Brynäs IF

730458 inlägg · 7961 ämnen

Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19

« · 1996857 · » Till forumet

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
spolaisen: Kommer undan med sitt spel? Tycker allt antyder på annat.
Kommentera

Sportnisse: Jag är beredd att hålla med Sundlöv om att en stor, defensiv back inte är vad det här laget behöver. Om man tar in en back vore det mycket bättre med någon spelskicklig som är riktigt vass på blå i PP, typ som när man tog in Anssi Salmela för några år sedan.

Andersén, Kilström, Lundgren och Sigalet är alla defensivt lagda backar.
Kommentera

Huge: Ja jag saknar Andersén väldigt mycket.
Har nog inte förstått innebörden hur viktig han är i just BP som du säger.

Fyra första matcherna så hade Brynäs ett rätt bra BP
Nu dom fem senaste ligger BP på 58,33% och om jag inte tar helt fel så har väl Andersén varit borta på 3 av de 5 senaste? ( Kan vara 2)

Så man hoppas innerligt att han är tillbaka snart.

Har dom slutat med att skriva om skadeläget på Brynäs hemsida?
Vet att man gjorde det förra säsongen, men hittar ingen flik nu.
Kommentera

majk:
Ett försök att visa de olika bedömningarna utifrån den nationalitet spelaren har.
Kevin Clark blev många ggr anklagad för filmning.
Brendan Shinnimin i Växjö blir också många ggr anklagad för filmning.
Dessa två har tagit mycket stryk på hockeyrinkarna. Verkar okey att spela hårt mot dessa canadensiska spelare. Är du från Kanada ska du tåla stryk, verkar domarna många ggr resonera, eftersom utvisningar uteblir efter attacker på spelare som Clark, Shinnimin, Scott ...
Min teori är att Rahimi som inte är från Canada kommer undan med sitt hårda spel tack vare sin härkomst på fadernet, Iran.

Det hela kanske handlar om olika kulturer och hur vi i Sverige ser på olika kulturer.

majk, jag förstår om inte du förstår
Kommentera

Nibbe: Han har gjort så man uppskattar vinster mycket mer än förut. Snart infaller de lika ofta som julafton. Vilken glädje!
Kommentera

Scerban: i och med att du verkar gilla MS så undrar jag,vad har han sedan han tog över gjort som gör att du gillar han som coach? vad i Brynäs spel är det som får dig att tycka att han är så bra ?
Kommentera

Scerban: Ja, svårare än så är det nog inte.
Varför skulle en specifik del av spelet (BP eller PP) vara immunt mot den ”sjuka” som drabbat spelet och spelarna i allmänhet?
Det mentala funkar liksom inte som så att det bara är att trycka på knappen ”nu spelar vi stabilt och säkert i BP”, så sitter helt plötsligt BP som en smäck.
I nuvarande läge saknas dessutom Andersen extra mkt i defensiven, och inte minst i just BP.
Där tappar vi en hel del tyngd, en del där vi redan är lite korta.
Kommentera

SWEATT: "Att Växjösupportrar inte vill sparka Hallam är väl inte så konstigt. Han har byggt upp ett stort förtroende över flera år"

Självklart, men samtidigt låg Växjö sist som tippat topplag, Brynäs ligger i botten som tippat mitten-/bottenlag. Och Växjös förra säsong var nog inte så många nöjda med heller.
Kommentera

8846: "Jag kan inte förstå varför BP spelet är så under isen nu."

Jag tänkte samma sak. Sundquist fick ordning på spelet i numerärt underläge och vi har samma spelare i BP nu som då med ett undantag och det är Sigalet istället för Bertilsson (Gunderson spelade inte mycket BP förra säsongen). Och det är förstås en nedgradering men på det stora hela tror jag även här att det handlar om att det studsat emot vilket gjort spelarna osäkrare och börjat fundera.
Kommentera

Manduin: Åfan! Haha, jag är osäker på om det förändrar nåt.
Kommentera

Mattson: Artikeln handlar om damlaget.
Kommentera

Mattson: inkompetens stavas det våran ledning har inte en jävla aning om vad dom gör, hela hockeysverige sitter och skrattar åt oss!
Kommentera

spolaisen: Satan vilket märkligt inlägg.
Kommentera

Nibbe: Sundquist fick sparken från Tingsryd, men det var många som tyckte det var obegripligt med tanke på att lett laget till bragdartade framgångar åren innan.

"definitivt den största positiva överraskningen i svensk ishockeyhistorik" sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6391423

Allsvenskans bästa coach enligt Harald Luckner och Mike Helber: www.hockeysverige.se/2017/09/19/de-ar-hockeyallsvenskans-storsta-profiler

Mer av Mike Helber: twitter.com/mikehelber16/status/1059354041468235776
Kommentera

Kollapsen kom i tredje: "Vi fick soppatorsk". GD-rubrik.
Hur kan vi kollapsa och få soppatorsk i 7 av 11 matcher? Vi är ju inte i närheten resultatmässigt i nån förlust. Motståndarna spelar enkelt av matcherna när de väl gjort första målet. 11 matcher spelade och inget tyder på vändning. Fy fan vad illa det här kan sluta.
Kommentera

Scerban:

Jag kan se vissa likheter med Brynäs och Leksands enligt mig svaga start. Zackrisson och Rödin som är 2 spelare som man förväntat sig mer av har inte levererat alls, dessa 2 har förmodligen även 2 av ligans högsta löner och då förväntar man sig såklart mer av dom.

Att sparka tränarna är ju såklart det som många lag gör när det går dåligt men att Leksand skulle sparka Melin ser jag sim helt omöjligt, iaf nu. Med tanke på vad han gjorde med Leksand förra säsongen så tror jag nog att han har de flesta spelarnas förtroende, jag vet inte så mycket om Sundqvist som tränare mer än att han såklart saknar rutin i SHL vilket Melin inte gör, men jag ä övertygad om att det vänder för båda våra lag, Igår spelade Leksand bra men gjorde inte mål samt att Svedberg var omänskligt bra och av vad jag såg av eran match igår så fans viljan åtminstone där.

Det kommer vända, jag tror faktiskt både Brynäs och Leksand slipper kvala.

Jobbigt att redan efter 12 matcher redan börja snacka om måstematcher men så är verkligheten tyvärr.
Kommentera

Lesky: Sunken fick kicken från Tingsryd 2017/18,Tingsryd låg nästsist i tabellen och sunken fick lämna klubben,man motiverade det med att man kan inte sparka 10 spelare så att då är det lättare att sparka coachen, vi har alltså en tränare nu som fick kicken från ett bottenlag i allsvenskan för mindre än 2 år sedan!
Kommentera

munkas: Spot on!
Tålamod kommer leda till 4 guld på 10 säsonger. I Allsvenskan. Amen.
Kommentera

JanT:
Känsliga ämnen, men bedömningarna sker kanske inte alldeles lika beroende på ursprungsnationalitet..olika bedömningar för nordbor, amerikaner, canadicker (som tydligen tål hur mycket stryk som helst, se alla överkörningar av Scott, Clark m fl som inte renderade i straff för dem som utförde regelöverträdelserna).
Märker att jag tassar som katten kring het gröt, precis som Niklas Wikegård och Sanny Lindström gjorde i bedömningen av den tacklande Rahimi i matchen mot Frölunda, där Wikegård och LIndström lade över ansvaret för utgången av tacklingen på den tacklade och inte på den som utförde tacklingen. Klartext: Rahimi är svensk-iranier. Jag tycker det verkar som att Wikegård och Lindström fick problem med att anklaga någon icke helyllesvensk.
Kommentera

Anders Berg: Läs tummade på vad som ersatte.
Kommentera

8846:
Fast Bertilssons ersättare Lundgren finns ju i truppen.
Kommentera

Jag kan inte förstå varför BP spelet är så under isen nu.

BP spelet var ju det som MS rättade till efter Sjödin.
Tyvärr så är det nere på precis samma siffror som under Sjödins 15 matcher.

Frågan är ju varför det går troll i grejerna, MS är ju trots allt en defensivt lagd coach. Som faktiskt fick ordning på BP-spelet efter Sjödin.

Är detta resultatet av att man tappade Gunderson och Bertilsson? Och att man tummade på vad som ersatte?

Tycker inte att det ska behöva vara så. Brynäs har även minst istid i spelformen 43:51 66,67%

Kan väl inte vara tanken att ha en sockerbitsstor passiv box? Känns som något måste göras snarast.
Kommentera

Auchinleck:
Fler exempel på marodörer
Kommentera

Peja:
Ja, det återstår att se vilka som matchar konkurrensen.
Kommentera

Silfverkroken:
Tror att många SHL-spelare lider i det tysta i pressen över att bli svårt skadade.
En smäll mot huvudet kan göra att karriären är över.
Hur många år har Söderström lagt på hockeyn?
Hur många gånger har Söderström tänkt NHL under många timmars träning och matchande?
Alla spelare väljer själv vilka närkampar man vill delta i............
Se filmen med Tollefsen, han som inte tål att någon käkar chips i hans närhet.
Franzén bor i sportstuga utanför Linköping, när familjen bor inne i själva Linköping, allt beroende på mängder av huvudsmällar från tiden i Detroit, vilket gjort att Franzén inte tål ljudet från lekande barn.
I Brynäs finns inte någon polis, så det är relativt ofarligt att proppa söderström, för den som vill detta i syfta att förhindra/förstöra fina uppspel från Söderström.
Kommentera

Peja: Forslunds speed i all ära men jag anser att han är den mest begränsade spelaren Brynäs har i truppen. Han äger EN spetsegenskap som nyttjas till farlighet en ggr var tredje match kanske. Visst förarbetet med tacklingen innan 1-1-målet igår var ett undantag... Däremellan är det bortslagna passningar, yrt snurrande och en häpnadsväckande dålig förmåga att få ut pucken ur zon när vi är under press...
Kommentera

munkas: Onödigt att bara räkna 7 av 11 matcher om vi ni ska använda spelade matcher som en indikation på vad som komma skall framöver.
Kommentera

Ove Myling: I 7 av 11 matcher har vi gjort 1 mål eller mindre. Det finns lite att skruva på... Men först gäller det att ha tålamod och vänta. Sen vänta lite till. 12 poäng upp till 6:e platsen nu. Det kommer ta lite tid att klättra i tabellen när man gör 1 mål eller mindre i matcherna men tålamod är som sagt vår bästa vän just nu.
Kommentera

Auchinleck: Tror inte vi ska skylla på ungdomsverksamheten här, de flesta som kommer därifrån är spelskickliga. Det är främst spelare som BZ värvat och som fortfarande är kvar som saknar spelskicklighet och smartness. Många av de kontrakten går ut efter säsongen, det kommer ge Sundlöv möjligheten att rensa, en möjlighet som han inte hade inför den här säsongen.
Kommentera

Bratwursten : Finns ju inte en möjlighet att detta kommer att vända när man i praktiken är sämst på allting.
Alla redskap har man försökt med, utskällningar av tränare, sluta sig samman i gruppen, tro på det vi gör, ? alla är dumma mot oss? mm, mm. Vad är det ledningen inte ser? Kompetensen räcker inte , så enkelt är det.
Jag mailade Sundlöf om att man behövde en spelare typ Melart svaret blev att det INTE är en sån spelare vi behöver...
Man blir ju trött!
Rena Bagdad Bob mentaliteten- ända ner i Allsvenskan
Kommentera

Bratwursten :
Ja, det stämmer nog. Allt är relativt. Frågan är hur man skall definiera Brynäs. Fart eller skicklighet i spelet? Fart och skicklighet? Skicklighet och fart i spelet? Många nyanser...
Kommentera

Auchinleck: Känns dock som det börjar vända? Tycker exempelvis att varken FBK, Djurgården, Frölunda eller Växjö spelar sånt spel.
Kommentera

Peja:
Överhuvudtaget har speedfällan slagit igen om svensk hockey. Fart, fart, fart.
Var finns de skickliga spelarna? Staplar vi dem på hög i Akademin?
Kommentera

2064:
Vad hette han, knäledsmarodören i VIK? Lulin? Där var det lååååga tacklingar.
Kommentera

Lesky: Tror inte det är deras avsikt att bli passiva, det sker oftast när de blivit överspelade i något moment och motståndarna får ett etablerat PP. Mannberg och Forslund utgör hot om de får yta att vända spelet på, problemet är bara att Brynäs inte får tag på pucken och när man får de har de redan blivit trötta. Tror personligen att Mannbergs och Forslunds dåliga BP-spel är en av huvudorsakerna till att Brynäs läcker där, de är inte tillräckligt smarta och när boxen blir uppställd har de ingen räckvidd.

Brynäs har inte längre några forwards som är duktiga i BP, det känns snarare som att "de som inte platsar i PP" är mer eller mindre givna i BP bara för att man måste fördela istiden mellan spelarna. För typ 10 år sen hade laget BP-spelare som Hansen, Dackell och Molin, de var ljusår bättre i BP än vad de nuvarande är.
Kommentera

Lesky: är sunken inne på rätt spår med någonting.
Kommentera

Jag kritiserade Sunkens IGELKOTT-boxplay efter 2 matcher, då vi låter motståndaren ha shooting gallery medans vi agerar extremt passivt med liten box och vanligtvis blir kvar i egen zon hela BP. Vi utnyttjar inte heller de skridskoskickliga spelare vi har med det systemet, varken till att stressa motståndaren eller hota med kontringar. Jag fick då rejält svar på tal med att Sunken hade kontroll på läget och att jag är en okunnig läktarcoach etc. Efter 10 matcher ligger vi nu på plats 13 av 14 lag i BP med otroligt mycket sämre resultat än lagen ovanför. Är det läge att revidera hur vi spelar boxplay? Eller är Sunken inne på rätt spår och det är bara att fortsätta på den inslagna vägen?
Kommentera

spolaisen: ”den store persiennen”, ”politiskt korrekta kommentatorerna”,
”den svenska flatheten gör det möjligt”.

Hur tänker du här?
Jag tycker du har en något märklig argumentationsteknik.
Kommentera

Auchinleck: Det känns som hela Brynäs blivit Kronwalled....
Kommentera

spolaisen:
Kronwalled. Härlig förebild?
Kommentera

Silfverkroken:
vi har ett SHL med dårar på isen typ Rahimi som bara behöver begränsa sig till att tackla sönder nyttiga spelare för motståndarlaget, se senaste matchen vilka han riktade in sig på.........nästa gång kan det vara Söderströms tur att bli proppad av den store persiennen...den svenska flatheten gör detta möjligt, lyssna på de politiskt korrekta kommentatorerna på C-moore så fattar du
Kommentera

spolaisen: ”Söderström kommer inte att leverera, eftersom han inte vill riskera en framtida karriär i NHL.”

Fast hur sugna kommer NHL vara på honom om han inte ens levererar i SHL? Väldigt märkligt resonemang måste jag säga.
Kommentera

xxx BIF xxx:

Slutsats Brynäs behöver en Rahimi, en djävul som kan skrämma spelare i motståndarlagen,,
Kommentera

xxx BIF xxx:
youtu.be/skhonHWxH1U

Rahimi åker och gömmer sig som om ingenting hänt.

Rahimi är svensk hockeys största skitstövel och kommer undan med att vara det.
Att anklaga honom är väl på gränsen till rasism.
Kommentera

Scerban: Att Växjösupportrar inte vill sparka Hallam är väl inte så konstigt. Han har byggt upp ett stort förtroende över flera år. Det kan man knappast säga om "Sunken" som var ifrågasatt redan när hans kontraktsförläningning skrevs.
Kommentera

8399: Sen kan varken Sjödin eller Sundqvist trolla med ”skit”. Bara inse att vi har för dåligt lag FÖR att ligga klart högre än vi gör.
Många grovjobbare samt för lite spets.
På tok för dålig backsida.
Enkel matematik = enkel förklaring av tabelläget.
MS ska ej sparkas - tror inte någon annan coach vänder detta enklare. Möjligtvis att de kan fä ihop ett stabilare försvarsspel och PP, men det kommer nog ändå fortsätta som det ser ut nu.
Kommentera

8399:
Söderström kommer inte att leverera, eftersom han inte vill riskera en framtida karriär i NHL.
Kommentera

xxx BIF xxx:
C-moore kommentatorerna tyckte vid en pågränsen ut- studerad tackling av Rahimi i Växjös match mot Frölunda, att frölundaspelaren skulle vara mera beredd på tacklingen. Kanske vad du också benämner "fel"-tacklingar.
Det är alltså inte Rahimi som gör fel utan det är mottagaren av "fel"-tacklingar som ska begripa att skydda sig, när helgonet Rahimi sätter in sina "fel"-tacklingar.
Kommentera

« · 1996857 · »