1. Luleå
2. Skellefteå
3. Färjestad
4. Växjö
5. Djurgården
6. Frölunda
7. Brynäs
8. Linköping
9. Modo
10. HV71
11. Örebro
12. Malmö
13. Rögle
14. Karlskrona
1: Växjö
2: Färjestad ( SM Guld TYVÄRR)
3: Frölunda
4: Skellefteå
5: Örebro
6: Brynäs
7: Modo
8: Luleå
9: HV71
10: Djurgården
11: Linköping
12: Malmö
13: Karlskrona
14: Rögle
Forsberg 1978: Tror inte Växjö är ett "serielag" så att dom blir etta. Tvåan i din tabell vet jag inte varför de ska överskattas. Medelmåttliga förra säsongen och har inte förbättrat laget så markant som många av nån anledning fått för sig. Tredjeplats för Frölunda tror jag inte heller på. Ser lite sämre ut på papperet än ifjol.
Underskattar gör du däremot SAIK och Luleå, blir klart bättre i tabellen - och kommer spela SM-finalen -16.
Ger mig inte på något tips,men min känsla är att Örebro,Hv71 och Djurgården kan få det kämpigt i år. Konstigt att ingen "expert" verkar orolig för något utav dessa lag.
1. Skellefteå
2. Luleå
3. Växjö
4. Färjestad
5. Frölunda
6. Linköping
7. MODO
8. Brynäs
9. Hv71
10. Djurgården
11. Malmö
12. Örebro
13. Karlskrona
14. Rögle
Det svartgula tåget kommer rulla på som tidigare år, har inte tappat några stora namn och har samtidigt fått tillbaka Jimmie Ericsson.
Luleå har värvat bra och kommer att gå bra under grundserien men jag tror inte att det kommer gå lika bra i slutspelet.
De regernade mästarna har tappat namn som Welch, Rakhshani och Johnson men fyllt på med bla Heikkinen, Gynge och Hillding. Laget kommer gå bra under serien med precis som förra säsongen blomma ut under slutspelet.
Färjestad har värvat riktigt bra och har enligt mig seriens bästa backuppsättning man förstäkt med Nygren och Holös. Man har också fått in Ryno och Micke Johansson som gjorde succé i Leksand 2013/2014.
Frölunda som slutat 2:a i serien två år i rad har försökt värva hem folk som kommer från Göteborg och man har fått hem bla. Patrik Carlsson och johan Sundström. Men man har också tappat passningsgeniet Mathis Olimb som legat bakom mycket av lagets offensv de senaste åren.
Linköping har tappat tunga namn i form av VM-forwarden Sjögren, kaptenen Johansson och den poängstarka duon Taffe och Micflikier. Men har värvat Rakhshani och Niklas Persson. Man har även värvat Andrew Gordon och Linköping brukar lyckas med sina transatlantiska värvningar.
Har värvat mycket och enligt pappret bra. Men det har varit en stor förändring i truppen och man har en ny tränare, om man får ihop det bra så kommer MODO att överraska.
Brynäs underpresterade förra året men lyfte sig när Bulan kom in. Vi har tappat tunga namn i Sweatt och Andersén, men vi får också tillbaka Ollas, Enterfeldt och Sunken från långtids skador. Har också värvat interessanta namn som Porseland och Vrána.
Det är kaos i Hv71 och man har inte enligt mig erstt de spelare man tappat. De stora namnet är Martin Thörnberg som återvänder. Hur kommer kaoset i klubben att påverka spelarna på isen?
Trots ett på pappret svag trupp så lyckades Djurgården klara sig kvar ifjol. I år har man fått in många nya offensiva pjäser som Hultström, Press, Thoresen och Sallinen. Är spelarna villiga att jobba lika hårt iår?
Kommer få en riktigt bra första kedja med Galiardi och Thuresson men har inte så mycket mer, kan få det tufft de kvällar förstakedjan inte leverar.
Överpresterade förra året mycket tack vare poängligavinnaren Ryan. Ryan var den somdrev förstakedjan och varken Johansson eller Viksten kommer ha lika bra säsong som förra året utan Ryan.
Karlskrona har väl inte värvat särsklit bra men får Pelle Hånberg ihop gruppen som förra året så kommer det före Rögle. Jag tror också att Joel kellman kommer att få sitt genombrott nästa säsong.
Rögle tror jag blir jumbo och kommer ligga sist från första omgången. Har en likvärdig trupp med Karlskrona men håller Hånberg högre som tränare än Eldebrink.
känns skönt att vara fullständigt nederlagstippade som vanligt. Förra säsongen trodde nästan hela Sverige att vi skulle hamna på 13-14 plats i HA. Vi blev 2:a. Och nu är det precis samma visa igen... =)
Men jag säger som en av våra lokala bloggare sa, när någon tippade oss ganska högt; så kan de inte göra! Vi SKA vara nederlagstippade!
Varenda etablerat lag kommer halvsovande till mötena med oss..och får möta ett hysteriskt tempo och aggressivitet, vilket blivit vårt signum. Jag har en vän som tittar på HV och även han säger att det går väldigt fort när Karlskrona spelar hockey. Spel och teknik kanske inte finns där, men det brukar fungera bra med hård press, vilket skapar frustration hos motståndaren.
Värvningarna är inte flashiga, men passar in i vår spelide...fart och aggressivitet.
Förresten...Sundlöv borde väl veta vad som behövs?
Ärligt talat TROR inte jag heller så mycket...men jag tror heller inte Brynäs hamnar särskilt långt före. Det verkar som de flesta tips lägger er också i botten, men här verkar INGEN tro att det blir så!? =)
Powerfade:två guld till ett pris av tre kvalserier känns som en bra deal.
Powerfade: Jag är kommer då ihåg Sundlöv för gulden i alla fall. Guldstunderna är bland de bästa stunderna i mitt liv, alla kategorier och få är faktiskt förunnade att uppleva ens ett guld som supporter. Sundlöv var Guldlöv för mig långt innan han blev sportchef han kommer alltid att förbli en hjälte och legend för mig i alla fall.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk:En sådan typ av supporter? Jag vet inte om min syn på stabiliteti en förening gör mig till "en sån typ av supporter". Gulden var givetvis jätesköna att ta. Men i andra vågskålen har vi långt mindre trevliga minnen med konkurshot, måstematcher för att hålla oss kvar i finrummet och liknande.
Din syn är som att stå ut i ett dåligt äktenskap och bara minnas hur härlig brölloppsnatten var.
Men om det gör mig till "En sån supporter" så är det väl så.
Huge: Ja vad är måttet på skicklighet? Att ta ett guld vart 13:e år eller bedriva en stabil verksamhet utan att behöva kriga för sina liv mot andra lag eller myndigheter. Personligen så föredrar jag stabilitet. Mindre magsår.
Så ska man göra jämförelser sportchefer emellan vilken som är bäst så beror det på vad man prioriterar. Att Sundlöv lyckades så pass med så förhållandevis småmedel är bra i sig. Fast samtidigt så tycker jag att frekvensen mellan vågdalar och toppar är för stor.
Powerfade: frågan är hur många sportchefer som har modet att göra samma ungdomssatsning som Sundlöv var med och drog igång när klubben stod på ruinens brant? Hur många hade valt att desperat köpt in ett gäng legoknektar för kortsiktig framgång För att blidka opinionen istället?
jag tar hellre 2 guld och ett par kvalserier än att som Linköping åka ut i semi varje år och aldrig ta guld.
Redigerad kommentar
Powerfade: Det var väl självklart inte bara Sundlövs förtjänst men när man pratar med de som var med när beslutet togs så var han i högsta del inblandad.
Om nu fallet är som du säger att rollen är högst begränsad så bör han väl varken beskyllas eller hyllas?
Att tippa hur det skall gå i vinter är ganska svårt, man kan hoppas och tro....
Det är lite lättare att bedöma historien. Sundlövs guldlag måste bedömas i relation till betydligt rikare lag som lyckas betydligt mera sällan.... Frölunda har 3 guld, andra storsatsande lag har inget (0) guld.
I min värld är det lite naivt att tro att det bara är att lämna in en beställning på guldmedaljer när säsongen börjar... blåögt och naivt.
HitTheLights:Det är klart att Sundlöv var med om att fatta beslutet men jag tycker att många glömmer ankaret i satsningen. Tomas Thelin. Är det nån som ska ha cred för unddomssatsningen så är det han.
Jag beskyller inte Sundlöv, men jag hyllar honom inte heller.
KHK-callahan: Det som ser jobbigt ut med att Karlskrona på förhand är bredden på forwardssidan tycker jag. Kanske ingen superspets,men väldigt jämna hårt arbetande kedjor. Det gäller att åka till Karlskrona och ge 100% annars är man illa ute.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
1. Frölunda, som faktiskt tar hem både serien och guldet. Det är dags igen. Tyvärr.
2. Färjestad, lyckas i år få till det igen.
3. Växjö men åker ur redan i kvarten.
4. Saik. Så pass etablerade att de lyckas knipa en topp fyra.
5. Modo. Tror de har något på gång, hoppas jag har fel.
6. Luleå. Sjätteplatsen kan även vara en andra plats om det vill sig väl men....nä
7. Linköping. sjua? Ja varför inte?
8. Örebro. ett par panikköp i november som faller väl ut.
9. Brynäs. Men knåpar sig heroiskt vidare till semi.
10. Hv 71. Tokfloppar.
11. Malmö. Får ihop ett helt ok lag. Går som tåget fram till jul.
12. Djurgården. (Förhoppningsvis faller de ur serien igen, men turgården kan lika gärna gå till semi på rent flyt)
13. Karlskrona.
14. Rögle.
Bättre att ha dessa tips i en tråd som är avsedd för tipsen istället för att skriva dem i fel tråd. Då är det lättare att se fel alla har tippat ;-)
1 Skellefteå
2 Luleå
3 Färjestad
4 Växjö
5 Linköping
6 Frölunda
7 HV 71
8 Brynäs
9 Örebro
10 Djurgården
11 Modo
12 Malmö