ur högsta serien för första gången"

O det skulle inte jag vilja ha på mitt CV......:)
Kommentera

70 Rodrigues: Det som man blir mest fundersam över är det faktum att de inte lärt sig läxan utifrån det som hänt. Jag vill minnas att de beskrev Almtorp som "en spelare för framtiden". Hur pass långt fram ligger den framtiden. Om nu Almtorp är den talang de påstår att han är så lär han spela i Edmonton eller något farmarlag de närmaste åren. Inget som glädjer Brynäs det minsta.

Skall vi fortsätta att ta fram talanger för att sedan bli av med dem säsongen efter? Om så är fallet så kommer både Boork och Sundlöv att gå till historien att vara de som föranledde att Brynäs åker ur högsta serien för första gången.
Kommentera

GävleLasse: Sundlöv och Boork kommer att dra föreningen i fördärvet är jag rädd. Alla som kan lite om hockey ser ju vart det kommer att barka hän med detta lag.
Kommentera

Bissett19: Med de här ambitionerna som lagbygget visar talar ju bara om att chansen att Hille/Åbyggeby blir Svenska Mästare innan Brynäs ;)
Kommentera

micke: Det är ju helt klart en megachansning,men vafan Mormor har ju sett honom i 47 minuter mot finnarna,så man kan säga att han är välscoutad:)

Nä det blir nog en flopp tyvärr,vi får sätta tilltro till att Sperrle får den utvecklingen som många förutspår,bla Bengt-Åke tror han kan bli riktigt bra om han får förtroendet att stå mycket!!

Det blir väl att ha magont September-April i år igen,tur man har mycket magmedicin i barskåpet:)
Kommentera

Allvarligt talat, är det någon här som är förvånad?

Trodde verkligen någon att Bork/Sundlöv skulle värva en etablerad säker målvakt när det kryllar av världsstjärnor i div.1 eller blåbärsligor som den slovenska, ungerska osv?

Senaste bloggen på www.hockeycentralen.se/ är förresten läsvärd. 1999 värvade Skellefteå dåtidens slovenska målvaktsstjärna men han floppade rejält och fick kicken omgående. Dåvarande norra allsvenskan och superelit var alldeles för bra liga jämfört med den slovenska. Nu ska BIF göra samma sak, Kristan spelar förresten i samma klubb som SAIK´s floppsloven...
Kommentera

Clubsport: Är detta något vi får se mer av???

Se länk:
(5 mål i arslet på 25 skott)
Kommentera

Db_04: Kristans stats under VM:

KRISTAN Robert 6 Matcher, 88.72% GAA 3.81

Han stod alla matcher utom de första 13 minuterna mot Tjeckien....
Kommentera

Clubsport: frågan är om dom håller hög div 1 klass... div 1 är inte så dålig liga som man tror...inte topplagen iaf.....

Visst Acroni Jenesice eller hur de stavas kanske håller bra klass men dom övriga lagen tror ja inte gör de...

det är väll därför det finns nått som heter INTER-liga som dom bästa lagen i blåbärsnationerna får spela i
Kommentera

Enaranger: Har alltid varit ett krångel det med Slovenien och Slovakien.

Slovakien heter Slovenská Republika på Slovakiska.
Kommentera

Tubest:
Man kommer väldigt långt med att kolla vad målvakten har presterat tidigare och på vilken nivå han har spelat. Sloveniens liga håller låg allsvensk klass eller bra div.1 klass.

Det krävs lite mer av en målvakt på elitserienivå än att ha gjort en bra match i ett VM i ett lag som blev sist av samtliga lag.
Kommentera

De fanns någon på Kebs sida som gjorde
en jämförelse med Modos värvning av Krizan
i samband med Brynäs Kristan-värvning.

De jämförelserna låter sig överhuvudtaget inte att göras.

Krizan är från S l o v a k i e n och Kristan är från S l o v e n i e n.

Krizan hade meriter från den s l o v a k i s k a ligan
och Kristan från den s l o v e n s k a.

Det var t.o.m. någon på Kebs sida som skrev att Kristan
blivit vald till slovakiska ligans bästa spelare. Otroligt
bra prestation i så fall, eftersom han endast spelat
i den slovenska.

Slovakien är en etablerad ishockeynation.
Slovenien, ja handboll och Bojan Krizaj.
Det borde räcka för att inse att detta skulle vara den
största chansvärvningen, av en målvakt, i elitseriens historia.

En målvakt spelar 60 minuter per match.
Således en viktig position. Inget man chansar med.
Att då värva en spelare från den s l o v e n s k a ligan,
som sannolikt håller klart sämre klass än allsvenskan,
kan inte vara annat än som att satsa alla pengar på
Halte Harry i lopp tre.

Vad skall alla pengar användas till som spars in
på Holmqvist lön jämfört med Kristans? För inte
kan man väl vara så vansinnig att man ger Kristan
samma lön som Holmqvist. Ett rimligt antagande,
om man jämför klassen mellan målvakterna, vore
väl att Brynäs bör spara in ca 100 000 per månad.
Var skall de pengarna läggas?

Till alla som anser att även värvningar av etablerade spelare,
med bra meriter, är ett risktagande, så finns det en stor skillnad.
En etablerad spelare behöver bara komma upp i sin normala
kapacitet för att göra stor nytta. En oetablerad chansvärvning
måste överträffa sig själv.
Kommentera

Clubsport:

Och vad kallar du säkra kort...??  Du kan ju ta vilken sk. stjärna som helst och det är ju inte alls säkert att det blir bra för det.

Det är mycket som ska funka och bara för att man är sk stjärna så betyder inte det automatisk succe i varje lag.

Kommentera

GävleLasse: nää jag vet att han är artist! men de går väll att betala så han får stanna va? eller hur äre med det?
Kommentera

Tubest:
Det är dyrt att sparka en målis som inte håller måttet. Bättre att satsa på säkra kort.
Kommentera

Clubsport:

Varför är alla så negativa här inne.......ge lirarna en chans vet ja, går väl inte att måla fan på väggen innan de ens komit på is.

Kommentera

Snubben åkte ju ur A-VM med Slovenien så hur bra kan ha ha varit?
Det var inga storlag dom mötte i nedflyttningsgruppen...
Kommentera

GävleLasse: Såg inte att du skrev "innan" så därför ett litet missörstånd. Ja, visst hade Brynäs på pappret en starkare trupp inför förra säsong än inför den som kommer nu och den som tog oss till slutspelet. Det enda som såg sämre ut vid den tiden var backsidan medans målvakter samt forwards var i bättre skick.

Nej, men ska absolut inte ta något för givet. Det är i princip omöjligt att se alla spelare som Brynäs värvat innan dom spelat för laget och därför måste man ju ibland enbart basera sina kommentarer på statistiken. Men att ta allt för givet och säga "han är usel" eller "given målkung" innan man sett dom spela är däremot fel. Det finns ju en del alternativ där spelaren i fråga har varit kanon i statistiken men floppat totalt och tvärtom.

Jag baserar mina kommentarer om våra nya spelare på förhoppningar, statistik, andras kommentarer, det jag sett, rapporter och så vidare.
Kommentera

Falken: När målet sattes inför förra säsongen så hade Brynäs en på pappret mycket bättre trupp än den som tog oss till slutspel. Viitakoski, Miettinen och Wahlberg var alla tre potentiella förstalinespelare. På pappret.
Du tar upp killar som t ex Felsner och Gellerstedt. Dessa spelare fanns inte i Brynäs när målet sattes och kan därför inte räknas med i resonemanget.

Dessa två var ersättare för de sparkade spelarna.

Men visst har Brynäs förhoppningsvis förstärkt på backsidan jämfört med förra säsongen, förhoppningsvis. Nyss var du igång och gav en del kritik om att man inte skall såga en spelare innan man sett honom spela. Har du sett Hulkkonen spela? Samma sak gäller de andra nyförvärven. Kan man inte såga så kan man ej heller ta för givet att de är förstärkningar... Eller?
Kommentera

88Lindkvist: Några fönster finns inte längre. Lavins kan inte komma till sverige tidigare på grund av skattetekniska skäl. Han spelade som artist och det medför att han inte får vara i sverige än en viss tid, sedan var han tvungen att lämna landet. Nu kan han inte komma förrän han varit ute ur landet under en tid...
Kommentera

Bissett19: jo de stog om de i tidningen när de va VM att han skulle komma till finnland å spela :)

En fråga.. vilka cuper på försäsongen ska brooklyn på?
Kommentera

65selander: ja de är väll nått sånt! men alltså går han in och får spela eller lär han vänta tills transfer fönstret öppnar?
Kommentera

65selander: Stämmer,men han kommer göra ett gästspel i turneringen i Tammerfors i Augusti om jag inte minns fel!!
Kommentera

88Lindkvist: Ang Lavins så ploppar väl han upp först i oktober om jag inte minns fel.
Kommentera

70 Rodrigues: hur vare förra året med modo då? krizan visste väll ingen nått om? släppte in ett mål från halva planen första matchen eller va de va? och kolla på han nu! vuxigt och är en av dom bästa målvakterna!

Falken: tycker det är tråkigt att widing och almtorp sticker! skulle verkligen vela ha kvar dom och se hur dom skulle funka iår! så jag tycker forwad är sämre iår men backarna är betydligt bättre iår! förra året va de riktigt dåligt! sunken har väll vuxigt nu och om DJ spelar säket iår igen så har vi bra backar!
Hur äre med lavins? får han börja spela på en gång eller? kul att han vill stanna tycker jag! :)
Kommentera

Precis som vanligt här inne;-) Man börjar alltid med en "kölhalning" när ett namn "yppas"..Ge den unge en chans, vet jag! Tror på fågel denna gång!
Kommentera

70 Rodrigues: När du lägger det så kan det verka konstigt att vi inte riktigt värvat någon stjärna som kostar stålar ännu. Men så har vi ju lite fler spelare att betala så det tar väl ut en del av summan.
Kommentera

Falken: Dom hade ju tydligen stålar till Nikolischin och nu när "Honken" drar så lär det nog finnas en slant att satsa!! Men som d e nu så satsas det åt helt fel håll!!
Kommentera

70 Rodrigues: Jo, men LHC samt HV71 är väl i en helt annan klass när det gäller pengar.
Kommentera

Falken: Marknaden har om Sundlöv är villig och betala. HV 71 och Linköping lyckades ju hyffsat bra med sina målvaktsvärvningar!!
Kommentera

70 Rodrigues: Nej, jag har inte sett honom spelat men har för den delen heller inte kommenterat honom speciellt mycket då jag inte har "kött på benen".

Visst, jag håller också med dig att gå från VM:s bäste målvakt till en som knappt vann en match är en stor skillnad åt fel håll. Men sedan lär man ju se till vad marknaden har att erbjuda och finns det verkligen så pass många målvakter som skulle kunna visa en fin meritlista med samtidigt vara helt rätt för Brynäs? Jag tror inget speciellt om Kristan men hoppas givetvis att han spelar riktigt bra om Brynäs nu väljer att skriva kontrakt med honom.
Kommentera

Falken:"Sedan tycker jag att det är lite roligt att många är missnöjda med vår "nya" målvakt. Hur många har egentligen sett honom spela och hur många kikar enbart på statistiken?"

Hur många ggr har du själv sett honom spela för att anse att vi som inte tror på honom har fel, eller du kanske bara har stirrat dig blind på statistiken??

Jag har sett honom spela mer än 1 gång och att det är en otroligt stor riskvärvning dom gör. Man kan inte gå från en världsmålvakt och ett affischnamn som "Honken" till ett Slovenskt kinderägg som knappt lämnat sitt eget land.
Kommentera

Sedan förstår jag inte hur så pass många redan kan vara missnöjda med vår "nya" målvakt. Hur många har sett honom spela och hur många kollar på statistiken?
Kommentera

GävleLasse: Mycket svagare? Skämtar du eller?

Om vi jämför förlusterna av dom spelare som tog oss till slutspelet förra säsongen med dom som kommit i år.

Nya målvakter:
Daniel Sperrle, Mora IK
Robert Kristan, Acroni Jesenice (Kanske)

Förluster av målvakter:
Johan Holmqvist, Tampa Bay Lightning
Markus Korhonen, Lukko Rauma

Nya backar:
Antti Hulkkonen, TPS Åbo
Nicholas Angell, Bofors IK
Peter Nolander, Mora IK
Peter Ström, Regensburg

Förluster av backar:
Martin Öhrstedt, Almtuna IS
Mikko Kuparinen, Jokerit

Nya forwards:
Johannes Salmonsson, Spokane Chiefs
Mads Hansen, Storhamar
Richard Gynge, Hammarby J-20
Sebstian Karlsson, Frölunda Indians

Förluster av forwards:
Brian Felsner, USA
Daniel Widing, Nashville Predators
Joachim Gellerstedt, Bofors IK
Jonas Almtorp, Edmonton Oilers

Visst är inte målvaktssidan lika stark men vi har betydligt bättre backar nu och vid forwards tycker jag det är jämt. Allt som allt är tycker jag vi ser starkare ut i försvaret medans vi har svagare målvakter.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja det känns som att de skulle behöva hitta en linje i det hela. Den enda linje de följer slaviskt är att ideligen göra många supportar besvikna och att det med allra störstra sannolikhet leder till ännu en lindansarsäsong.

Vad gäller målsättningen för säsongen så har ju sundlöv yttrat att de inte satt något mål än men allt annat än slutspel är otänkbart. Detta var iofs något han sa innan Widing, Almtorp och Honken drog. Skall vi då räkna med en målsättning liknande den vi hade förra säsongen eller kommer den heta "undvika kvalserien" i år? Laget i år är på pappret mycket svagare än vad vi hade inför förra säsongen, vad motiverar att vi skall bli bättre i år?
Kommentera

70 Rodrigues: Ja dom är ju bäst på att värva oruttinerade, spelare som inte är direkt kända och liknande verkar det som. brynäs lär ju vara bäst på något ju hehe :)
Kommentera

GävleLasse: D e lungt, Brynäs IF är bäst, ingen protest, Sundlöv och Boork har koll på läget, halleluja!!
Kommentera

Db_04: Vi vill inte ha Jens Karlsson till Brynäs,så lägg ner nu!!!!
Kommentera

mok: lite skillnad på Brynäs och Frölunda
Kommentera

HF: kul för mig att jag är medlem där då ;) billigt å bra :D
Kommentera

88Lindkvist: 16 år är det som gäller för ungdomsbiljetterna, men går du med i Brooklyn Tigers får du köpa för ungdomspriset oavsett ålder.
Kommentera

mok: Det kostar att ligga på topp... "Tillgång och efterfrågan" är verkligen något man kan anspela på när det gäller VF och scandinavium. Hade ni haft ett publiksnitt på 7000-8000 istället för i princip fullsatt varje match så hade prisbilden sett annorlunda ut.
Kommentera

GävleLasse: O så klagar folk det är dyrt i Scandinavium :)
Kommentera

GävleLasse: visstja gammla gubbe ;) 39 och yngre menar du väll? :P
Jo men dom kollar ju inte ålden på folket så är man 18 å köper ungdom om de är för 16 tror ja ingen kollar ändå..
Ringer henne sedan kan ja säga hur det är!
Kommentera

88Lindkvist: *skratt* Å det frågar du en som nyss fyllt 40!!

För mig är ungdomar alla under 30 ;) Men jag skulle tippa på att man är ungdom fram till man fyller 18, men det kan givetvis vara så att de satt gränsen till 16.

Ring och fråga Ulla på kansliet, det är säkrast.

026-544660
Kommentera

GävleLasse: Hur gammal är en ungdom? vart går gränsen? äre 18 eller?
Kommentera

mok:

Sektion D1-E1, L1-M1: 5800:- (Etage 1 mellan blålinjerna)
Sektion G3, J3: 4400:- (Hörnen etage 3 (ovanför ståplats)
Övriga sektioner kostar 5200:-

Ståplats vuxen 2200:-
Ståplats ungdom 1300:-
Kommentera

P:

Jag såg den matchen, och han imponerade faktiskt väldeliga i den!!

Men det var ju bara en match, hoppas för er skull att han håller samma klass i flera matcher.
Kommentera

« · 723098 · »