Brynäs IF

727950 inlägg · 7962 ämnen

SSK-Brynäs 4/10-05

588102 · » Till forumet

Sv: SSK-Brynäs 4/10-05
prosten: Du vet ju hur jag är, du var ju positiv efter matchen mot DIF, då har man inte så höga krav :-)
Kommentera

JanT: Saxat från hockeyligans puckprat:

Leif Boork säger ifrån i Brynäs
- Det här är ett lurigt läge, säger Leif Boork i Brynäs inför returmatchen mot Södertälje.
- I och med att vi fick poäng på bortaplan tar alla för givet att vi nu ska vinna över SSK på hemmaplan i Gavlerinken. Det är lätt att bli bekväm. Men det ska jag försöka ”ta ur” grabbarna.
När det gäller målvaktsfrågan lämnar Leffe inget besked förrän efter torsdagens värmning.
- ”Honken” och Korhonen får finna sig i det. Det har jag sagt åt dem.
Brynäs hade två spelare som säsongsdebuterade i Södertälje.
- Björn Danielsson var trög i första perioden fastän han kom sedan mer och mer. Simon Skoog fick spela i två perioder men blev bänkad i tredje. Han har en bit kvar, säger Leffe.
- Annars gnetar vi på rätt bra och givetvis är jag glad över att vi fått poängutdelning i två bortamatcher, säger Leif Boork.
På hela förra säsongen vann Brynäs bara två bortamatcher
Kommentera

munkas:
Ja, men oroa dig inte- snart kommer förlusterna att radas upp på pärlband : )

Det är som på jobbet, man gnäller på chefen men skulle i de flesta fall inte ha gjort ett bättre jobb själv.
Kommentera

munkas: Härligt att även du andas lite optimism! Men efter första förlusten blir det väl annat ljud i skällan?
Kommentera

claesw: Förlåt, jag var upptagen. Satt precis och tatuerade in "Hata Brynäs" med kökskniven...., närå, det är kul att det går bra. Vi får hoppas det håller i sig ett tag till. Hoppas värvningen går i lås också, då saknas bara ett par grillor på marknadschefen så har vi fem kompletta femmor. Utmärkt!
Kommentera

Pontiac: Visst var DJ dålig förra året. Mycket pga att hans kreativa sidor inte kom till användning. Hans svaga sidor är när han kommer under press som puckhållare (iofs få backar som är bra på det överhuvudtaget...) samt fysiken. Brynäs spel (eller vad man nu skall kalla det krampaktiga som laget sysslade med förra säsongen) passade honom riktigt illa.
Full av revanschlusta i år och som ingen kan neka till, spelsinne har han. Med självförtroende, speltid och en fysiskt spelande backpartner så kan han bli en riktig tillgång i år.

SSK matchen var spännande ur perspektivet att det var första gången BIF mötte ett lag som i förhandstipsen skulle vara bättre än dem. Skall bli än mer spännande att se om vi förmår ta poäng mot FBK och VF.
Kommentera

bradberry: Jag har inte ifrågasatt hans potential, jag skrev bara som det var - Att DJ var extremt dålig förra året. Bara för att man har potential att bli bra så betyder ju inte det att man är en bra hockeyspelare. Speciellt inte när denne är en säkerhetsrisk varje gång han går ut på isen.
Missförstå mig rätt, jag tycker, som sagt, att det är riktigt roligt att han har visat vad han går för, och hoppas innerligt att han fortsätter såhär. Jag har alltid gillat honom, han verkar vara lugn och sansad.
Kommentera

GävleLasse:
Klubb Muuunkas!!???

Var ääääär ni??

Vi får ta och förlora snart så de härliga narrarna dyker upp igen...snacka om motgångssupportrar!!
Kommentera

JanT: Jag skulle nog även lägga till satsning som en punkt. I spetsen framför allt vår nya arena.
Kommentera

Portello: Det som talar för BIF är följande;

1. Han kommer att få speltid.

2. Känner Leif Boork väl.

3. Närheten till Sthlm.

Jag tror att vi landar denna värvning!
Kommentera

bradberry: ja det är verkligen kul för Daniel att han har fått en bra start,han är ju en konstruktiv back med bra puckkontroll,men han har ju en förmåga att slarva väldigt mycket,vilket han inte har gjort i år (peppar peppar),han stora svaghet som jag ser det är väl när Forwards checkar högt på Daniel o sätter press på honom,det är då han har slarvat iaf tidigare år!!!
Kommentera

Pontiac: Vem som helst med minsta blick för sporten ishockey har kunnat se att Daniel har haft stor potential. Han har dock haft svårt att få ut ens en bråkdel av sin kapacitet i Brynäs. Förra säsongen gick det för fort för honom vilket gav mindre speltid och stukat självförtroende. Ond spiral.....

Jag tycker det varit beklämmande hur alla sågat honom vid fotknölarna som ES sämsta back etc. Glöm inte att Daniel var en av våra mest lovande juniorer och bl.a. ingick i superfemman i JVM-93. Hans första säsonger i Brynäs var heller inte dåliga om än inte succéfyllda. Jag vill påstå att han först nu visar sitt RÄTTA JAG som den fullt duglige ES-back han är.
Kommentera

MadDog: Nej varför skulle Brynäs falla bort då? Anledningen till att Brynäs inte haft några landslagsmän de senare åren är helt på grund av att vi varit så dåliga de senaste tre åren. Kan vi hålla oss i mitten av tabellen så kommer landslagsuppdragen med. Sen är det ju alltid tuff konkurrens av de "etablerade" spelarna.
Kommentera

Läste att kille siktade på att slå sig in i landslaget....Då faller väl Brynäs bort som alternativ?
Kommentera

Portello: Jag skulle tro att även Timrå kan vara en kandidat.
Kommentera

Bissett19: Vad som kan tala för Luleå är att hans pappa bor i Piteå.

Men vi lär nog tids nog se vad han väljer.Kanske Luleå, kanske Brynäs, eller så något helt annat.
Kommentera

Sjödda har spelat bra hittills i år. Han har +3 i +/- och inte varit inne på ett enda baklängesmål. Här nedanför får en en massa statistik att gotta er i :)

Har är alla med plus:
+3 Tommy Sjödin (3/0)
+2 Ove Molin (2/0)
+1 Johan Holmqvist (3/2)
+1 Jörgen Sundqvist (2/1)
+1 Martin Öhrstedt (2/1)
+1 Lars-Erik Spets (1/0)
+1 Mikael Wahlberg (1/0)
+1 Vesa Viitakoski (1/0)

Här är alla med +-0:
+-0 Henrik Malmström (2/2)
+-0 Jonas Almtorp (1/1)
+-0 Andreas Dackell (0/0)
+-0 Björn Danielsson (0/0)

Här är alla med minus:
-3 Tommi Miettinen (0/3)
-2 Rodrigo Lavins (0/2)
-2 Markus Korhonen (1/3)
-2 Nicklas Bäckström (1/3)
-1 Simon Skoog (0/1)
-1 Niklas Andersson (0/1)
-1 Daniel Casselståhl (0/1)
-1 Mathias Månsson (0/1)
-1 Antti Aarnio (0/1)
-1 Daniel Johansson (0/1)
-1 Mikael Lind (1/2)
-1 Mikko Kuparinen (1/2)
-1 Kim Sunna (1/2)

Lite annan statistik:

Antal gjorda mål: 10
Antal gjorda mål i första perioden: 3
Antal gjorda mål i andra perioden: 6
Antal gjorda mål i tredje perioden: 0
Antal gjorda mål i sudden death: 1

Skott totalt: 84
Skott i första perioderna: 31
Skott i andra perioderna: 27
Skott i tredje perioderna: 23
Skott i sudden death: 3

Målprocent: 11,90%

Antal insläppta mål: 5
Antal insläppta mål i första perioden: 0
Antal insläppta mål i andra perioden: 3
Antal insläppta mål i tredje perioden: 2
Antal insläppta mål i sudden death: 0

Skott mot: 107
Skott mot i första perioderna: 31
Skott mot i andra perioderna: 37
Skott mot i tredje perioderna: 33
Skott mot i sudden death: 6

Räddningsprocent: 95,33%

Antal Powerplay: 16
Antal PP-minuter: 28min 36sek
Antal PP-mål: 6
Powerplay%: 37,50%

Antal Boxplay: 22
Antal BP-minuter: 33min 34sek
Anta insläppta BP-mål: 0
Boxplay%: 100,00%

Målvakts effiktivitet
Matcher: 4
Räddningar: 102
Skott mot: 107
Rädnings%: 95,33%
Insläppta mål per match (snitt): 1,25
Kommentera

Bissett19: Bra att vi även bygger en ny arena. Det ger nog jäkligt bra vibbar till exempelvis Samuelsson.
Kommentera

GävleLasse: Apropå Martin Samuelsson så säger han i GD:

" Brynäs verkar vara en seriöst satsande klubb och jag fick ett bra intryck av de ledare jag träffade, sa Martin, som dessutom känner Boork väl och gillar hans tränarstil.
- Jag skall dock träffa en annan elitklubb till också men vill inte säga vilken det är. Sedan bestämmer jag mej. Det handlar inte om pengar, utan att jag hemskt gärna vill prova på elitseriespel".

Den andra klubben kan det vara Luleå månne?isf är det nog fördel Brynäs tror jag.Närheten till Stockholm brukar vara viktig för en före detta 08!!
Kommentera

micke: Du glömde Adam Andersson :) Han har utvecklats rejält och om han fortsätter såhär vore han en finfin förstärkning nästa säsong.
Kommentera

Wesley: Halvskadad eller ej - DJ var utan tvekan den sämsta backen i Brynäs (om inte elitserien) förra säsongen.
Det är ju oerhört positivt att han har gått upp sig så mycket som han gjort. Kul också att alla nyförvärv från Allsvenskan, som åtminstone jag inte hetsade upp mig något vidare över, har visat att de håller elitserieklass.
Kommentera

GävleLasse: Du har rätt, men om jag inte minns fel så satt hans skada i revbenen i o m det så undvek han att gå in i närkamper allt för ofta och agerade stressat när han hade pucken och slog många värdelösa passningar när och någon forecheckade honom. Med den skadan så förstår man hans usla agerande.
Kommentera

GävleLasse: Ja, det är ju egentligen en helt rätt strategi. Att försöka värva de bästa 82-/83-orna. Det är väl inte den här säsongen vi ska vara bäst, men förutsatt att vi håller oss kvar och kan behålla grabbarna så blir laget fruktansvärt intressant kommande säsonger. Vi kanske får se Widing i laget då (som tidigare varit på gång), sedan fattas väl bara Lars Jonsson, Jonas Nordqvist och Robban Nilsson? :)
Kommentera

Wesley: Visst bidrar detta till att han blivit bättre... Men han har ett tryggare spel nu. för oavsett om man är skadad eller inte så ska man kunna slå en passning till en lagkamrat om man får stå och sikta. Det misslyckades han ofta med förra säsongen.

Men jag är glad, både för hans skull och Brynäs skull att DJ har hittat tillbaka till sin potential...
Kommentera

GävleLasse: Angående Daniel Johansson så har han ju spelat halvskadad de senaste två säsongerna, men nu är han helt återställd och fulltränad?.
Det kan ju vara en av förklaringarna till hans förvandling?
Kommentera

JanT: Exakt.. Jag tror att vi redan nu kan börja skönja ett embryo till en stabil trupp till nästa säsong. Det är som sagt var bättre att ta in två unga lovande spelare än att satsa allt på ett kort. Men en så pass bra tränarstab som vi har i Brynäs så tror jag att det är det smartaste att göra. Boorken har redan bevisat att han kan göra mycket med det material vi redan har.
Vad Boorken har sagt till Daniel Johansson kan vi bara spekulera i, men nog tog dessa ord skruv alltid...Från säkerhetsrisk till backklippa är steget tydligen inte långt ;)
Kommentera

GävleLasse: Boorken sätter sannerligen sin prägel på BIF! Skoog+Samuelsson väljer jag alla dagar i veckan före "mongolen från Bollnäs". Detta med tanke på att försvaret fungerar bra och DJ överraskar allt mer för varje match som spelas. Varför köpa en spelare när man kan få två för samma summa pengar?
Kommentera

westerlind: Ja det är ju trots allt 46 omgångar kvar. Men det är bara att köra en match i taget. Det viktigaste är inte att vinna mot "topplagen" utan att vinna mot de lag som förhoppningsvis på så sätt skall hålla bakom oss i tabellen. Om vi kan ta poäng av "topplagen" så ska det ses som en ren bonus. Genom att sno poäng borta och vinna hemma mot våra värsta konkurrenter kan vi hålla oss på säker mark under säsongen.

Där ligger nyckeln till slutspelet.
Kommentera

Visst är det djävulskt skönt att vi fått en så trevlig start på säsongen, men vi får nog avvakta några matcher till innan SM-guldet är klart. Motståndet hittills har varit bra för självförtroendet, men kanske inte det tuffaste Elitserien kan uppbåda för tillfället: Leksand, MoDo, Djurgården och Södertälje får lägga ihop sina poäng för att ha mer än Brynäs.

När vi har mött Färjestad, Linköping, Frölunda och HV71 kan vi däremot börja ana ungefär var vi står.

Men jag tänker njuta så länge det varar...
Kommentera

Har lite bilder från matchen och det var ett rejält biljettkaos när vi kom fram. Två st rejäla köer som ledde fram till två luckor i en gammal barack.

Panik hur skall vi hinna in till matchen som skulle börja om ca 45 min. Då lokaliserade vi en hjälpande hand som var nästan framme vid luckan och det var vår allas vän Huge som fick agera biljetthaj.

Det tog ca 1/2 perioden innan alla kom in som stod och köade.

[f] [url=www.65selander.se/051004_SSK-BIF]BILDER FRÅN MATCHEN[/url] [/f]

Kommentera

Hrm, ska stå följande:

Bissett19: Ruskigt bra! Att ha spelat 33:34 minuter i boxplay, mer än en halv match och ännu inte släppt in ett enda mål är riktigt bra!
Kommentera

Falken: Det här oxå skapligt!
Boxplaystat:

Brynäs IF 4 0 22 33:34 100,00
Kommentera

Huge: Japp. Och till skillnad mot förra säsonge. Fyra femmor. SSK dominerar 2a men 3e klart i BIFs favör.
Kommentera

GävleLasse: "Ibland så kan en skottstatistik ljuga något ofantligt."

Kanske inte ofantligt alla gånger, men idag ljög den lite grann. Som du säger: många skott var plockpotatis för Honken där han dessutom kunde agera oskymd. Han var dock grym ett par gånger där man redan hade inkasserat en balja i baken. Jag och Selander träffade Bengt-Åke Gustafsson i pausen.
Vi tyckte att han gott kunde ta med några ytterligare brynäsare i nästa trupp.
Svar: "Ni har ju 1 redan, räcker inte det?"
Honken var som sagt grym idag, men Stana var heller inte dålig.
Det var bra kvalitet på många av våra avslut. Björne helt frispelad framför mål men hade nästan lite för mkt tid på sig, och skottet tog i axeln på Stana.
Bäckis hade en elegant genomåkning från kanten, men Stana fick ut spaden och avvärjde dragningen i sista stund.
Som helhet en bra match med högt tempo i de 2 första. Mycket av deras tryck kommer pga utvisningar, där Lärking är lite inkonsekvent ett par gånger, men i övrigt helt ok. I sista tar vi över mer och mer, där dom får betala för offensiven och det höga tempot fram till sista perioden.
Sista 10 är det vi som för matchen och har ett par jättelägen att avgöra.
En fröjd att se vårt uppoffrande spel och BP är stensäkert, med Honken därbak som sista utpost.
Skoog märktes inte så mkt, men det syns att han har blick för spelet.
Björne annars mkt spelsugen och slet som en galärslav hela matchen.
Danne som vanligt klippa därbak med sitt lugna spel i stressade lägen.
Vi har nu tagit 3 pinnar av två lag som är djävligt jobbiga att möta borta.
Bra jobbat....
Kommentera

GävleLasse: Fast jag måste ju erkänna att jag blev hyfsat misstänksam när han tog med sig Örat och Almtorp. Örat hade väl värst +/- statistik av alla i Almtuna och aldrig spelat elithockey trots att han är 30 bast. Nu har Örat varit mer än OK! Almtorp har kanske fortfarande lite att bevisa.
Kommentera

Falken: Ja det skulle inte vara helt fel. Jag kan tänka mig att Boorken lockar honom till en återförening. Det blir mer och mer "Boorks Boys" av Brynäs.. Han plockar russinen ur kakan där han varit..*L*
Kommentera

GävleLasse: Det låter väl bra om Sundlöf verkligen vill ha Martin. Med Boork har vi kanske en liten fördel. Samuelssons agent sa väl något i stil med att "lönen spelar inte sådan stor roll utan han väljer den klubb där han kan utvecklas mest". Samuelsson får nog mer istid i BIF än i FBK.
Kommentera

GävleLasse: Blir spännande att se om han hamnar hos oss.
Kommentera

micke: Det kanske är något på gång i alla fall..

Saxat från SVT.se
"-Det syntes att han inte spelat på en vecka. Man kommer inte in i vårt spelsystem över en natt, säger Leif Boork, som kan få ännu fler spelare till truppen
Hans gamle Hammarbyforward Martin Samuelsson träffade Brynäs inför matchen på plats i Södertälje och Gävleklubben är ett alternativ för NHL-hemvändaren."

Se länk för hela storyn...
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Stana stötte bort pucken från Bäckis också när han dök upp framför målet. Han gjorde sin vanliga att han kom bakifrån målet och trampade förbi alla. Som alla vet så var Honken outstanding, Björne var även pigg och alert. Vi kommer fortfarande i tidsnöd när vi skall spela ut pucken. Skoog var väl sådär men han växer nog. Träffade även BÅG och Honken stärkte nog sina aktier. Larsson, Henning, Löken samt Palle var där också
Kommentera

brynästigern: Det vete sjutton. Nog kan man märka en liten tendens att spelkvaliteten i BIF blivit sämre och sämre match för match. Nu är det iofs olika motståndare och förutsättningar men man kan ändå märka det.
Kommentera

Vilken jävla räddningsprocent Honken har. 97,22% på två matcher. Räddat 70 av 72 skott.
Kommentera

70 Rodrigues: Visst oroar det att vi tillåter så många skott på mål jämfört med hur några vi mäktar med själva. Men enligt rapporter från olika håll så sköt SSK massor av skott som var helt ofarliga. Ingen skulle bli gladare än jag om Brynäs kunde få mer tryck även på bortais, men ikväll var vi faktiskt närmare en seger än SSK med en puck som dansar på mållinjen med 47 sekunder kvar och ett skott i stolpen av sjödda.

Ibland så kan en skottstatistik ljuga något ofantligt. Men som sagt var. Vi får inte tillåta så många skott på oss. Enligt Busen, allas våran statistiktolkare jämnar det ut sig i längden. och det är jag benägen att hålla med om. Men samtidigt så kommer självförtroendet att öka ju längre i serien vi kommer utan förluster.

Bara att hoppas att vi kan få med oss tre säkra pinnar på torsdag nu. För på lördag stundar ett tungt Luleå på bortaplan.
Kommentera

Alisandali: Lär nog dröja ett bra tag till......får man hoppas!
Kommentera

Bissett19: 1779 st besökare på hemsidan...nu kl:22.03, inte illa!
Kommentera

Alisandali: Två matcher, 5 mål och alla 5 av "Brynässpelare".
Kommentera

Falken: Det kommer du nog att märka snart.
Kommentera

70 Rodrigues: Lite hemsidestatistik på hemsidan,se länk!!
Kommentera

Hm, undrar hur det känns att förlorar... :)
Kommentera

70 Rodrigues: 4 matcher spelade och vi ligger en poäng före Frölunda och du är förbannad för att vi skjuter för lite.......hahahaha...
Kommentera

588102 · »