Brynäs IF

728722 inlägg · 7961 ämnen

Träningsmatcher 2016

« · 1759803 · » Till forumet

Sv: Träningsmatcher 2016
Inkazar:
Man har ju varit med förr så jag skickade uppsägningsmail till dem direkt efter att jag betalat. :D
Kommentera

honken21: personligen tycker jag att ösa är över 1p per match. Sen tror jag inte Jensen är här enbart för att vara poänggörare men jag tycker absolut han visat att han kan vara det, förutom i shl då. Så håller helt med dig.
Kommentera

Pressman: Nu "drygade" jag mig men det finns inte nått som heter öst in poäng och ville bara räta ut diskussionen lite. Däremot kan man ösa ur båten om man vill. Eller bli anfallen från öst vilket jag hoppas vi slipper. Jag hoppas bara att det går bra för Brynäs, och alla som spelar i Brynäs presterar, och att Brynäs vinner guld.
Kommentera

SvennEG: Precis! Och för att rätta mig själv lite i ett föregående inlägg så är ju absolut inte Granström här för att enbart producera poäng per utbetald krona utan för att vara tekningskung och reta gallfeber på motståndarna. Granström är väl investerade pengar sedan får man poäng på köpet med honom iaf.
Kommentera

Pressman: Det handlar väl lite om SHL-nivå kanske och Jensen har aldrig varit en poängspelare på SHL-nivå. Förhoppningen är att han skall bli en poängspelare även på denna nivå men det är endast förhoppningar än så länge.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nej det har han aldrig varit, men han har ju bara spelat 16 matcher i SHL och under dessa så var han skadad typ allihopa så väldigt svårt att titta på statistik och säga hur bra SHL spelare han är. Dock var han ju enligt ryktet skadad hela säsongen innan och drogade sig genom typ hela säsongen men det verkade ju funka bra i allsvenskan, iaf en stund. Hoppas han får vara hel så kanske vi får svar på det under året.
Kommentera

Huge: Vänta, va? Jörgen Sundqvist en defensiv back? Är du seriös eller är det någon slags ironi jag inte förstår?
Kommentera

honken21:

Jensen poängspelare? Vilka är inte poängspelare i SHL då? Större delen av spelarna.

Jag hoppas och efter försäsongen tror mer på Jensen än vad jag gjorde när han värvades men att tro att han ska göra massa poäng och kanske kunna axla en roll som förstacenter när vi härinne sitter och anser att semifinal är realistiskt tycker jag är väldigt naivt.

Dessutom, rätt stor skillnad på 0,75 i SHL och 0,70 i Allsvenskan?

Kolla bara på tidigare spelare som öst in poäng i HA men varit totalt ofarliga i SHL.
Kommentera

Brynäslegenden: Nu tar du saker ur sitt sammanhang. 0,70 i allsvenskan handlade om man kan kalla det för "ösa in poäng" eller inte.

Har heller inte påstått att han ska bli förstacenter, eller att någon som producerat i allsvenskan måste göra det i SHL också. Men det är ett faktum att han har poängproduktion i sig och att det är en del av hans spelstil. Sunken är en defensiv back men inget säger att han kommer dominera för det.
Kommentera

SvennEG: "personligen tycker jag att ösa är över 1p per match"

Höga krav isåfall. Bara Ryan Lasch (poängligavinnaren) och Anton Rödin som gjorde det i fjol i SHL. Även i allsvenskan bara ettan som gjorde det.
Kommentera

honken21: Kan man tycka, Men för mig är ösa att man gör fruktansvärt mycket poäng. Som holloway och ahlbrandt när de vann poängligan. Men det är ju bara min personliga tolkning då.. Tycker ordet används lite väl mycket bland tidningar och liknande.
Kommentera

Sjödda säger till hemsidan att det är sista matchen som man rullar runt på kedjorna imorgon. Det ska bli riktigt intressant att se vilka dom petar till matchen på torsdag. Dom tre toppkedjorna är givna, så fjärdekedjan tycker jag ska bli: Mannberg-Blomqvist-Alcén, och Enterfeldt som extraforward. Ölund och Thorell får bli utlånade.
Kommentera

honken21: "Men det är ett faktum att han har poängproduktion i sig och att det är en del av hans spelstil"

Ja, det var väl också min poäng: Jensen är ingen brunkare utan har värvats för att göra poäng. Därför känns det okunnigt av en uppenbarligen engagerad och hockeyintresserad person att vid det här laget öht ifrågasätta om han verkligen är en poängspelare.
Kommentera

Huge: Att påstå att Sundqvist inte är defensiv är alltså okunnigt? Du menar det på riktigt? Wow.
Kommentera

Skrubben: Ölund och Thorell får bli utlånade.

Jag tror inte att det är tänkt så. Dom ville ju ha en bred trupp i år.
Så tanken är väll att 6 spelare ska "slåss" om dom tre sista platserna inför varje match. Mao så kan 4:e kedjan se annorlunda ut varje match. Sedan tillkommer det ju oftast minst 2-3 skadade historiskt sett inför varje match.
Kommentera

Wesley: Bz har själv sagt att om laget håller sej skadefria så kommer det bli en tuff konkurrens om platserna så då blir det utlåning av vissa spelare. Jag tror också det blir Ölund och Thorell på forwardssidan. Sen Sunk och Ersson på backsidan. Eftersom dom kör med 7 backar och 12 forwards så blir det nog så.
Alcén/Mannberg tar den sista forwardsplatsen bredvid Enter och Blomman. Den andre blir 13e forward.
Kommentera

Bred trupp har man ju oavsett om vi är skadefria. Vid skador/sjuldommar så är det ju enkelt att bara kalla hem spelaren.
Kommentera

Titta vem som gör lagets första hemmamål för Kunlun Redstar.
Kommentera

Pettisbif:

Vi får hoppas på relativ skadefri säsong, så att kedjorna hålls intakta och samspelta.
Liksom du tror jag att det blir Öhlund och Thorell som lånas ut i så fall.
Kommentera

Pettisbif: Om Brynäs lånar ut Sunken kommer jag ta ett nakendopp i Gavleån. Det kommer helt enkelt aldrig att ske. En spelare som har spelat över 10 säsonger i klubben kommer man inte låna ut. Han kommer nog sitta på läktaren tills det blir någon skada istället.
Kommentera

Brynäsgubbe: Jäklar vilken klassback det där är!! Grymt snyggt gjort.
Kommentera

Skrubben: Känns rent allmänt ganska irrelevant att resonera i eventuella utlåningar vid ett scenario där laget helt saknar skador... För det scenariot finns inte.
Kommentera

Rodrigo: "Att påstå att Sundqvist inte är defensiv är alltså okunnigt?"

Precis.
Att påstå att Sunken är en offensiv back är okunnigt.
Ungefär lika okunnigt som att påstå att Jensen inte är en poängspelare utan mer en brunkare.
Vilket var vad jag skrev.
Wow, trodde inte det gick att missförstå, men där hade jag tydligen fel...
Kommentera

Huge: En back som är oförmögen att leverera puck till forwards kallar jag inte för en defensiv back. Det slutar allt som oftast med att han lägger en flipp ut i mittzon, vilket gör att motståndarna får pucken och kan börja anfalla igen. Detta leder till att Brynäs får försvara sig mer i egen zon när Sunken är på isen än när en mer spelskicklig back är det (t.ex. Gunde, Pudas, Fälth etc.). Jag skulle varken kalla en back som Sunken för en offensiv back eller en defensiv back, utan snarare för en dålig back.
Kommentera

Huge: Så man är defensiv så fort man inte har några offensiva verktyg? Är en offensiv back automatiskt dålig defensivt då också? Sundqvist är varken bra offensivt eller defensivt på den här nivån. Gunderson är mer av en defensiv back än vad Sundqvist är.
Kommentera

Skrubben: Bra inlägg! Huvudet på spiken, verkligen.
Kommentera

Vi får hoppas att Sunken utvecklats lite. Han la en riktigt fin pass till Jensen (tror jag det var) i vår första träningsmatch (tror jag det var...). I vanliga fall hade jag räknat med skott, men han serverade till öppet mål. Rikigt snyggt.
Kommentera

Brynäsgubbe:
Bif-KHK, andra filmen
14.21 och 42.56 sker 2:an o 3:an...1 glömde jag notera
...för dem som inte kollat målen...
Kommentera

Skrubben: 1. Tror du Sunken hade varit kvar i Brynäs om Bengtzén, Bulan, Sjödda och Larsson tycker han är dålig? 2. Hävdar du dig ha bättre hockeykunskaper än dessa herrar?

Svarar du ja, så är vi klara här. Svarar du nej, så är vi klara här.

Blir så trött på pladdret om Sundqvist. Han är en ikon, och bra hockeyspelare. Grymma egenskaper defensivt i framförallt skridskoåkning och närkampsspel.
Kommentera

honken21: Instämmer. Klippet säger allt.
Kommentera

Brynäsgubbe: Så vackert så man blir tårögd!
Kommentera

honken21: Haha. För det första så finns det fortfarande människor som jobbar i NHL som inte har en aning om vissa aspekter av spelet. Sundlöv tror exempelvis fortfarande att backar likt Sundqvist är bra defensivt (han värvade David Printz till denna säsong och gav Sundqvist ett fett kontrakt). Och ja, Sundlöv gör fel när han är så. Det räcker inte med att ha spelat hockey innan för att kunna rätt saker inom ishockeyn. Jag har skrivit förut om att Bulan verkligen har 0 koll på avancerad statistik. Hur kan han ha det och samtidigt vara tränare på elitnivå? Snälla förklara det för mig. Hur kan jag som vanlig lekman ha mer koll på en viktig aspekt av hockeyn medan Bulan med alla sina år bakom sig som tränare och spelare inte ha någon koll alls?

Tro inte fel nu, jag tror Bulan är en väldigt bra tränare och jag tror att hans spelsystem är väldigt fördelaktig. Men att bara anta att dom som jobbar med hockey alltid har rätt om allt är bara fel, på precis alla plan.
Kommentera

honken21: Om Sundlöv inte hade skrivit ett 4-årskontrakt så tror jag inte att Bengtzén och co. valt att förlänga med Sunken. Nu är verkligheten som den är, där Sunken sitter med 2 år till. Det är den verkligheten som Bulan och Bengtzén förhåller sig till, och då har man valt att sätta honom som 8:e-back. Så jag förstår inte var du vill komma med din fråga egentligen.
Kommentera

Rodrigo: Du är ju helt underbar med din statistik och din övertygelse om att svaret på allt finns där.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du får gärna läsa på lite om det. Ett bra tips är att börja lyssna på PDOcast, där kan du lära dig mycket om dom underliggande siffrorna och dess betydelse.
Kommentera

Rodrigo: Statistik analyserandet kan assisterande tränare eller dyl. ha koll på och ha som ansvarsområde.
Bulan kan slippa sånt.

Jag ska ge dig lite info vad som krävs i första hand för att bli en framgångsrik tränare.
För en lyckad tränarroll, så hittar du det inom pedagogik, resultat, progression, förståelse och kommunikation.
Kommentera

Wesley: Nä, Bulan sa att man inte höll på med sådant överlag, så nej. Det finns ingen inom Brynäs organisation som håller på med sådant just nu.

Alla här borde fortfarande se Moneyball, om man nu tror att alla som jobbar med hockey alltid har rätt.
Kommentera

Rodrigo: Vet du något SHL lag som håller på med det?
Kommentera

Wesley: Frölunda och Örebro iallafall. Möjligtvis något mer lag.
Kommentera

Rodrigo: tycker du borde erbjuda Brynäs dina tjänster. Stryk under tydligt i ditt CV att du lyssnat på podcast och sett en film.
Kommentera

Rodrigo: Jag kan väldigt mycket om avancerad statistik, väldigt mycket.
Kommentera

Skrubben: slutsats - du har bättre hockeykunnande än Sundlöv.
Kommentera

honken21: Bra nivå på diskussionen hörru.

Om det där är dina argument så är nog diskussionen över :)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ändå tror du att en spelartyp likt Sundqvist är bra defensivt? Berätta gärna mer. Har du några bra exempel från NHL där en klassisk "defensiv back" har bättre underliggande siffror än en puckförande back?
Kommentera

Rodrigo: Om du nu vet bättre än nuvarande ledning så tycker jag absolut du ska söka. Varför inte? Och Moneyball/Pdocast var dina egna trumfkort, så nivån satte du helt själv.
Kommentera

honken21: Hahaha. Det var bara två exempel jag tog upp på hur man kan lära sig mer om hela saken. Sen att du tolkar det som mina trumfkort, ja jag vet inte, det får stå för dig. Och nä jag är alldeles för dålig på att föra sådan statistik för att kunna jobba inom ett lag, det finns andra som har mycket bättre förståelse.
Kommentera

Rodrigo: Drew Doughty, vinnare av Norris iår, Victor Hedman, Chara (rätt bra offensivt med men klassas som defensiv), Aaron Ekblad, Niskanen
Kommentera

Charles: Ingen av dom där är en klassisk "defensiv" back, många av dom där spelarna har rätt höga poängsnitt. Alla är rörliga och puckförande. Dessutom är det ett skämt att Doughty vann Norris då Erik Karlsson hade en magisk säsong och var rätt solklart den bästa backen förra säsongen.

Sen att Chara klassas som "defensiv" är antagligen pga storlek och att många tyvärr verka tro att vara stor = bra defensivt.
Kommentera

Rodrigo: "Carl Lejonkräk: Ändå tror du att en spelartyp likt Sundqvist är bra defensivt? Berätta gärna mer. Har du några bra exempel från NHL där en klassisk "defensiv back" har bättre underliggande siffror än en puckförande back?"
Sunken är ju så pass bra så att han är med och slåss om platser i Brynäs i alla fall, om det är bra eller inte är ju en definitionsfråga men jag tycker att han är riktigt duktig i alla fall. Visst det finns massor av backar som är bättre i världen men nu har vi ju Sunken i Brynäs så det är ju mot backarna i Brynäs som Sunken tävlar.
NHL? Nä jag följer inte NHL nämnvärt och att sitta och leta fram namn på spelare där som har bra statistik, offensiva eller defensiva ser jag inget värde i.
För att vara duktig i ämnet hockey så gäller det att se matcher, att sitta och rota i statistik och hitta spelare eller lag med bra statistik är inte min grej och det känns för mig ganska meningslöst.

Jag vet att om Brynäs alltid har pucken så släpper vi aldrig in mål, men jag vet också att det är fullständigt orealistiskt att ställa ett sådant lag på isen.
Kommentera

Carl Lejonkräk: "Jag vet att om Brynäs alltid har pucken så släpper vi aldrig in mål, men jag vet också att det är fullständigt orealistiskt att ställa ett sådant lag på isen."

Jo, det har vi lyckats med. Minns situationen som förekom Sjöddas klassiska intervju. Jag tror det var DJ som hängde det målet hahaha
Kommentera

« · 1759803 · »