Café

49238 inlägg · 1044 ämnen

Arbetsförmedlingen ???

« · 701416 Till forumet


Sv: Arbetsförmedlingen ???
slashpuppie:

Det var inte alls längesedan det var en artiken i Dalademokraten om en man i Falun som tackade nej till ett jobb i Sundsvall ( 30 mil ) .. Resultat. Han blev avstängd från A kassan!!!

Fattar inte A kassan att det är stört omöjligt att pendla 60 mil om dagen för ett arbete...

Han hade sina vänner och släktinga samt småbarn om jag inte missminner mig...
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Sen är det ju så att blir du erbjuden jobb får du inte tacka nej hur som helst. Möjligt att man får tacka nej 3ggr eller nåt sånt....
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Helg Ernest: Men faktum kvarstår: Ska man behöva flytta och bryta upp med sina kamrater, sin uppväxtstad (som man kanske känner betyder oerhört mycket för sitt välbefinnande) för att ta ett jobb på annan ort? Jag tycker nog att individen har rätt att bo är man är uppvuxen då det betyder väldigt mycket för många människor. Utan att för den skull bli utan ersättning.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Myggan: Jo, den här gången fick jag faktiskt riktigt bra handläggare som fixade så att jag kunde börja plugga igen och det är mycket tack vare AF som jag tordes plugga till lärare eftersom jag hade  för få terminer kvar som jag var berättigad till studiemedel för att våga börja studera. Men tack vare hjälp från AF och ett eget överklagande till CSN så räknar jag med att vara färdig lärare lagom till sommarlovet detta år. Sedan blir det till att använda sig av AF:s tjänster igen under sommarmånaderna... till att börja med.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mattias - 74: Vill du ha jobb, blanda inte in arbetsförmedlingen mer än i ersättningsynpunkt.
För förväntar man sig att AF skall fixa job åt en , då är man illa ute.
Du måste aktivt själv ut och söka jobb, lusläs dagstidningarna efter jobbanonnser. Gå ut på Monster och Manpower.
Sätt dig framför datorn skriv en personlig arbetsansökan som du sedan kan maila till alla lediga tjänster efter viss anpassning till just den tjänsten.
Sök ALLT!
Från diskplockare till personalchef.
Det sista som kan vara av vikt. Kontakta företag även om dom inte anonnserar.
Har du rätt attityd och inställning. Så kanske dom gör en tjänst åt just dig.

Huvudsaken du inte förlitar dig på arbetsförmedlingen, dom finns bara för att hålla sig själva med arbete.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Paddan: I ditt fall verkar det ju som att AF försökt hjälpa dig och inte stjälpa. Men medge att det blir det långa dagar.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Myggan: Nja, det var faktiskt på inrådan från AF och till en början dessutom med ekonomiskt stöd från AF eftersom jag varit arbetslös i ett antal år och de tyckte att jag då kanske borde titta på något annat yrkesområde.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Gidde:

Ansäkningar?!?!?

ANSÖKNINGAR heter det ju! :)
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Myggan:

Hmmm, utan att någonsin skrivit något, och med stor risk att göra bort mig totalt..

Kan inte låta bli att posta denna länk, nu när ni ändå är inne på ämnet Arbetsförmedling: www.arbetsfornedringen.tk

Där finns det en del härliga ansäkningar, men ni kanske redan avhandlat denna site här?

Ber om ursäkt i sådana fall.. :-$
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Paddan Jaja, det är ju du som gör så men det har du väl valt själv utan krav från Arbetsförmedlingen.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Myggan: Hmm, få se, jag pendlar minst 4 timmar om dagen... fast för att plugga. ...och där är det jävlar i mig inte alls välbetalt...
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mattias - 74: Ja, jag förstår att det var en förskräcklig upplevelse. Det finns väl ingen rim och ranson i att pendla 4 timmar om dagen. Man behöver ju ha fritid också. Dessutom så har du väl ett yrke som inte är så välbetalt heller.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mattias - 74: Du kan lägga räls :) Jodå jag har vart arbetslös dock inga längre stunder men klart med min kompetens drar ju folk i mej :)
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mok:

haha som vadå? Ingenjör ?? knappast med min utbildning!

vad beträffar arbetskygg så kan jag aäge ett bestämt NEJ!

Antar att du aldrig varit utan jobb så du vet inte hur det känns!!
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mattias - 74: Tycker nog det är rätt att ställa lite krav du skall minnas inte bara smita undan din arbetsskygge Leksing :) Du bodde la i Borlänge så sök jobb på Banverket :)
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
knaskamilla:

Ja men det är ju skillnad att åka mellan sthlm uppsala som du säger än att köra mellan Borlänge - Uppsala. Men jag har drygt 200 dagar kvar på Stämplingen och jag räknar med att ha ett jobb innan dess.. Dessutom har jag sökt massa sommarjobb...
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mattias - 74:

Det är väl inte så konstigt att de ställer krav för att man ska få bidrag. De brukar dock inte ställa krav på att man ska flytta på en gång, utan man har chansen ett tag först att hitta något inom hemkommunen. I andra hand ska man söka jobb även inom pendlingsavstånd.

Själv blev jag erbjuden ett jobb som var en 80%-tjänst på ungefär sju mils avstånd (enkel väg). Hade ju varit otroligt roligt att måsta ta ett sådant jobb, hade knappast lönat sig att äga bil... Pendlingsavstånd lär spontant fungera bättre om man t.ex. bor i Uppsala och jobbar i Sthlm, så att man kan använda sig av kollektivtrafiken.
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mok:

Jag söker alla jobba som finns runtikring borlänge samt andra kommuner ( Falun, Hedemora, Leksand, Ludvika m.m. men ännu ingenting. Om jag nu ligger i och är flitig i mitt arbetssökande kan inte AF tvinga mig att flytta..
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mok:

Ja men om man inte vill flytta då! Tycker inte Af kan tvinga mig om jag inte vill flytta!!
Kommentera

Sv: Arbetsförmedlingen ???
mattias - 74: vadå det är la bara att söka skiten sen får du ta ställning till om du nu blir erbjuden anställning. Tycker det är korrekt att folk måste vara beredda att offra sej lite för att få jobb.
Kommentera

Arbetsförmedlingen ???
Var där i morse och jag blev chockad!

Dom ser helst att man söker jobb inom pendlingsavstånd på 12 timmars arbetsdag om man inte får jobb inom hemkommunen. Dvs 2 timmar till jobbet 8 timmars jobb samt 2 timmar hem. Lätt för dom att bara ge order när dom har det bra förspänt för sig.. Kostar ju och pendla men det ger väl dom fan i!!

Söker man inte tjänsterna som finns inom pendlingsavståndet så kan man bli utesluten ur A Kassan ?

Det innebär i princip att jag skulle kunna ta ett jobb i Uppsala ( 18 mil ) och pendla varje dag! Är detta verkligen rimligt ??

I mitt tycke är det helt åt helvete
Kommentera

« · 701416