Brynäs IF

727610 inlägg · 7962 ämnen

Toppen, mitten och botten säsongen 2008/09

« · 1047937 Till forumet

Toppen, mitten och botten säsongen 2008/09
Jag tror att de tre olika skikten kommer att se ut så här utan inbördes ordning:

Färjestad
Frölunda
Linköping
HV71
----------------
Timrå
Modo
Södertälje
Djurgården
----------------
Rögle
Skellefteå
Luleå
Brynäs
Kommentera

Sv: Toppen, mitten och botten säsongen 2008/09
70 Rodrigues:

ok.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja oddset på den fördelningen är typ pengarna tbx men brukar ju alltid bli någon flopp och överraskning och att tippa och pricka in dom är lite svårare.

Man önskar ju som vanligt att FBK och DIF floppar rejält...ja nästan så man avskyr FBK mer nu än DIF det trodde man inte var möjligt för låtsäga 10år sedan.
Kommentera

70 Rodrigues:
Fan du tror att Brynäs kommer långt ner vad besviken man blir på dig.
Vi har ju värvat en Vas målskytt och en målvakt som håller.
Konstigt att du tror så mycket på Skansen tycker jag ingen hörqvist ingen Väninen (vet inte hur det stavas) och ingen Larsson i målet så lite så tycker jag att du överskattar dom och under skattar Brynäs nya gäng.
Vi har kanske fått Elitseriens bästa back till oss.
Brynäs till Slutspel
Rodrigues till Kvalserien
Kommentera

70 Rodrigues: Det är som vanligt svårt att sia om tabellplaceringar men den givna tolvan är förstås Brynäs. Jag lägger upp mina skikt enligt följande. Även där utan inbördes ordning.

Färjestad
Frölunda
Linköping
HV71
Timrå
Modo
---------------
Djurgården
Södertälje
Skellefteå
Luleå
Rögle
---------------
Brynäs
Kommentera

Magico: Intresseklubben antecknar.
Vem bryr sig om vad en ickebrynäsare tippar....
Kommentera

Huge: Jag gör som du och hoppas....Mer kan man inte göra som Brynäsare idag. Det finns allt för många faktorer som kan påverka positivt såväl som negativt. Många här har valt att gå den lätta vägen och gnälla för att sedan komma med ett "Ingen är gladare än jag att jag hade fel". Men jag antar att de har belägg för sina farhågor om en katastrofsäsong.  Jag har en känsla av att den kan bli det men det är absolut inget som jag vill skriva i sten idag. Men med en ny tränare så kan en hel del hända. Ingen av spelarna kan känna sig helt bekväm på sin plats, något som en hel del spelare kunnat göra under "Shrek" och särskillt under Boork som verkligen hade sina favoriter. När det gäller målvakterna så är jag lite orolig, Det finns en stor risk att de kommer att vara väldigt ojämna. Detta och kombinationen med unga orutinerade målvakter och en fysiskt sett tunn backbesättning gör att man inte kan känna sig allt för säker.

Offensivt så har vi tappat en viktig pjäs. Nu måste Dackell, Danielsson och de andra gamla spelarna kliva fram.

Serien kommer knappast att vara en transportsträcka för oss Brynäsare ;)

Kommentera

Brynäs_89: Elitseriens bästa back, du måste skoja??
Kommentera

Vad är det för skillnad på Brynäs trupp 06/07 och 08/09?
Kommentera

Huge: "Vem bryr sig om vad en ickebrynäsare tippar...."

Så nu bestämmer du vilka som är Brynäsare eller inte, underbart :-)

Tycker nog att du ska kliva ner från dina höga hästar nu. Brynäs har så ähr långt en väldigt svag trupp, är det så svårt att se det?
Kommentera

Huge: Och hade du inte brytt dig så hade du ju gett fan i att kommentera inlägget?
Kommentera

70 Rodrigues: Han är absolut inte Elitseriens bästa back. En bra back är han men inte elitseriens bästa.
Kommentera

70 Rodrigues: Värst vad du engagerar dig i det faktum att jag anser ngn vara ickebrynäsare?
Kom ner från dina höga hästar nu och låt mig och alla andra tycka vad dom vill...
Kommentera

Huge: Så vad tippar/tror du själv, snälla blända oss med din intelligens?
Kommentera

70 Rodrigues: Alltid roligt att kunna glädja en ÄKTA brynäsare... ;-)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Huge: Äkta Brynäsare är väl man om man är uppfödd i Brynäs och fortfarande bor kvar där :-)
Kommentera

GävleLasse och Rodrigues:
Det minsta jag är orolig för är målvakterna. Markan är en Honkentyp med vinnarskalle och han kommer att få mkt istid. Är trots sin ålder redan en rutinerad målvakt som agerar moget.
Sen tror jag att laget som helhet kommer att uppträda jämnare.
Kanske lite tråkigare sas, då vi säkert blir ett mer hårt jobbande lag än förra säsongen.
Ska man sen jämföra med övriga lag och vad dom hittills tappat och värvat så känns det som att flera har tappat i slagstyrka jämfört med ifjol.
Kommentera

Huge:

Ja, det här är ännu så länge inte svensk hockeys säsong.
Vi vandrar sakta men säkert i riktning mot fotbollsallsvenskans status i Europa om inte verksamheten förstoras...

När köps det första laget av ett stort företag...?

Volvo Indians?
Kinnarp Bulls?
Kinnevik Tigers?
Ericsson Skansers?
Astra Kringlers?
Löfbergs Lila?
SSAB Steelers?
SAAB Lions?
Kommentera

65selander: En äkta brynäsare kastar inte skit eller raljerar över sitt eget lag eller spelare i exakt varenda inlägg.
Det är iaf en av mina egna definitioner på saken.
Kan säkert appliceras på övriga lags supportrar och hur dessa resonerar angående sitt eget lag.
Jag vet iaf att man inte är uppväxt "i Brynäs" utan "PÅ Brynäs".
Liksom det av nån anledning heter att vara uppväxt på Östermalm eller Södermalm.
Kommentera

Brynäs_89: Den backen som du förmodligen menar är väldigt offensivt lagd, vilket medför att han trvunget måste ha en duktig def. back vid sin sida. Detta för att han inte skall bli den back som har den sämsta +-statistiken i ES. Det blir nämligen stora hål bakom honom när han spelar sin hockey. Sedan är jag mycket tveksam till att han är den bäste offensive backen. Kan nog på raken rabbla upp minst 3 andra som jag anser är bättre.
F.ö. tycker jag att Roddans tidiga tips inte är så tokigt. Dock vill jag ha Brynäs högre upp och Djurgården betydligt lägre. Även Sötälje har han satt för högt upp för att passa min smak. Frölunda har förstärkt framåt och kommer att bli ändå starkare, men det är ensidigt framåt. Backsidan deras är den som behöver stärkas. Sätter därför Frölunda mycket lägre än vad Roddan gjort. Även Linköping är avsevärt sämre än vad de var i fjol. Däremot så tippar jag Färjestad som given slutsegrare på ganska så överlägset sätt. Hotet kommer från 2 lag ett av dem är HV71.
Kommentera

Dunc: " Sedan är jag mycket tveksam till att han är den bäste offensive backen. Kan nog på raken rabbla upp minst 3 andra som jag anser är bättre "

Säger inte själv att Lasse Jonsson är elitseriens främsta offensiva back,har inte sett han spela sen han lämnade hv 71, men vilka tex 3 backar tycker du är dem vassaste offensivt sett då ?
Kommentera

Davey_22: Eftersom jag inte sitter vid datorn hela tiden så tog det en del tid. Men för att börja så finns det i Skellefteå årets upplaga åtminstone 2 st som jag håller för bättre nämligen Jyri Martinen o Pavel Skrbek.Sedan har du Rikard Lintner i FBK, du har i HV Mikko Luoma och Pasi Puistola. i Linköping kommer nog Junis att få sitt stora genombrott om han inte redan fått det. Ja det finns många att välja på som du ser.
Kommentera

Dunc: Puistola och Luoma skriver jag under på vilken dag som helst, men Martinen och Skrbek vet i f-n asså...Tycker inte att dem är så pass bra att dem på FÖRHAND kan räknas som starkare än Lasse Jonsson.

Tror också Junland kan få ett större genombrott, frågan är hur mycke PP-tid han får i LHC.

Sen ska man inte utelämna vår egna Hietanen som svarade för 26 poäng under sin debutsäsong heller.
Kommentera

Davey_22: Vid närmare granskning ser jag att Marttinen och Skrbek fick ihop 16 och 15 poäng...inte direkt toppklass.
Kommentera

Davey_22: Beror till stor del vilket lag man spelar i. Men ändå mer vilka förhållningsorder som gäller.Både Skrbek o Martinen kommer säkerligen denna sässe få visa betydligt mycket mer, än vad båda gjort tidigare. Betänk att Jyri var nästan halva säsongen i TIK och fundera över vilka som spelade i Luleå förra året. Skrbeks bästa år var i Mora, då i en helt annan omgivning.
Kommentera

Dunc: Kan passa på att nämna att i nykomlingen Rögle finns förmodligen den bäste offensive backen, nämligen Jönsson. Sedan finns i Modo också en del lovande som kan blomstra i år och säkert slå Jonsson kvalitetsmässigt på fingrarna.
Kommentera

Davey_22:#26 Mikko Lehtonen -TIK. I fjol blev han poängbästa back i finska ligan!
Kommentera

Dunc: Tja, både Skrbek ock Marttinen spelade i lag som klarade sig grymt mycket bättre än Brynäs där Hietanen ändå öste in 26 pinnar.

Så visst, jag skriver under på att båda dessa herrar säkert har potential, men det är upp till bevis.

Sen vill jag förtydliga att jag fortfarande inte rankar Jonsson som nr 1 av offensiva backar.
Kommentera

Davey_22: Låt Jonsson lira innan ni rankar honom, kanske han blivit kass därborta eller utvecklats. Om han hade ungerskt pass hade någon då rankat honom som bäste offensiva back serien?
Kommentera

arnio: Såvitt jag vet har ingen rankat han som nr 1, Och jag sa tydligt innan att jag inte sett LJ spela sen han lämna HV 71 och därför inte vet vart han står.

Men det är intressant att höra andras åsikter och resonemang om backar.
Kommentera

arnio: Och det här med ungerskt pass..du syftar på värvningen av Vas som en del gnällt över.

Personligen tror jag att de flesta hade skitit i att han va från Ungern om hande haft bättre statistik och meriter på listan.

Själv dömer jag ingen spelare utan att sett han spela ett tag, men du får hålla med om att man hade väntat sig något saftigare i namnväg ?
Kommentera

Davey_22: Robert Kristan, slovenskt pass. Sågades jäms med fotknölarna innan han debuterade i Brynäs.
Tokhyllades av samma personer när han drog.

Jag förväntar mig samma scenario av samma personer när det gäller Vas, som har ungerskt pass.
Kommentera

Huge: Jadu, låt oss hoppas. Som sagt, killen måste få en chans i alla fall.
Kommentera

Huge: "Jag förväntar mig samma scenario av samma personer när det gäller Vas, som har ungerskt pass."

Är det någon som överhuvudtaget har sågat Vas? Vad jag vet så har folk skrivit att dom ska ge honom 10-15 matcher innan han blir bedömd då väldigt få har sett honom i action.
Kommentera

65selander: Brynäs skulle behöva en tuffing i laget, typ Teemu Laine som HV 71 är ute efter, vad jag kan se så har vi ingen spelare som kan röra om i grytan och vara småful samt reta upp motståndarna till dumheter, ser alldeles för snällt ut nu?
Kommentera

70 Rodrigues: Widing är väl den enda å han har ju lugnat ner sig drastiskt vad man har kunnat se.
Kommentera

70 Rodrigues: Brynäs var för snälla redan förra säsongen och nu har ju Kankaanperä lämnat. Backsidan luktar innebandy och på forwardssidan finns ju inte några jättetuffa spelare. Killar som Angell och Månsson spelade kanske inte så fysiskt som man ville, men de tillförde kaxig attityd.
Kommentera

70 Rodrigues: "Är det någon som överhuvudtaget har sågat Vas? Vad jag vet så har folk skrivit att dom ska ge honom 10-15 matcher innan han blir bedömd då väldigt få har sett honom i action."

Isf en klar uppryckning åt det mer nyanserade hållet hos de som normalt brukar såga på förhand.
Fast jag avvaktar till höstkanten när flera skribenter återkommer.
Du har ju hela ligan med magico och likasinnade självplågare som ännu inte plockat fram motorsågen ur förrådet...
Kommentera

« · 1047937