Brynäsgubbe:
Det beror ju på vilken leverantör du har hur mycket du kan se.
Har man t.ex. Boxer så ingår CMore Sport i flest paket.
Därmed exponeras Brynäs för flest TV-tittare i den kanalen.
Även om Brynäs inte har reklam på dräkten, så har ju
måga sponsorer köpt t.ex. reklamplats på sargen. Och de
vill ju att den ska ses av så många TV-tittare som möjligt.
Det missgynnar ju Brynäs i längden, att bli något slags
andraklasslag som når färre TV-tittare.
De lag som kan visa att de ses av flest TV-tittare.
De får ju en klart bättre sits när de ska sälja reklam.
Sen som TV-tittare, med Boxer som leverantör. Då kan
du med CMore Max paketet, ändå bara se matcher som
går i CMore Sport eller CMore Hockey (ingen av dem är
en HD kanal).
Man kan också i enstaka fall se matcher i CMore Live HD.
Men där väljer de oftast att visa spansk ligafotboll eller
repriser av andra fotbollsmatcher.
På CMore.se så är nu sändningarna fram till och med 17 september klara.
På CMore Sport så visas lagen så här ofta fram till och med 17/9.
Två gånger
Djurgården
Leksand
Skellefteå
En gång
Luleå
Färjestad
Modo
Växjö
Inte alls
Brynäs
Frölunda
HV 71
Linköping
Örebro
Man kan nog anta att Brynäs även denna säsong blir
bland de två lag som visas minst antal gånger.
Vilka som kommer att visas flest gånger
kan man nog gissa av inledningen.
Nu har TV-sändningarna för den första omgången kommit
in på www.cmore.se.
I CMore Sport visas:
Luleå - Skellefteå
Leksand - Färjestad
Så föga överraskande så ser CMore ut att fortsätta med
att visa Leksand så ofta som möjligt i CMore Sport.
Frölunda - Brynäs visas i CMore Hockey.
Jag kommer även den här säsongen att försöka hålla koll på
vilka lag som visas flest gånger i CMore Sport.
Får se om vi även denna säsong blir bland de två lag som
visas minst antal gånger där.
Ta bara dagens träningsmatch mot Djurgården.
Den sänds i CMore Hockey.
I CMore Sport visar de hellre en repris av en match
i spanska ligan (i fotboll). Och en repris av en
allsvensk fotbollsmatch.
Så med lite vilja så hade de kunnat visa dagens
träningsmatch i CMore Sport. För man kan ju gissa
att tittarna hellre ser på direktsändningar än repriser,
när det gäller sport. Men det verkar inte CMore ha
förstått (eller tycka).
Skrubben:
Bra fråga, oklart, men de är bra att svara på twitter
Räknar dock m HD m mitt CD...
Skrubben:
HD på allt bekräftat av Cmore iaf;
"Hej! Alla matcher kommer att produceras och sändas i HD. Pontus, C More kundservice."
Skrubben:
Ahaa...ser att det är Difs första match på lördag...
Säkert några som kickar boll i Sthlm så de är tvugna att flytta matcher...
Kan ju iaf förklara lite varför det blir huvudmatch...
Skrubben:
Var har du hört om Dif-Väx?
Ja...det ska bli intressant o se hur mkt frossande i Dif det blir fr Cmore, speciellt m ett gäng gamla spelare i studion...
Dock får man ju hoppas att HD på övr kanaler stämmer, det har jag nog stört mig mest på...
Cmore är fö usla på info på webben...
YES !
"En annan nyhet gällande årets SHL-sändningar är att samtliga matcher går att ses i HD-kvalitet."
Fö hade de gärna fått tagit ngn annan match än bif-dif, resan t Gävle är redan bokad...
Redigerad kommentar
Enaranger:
6 nya huvudsändningar klara...o vi har faktiskt 2 st...derbyt o Frölunda hemma, men den ser man såklart på plats...
Fbk snikar såklart till sig 2 matcher också...
Carl Lejonkräk: Det är bara att konstatera att Leksands matcher ofta är väldigt målsnåla och därför har ett lågt underhållningsvärde.
Cmore har järnkoll på vad som säljer mest och visar det som de känner har mest värde för sin publik. De sänder inte matcher för att vara snälla utan för att maximera sin vinst. Leksand är heta den här säsongen pågrund av deras långa frånvaro och de passar på nu för nästa år får de visa dem på viasat hockey igen ;-)
Carl Lejonkräk: Intresset för Brynäs avgörs av Gävle? I Gävle är intresset för Brynäs jävligt ljumt. Sverige, däremot, älskar Brynäs. Gå på en brynäsmatch i Stockholm eller Göteborg (eller var fan som helst utom i Gävle) så fattar du vad jag menar.
Leksand gillas av folk som gillar utrotningshotade djur och andra hopplösa projekt. Handlade det om hockey skulle LIF-matcher aldrig sändas.
Carl Lejonkräk:
Jag skulle nog snarare tro att det är tvärtom i så fall.
CMore märker att om de visar Brynäs få gånger i huvudkanalen.
Då tvingas de som håller på Brynäs köpa fler PPV sändningar.
Och därmed tjänar CMore mer pengar.
CMore har ju egentligen inget annat intresse än att tjäna så mycket
pengar som möjligt på sina rättigheter. Och i så fall ger det ju mest
inkomster för dem, om det lag som har flest anhängare som är villiga
att betala för PPV sändningar, visas så få gånger som möjligt i
huvudkanalen (den av deras sportkanaler som ingår i flest paket).
tjugo8:
Så då måste alltså CMore anse att Brynäs är ointressanta för den breda publiken.
För om nu tabelläge och dagsform skulle ha tagits i beaktande.
Hur skulle de annars kunna förklara att HV fram till och med 1 februari
kommer att ha visats mer än dubbelt så ofta som Brynäs i CMore Sport.
Alltså måste de anse att HV är dubbelt så intressanta för den breda publiken,
jämfört med vad Brynäs är.
Annars anses väl Brynäs vara ett av de lag som har flest anhängare
runt om i landet. Men de kanske vet något som vi inte vet.
Skulle vara intressant att veta om de tycker att de kunder
som har Brynäs som favoritlag, får full valuta för pengarna.
Vi har gjort tredje flest mål. Och under större delen av säsongen
har vi legat på den övre halvan av tabellen. Så ser man till de
faktorerna så borde inte Brynäs vara det lag som visas minst
antal gånger i huvudkanalen.
Enaranger:
Nya bud fr Cmore, ganska väntad justering av svaret.
De ska iaf ha heder av att de läser mail o svarar...
"När vi programlägger sportkanalerna väljer vi matcherna utifrån flera kriterier. Vi lyfter fram de bästa och intressantaste matcherna för den breda publiken men försöker samtidigt täcka så många lag som möjligt. Vi tar också i beaktning läget i serierna och dagsform i den mån det går."
Enaranger:
Har mailat över dina siffror t Cmore, får se om de svarar
Men säkert är det så att det ska gullas m det fuskande skitgänget o att de än en gång ska ha en massa fördelar gentemot andra klubbar
Bra kommentar ang bristen på exponeringen för Brynäs/sponsorer iom liten närvaro i huvudkanalen
Carl Lejonkräk:
Äh låt dom hålla på, det roliga är att det liksom aldrig tar slut på benämningar på klubben? Lyxfällans IF, Fuskland, Trottoarkantens IF. Det roliga är att man borde väl ge kommunen dessa namn istället för klubben, som nån skrev i Luleåboken, det är inte spelarna och den nuvarnade truppens fel att kommunen " fuskat " åt oss.
Ponera hur det skulle låta här inne om det var Brynäs det gällde!
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Från seriestart till och med den 1 februari så blir det så här
många visningar i CMore Sport för respektive lag.
HV 71 19
Skellefteå 18
Leksand 18
Färjestad 18
Frölunda 17
Linköping 16
Luleå 15
AIK 13
Örebro 12
Växjö 11
Modo 10
Brynäs 9
Så snacket om att försöka hålla en jämn fördelning mellan lagen
ligger det således inte mycket sanning i.
Men de kanske menade att det skulle vara en jämn fördelning
mellan de 4 lag som bestämmer i SHL (FBK, LHC, Frölunda och HV).
Så att de ska kunna behålla sitt ekonomiska försprång gentemot de
andra lagen. Genom att de lagens sponsorer ska få maximal exponering
och kan hållas nöjda och glada.
tjugo8:
Hade inte CMore svarat att de skulle försöka visa alla lag ungefär
lika många gånger i CMore Sport? I så fall verkar det vara skitsnack
från deras sida. För även den här perioden hamnar Brynäs bland
de lag som visas minst anal gånger i CMore Sport.
Färjestad 7
Frölunda 5
Leksand 5
Linköping 5
HV 5
Luleå 4
Modo 4
Skellefteå 3
Växjö 3
Brynäs 3
Örebro 3
AIK 3
Ta den 1 februari som exempel.
Färjestad och HV har inför den omgången redan 6 respektive 4 visningar
i CMore Sport den här perioden. Ändå väljer de att visa matchen mellan
de två lagen då, i stället för Brynäs mot Skellefteå som står på 3 visningar
vardera.
Redan innan den här perioden var Brynäs bland de två lag som visats
minst antal gånger i CMore Sport. Ändå hamnar de i botten även den
här perioden.
Det tycks vara de 4 rika + Leksand som prioriteras.
Eller de 4 lag som varit mest motsträviga att utöka elitserien
till 14 lag, så att de måste dela med sig av tv-pengarna till
flera lag.
Det är ju inte bara dåligt för de tittare som enbart kan se CMore Sport,
att Brynäs visas minst antal gånger där. Det är ju även dåligt för Brynäs.
CMore Sport är ju den av CMores sportkanaler som når flest tittare.
Därmed exponeras också Brynäs sponsorer till färre åskådare.
Vilket inte gör det mer lockande att sponsra Brynäs.
Steenm:
Tror/hoppas att huvudsändning vs Trabant-sändning är på marginalen för de som har rimligt avstånd t LA
Men med 35 mil t LA är jag innerligt trött på den gryniga Trabant-bilden m okunniga o oengagerade kommentatorerna
Dessutom är det ju inte konstigt att Fusksand har +12% mer bortapublik;
- De har saggat runt i div 2 massa år, nyhetens behag, 2006 hade de +2% mer bortapublik
- De har stutsat till sig en relevant placering just nu, tror/hoppas att de rasar innan sässen e över
- Alla mediers gullegrisar ger enorm marknadsföring
70 Rodrigues:
12% mer populärt möjligtvis, men inte dubbelt...
Enaranger:
Fördelning av Cmore Sport matcher tom 5 dec, tvmatchen.se har lagt ut, de brukar ha koll...
Håller kollen på detta, även speldag o hemma/borta (nått ska väl statistikkursen jag plugger användas till...)
Looben har som vanlig beordrat mycket tv för Gnäll BK, annars anmärkningsvärt att Fuskarna har en mer lämplig nivå, Brynäs har många lördagsmatcher=större sändning