Brynäs IF

727204 inlägg · 7960 ämnen

Tommy Westlund till Leksand

« · 197647 · » Till forumet

Sv: Tommy Westlund till Leksand
Huge:
Jag vet hur arrogant approach spelarna möter från Sportmupparna, Huge!
I övrigt får man köpa att det är spelarnas marknad... och då är det superviktigt att vara attraktiv som förening. Och då är vi tillbaka i grundfrågan:
Hur attraktiv är Brynäs IF som förening på en skala från 1-10?
Kommentera

gojoh: Han slåss inte mot några väder kvarnar men mot en del realister o i detta fallet har han fel ibland rätt så allt Huge säger är inte fel!!Man måste se sanningen i vitögat ibland vi kan inte blunda för allting seru!!
Kommentera

Huge: Du "slåss" emot väderkvarnar Huge. När stora Jämmerdalen breder ut sig här så är det bara att ligga lågt.... Dock imponerad av att Du försöker balansera upp diskussionen något!
Kommentera

Cusken: Ja du som sagt SUCK PUST O STÖN!!!
Kommentera

Huge: Ditt resonemang om marginaler ger jag inte mycket för. Det du säger är i princip att marginaler är det som skiljer Brynäs och t.ex. Färjestad i år.. och det behövs ingen professor för att krossa det resonemanget. Det är skitsnack rent ut sagt.
Kommentera

lindberg: Det var träffande.. och är tyvärr sant också.

* Brynäs en hockeyhistoria
* SAIK ett bandyäventyr
Kommentera

Till alla er som kastat skit på BIF att man inte försökt få hem Westlund har tydligen haft fel. Det känns som Tommys häst haft för mycket att säga till om i detta fallet.

saxat ur AB
Under åren i Nordamerika har Brynäs hållit kontakten. Ännu vet inte familjen Westlund vad som händer nästa säsong, men Leksand är ett alternativ. Det är inte Brynäs. I måndags tackade han nej till sin gamla klubb. Skälet är att familjen inte vill bosätta sig i Gävle igen.
- Vi är fler som bestämmer om det där. Vi pratade och Brynäs ville ha besked och det var vad jag kunde ge, säger Westlund.
Kommentera

indianen99: ...eller kanske på att spelaren är dalmas?
Kommentera

En länk till en mastidning om T---- W-------.
Kommentera

Huge: Jag förstår inte att ni kan förlora era spelare till Leksand?? Kan det bero på att ni har många gamla spelere typ glada djoos, sjödin som tuggar tuggumi.. Som sagt, det blir väl ryggsäckhockey o ett grinigt brynäs med djoos i spetsen. Ha det så gott alla gamla brynäsare....
Kommentera

Huge: Det är ju det som är problemet ingen vet var Bin laden är o hans bihålor är också en gåta det finns liksom ingen mirakelkur o hitta laden o Luovis problem!!
Kommentera

observant: Vi kan väl säga att Luovi för närvarande räknas som en djupfryst vara, därför är nog "Bäst före datumet" inte att lita på.
Betydligt längre hållbarhet där, alltså.
Luovi är en av de viktigaste spelarna i laget, när inte Bin Laden och hans hålor spökar. Mkt bra defensivt och inte oäven offensivt heller plus ett stor Brynäshjärta....
Kommentera

Lilljanne: Att vi ligger på kvalplats och att pengarna är slut, är som du säger ett faktum och det är ju inte detta jag avser med begreppet "svartmålning".
Det är väl den allmänna inställningen att ALLT verkar vara pest och pina i föreningen och i serien också för den delen.
Vi har just nu faktiskt ödet helt i våra egna händer och kan avgöra det hela utan inblandning av andra lag, även om det scenariot väl kan betraktas som en utopi, t.o.m av mig.
Vi har iaf 5 poäng upp till 7:e och 8:e platserna och 3 pinnar mot "Vilda Västern" i morgon skulle ju inte sitta helt fel. Jag menar, vi vill ju hjälpa Timrå till seriesegern....
Kommentera

Huge: Luovi hade "Bäst före datum" 2000!!Men det kanske också beror på dom berömda Bin Laden hålorna o grottorna ;-)
Kommentera

Sylf: "Klart det finns talang hos vissa spelare i dagens trupp"
Det där låter inte riktigt som om det skulle komma från dig.
Är nog värt en öl på torsdag..... :-)
Säg så här: Soling saknas enormt, Luovi saknas mycket, Wågen och Djoos saknas, för att rangordna dom lite grann...
Inget lag består av bara stjärnor, det är mixen som gör det.
Om halva laget består av billiga allsvenska spelare, så befinner sig nog nästan alla övriga ES-lag i samma situation. Konsten är att få ihop rätt blandning, om den sedan består av AS-spelare eller NHL-dito spelar väl egentligen ingen roll, huvudsaken är att de gör ett bra jobb. Och det tycker jag att man gjort sedan tränarbytet.
Marginalerna är ju egentligen otroligt små. Med en frisk Soling och Luovi t.ex hade vi nu bekymrat oss om ifall vi skulle bli 4:a eller 5:a och isf få spela en ev avgörande match på hemmaplan. I stället får vi bita på naglarna och oroa oss för eventuellt kvalspel.
Som sagt, marginalerna....
Kommentera

Huge: Svartmålar? Vi ligger på kvalplats och ansvariga säger att pengarna är slut! Beskriver verkligheten! Du har rätt i din avslutande kommentar: sett till resurserna är Brynäs bäst!
Kommentera

björnulf barfot: Tommy Sjödin kom direkt hem till BRYNÄS! Han är väl den enda som hållit vad han lovat!!
Kommentera

Gefle dagblad sammanfattar sporten i Gästrikland i sina länkar till BIF resp SAIK;

* Brynäs en hockeyhistoria
* SAIK ett bandyäventyr
Kommentera

danoj: Självklart kan det bara sluta på ett sätt:
Kaffekvarnen kommer att mala ner er till fiskmjöl...... ;-))
Kommentera

Lilljanne: Jag tycker att du och många andra svartmålar det hela lite väl mycket ibland. Jag tror absolut att ambitionsnivån i Brynäs är minst lika hög som hos övriga lag, problemet är att det saknas och har saknats pengar. Vad jag förstått så jobbas det mycket med denna bit och jag är inte orolig för att det skall ordna sig till slut. En förutsättning är dock att vi först och främst fixar ES-platsen till nästa år.
Nu har jag inte ngn direkt koll på övriga lag, men skulle tro att Brynäs förhållande till eventuellt hemvändande spelare inte skiljer sig nämnvärt mot flera lag, där stadens storlek är ungefär densamma. Jag tror att många av spelarna som återvänder t.ex varit vana att bo ett tag i en större stad och därför gärna söker sig till ngt liknande när de kommer hem igen. Det behöver inte ha ngt att göra med att den sociala biten skulle vara sämre i Gävle.
Det är många faktorer som spelar in: lön, klimat, spelsystem, närhet till släkt och vänner, jobb till fru/sambo etc etc. You name it.
Kom igen nu, silly season är väl minst lika roligt för oss som för andra... Tänk i våras, namn som Esko, Anger, Miettinen, Laitinen,
Soling(!), Ram. Var det många (några?) som DÅ tyckte att SS var en tråkig tillställning?
Delvis ny organisation till hösten, nya friska sponsorpengar samt
ett utbyte av truppen i vissa delar gör att det skall bli intressant även nästa år.
Många har klagat på Sportkommitten och visst har man väl gjort en del missar, men vilket lag har inte gjort detsamma?
I den nya organisationen tycker jag man skall vara lite försiktig så att man inte spolar ut barnet med badvattnet, dvs man bör ta tillvara den kompetens som trots allt finns på vissa händer.
Jag tycker att man gjort ett godkänt resultat med de ekonomiska resurser man haft till sitt förfogande...
Kommentera

Huge: Klart det finns talang hos vissa spelare i dagens trupp.Men dom har ju passerat bäst före datumet för flera år sedan.Av dom skadade du nämner är det bara Soling som saknas,resten skulle förmodligen inte platsa i nåt annat elitserielag.Djoos har väl provat hos de flesta,men inte platsat.Halva laget består ju av billiga allsvenska spelare,det är ju där Brynäs hämtar sina "tunga" nyförvärv.
Kommentera

observant: Sådana händelser kan nog göra att man får helt andra perspektiv på tillvaron, att jaga en svart gummibit upp och ner på ett såphalt underlag kanske inte är det viktigast i livet vid ett sån´t tillfälle, inte efteråt heller för den delen....
Kommentera

Huge: Jag vill inte klaga på spelarna. Dom har gjort så gott dom kan. All heder åt dom. Problemet är inte årets lag - det är snarare Brynäs ambitionsnivå på lång sikt som oroar. Vad är det som gör att den sociala biten, 9 ggr av 10, funkar så illa i just Gävle att gamla brynäsare hellre flyttar nån annanstans? Är det Tjernobyl som spökar? Är det därför lag som Modo, Färjestad och Frölunda har lättare att ta hem sina gamla utlandsproffs? Självklart är det pengar som fattas! Allt annat finns i överflöd i den klassiska hockeystan. När gjorde Brynäs en plusvariant under silly season? Jag tror det var i mitten på sjuttitalet, det året man köpte Krobbe. Bergis! För andra lags supportrar är silly season spännande. För en brynäsare innebär det bara oro för vilka som drar! Men Niklas Wallin tänker säkert Brynäs när han kommer hem. Och Fredrik Modin. Visst! Jag kan föreställa mej att brynäsledningen resonerar som du: det är nog bristen på grönområden som gör att grabbarna inte vill spela här, vi har ju gjort allt vi kan.
Kommentera

Huge: Angående Hurtigs utveckling kan i hög grad vara den personliga tragedi som hände här i Trollhättan för snart 2år sen (sommaren 2001) när hans bror blev ihjälskjuten av ett jävla pucko tragiskt nog!!Hurtig kommer ju ursprunligen ifrån Grästorp 2mil ifrån Trollhättan!!
Kommentera

Lilljanne: "Dom billiga allsvenska spelarna" som du uttrycker det, har iaf tagit oss från ett hopplöst läge i höstas till nuvarande position. Utan Eskos olyckliga sejour i klubben samt ett någorlunda mer intakt lag (Soling, Luovi, Wågen, Djoos) hade vi förmodligen inte varit i detta läge och då hade inte detta evinnerliga gnällande heller behövts.
Förmodligen gillar han, frugan och barnen fisk väldigt mycket plus att Johnsson gärna ser till pengarna, kanske mer än ngn annan har det ryktats. Sandlins ovilja att särbehandla Jonas i Brynäs var väl en av anledningarna till att gick från Brynäs vad jag förstår.
I detta specifika fall var nog valet inte så svårt.
Jag har aldrig påstått att den sociala biten skulle vara avgörande i alla lägen, däremot att den väger tungt i många fall.
Kommentera

Lilljanne: fisk är gott, bara så du vet!!
Kaffe däremot, nja, då klämmer jag hellre en redbull :)
Fiskfolket mot kaffefolket imorgon, kan väll bara sluta på ett sätt, eller vad tror ni?
Kommentera

Huge: Vilken straffspark! "Dom billiga allsvenska spelarna" i dagens trupp är väl i dagsläget alla utom Anger, typ.

Sandviken är väl en förort till Gävle!?

Apropå att den sociala situationen väger tungt för en hockeyspelare: Tror du att Jonas Johnson valde Frölunda före Brynäs för att familjen gillar fisk eller för att han erbjöds dubbla lönen?
Kommentera

Lilljanne: Anledningen till att Hurtig valde LHC var främst att hans flickvän studerade i Linköping samt förmodligen också att LHC kunde bjuda lite mer i lön. Brynäs var väl också i den situationen att man inte absolut behövde förköpa sig på en back som trots allt var ett ganska oskrivet kort. Med facit i hand har det väl också visat sig att Hurtig kanske inte utvecklats som man trott då han mest sitter på bänken i LHC eller varit utlånad till Nyköping.
Vilka är de "billiga talangfulla allsvenska spelarna" du talar om, i dagens trupp?
För övrigt kan jag informera om att bandylaget kommer från Sandviken.....
Kommentera

Lilljanne: Precis som jag ser det! Brynäs IF:s ledning bör hederligt gå ut och säga att man helt enkelt inte vill och klarar av att hålla ambitionsnivån högre än till div 1-mässig verksamhet. Det kan låta vrickat, men det skulle faktiskt vara en befrielse att se Brynäs i div 1 - som en vinnande klubb. Föreningens hockeyverksamhet på A-lagsnivån är ju idag ändå inte elitseriemässig...
Kommentera

Hur kan nån vara förvånad? Det är ju bara ett par år sen Bjarne Hurtig valde Linköping i allsvenskan före Brynäs i elitserien. Brynäs har under en 10årsperiod värvat som ett div 1-lag men räddats av de talanger man varit duktiga på att scouta. I takt med att spelarlönerna ökat har Brynäs beroende av billiga, talangfulla allsvenska spelare blivit allt större, med känt resultat. Om inte Gävle visar större intresse för Brynäs och kan skaka fram betalningsvilliga sponsorer är det väl bättre att acceptera sitt öde och lägga sej på en hög allsvensk nivå. Det är ju där Brynäs har ambitionsnivån just nu. Det är väl ok med ett hyfsat fotbollslag och ett lika hyfsat hockeylag i stan. Sen har ni ju ett kanongäng i bandy som tröst.
Kommentera

Cusken: Både laget, jag och några till trodde i höstas att det fanns en chans att vända det hela. Vi är inte i hamn ännu men läget är väl en aning ljusare om man säger så. Skulle snarare vilja rubricera detta som "Optimistrealism MED eftertanke", till skillnad från somligas "Pessimism utan (någonsomhelst?) tanke"........
Kommentera

Allt det här skär i ett Brynäs hjärta! Känner mig lurad när man hade sådana här för hoppningar! Jag var aldeles naiv och trodde att trenden var bruten med ``spelarflykter`` efter hemkomst till Elitserien. Fan Tommy jag trodde på dig! Men jag säger bara välkommen till Gavlerinken.NOT.
Kommentera

Sylf: Du har helt rätt. Brynäsledningen har redan köpt gravplatsen.. Det saknas bara själva liket och kistan men det kommer eftersom Brynäs lider av obotliga galna-Hugesjukan. Optimism utan eftertanke.

Huge: Inget illa Menat :-)
Kommentera

Huge: Brynäs har säkert erbjudit Westlund en lön motsvarande den Jobs får, + - nån krona.
Kommentera

gordo: Ditt senaste inlägg var jättebra. Precis så ligger det till som du skrev. Tänk vad de ska skratta gott åt Brynäs nu i dalom! Ännu en gång knycker de möjliga spelare för oss - bara för att Brynäs IF idag enbart står för passivitet, oengagemang och oattraktion. Hela föreningens inaktivitet är PINSAM med stora bokstäver!
Kommentera

gordo: Vad jag förstått så har väl Brynäs policy vad gäller värvningar alltid varit att vara mån om spelarens sociala situation och se till att denne och dennes familj trivs bra i staden.
Om nu Westlund trivts utmärkt i Gävle och i Brynäs så tror jag knappast att han skriver på för första bästa klubb utan att höra vad Brynäs haft att erbjuda.
Att han trivs bra i Gävle utesluter inte att han (och främst hans fru och barn) kanske av ngn anledning som vi inte vet om, hellre väljer Leksand. Det betyder heller inte automatiskt att Brynäs uppträtt klantigt eller inte visat respekt.
Westlund har nog hela tiden haft koll på Brynäs inställning men ngt har vägt över till Leksands fördel. Jag tror att din besvikelse över Westlunds val samt din allmänt avoga inställning till ledningen har styrt dina tankegångar en aning.
Kommentera

bytt ut hela styrelsen!! man blir ju bara förbannad och besviken!! hur fan kan bäckström få ha nånting att säga till om? han är ju bland det sämsta som stått på ett par skridskor!

en sak har jag kommit fram till:
det kryllar av en massa "judas" i elitserien!
Kommentera

bajenmattias: De fem poäng som skiljer våra lag åt i tabellen måste nog ha spelat en väldig roll ;-)
Kommentera

Världsklass:

Tror du inte det beror på ert prikära tabelläge då!!!
Westlund kanske inte har så stort Brynäshjärta som ni tror!!!

Vad var det för snack om Dackell, att han också slulle spela i LIF!!
Kommentera

gordo: Å andra sidan trivdes väl inte Tommys familj i nuvarande situation heller, så det sociala har nog vägt in del. Dvs, vad vill familjen? Å andra sidan så verkar ju inte den strategi du beskriver vara den bästa för att få någon att ens seriöst överväga en flytt...
Kommentera

gordo: Brynäs har inte råd med flygbiljetterna till Usa/Can....:)
Kommentera

Huge:
Du har inte koll på det här, Huge!
Du kan teoretisera hur mycket du vill om sociala faktorer m.m.

Brynäs har inte brytt sig om att på ett seriöst sätt hantera en blivande spelare i föreningen.
Det är inte första gången. Det är inte sista heller med tanke inkompetensen i föreningens Sportkommitté.

Tommy Westlund är en av de spelare som trivts bäst i Gävle och Brynäs IF.
Nu skriver han på för LIF.
Svårt att förstå, Huge?

Inte alls.

- Brynäs har sagt åt honom att höra av sig om han vill spela.
- Leksand tog sig tid att åka över med ett paket innehållande konkreta lösningar (inkl seriös lön).

Vem visar intresse, Huge?
Vem visar respekt för individen, Huge?
Hur vill man bli behandlad som individ, Huge?

Du vill säkert sätta dig och ringa till Brynäs kansli och be om att få komma hem och spela. Och gärna gratis bara för att det är Brynäs!

Eller?

Bekämmande behandling.
Det är inte undra på...
Kommentera

Igor: Tror faktiskt inte du behöver bekymra dig om var ni är nästa säsong. Jag har svårt att se Brynäs åka ur. Tror till och med att ni klarar att kravla er över strecket och byta plats med MIF. Och skulle ni mot förmodan inte göra det har jag svårt att se er åka ur ändå. Tycker Brynäs kommit bra på slutet.
Kommentera

Jompe: Bra iakttagelse. Tror inte det skiljer sig nämnvärt om man jämför med andra klubbar.
Vilket lag man väljer beror naturligtvis på en kombination av alla faktorer, varav i Westlunds fall den sociala var mest avgörande.
Lugn och trygg miljö, främst för barnen, väger nog mkt tungt....
Teorin om uppväxtstad äv väl isf lite malplacerad vad gäller Westlund då han ju är mas från Avesta fast det där med förening kan det nog ligga lite grann i, även om jag tror att det kan vara av en liten annan anledning.
Utåt sett kan ju ett lag visa enhetlighet och sammanhållning men det är väl aldrig helt friktionsfritt mellan alla spelare i laget.
Sådana saker är inte heller att förakta när det är dags att välja....
Kommentera

Jompe: Andra lag värvar åtminstone bra spelare även om de inte spelat i klubben tidigare. Brynäs får varken tag på hemvändande tdigare Brynäsare eller hemvändande svenskar/finnar över huvud taget. De duktiga 84:orna som allt återstående hopp är knutet till lär behöva någon erfaren duktig spelare när det blåser snålt i nästa års elitserie (om vi nu finns med där).
Kommentera

Det lär bli en rysare att se nästa säsongs nyförvärv, med tanke på Brynäs ekonomi.Hua!!!!
Kommentera

Cusken: Det ekomomiska vet vi väl heller inget om, men det mest sannolika är väl ändå att det sociala fick avgöra. Troligen var det väl fler lag med betydligt större resurser än både Brynäs och Leksands som var inblandade. Varför inte isf gå till ngt av dessa lag? Eller så har Leksand gjort en rejäl plånboksöppning och satsat hårt på en spelare man tydligen tänkt bygga laget runt.
Undantaget redan klara lag, så är ju även övriga lag varken bättre eller sämre, om det nu skulle vara ngn tröst....
Kommentera

Sylf: Jag undrar hur den statistiken jämför med motsvarande i andra klubbar? Om vi för ett ögonblick lämnar klubbens agerande år sidan, kan det finns en förklaring som går ut på att det är trist att återvända till sin gamla förening när man kommer tillbaka från utlandet? Att det skulle kännas som en regression?

Jag skulle aldrig kunna flytta tillbaka till stan där jag växte upp, och jag vet att många känner likadant. Kan det vara samma sak med hockeyspelare (Forsberg då som det stora undantaget)?
Kommentera

Saken är den att Brynäs inte har något speciellt att erbjuda ev nyförvärv. Som spelare går det inte att leva på fd storklubb och hockeykultur, det är PENGAR som räknas och det vet vi ju att Brynäs inte har några.Jag klandrar inte Westlund, det är Brynäs som ska klandras!
Kommentera

Eftersom min ilska inte lagt sig ang Westlundaffären så har jag kollat lite i Brynäs IF det ultimata uppslagsverket.Där finner jag att följande spelare gått till andra klubbar efter sina proffsäventyr.Djoos,Gällstedt,JJ,Kösa,Janne,P.Larsson.M.Lindholm.M.Lindman.J.Lindström.Löfström,Näslund,Nordmark,C.Olsson,Salming,Sandström,Wahlberg och nu Westlund.17 st.Dom som kommit "hem" är Sjödin och Hammarström,även Masken kom hem men valde efter nåt år att "utvecklas" i Team Boro i div 2.Minst lika många har ansetts inte vara bra nog och släppts till andra klubbar,typ Putte,Rafalski,Casselstål mfl.Klubben har skötts som en korpförening i minst 20 år.80 talet var tio år med schismer,falanger och tränarbyten.90 talet var bra till en början,med satsningen Sandlin gjorde.Sen 96 har det mesta gått utför,med ETT undantag,99,guldet som kan ha förstört för många år framåt även om det var ett av de roligaste.Nu håller ledningen på att begrava klubben,grävt klart har dom redan gjort.Om dom inte åker ur i år så kommer det att ske inom de närmsta åren.Allt annat skulle va en sensation och jag hoppas jävligt mycket att jag har fel.
I dagens AB står att det råder full aktivitet bland klubbarnas sportchefer rörande nästa säsong......Brynäs har inte ens nån....
Kommentera

« · 197647 · »