Brynäs IF

727613 inlägg · 7962 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1740692 Till forumet

Sv: Silly season 2016-2017
Grattis Leksand" Härligt, mer pengar i brynäskassan...Det är svårt att begripa hur vissa här på forumet uttrycker sej som dom gör, det är fan helt horribelt,,, hur fan kan man veta hur bra Jocke eller Lindbäck är kontra Rautio nästa säsong? Det är en utopi.. om det nu blir Rautio så finns det väl en anledning som vi inte vet om, sen tror ja ju att Rautio är betydligt billigare än dom andra två, lägg då dom pengarna på målskytte i stället, Rautio är en mycket bra målvakt, och så har vi Sandström som är en superbegåvning även om han svikta i slutspelet...som jag tror blev en allt för stor belastning som Junisför honom, Mer matcher till starky hade varit att föredra...Blir det nu Rautio som kommer så är jag den förste att önska honom varmt välkommen!
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Andreas Galle: varje gång leksand gått upp har vårat publiksnitt gått ner. Visst, det kanske blir fullt/halvfullt de TVÅ gånger vi möter leksand hemma. Men istället går man bara på de två matcherna, inte på andra.
Kommentera

reven: Beror på hur bra vi spelar nästa säsong,,underhållande hockey och en del poäng så får vi hoppas att relikerna tar plats i arenan...
Kommentera

En tanke som slår mig är Modos utveckling och som (möjligtvis) lett dem ned i allsvenskan.

Modo var ett lag med bra ungdomsverksamhet som tog tillvara på sina junisar, men någonstans på vägen tappade dom detta koncept och när laget den här säsongen mest bestod av trötta legoknektar åkte laget ut.

Hoppas inte Brynäs står inför samma utveckling.
Kommentera

Andreas Galle: "Mer pengar i brynäskassan"

- Ett ack så naivt påstående...Det har visat dig att folk går på hockey ungefär lika oavsett. Match mot Leksand så kraftsamlar man och alla vill gå på den matchen... På bekostnad av sämre publiksiffror andra matcher... Utan Leksand går gemene man ungefär lika ofta på hockey men utspritt på fler matcher.

Jag tycker det är kul med Leksand och njuter av kommande derbyn. Dock tycker jag det gör varken från eller till vad gäller vad som är bra för Brynäs...
Kommentera

bradberry: Tror det beror på hur laget ser ut nästa säsong, min tanke var väl att det kommer att bli 2 utsålda matcher mot Leksand, ca 16000, kontra Modo 8000-9000 men vem är jag att tro om en utgång av detta, bor ca 40 mil från Gävle svårt för mej att förstå hur gävleborna tänker, men visst, det krävs nog att vi kan levererar om det ska bli som jag önskar...dvs högre publiksnitt"
Kommentera

bradberry:

Publiksnittet har väl till och med ökat något den här säsongen, jämfört med förra då Leksand spelade i SHL. Så Gävle/Dala-derbyn är ju ingen garanti för att det ska bli mer cash i klubbkassan.
Kommentera

Johan Norrström:
Några kronor måste dom ju också spara på att resa till Leksand isf. Ö-vik.
Kommentera

Johan Norrström: Jag tror ändå att det är bra för intresset med dessa derbyn, de ger ett sug och vi hamnar massmedialt i rampljuset vilket ger bra PR.
Sen kanske publiksiffran totalt inte påverkas men det är ändå positivt.
Kommentera

kexxet:

Jo och matcherna mot Leksand kommer bli trivsamma hockeyfester. Synd bara att publiken har så svårt att hitta till Gavlerinken i matcherna strax innan, och strax efter ett derby. Som en tråkig förfest och en riktigt jobbig bakfylla för att göra den liknelsen. Kan ju också bero på att Brynäs lite girigt höjer biljettpriserna till derbyt mot Leksand. Man biter därmed sig lite i svansen.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Personligen tycker jag att det är tråkigt, när läktarna gapar tomma i en match strax innan ett Gävle/Dala-derby. Tomma läktarsektioner är ingen bra PR.
Kommentera

Johan Norrström: Festen är ju kul även om bakfyllan är tråkig, oftast är det ändå värt det.
Kommentera

Har Andreas Johansson betalt?
Kommentera

Kikat lite klipp på Jordan Smotherman och gillar vad jag ser. Stor och stark, forcerar rakt mot mål hela tiden. Och lite målsinne på det. En spelartyp jag kan tycka att vi saknat på forwardssidan i många år.
Kommentera

honken21:
Ja vi behöver någon som bara går rakt på mål som en bulldozer hela tiden. Röra om i grytan lite.
Kommentera

Ove Myling: Modo har varit en "accident waiting to happen" de senaste 4-5 åren. Ingen röd tråd någonstans i värvningarna och en övertro på att ikonerna Foppa och Näslund kan plocka in duktiga nordamerikaner.
Årets upplaga var en trött AHL kopia kryddat med några duktiga yngre spelare men utan dugliga målvakter. Filipuula var väl den enda (förutom Olofsson) som var riktig klass. Hoppas att BZ jagar honom, för det är en klar 1a linje spelare även i Brynäs.
Kommentera

Forsberg 1978: Kan inte va roligt att va i hans kläder nu, stackarn" Han måste nog bli påmind om det först innan han pröjsar...Men Perra verkar ha ett stort hjärta han kanske hjälper till;)
Kommentera

Huss: Filippila NEJ, han dominerade i fel division, i SHL såg det inte lika imponerande ut. Långsam och 45 år.
Kommentera

Andreas Galle: Svartvadet och Foppa verkar ha gått under jorden.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Då kan de passa på att leta efter BZ och kolla om det är där han gömmer sig.
Kommentera

munkas: BZ kommer in måndag morgon och kollar om det ligger några dammiga spelarerbjudanden i Sundlövs kvarlämnade fax.
Kommentera

Ollas är väl förlorad nu när Leksand går upp.!Synd tycker jag...
Kommentera

munkas: Varningsflagg!! Efter att ha dansat på slak lina ett par säsonger brast det till slut för MODO. Det är inte så väldigt långt dit för Brynäs. Årets upplaga är inte så mycket bättre. Hittills har vi fått in ett par medelmåttor (kanske inte Granis)
Vi behöver göra ett par SPETS-värvningar för att inte riskera att hamna i MODO:s sits. När de kommer spelar ingen roll. Om målsättningen är att ta steget upp från bottenträsket och kanske bli bland de 6 bästa så är det helt nödvändigt.
Många häcklade Luleå innan serien drog igång. Nu spelar man semi och kommer att göra en rejäl hacka för varje hemmamatch.
Kommentera

kennys: Ja, skynda dig att maila BZ. Han har säkert inte en aning om att han behöver ersätta Rödin och Scott med nåt någorlunda likvärdigt...
Kommentera

kennys:

Vem häcklade Luleå innan säsongen? De lyftes väl snarare fram som en ganska given guldkandidat. Att man sedan önskar att den där typen av satsningar, med en miljonär i ryggen misslyckas är ju en annan femma.

Sedan kan Brynäs omöjligen konkurrera med Luleå på någon nivå när det gäller stjärnvärvningar. Det finns det inte ekonomi till.
Kommentera

kennys: Vill minnas att en hel del tyckte att Modo hade värvat bättre spets än oss och då inte bara modoiter.
Kommentera

kennys: Vilka har vi värvat sa du?
Kommentera

KulaShaker: Faran med att scouta på EP ;-) Det är så otroligt många faktorer med i att ha ett vinnande lag. Man ska inte underskatta det mentala i spelet ishockey. Därför skulle jag gärna se att Brynäs satsar er på den biten. En duktig person som håller laget på backen när det går bra och en som kan lyfta bördan från axlarna när det är tungt. Dessutom kunna göra punktinsatser på enskilda spelare.

Vad hade en mental coach kunnat göra för Modo? De gick i ALLA och jag menar ALLA mentala fällor man kan.

-Underskatta motståndarna... Check!.
-Tro att matchserien är över efter 2 matcher... Check!
- Lägga massor av fokus på sånt man inte kan påverka när man torskat (felaktiga domslut tex)...Check!
- En tränare som står och skrävlar i TV och lovar att ge bort 10000 om man torskar och jinxar sitt lag... CHECK!

Sen har vi det mentala hos målvakterna Jag kan inte för mitt liv förstå att man inte bytt målvakt tidigare i matchserien. För hur dålig är inte den andra målvakten i så fall? 77% i räddningar i en MÅSTEMATCH!!!!
Kommentera

Powerfade: Håller med, även om den mentala biten är betydligt viktigare än vad du försöker framhålla.
Vill nog påstå att det i siffror räknat handlar om 90% inspiration och 10% transpiration i dom flesta lagsporter.
Modos tunga fall och huvudorsaker kan nog sammanfattas i 4 punkter:

1. Larry Huras, som inledde deras kräftgång med sitt experimenterande.
2. Efter 2-0 i matcher mot Leksand, kraftigt spelvövertag och 9-0 i målskillnad gick
man ner sig några procent i tron att allt var klart, det straffade sig.
3. En ny tränare som borde ha spelat grishockey när man har 3-1 och det är
10min kvar av sista igår.
4. Till sist avgör ändå små små marginaler: Modo har ett friläge med 30sek kvar,
men missar. Sen dribblar Rantakari på egen blå och allt är över bara sådär.

Usch ja, våra småproblem och tjafs om att BZ ännu inte landat nåt nyförvärv trots att det gått hela TRE veckor sen vi avslutade säsongen, känns ju rätt så futtiga jämfört med vad Modo har att tampas med just nu...
Kommentera

Powerfade: En sportchef som i en intervju under matchserien pratar om nästa säsong, om vilka han vill behålla och om vad han vill värva, inte ett ord om att det man bli allsvenskan. Check!
Kommentera

Carl Lejonkräk: Hörde att det var en ny sportchef på gång i Modo till nästa säsong. Stålbadet ska han visst heta....
Kommentera

Gamnacke: Jag har hört att JFK är aktuell.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Är man dessutom i ett läge där laget består till stor del av importer som spelar på sista versen av sina karriärer och de unga talangerna redan gjort klart med flytt så får man en färglös gegga i mitten. Det håller inte.

Så för att återknyta Modos katastrofsatsning till vårt egna lagbygge så kan man inte nog understryka vikten av att ha spelare med hjärta för föreningen.

Ett solklart exempel är Alcén som är en stor Brynäsare i själ och hjärta. Kanske inte världens mest begåvade ishockeyspelare jämfört med de alternativ som finns. MEN ack så viktig i ett LAGbygge. Jag hoppas verkligen att man behåller honom.

Jag hoppas verkligen att BZ kan behålla Salmela och samtidigt ha råd med Anderssén. Jag är fortfarande väldigt kluven när det gäller Rautio. Fast å andra sidan så skulle ju backsidan se väldigt bra ut om man lyckas behålla Salmela, får hem Anderssén och att Bertilsson är hel hela säsongen, det skullle ju göra målvaktsjobbet en smula enklare.

Sen återstår det att se vilka som ersätter Rödin och Scott. risken är att vi kommer att få bygga om hela förstakkedjan för jag är inte helt övertygad om att Lindblom blir samma spelare utan sina vapendragare Scott och Rödin. Nick Johnson känns mer och mer som en man för förstakedjan.
Kommentera

Skulle Derek Ryan kunna vara något för Brynäs. Han lämnade väl Örebro inför den här säsongen för att prova lyckan i Carolina Hurricanes. Men han har bara spelat 5 matcher i NHL annars har det varit AHL, med fin produktion framåt.

Han gjorde ju inte bort sig i Örebro heller vill jag minnas.
Kommentera

munkas: Inte ens Vd:n Stark vet Bengtzéns gpsläge just nu😂😂😂😂
Kommentera

70 Rodrigues:

Han är ju på skidsemester. Åtminstone om man får tro honom själv. :) Han ska tydligen vara tillgänglig för interjuver från och med måndag.
Kommentera

bradberry:

Ang Ollas:
Det är lugnt, Brad. Vi är farmarlag till raggarna från Karlskoga nu...
Gnugga, gnugga, gnugga.
Konstruktiva spelare ut, gnuggare iin.

Man funderar vad Thure W skulle ha sagt om vår nyintroducerade värvningsfilosofi och lagbyggesmodell...
Kommentera

70 Rodrigues:
Läste "gipsläge". Vet inte om det var skidkopplingen eller Brynäs benägenhet att dra på sig skador som styrde hjärnan in i dyslexiläge.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja det måste ha varit ett fruktansvärt slag för dom och inget dom hade räknat med, dom va ju stundtals helt överlägsna...men Foppa har väl råd att köpa ett nytt lag:)
Kommentera

Powerfade: Tycker Derek Ryan var bäst i SHL. Gjorde lite som han ville. Det hade varit en ersättare till Rödin rakt av.
Kommentera

honken21: Ja jag har den känslan jag med.. Bara för BZ att signa upp.. klappat å klart lixom :-)
Kommentera

Powerfade: "Många svenska klubbar som har hört av sig" Hoppas verkligen att Brynäs är en av klubbarna. Men han finns väl inte på Bz radar....
Kommentera

TobiasR:

När Brynäs mötte Örebro i en träningsmatch så såg man redan då att
Ryan var väldigt bra. Han hade kommit från Österrikiska ligan.
Men i den träningsmatchen så fick Brynäs problem nästan varje
byte som Ryan var inne. Man satt då och önskade att vi värvat
honom i stället.

Jag tror också att han skulle passa i det spelsätt vi har.
Men med vår ekonomi är vi nog rätt chanslösa att värva honom.
Den enda chansen är att han skulle vilja spela i den snyggaste
matchtröjan. Men hur många spelare väljer det i stället för
högre lön? Ingen.
Kommentera

Enaranger: Jag är bra less på alla linjedomare som ska spela viktigare än vad de är och byta tekare hela jävla tiden. Släpp puckjäveln.
Kommentera

Enaranger: Helt galet om Bengtzén skulle lyckas sno Ryan. Han skulle kunna vara en fullgod ersättare till Rödin. Men det är väl ingen risk?
Kommentera

Chris11: Risk? Antar du menar chans ;-)
Kommentera

Zappaholic: I en negativ/pessemistisk ton så funkar risk nästan bättre tycker jag.
Kommentera

Powerfade: Du kanske har rätt. Det passade bättre just där :-)
Kommentera

Zappaholic: Chans är väl det korrekta ordet, men att skriva risk låter ändå roligare ;) haaha
Kommentera

Enaranger: Tror du han kräver mer än 300k?
Kommentera

Zappaholic: Jo jag tror det ;-)

Jag såg att Simon Löf har fått gå från Vita Hästen.

"Simon Löf hade meriter från Brynäs, där han bland annat varit med och blivit svensk mästare, när han kom till Norrköping. I Vita Hästen har han haft en del skadeproblem.

– Han har varit mycket skadad och inte riktigt motsvarat förväntningarna. Vi hade väl önskat att han skulle ha tagit för sig mer på alla plan, säger Jensen."

Alla talanger blommar inte ut. Det ska bli intressant att se vart han hamnar. Div 1 skulle jag tro...
Kommentera

« · 1740692