1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

446547 inlägg · 7961 ämnen

Tillbaka till framtiden

« · 657741 Till forumet

Tillbaka till framtiden
Rackham m fl:
Hittade en mycket intressant artikelserie i tidningen City Stockholm. Där går man punkt för punkt igenom orsakerna till Djurgårdens katastrofala utveckling. Ingen skandaljournalistik enligt min mening, istället en seriös analys om hur det ständiga topplaget plötsligt bit för bit raserades både ekonomiskt och sportsligt. Dessutom presenteras hur klubben nu beslutat sig för att på alla plan arbeta stenhårt för att ta sig tillbaka till toppen.

För mig är det oerhört kul och inspirerande att läsa hur de saker som bland annat du och jag ständigt har tjatat om nu görs till en grundsten i Djurgårdens kraftsamling, en kraftsamling som jag mellan raderna upplever som kompromisslös - nu j-lar har DIF bestämt sig för att visa musklerna på alla plan och gemensamt göra allt för att åter bli ett guldlag i Elitserien.

Här är några av de saker som ska genomföras:

- Slut på dyra panikvärvningar säsong efter säsong - Slöseri med pengar och man tappar kontinuitet och stabilitet. Köpa, slit och släng går bort.

- Stor tyngd på en nysatsning på juniorverksamheten, målet är en stomme av 75% spelare från stan eller närområdet - bra för kontinuitet och stabilitet. Och lika viktigt: Publiken vill känna sina spelare.

- Varje klubb har sitt adelsmärke som ska vårdas, en attityd som spelet byggs kring - i Djurgårdens fall tokiga, kaxiga och äregiriga.

- En röd tråd genom alla lag från knatte till senior: Alla lag ska spela efter samma linje. Man utgår från en väldigt enkel ishockey och bygger på spelsystemet steg för steg allteftersom spelarna bli äldre.

- Mm, mm...

Musik för mina ögon. Hoppas Brynäs IF på samma sätt har analyserat läget och framförallt börjat GENOMFÖRA ett liknande program.

Läs mer i nedanstående länkar:
Satsade på stjärnor - men tappade framtiden:
www.city.se/ArticlePages/200601/17/20060117172838_550/20060117172838_550.dbp.asp

Tidigare artiklar om krisen i DIF Hockey: www.city.se/ArticlePages/200601/14/20060114141438_City243/20060114141438_City243.dbp.asp
Kommentera

« · 657741