Brynäs IF

730581 inlägg · 7961 ämnen

Tommi och Mick är kickade...

« · 625371 · » Till forumet

Sv: Tommi och Mick är kickade...
Jompe: "Håller med. Säger nästan sig själv att sparkar man Viitakoski, Miettinen och Wahlberg så finns det två alternativ. Antingen ersätter man dem (i varje fall två av dem) med spelare på jämnbördig nivå eller så rasar man i tabellen."

Problemet är ju att W och T hittills inte nått upp i den nivå man kan förvänta sig. När dom dessutom inte drar jämnt med Boorken så hade dom väl knappast blivit bättre vid ev fortsatt spel.
Tycker att Paulsson från Pelicans ser rätt intressant ut.
Och Widing förstås, men där tror jag inte att vi får ngt napp.
Hade kanske varit möjligt vid en ev bytesaffär med Tommi, men han har ju deklarerat att Finland inte är aktuellt i nuläget.
Walle mot Widing?
Skellefteå är tydligen intresserade av Walle.
Och Wernbloms favvotränare är ju Boorken.
Ett byte där kanske?
Kommentera

Huge: En ny "kampsång" i rapversion har lagts upp på Sportifs blogg,nåt för BanjoJanne att fila på ikväll:-)

Se länk!!
Kommentera

aphac: "När var det senast en artikel i nån tidning som var positiv om BIF? Tar man bort sånt som är förhoppningar eller spekulationer så är det nog jävligt länge sedan"

Ja, i dagens Expressen så har Magnus Nyström lite funderingar som jag tycker stämmer rätt bra.
Om dom ska tolkas positivt vet jag inte.
Det beror väl på vilken "sida" man står på:
Boorkens eller dysterkvistarnas.... ;-)

Se läng....
Kommentera

Huge: Då tycker jag att du skulle ha lyssnat på Hammarström och Lundström i stället.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Klart att dom senaste matcherna är av betydelse, alla matcher är utav betydelse men man behöver inte lägga sig ner och självdö redan. Finns många poäng att kriga om. Hade tyvärr ingen chans att lyssna på hela eftersom jag var på väg.
Kommentera

Bif_FANS:
Nä men sist jag var i Gävle så såg jag två tjejer med Brynäshalsdukar som såg väldigt "pumpade" ut, vet dock inte om dom sålde något,...
Kommentera

nån som vet någon som säljer något Brynäs armband typ i silikon??
Kommentera

rafalski: Ni ser, jag skickade ropet på hjälp två gånger, förvirrad som sagt
:-((
Kommentera

JanT: Så du menar att dom senaste 18 matcherna inte har någon betydelse?
Kommentera

Känner mig förvirrad, ledsen och lite besviken, inte så mycket över den väntade förlusten igår, även om den var riktigt sur, utan över sparkningarna av M/W. Att Miettinen skulle få gå var väl väntat men jag trodde efter Wahlbergs och Boorken snack att allt var uträtt. Han spelade ju trots allt matchen efter. Vad hände sen ? Vad var orsaken till att han ändå fick gå? Om nu Boorken betämt sig för att städa ut gammalt byk, så känns som han samtidigt fyller upp en ny tvättkorg.

OM det blir några mer sparkningar i klubben så måste nog Boorken gå, men som sagt jag är förvirrad, ledsen och på gränsen till deprimerad.
Kommentera

Känner mig förvirrad, ledsen och lite besviken, inte så mycket över den väntade förlusten igår, även om den var riktigt sur, utan över sparkningarna av M/W. Att Miettinen skulle få gå var väl väntat men jag trodde efter Wahlbergs och Boorken snack att allt var uträtt. Han spelade ju trots allt matchen efter. Vad hände sen ? Vad var orsaken till att han ändå fick gå? Om nu Boorken betämt sig för att städa ut gammalt byk, så känns som han samtidigt fyller upp en ny tvättkorg.

OM det blir några mer sparkningar i klubben så måste nog Boorken gå, men som sagt jag är förvirrad, ledsen och på gränsen till deprimerad.
Kommentera

Busen: Så torsk i några av de kommande matcherna innebär automatiskt en plats i KS? Det är 27 matcher kvar (bara en påminnelse). Diskuterade Hammarström räkmackor?
Kommentera

65selander: Om det kommer en ändring inom dom närmaste macherna så kan vi ha en chans att hänga kvar annars så kn det gå åt skogen. Tycker att ni skulle ha lyssnat på Hammarström och Lundström i lokalradion.
Kommentera

Pelle Borås: Wahlberg var oerhört loj i den kvalserien.
Saxat ur Nyströms artikel i Expressen. "Tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Tommy Albelin pratar fortfarande om vilken betydelse Boork haft för hans karriär. Magnus Wernblom tvekade inte en sekund när han fick frågan: "Bäste tränare du haft?" - Boorken. Helt klart."
Wernblom mot Wahlberg, när som helst.
Kommentera

Busen: tror du att Bif åker ur elr??
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Skall vi inte spela om det först eller har du gett upp redan?
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Skall vi inte spela om det först eller har du gett upp redan?
Kommentera

Busen: Halva serien är kvar och på sikt tjänar klubben på detta bara alla fortsätter att dra åt samma håll och vi fans stöttar spelarna och tränaren till 100.

Boorken hade kunnat valt den lätta vägen. Vi visste dock att han ej är mannen som gör det. På kort sikt tjänar vi ej på detta och risken finns att det ej håller. Men jag ser fram emot slutspelsfester i Läkerol Arena om nåt eller några år!
Kommentera

Jonas: Är det OK för eran del om vi åker ner i AS?
Kommentera

Pelle Borås: Håller med till 100 %. Nu känns det lite tungt, men på sikt tjänar vi på detta. Man måste ta tag i problemen ordentligt. Och jag litar på Boorken.
Kommentera

Boorken säger ju något i stil med att ”Spelarna ska inte få stå i vägen för andra”. Jag tror självklart att han vill Brynäs bästa och inte kickar spelare för sakens skull, men det vore roligt att veta vad mer exakt Brynäs grundar sitt beslut på. Det lär komma fram senare på något sätt.

Men om det är problem med inställning/anpassninsförmåga/lagkänsla så är det allvarligt nog. Flemming skickade upp Wahlberg på läktaren redan i kvalet, så något måste ju ligga bakom det.

Wahlbergs snyftande om att han är Gävlegrabb och har hjärtat i brynäs ger jag inte mycket för. När Brynäs tvingades till kval första gången (95-96) var han en av de första som stack efteråt.
När han kom hem från fyra år i Finland och Tyskland år 2000 gick han till Modo trots att Brynäs visade intresse.
Efter två år i Modo återvände han till Tyskland trots Brynäs uppvaktningar.

Förra sommaren dög dock Brynäs när de pyntade ordentligt. Åka runt på en skridsko och avsluta karriären hemma. Familjen i första hand. Ställa upp på sponsorträffar när man har lust osv.

Samtidigt finns det kritik bland flera av de yngre hungrigare spelarna mot att Wahlberg med flera har haft en massa privllegier. Om jag för dagen tvingas välja mellan Wahlberg och tex Bäckström eller Malmström så väljer jag faktiskt de sistnämnda som trots allt fortfarande kan utvecklas och inte är på väg till hemmet som Wahlberg är.

Det kan finnas en hel del bakom avskedandet som vi inte känner till.

För dagen blir Brynäs naturligtvis svagare utan dessa två spelare. Men på sikt är jag övertygad om att det kommer att stärka hela laget. Det ger en signal om att det inte finns plats för halvmesyrer.

Och det är trots allt på sikt vi måste se.
Om man ska rotfylla en tand måste man först borra och får bort den gamla fyllningen, göra rent och sedan fylla på nytt.
Så är det för Brynäs också just nu. Jaga bort alla gamla infektioner och sedan bygga på nytt.
Men självklart finns det risker samtidigt också. Ytterligare en mellansäsong kan jag i värsta fall ta, men ett kval till tar död på mina sista nerver.

Men vad tusan. Nu kan allt bara bli bättre och vi är i allra högsta grad med och slåss om en slutspelsplats fortfarande. Det behövs bara lite flyt i 5-6 matcher framöver så ser allt helt annorlunda ut.
Det var i alla fall inte sämre i går utan de sparkade och nu måste hela klubben lägga detta bakom sig och se positivt framåt.
Kommentera

Enaranger: Det underliga är att just Inge Hammarström varit en av de som kritiserat just Wahlberg för att vara slö. Verkar ha svårt att stå för sina åsikter den karln.
Sen kan jag iofs hålla med om att det är ett konstigt tillfälle att sparka dem mitt emellan två transferfönster. Likaså är det självklart att det inte kommer gå att finna lika kvalificerade ersättare i Allsvenskan. Det kan både Boork och Sundlöv glömma. Devalveringen av truppen fortsätter.
W/M hade lite för stora egon/mycket egen vilja/egna åsikter för att Boork skulle kunna forma dem efter sina spelarmallar. Det är väl däri Boorks svaghet ligger, han har alltid rätt enligt sig själv, punkt slut.
Passar därmed bättre som coach för typ J-20 laget.
Kommentera

Inge Hammarström och Tord Lundström har också
en helt annan uppfattning om Wahlbergs personlighet
än vad alla lärjungar till Boork verkar ha och vad Boork
själv verkar ha.
Kommentera

Enaranger: Jag lyssnar med spänning :-)
Kommentera

I det "sportsnack" som just pågår i Radio Gävleborg
så tyckte Inge Hammarström och Tod Lundström
att det var konstigt att sparka dem. De kallade
dem också kvalitetsspelare och att det skulle
bli svårt att hitta lika bra spelare.

Så ni som hyllar Boork får väl idiotförklara
Inge Hammarström och Tord Lundström med.
Kommentera

Jompe: Saxat från GD:

Hejsan Keb!
I går var jag och lyssnade på en mental tränare som förutom att han coachar damlandslaget i skidor, skidskyttelandlaget även hjälpt Sandviken bandy när de blev SM-mästare.
Innan jag for dit fick jag reda på att Miettinen och Wahlberg fått sparken, så tänkte jag fråga hans bedömning av Boorks agerande. Det lustiga var att jag inte ens behövde ta upp frågan för han beskrev Boorkens agerande som totalt omdömeslöst och att Boork alltid vill stå i centrum.
Enligt honom ska problemen lösas internt och man ska aldrig hänga ut enskilda spelare i massmedia. Han tyckte att det var mobbing. Hockeytränare skulle må bra av att lära sig av mental träning men han lyfte fram både Conny Evensson och Harald Lückner som positiva exempel. Att det var mobbing tyckte även hockeykommenatatorn igår och lade till att om det är så att spelarna är omotiverade så är det tränarens ansvar att lösa det och att Boork inte kan ta äldre spelare på rätt sätt. Så var det väl också med Espen Knutsen i Norge. Undrar hur han hade gjort med Zlatan?
Sedan fick Sundlöv också en känga med tanke på hans felvärvningar. Det var en svart dag för Brynäs och jag mår fortfarande dåligt av det som hänt igår men jag vill passa på att tacka spelarna, inte minst Miettinen vars mål mot HV71 gjorde så att Brynäs den säsongen slapp kvalserien. Sedan hyllades han och belönades med ett nytt kontrakt eftersom han hade just det som efterlysts; nämligen Brynäs-hjärta...
---
I en intervju med Boork i Coachen-idrottsledarnas webbplats sade Boork så här: "Brynäs har haft ett par tuffa år och kvalade sig kvar förra året. En säsong som var väldigt turbulent med bland annat NHL-strejken. Vilken blir din viktigaste uppgift som tränare för Brynäs i år?
- Brynäs har haft tre jobbiga år så den viktigaste uppgiften blir att skapa lugn och ro. Det har varit ett stressigt arbetsklimat i föreningen tidigare där det mest handlat om att släcka bränder. Att spela för att överleva är det sämsta man kan göra. Jag kommer att försöka skapa en trygghet genom att skapa tydliga regler och roller inom laget."
---
Lugn och ro minsann. Jo, tjena! Men som tur är så är väl det så som Sundlöv säger att det här är det bästa som hänt på länge och i framtiden gynnar det Brynäs. Kanske om 30 år då? Själv så ser jag inte det och undrar vilka som står på tur för att avrättas? Samtidigt ska det väl värvas igen, då från Almtuna och Arboga medan höga löner ska betalas ut till spelare med kontrakt som fått sparken.
Kommentera

Bissett19: Jag menar kostnader och intäkter brett definierade, inte bara i kronor och ören. Där har Du en annan intressant observation: man väljer att sparka Wahlberg trots att man får ha kvar honom på lönelistan? Galenskap, säger en del. Säger något om problemen man haft med honom, säger andra.
Kommentera

Jompe: Boorken är en envåldshärskare och tål inte kritik, det måste man kunna ta som tränare, chef, ja som vem som helst, visst man kan bli förbannad men man måste ändå kunna ta en diskussion. Det har inte gjorts tillräckligt i den här affären det är jag övertygad om.2. Tror du verkligen på allvar att det är sundlöv som har tagit det här beslutet, då har han ju verjkigen idiotförklarat sig själv o sitt lagbygge, nä du, Sundlöv är Boorkens lilla knähund, han lyder när husse säger till.3. Det kommer aldrig att värvas likvärdiga eller bättre spelare än dom som har sparkats. 4. se 3 :-)
Kommentera

Jompe: Knappast en ekonomisk fråga då Walle går med lön till kontraktet löper ut!!
Kommentera

Bissett19: Klart att tajmingen är kass. Men man kan dra fler än enslutsats av det. Antingen kan säga att Boork och Sundlöv är helt lost in space som sparkar tre forwards med åtta matcher kvar till nästa fönster. Eller så kan man säga att eftersom de väljer att göra det så bevisar det att problemen i laget var så stora att man trots att det var långt till nästa fönster ändå valde att göra det.

Se på det som ett slags kostnads-intäktsanalys. Vad är kostnaderna och intäkterna för att sparka de tre? Vad är kostnaderna och intäkterna för att inte göra det?
Kommentera

Jompe: Tycker du tajmingen är bra,när det är åtta matcher kvar till det berömda fönstret öppnar??

Ponera att Dackell o Lind går sönder,vad gör han då??

Nä får Booken det här laget på rätt sida strecket i Februari då ska han fan ha Bragdguldet!!
Kommentera

70 Rodrigues: Säger det igen,det handlar inte om att dem varit dåliga,utan Boorks personliga vendetta,dem har tydligen inte dansat efter Boorken pipa tillräckligt.

Kommentera

70 Rodrigues: OK, låt mig demontera vad Du säger till mer gripbara bitar:
1. Det var fel att sparka dem. Fråga: Vad skulle man gjort istället om man menar att de är till skada för laget? Vad skulle man gjort?
2. Sundlöv värvade killarna. Det är sant. Fråga: Men alla sportchefer värvar väl killar och alla sportchefer beslutar också när man inte längre ska ha en spelare i truppen, stöttepelare eller inte stöttepelare?
3. Ska man sparka så pass duktiga killar så får man fan se till o ha på fötterna. Självklart. Det tror jag att Boork och Sundlöv har, men här är vi alla ute på gissningsäventyr. Vi har nog både hört mer eller mindre inofficiella versioner av det. Tror Du att det helt saknades skäl till att de sprkades?
4. Dom värvningar som nu görs kommer inte att vara i närheten av Viitakoski, Miettinen och Wahlberg. Håller med; den risken är stor. Och för mig är det den springande punkten. Får vi upp 1-2 AS-spelare som kompensation för de tre som sparkats så ligger vi pyrt till. Men låt oss se vad som händer först.
Kommentera

Clubsport: Så vi ska börja ta avskrapen fån Leksand........Äre konstigt att man super?..........:-)
Kommentera

okänd:
Han dög tydligen inte åt Leksand. Radio Västmanland sa att han var klar för Leksand förra veckan.
Kommentera

Jompe: Tycker att det var fel o sparka dom, Sundlöv värvade killarna, stöttepelare som han så fint uttryckte det, det är inga killar som ska spela någon jävla betongförsvarshockey, de är tekniska o skridskoskickliga killar, med ett annat spelsystem o med en tuff tränare, dock inte diktatorisk så hade det fungerat mycket mycket bättre. Ska man sparka så pass duktiga killar så får man fan se till o ha på fötterna, både du o jag vet att dom värvningar som nu kanske görs, inte kommer att vara annat än spelare som inte är i närheten av Viitakoski, Miettinen och Wahlberg.. tro mig!!
Kommentera

Jompe: "Tja Du, vi har varit på väg dit tre gånger de senaste säsongerna utan Boork"

Det är ju faktiskt han som skapat den här oron i laget,det såg ju ganska skapligt ut när Karjalaledigheten tog vid,sen vete fan vad som hände där egentligen??

Jämför man poängmässigt med förra säsongen så låg vi bättre till då än vad vi gör nu,o vi vet ju alla vart det slutade!!

Kommentera

70 Rodrigues: Du menar alltså att det var fel att sparka Wahlberg och Miettinen? Fel att sparka Vesa också? Vad tycker Du att man borde gjort? Kört på som vanligt?
Kommentera

65selander: Så låter det alltid "vänta och se" det har vi gjort vid ett flertal tillfällen men inget har hänt, då hittas det alltid på någonting annat för att man inte ska yla.
Kommentera

Jompe: Vi får hoppas att han inte är så pantad men det skulle inte förvåna mig, han gör nog lite som han vill i föreningen just nu, jag tvivlar starkt på att Boorken o knähunden lyckas värva lika starka spelare som dom har sparkat. Marknaden var ISKALL för 1 månad sedan, var är det som säger att det har tinat upp nu o det blomstrar med duktiga spelare som kämpar till 110% och inte har några diva fasoner för sig??? Nä du, ett par AS spelare får du nog ta o räkna med!!
Kommentera

65selander: Vi vet ju alla om Sundlövs förmåga att få hit spelare,det blir väl nån allsvensk spelare som ska gå in o gnugga,när vi behöver kreativa spelare!!!

Kommentera

Bissett19:

Mycket snack om att Boorken ska få gå men det kanske är på tiden att Sundlöv får lämna ..
Kommentera

Jompe: Precis som jag skrev förut. Tat lungt tills nästa fönster stängs om inget har hänt då på spelarfronten så kan man börja yla.
Kommentera

Bissett19:

Ja jag vet inte ja .. Det är helt otroligt ..
Kommentera

Bissett19: "Boorken o hans principer kommer ta oss rätt ner till Allsvenskan!!!"

Tja Du, vi har varit på väg dit tre gånger de senaste säsongerna utan Boork, så det lär bli rätt svårt att driva hem tesen att det var just Boork som skickade oss dit. Han sparkade tre forwards mellan fönstrena, men låt oss se vad som händer innan vi tar ställning till hela den här cirkusen och vad som kommer ut av den. Jag tror inte att Boork är så pantad att han sparkar 2-3 tongivande spelare utan att ha en aning om vad som ska ske härnäst. Visar det sig att jag har fel på den punkten ska jag gärna erkänna det. Under tiden tänker i varje fall jag sitta i båten och inte fara runt och kräva Boorks huvud på ett fat. Det som sker nu borde skett för länge sedan.
Kommentera

okänd: Varför blir man inte förvånad???
Kommentera

Uppgifter till sporten gör gällande att Arbogas forward Daniel Hermansson kan vara på gång .........

Åhhh Herregud
Kommentera

Joshua_Tree: Nja det var väl nån eller ett par tränigar han fick stå över,förmpdligen hade väl Walle vädrat sitt missnöje över petningen,o Flemings straff var väl att stänga honom från träningen ett par dar,vanligt därborta!!

Men tycker du det är rätt att sparka två så bra spelare mitt i säsongen?med åtta matcher kvar till nästa fönster?
Kommentera

Kan berätta att detta ämne skall diskuteras i
Radio Gävleborgs "Sportsnack" i eftermiddag.

De söker åsikter i ämnet, som kan skickas till
följande e-postadress: [email protected]
Kommentera

Bissett19: Om Wahlberg bara hade varit dålig så hade han bänkats i KS. Men han blev inte bänkad, han blev totalt utfryst. Han fick inte närvara på träningarna, han fick inte ha med laget att göra alls. Då handlar det om mer än att han bara varit dålig på isen.
Kommentera

« · 625371 · »