Brynäs IF

727035 inlägg · 7960 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1736606 Till forumet

Sv: Silly season 2016-2017
Ja tankarna runt Jul va ju väldigt bra ang Brynäs måste ja säja,, Trodde på minst Semi..Sen kom förbannelsen med skador oförmåga och oflyt, 7 vinster av 24 från 28 Dec och resten av grundserien. Känns ändå som man har en bra känsla inför nästa säsong. Ja minns 2011 när vi åkte ut mot Fbk, satt typ 5 meter bakom målet när Fbk skickade in 4-3 19 sek kvar..Men 20 min senare i kön på väg hem kom ändå ett litet leende på läpparna tröstande sa ja till mina barn, nästa år då är det våran tur....Och det gick ju skapligt...Har en liknande känsla nu" Ska bli grymt kul att följa Leksand nu!
Kommentera

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Andreas Galle: Så du tror att ett nytt SM-guld ligger en säsong bort? Tycker du den nyss avslutade säsongen tyder på det?
Kommentera

ellis: Årets säsong matchade vi alla när vi var skadefria. Så varför inte...
Kommentera

SWEATT: Såklart vi går för guld nästa säsong.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det var längesedan jag hörde något så osannolikt.
Jag vet inte om du har hängt med de senaste säsongerna. Den här principen att icke-satsa leder snarare till kvalserien.
Kommentera

ellis: Visst har man drömmar, men guld nästa år tror jag ej på för tillfälligt....Men låt oss se vilka spelare vi får, Tror inte det behöver bli så tokigt trots allt, men nu är det upp till Bulan och BZ att forma detta, gör dom det med rätt spelare in och envist samma spelsystem så tror jag det blir en rolig säsong.vi går tillmötes. Tycker vi har en bra stomme nu, och med rätt kryddor så blir vi livsfarliga. Sen Ellis tror ja knappast att vi någonsin kommer att bli så drabbade igen som dom sista 2-3 månaderna.
Kommentera

Andreas Galle: Så klart vi hoppas på det bästa och att slippa dessa sanslösa skador och andra bekymmer som förföljt laget i flera år nu. Jag vet inte riktigt om jag håller med dig om en bra stomme för vilka spelare utgör den tycker du? Jag är dessutom rädd för att Bengtzén fortsätter hålla i slantarna och att ersättarna för alla de som redan är klara att lämna inte är av den klassen att de höjer laget nämnvärt från säsongen som var.
Det är vad jag tror, men Bengtzén får givetvis överbevisa.
Kommentera

SM-guld nästa säsong? Tja, vi har ju tagit oss förbi kvarten en gång på 16 år så det låter rimligt. Om bara Felix lagar hålet i plocken, börjar sommarträningen på stört och Bertil spelar mer än 5 matcher nästa säsong så har vi ett bra utgångsläge. Kämpa!
Kommentera

munkas: och går det lika dåligt nästa säsong kan ju alltid Bulan skylla på att Rödin inte är med...
Kommentera

ellis: vadå fortsätter att hålla i slantarna? Så du tror att han har en penningahög som bara växer och växer eftersom att han inte spenderar alla stålar??
Kommentera

ellis: Tänk på hur hösten var, då var ju alla bra, Blir dom då nämnvärt bättre än så då skulle jag vara nöjd, Sen tror jag även att ett spelsystem tar tid att repa in så det sitter i ryggmärgen, men visst måste vi skaffa spetsvärvningar, BZ måste självklart öppna plonkan"
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det som är problemet. Brynäs ekonomi tycks aldrig växa. Då blir spelarköpen inte på en tillräckligt hög nivå. Så menade jag.
Kommentera

ellis: Då får vi fynda billigt då. Ny center? Klart att han lämnar Hästen..
Kommentera

munkas: Vem tar över ditt konto off-season munkas?
Varje år när säsongen är över så kommer skämten fram. Inte kan det väl vara spänningen som släpper väl?😃😃
Kommentera

Jordan Smotherman ev.klar för oss (inside, samma källa som angav Terry.B och Kilas)

Vad säger vi om det?
Kommentera

Pettisbif: låter ju ganska troligt. Bengtzén har haft han förr va?
191cm och 102kg är ju bra tyngd. 14 mål första säsongen i SHL är ju ganska bra ändå va? In med honom i tredjekedjan isåfall. Kan bli bra (?)
Kommentera

Pettisbif: Guldet är mer eller mindre klart i då fall 🤔
Kommentera

Carl Lejonkräk: Så äre, det gäller att hitta relativt billiga spetsvärvningar" som bara växer....inte lätt, men upp till BZ och gänget nu, fingertoppskänsla"
Kommentera

Andreas Galle: Jag tror att Marcus Nilsson i Karlskoga skulle kunna bli riktigt bra i Brynäs, fantastisk teknik & spelsinne.
Kommentera

Angående Smotherman, hade ju hellre sett att man lockade hem Rensfeldt. Tyckte han såg riktigt stark ut denna säsong! Tror han skulle passat perfekt med tvillingarna.
Kommentera

Chris11: En tyngre Olden?
Kommentera

Chanzone: rensfeldt har redan förlängt tyvärr
Kommentera

Charles: Mm tyvärr, vi får hoppas Rögle åker nästa säsong!😉
Kommentera

ellis: "Jag är dessutom rädd för att Bengtzén fortsätter hålla i slantarna och att ersättarna för alla de som redan är klara att lämna inte är av den klassen att de höjer laget nämnvärt från säsongen som var."

Jag blir nästan mållös när jag läser vad du skriver. Du tror alltså på riktigt att det är Bengtzén som snålar om han inte värvar tillräckligt dyrt?

Du tror inte att det finns personer inom föreningen som sätter en budget åt honom? Vilken idiot som helst skulle kunna räkna ut att ingen skulle bli gladare än Bengtzén själv om han fick en högre spelarbudget. Men du tror alltså inte det? Du tror att han får en väl tilltagen budget av styrelsen, men att han inte utnyttjar alla pengar för att han "snålar"? Bengtzén har en fast månadslön som alla andra i föreningen, och hans uppgift är att sätta ihop ett så bra lag som möjligt för de pengar han får till förfogande. Varför skulle HAN tjäna på att snåla? Han är förmodligen den som driver på för att få tillgång till mer pengar. Speciellt under säsong om skador dyker upp.

Sedan kan man ju undra om Brynäs verkligen kan ställa upp med ett "dyrare" lag än man hade denna säsong. Enligt Mike Helber har bara Luleå, Hv71, Frölunda och Färjestad högre spelarbudgetar än Brynäs. Och de tre sistnämnda med bara någon miljon högre.

Rödin, Scott, Starkbaum och Porseland har säkerligen mycket höga löner med SHL-mått mätt. Nu gäller det att förvalta deras löner på nya spelare på bästa möjliga sätt. Och jag kan lova dig att Bengtzén är den sista personen på Brynäs kansli som skulle begränsa spelarbudgeten.
Kommentera

Skrubben: Glöm inte Ollas och Vrana. De är nog inte de billigaste spelarna i laget om man säger så. Jag ser positivt på det Bengtzén & Bulan har på gång.
Som Wikegård sa idag: Kan Brynäs klara sig utan skador så kan man verkligen utmana om guldet, man måste se över verksamheten lite grann. I grunden så har vi en bra trupp.
Kommentera

Chris11: " I grunden så har vi en bra trupp."

Jag hoppas givetvis på det du säger. I och med Lucas Carlssons genombrott ser t.ex. backsidan mycket bra ut till kommande säsong. Däremot är forwardssidan inte speciellt bra i dagsläget (om man räknar bort Scott och Rödin). Westerholmarna var grymma i slutdelen av säsongen, så kan dom bibehålla den formen hela nästa säsong ser det bättre ut. Man ska dock inte glömma att vi stod här för ett år sedan och sa precis samma saker om dom då också. Men tyvärr var dom lite för ojämna denna säsong.

Sedan måste en spelare som Enterfeldt bli betydligt bättre till nästa säsong. Visst är det en ursäkt med tanke på den långa skadefrånvaron, men att vara så trubbig som han var denna säsong tycker jag inte är godkänt. Man ska heller inte glömma att han förmodligen sitter på en rätt så saftig lön också. Då måste man ha högre krav på honom kommande säsong.

Nyckeln blir att hitta en riktigt bra center och en riktigt bra ytterforward. Detta blir OTROLIGT viktigt. Lyckas vi inte med det, så ser forwardssidan blek ut i jämförelse med många andra lag i SHL. Det är bara att be till gudarna att Bengtzén prickar rätt där.
Kommentera

Skrubben: du har helt rätt i det du säger. Backsidan ser riktigt bra ut. Får vi in till exempel Andersén samtidigt som Salmela blir kvar så har vi en av SHL:s bästa backbesättning.
Sedan gäller det att pricka rätt med värvningarna på forwardssidan. Just nu fattas det två toppcentrar och två ytterforwards av klass. Tittar man på de som lämnar så är det bra betalda spelare:
- Rödin
- Scott
- Ollas
- Vrana
Ollas och Vrana har vi inte fått ut så mycket av i offensiven. Så där kan det bara bli bättre med nya spelare in.
Att ersätta Rödin som karaktär och spelare går inte. Men att ersätta hans poängproduktion går, det är bara att ta in en kille som gör minst 40p/säsong. Scott är inte oersättlig, in med en som gör 40p/säsong där också.
Gäller att ha tre produceranade kedjor, då blir vi svårslagna.

Hoppas nu inte att Bengtzén tar in bara utländska spelare, för då blir vi nya Växjö. Blir otroligt spännande att följa detta...
Kommentera

Skrubben: tror att Enterfeldt kommer att bli bättre när han fått en sommarträning+försäsong i ryggsäcken. Det fick han inte i år.
Westerholmarna har tagit några kliv framåt den här säsongen. Tar de fler kliv nästa säsong?

Det är väl det här som saknas inför nästa säsong(?):
NY-NY-NY
Westerholm-Westerholm-Johnson
Lindblom-Blomqvist-NY
Mannberg-Enterfeldt-Alcén
Kommentera

Tog en paus från HS samt alla nyheter som har med idrott att göra. Fruktansvärt svårsmält blev det för mig den här säsongen. Mått rent ut sagt dåligt över att vi åkte ut och att säsongen är över. Tomhet! Tur Silly Season får en på andra tankar. Tuffa tider för Bz nu..upp till bevis!
Kommentera

Chris11: " Får vi in till exempel Andersén samtidigt som Salmela blir kvar så har vi en av SHL:s bästa backbesättning."

Fast tänk om Salmela drar, Anderse'n stannar i Nordamerika och Bertilsson inte håller, då har vi inte mycket till backbesättning. Tre stora frågetecken är vad vår backsida är.
Kommentera

Chris11: "Alla"räknar med att Ollas försvinner.
Är det klart? Är inte säker på att jag vill det.
Tror och hippas att han blir kvar.
Kommentera

mk: Ja det är ju obegripligt! Ollas är ju en viktig kugge i laget. Hans stjärnglans må lysa svagare än för 2 år sedan men han har ju grym moral, ger allt i varje byte och har likt Enterfeldt inte fått hundraprocentiga förutsättningar denna säsong.

Förläng!

Gärna 3 år till. Men naturligtvis med lägre lön än senaste kontraktet...
Kommentera

Chris11:
"Att ersätta Rödin som karaktär och spelare går inte. Men att ersätta hans poängproduktion går, det är bara att ta in en kille som gör minst 40p/säsong."

Över 52 matcher hade Rödin gjort 58 poäng med sitt poängsnitt så jag vet inte vad du yrar om. :D Skitenkelt att hitta en sån lirare.
Kommentera

Chris11: Har vi plötsligt en bra backbesättning om vi får in en spelare till? Vi förlorade ju i princip allt under seriens sista fjärdedel. Jag tror ni gravt underskattar Brynäs problem inför 2016-17.
Kommentera

dacke72: Desutom har vi ju förlorat Nörstebö som var topp fyra bland backarna så Andersen in Nörstebö ut gör nte någon enorm skillnad. Viss Bertik kanske kommer tillbaka i gamal god form och då ser det bra ut. Carlsson bör kunna ta ett steg framåt och Erson bli ännu bättre som back-up.
Kommentera

dacke72: Jag tror vår backbesättning ser ut så här nästa år: Bertilsson, Salmela, Andersén, Zanetti, Pudas, Carlsson, Sunken, Kilas.

Detta är ju i så fall en riktigt jävla bra backuppsättning. Kanske en av de allra bästa i SHL. Toppa det med en klassmålis, så blir det toppen!
Kommentera

Verkar bara vara jag som tycker att Nörstebö är överskattad. Han är helt ok men top 4 i BIF är han då inte enligt mig. Vissa verkar påstå att Nörstebö vs Andersén är en marginell skillnad men då cyklar man ju i badkaret.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Om Andersén skulle dra tror jag inte bekymrar Bengtzén speciellt mycket. Han är förmodligen den spelare som tjänar bäst i laget om Rödin drar. Så att ersätta honom borde inte bli några större problem, rent spelmässigt. Däremot är han en ledare och kapten (?) som blir svårare att ersätta.
Kommentera

bradberry: Håller med. Ollas är en stommespelare och alla lag behöver en stomme. Lag som saknar stomme brukar få stora problem, se bara på tex Modo. Därför är det viktigt att ha kvar de nuvarande stommespelarna och naturligtvis även att "bygga" nya stommespelare. Jag hade hoppats att Nörstebö skulle bli en sån, men så blir det uppenbarligen inte. Skulle gärna se att man förlänger med Pudas och Johnson redan nu.
Kommentera

Skrubben: Om nu truppen var så dyr, det kanske var så, borde det inte ha gått lite bättre då för laget i slutändan?
Kommentera

Zappaholic:

Vi måste nog sluta hoppas på Bertilsson, han kommer nog aldrig göra mer än tio matcher på en säsong igen. Då är jag betydligt mer intresserad av Ersson, som gjort det väldigt bra i J20 i år, har storleken och offensiven för att bli en bra tvåvägsback och dessutom gjort bra intryck när han hoppat in i a-laget. Kan mycket väl bli nästa års Lucas Carlsson.

Rautio (Felix)

Salmela - Andersen
Carlsson - Kihlström
Pudas - Zanetti
Sunken - Bertil
Ersson

Johnson - ny center - ny forward
Westerholm - Westerholm - Lindblom
Ny forward(Smotherman?) - Enterfeldt - Blomqvist
Mannberg - Ölund - Alcen

Boqvist, Lööke.

Ser lite tunt ut, kanske... Men jag vill att man satsar på spelare som Westertholmarna, Boqvist (som kanske kan slå igenom i en förstafemman rent av) och Ölund - som har så mycket potential. Gör man det så kommer dessutom det bli mycket pengar över till att köpa in två riktigt bra forwards för. Forwards som gör skillnad.

Jag tycker man ska försöka övertala Lööke att stanna och finnas tillgänglig mellan J20 och a-lag. Han ska få chansen mer i år. Han, Boqvist och Ölund blir breddspelare som har alla möjligheter att slå igenom och bli producerande spelare. Har man en bra backbesättning som är stabil, som det nu ser ut, finns alla möjligheter för dessa spelare att utvecklas offensivt.
Kommentera

ellis: jo, men nu blev ju lagets, och kanske seriens, två bästa spelare långtidsskadade. Plus att även tänkte stöttepelare som Vrana drogs med skador hela säsongen.

Hur tror du exempelvis Djurgården klarat sig om Thoresen och Hultström missar halva säsongen?
Kommentera

Johannes Hedberg: Jag har hört att Karlskrona är väldigt intresserade av att hämta dit Lööke. Om de lyckas stanna i SHL kan det bli väldigt svårt för Brynäs att matcha deras sportsliga erbjudande, de kan säkerligen erbjuda honom en i stort sett ordinarie tröja.

Ersson är spännande men där gör vi nog bäst i att dämpa förväntningarna en aning. Om han kan komma in och spela stabilt, som har gjort hittills, så är det bra. Om han skulle göra som Lucas Carlsson och spela så bra med pucken och dominera enstaka matcher, så gör han det överjävligt bra, men den pressen tycker jag inte att vi ska lägga på honom.
Kommentera

Peja: det är synd om man förlorar Lööke... Men sånt är hockeylivet.

Ja, jag ställer inga krav på att Ersson ska bli en ny Lucas Carlsson, men man vet aldrig.

Jag tycker bara att han är värd att hålla ögonen på, och se som en spelare som man bör testa.
Kommentera

Johannes Hedberg:
Ja Lööke får helt klart svårt att rymmas i laget om vi ska kunna bli ett bättre lag.

Johnson - ny center - ny forward
Westerholm - Westerholm - Lindblom
Lööke- Enterfeldt - Blomqvist
Mannberg - Ölund - Alcen
Kommentera

mk: Tyckte att det var någon journalist som sa att han var klar att lämna...
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tyvärr inte särskilt starka fyra kedjor som du har skrivit ner. Krävs ju att den nya centern är bättre än Scott och nya forwarden är bättre än Rödin för att det sak bli bättre, om övriga ligget kvar på samma nivå dvs. Kommer bli grymt svårt att hitta spelare som är lika bra som Scott & Rödin.
Kommentera

dacke72: jag tycker att vi hade bra backar den här säsongen, det är inte där problemet låg.
Problemet var att båda målvakterna läckte som såll 80% av säsongen, sedan kunde inte forwards göra mål på chanserna heller... Då blev det tufft
Kommentera

Peja:

Fast man hoppas ju också att många spelare i laget utvecklas från förra säsongen. Vi hade väl seriens yngsta lag tillsammans med Djurgården, så det är väl till och med ganska troligt att så blir fallet.

Spelare som Westerholmarna, Mannberg, Lindblom, Boqvist, Lindblom, Ölund, Carlsson, Pudas och Felix lär ju knappast bli sämre med åren.

Att hitta en spelare som är bättre än Rödin går inte. Men hittar vi två spelare som kan göra mellan 30-40 poäng gör vi det bra; lite som när Sundlöv värvade in Thure, Sweatt och Scott en gång i tiden.
Kommentera

Peja: Vi måste nog dumpa Alcén va? Han håller inte annat än när det gäller inställning..
Kommentera

Peja: Yes, håller med, tar gärna Nilsson, bra spetsvärvning och säkert inte svindyr.
Kommentera

« · 1736606