Helg Ernest:
Så Öga för Öga, Tand för Tand är vad som ska ge oss en bättre värld att leva i?
Låt mig höja ett ögonbryn i stum förundran över vad du säger.
Helg Ernest:
Det här kan låta cyniskt av mig, men hade hon kunnat stanna kvar i kåken om den skyldige fått dödsstraff istället för 3 månader?
mattias - 74:
Så om du skulle lyckas införa dödsstraff för särskilt vidriga brott i Sverige, och sedan felaktigt beskyllts för typ våldtäkt på små barn, så skulle du kliva upp på balustraderna och ropa "Det är rätt!" innan bödeln tar hand om dig?
mattias - 74:
Det spelar ingen roll vem som dömer, de är stendöda nu i varje fall.
Tyvärr,
efter ett par år kryper det fram att terapeuten som tagit hand om flickan är en stor bluff - alla vittnesmål är av noll och intet värde. Ingenting har hänt över huvud taget, utan är bara fria fantasier som planterats i flickans huvud.
Jan Guillou: Medierna gillar inte oskyldiga pedofiler
Äntligen fri - Incestdömde Bo Larsson släpptes ur fängelset i går
Incestdömd pappa mötte dotter i rätten
Hur reparerar man ett sånt här misstag.
Skriver "sorry, shit happens" på gravstenen?
I en stat som kallar sig rättsstat finns inte dödsstraff.
Ett land som kallar sig civiliserat har inte dödsstraff.
mattias - 74:
OK, då avrättar vi båda.
Eftersom de dömdes för detta i både tingsrätt och hovrätt är det 100% klarlagt att de är skyldiga. Eller hur?
mattias - 74:
"En nioårig flicka blir under tio års tid misshandlad och våldtagen av sin far. Även pappans kamrat är med på övergreppen. Hon har under denna tid blivit såld till en pedofilring i södra Sverige. Hon har tvingats att jobba på en stripklubb i Stockholm."
Dödsstraff eller inte dödsstraff?
mattias - 74:
OK, det var ett idiotiskt exempel.
Ber att få återkomma med ett bättre.
mattias - 74:
Lilja, Huselius och Tallinder skulle i din värld dömas till döden. Gärna snabbt för att statuera exempel, de är ju 'män'. En död man våldtar sällan igen.
Dock har den emotionella debatten efterhand sansat sig, och efter tre månaders debatt i media handlade det mest om hur media självt hausade upp historien till en masspsykos. Man är inte längre säker på hur mycket våldtäkt det egentligen var.
Femton månader senare, idag, kan många av oss tänka oss dessa tre i Tre Kronor - framför allt innan VM, då många andra proffs tackade nej av vitt skilda slag.
Nej, visst ja, det gick ju inte - de är ju redan irreparabelt avrättade.
Shit pomfritt.
mattias - 74:
Att den svenska straffsatsen ska skärpas är jag den förste att skriva under på. Men att vi i Sverige skulle införa dödsstraff är det dummaste jag hört.
Dödsstraff är bara att sänka sig till samma nivå som den som begått brottet. Det handlar inte om att på något sätt skaffa rättvisa eller straffa personen, det är snarare så att det är anhörigas sadistiska hat som får utlopp genom överlagt mord, sanktionerat av staten.
Alla:
Då skärper vi till oss och håller en sansad nivå på inläggen. Påhopp, svordomar och annat undanbedes.
ernie eagle:
Reptilhjärna? Var det du eller Numo som sa det? Varför bortse från det emotionella?
Nej, det är klart. Vi ska inte bortse från det emotionella.
Visst ska allt och alla dömas efter hur brottsoffret ('s anhöriga) känner sig direkt efter kränkningen. Och domen ska gärna utföras av brottsoffret ('s anhöriga) själva. Det är hur man upplever själva kränkningen som är normen - naturligtvis olika från fall till fall.
Den här familjen som hällde kokande olja i ansiktet på grabben som blev ihop med deras dotter har naturligtvis rätt. De blev så kränkta att det inte fanns någon annan utväg.
För 10 år sedan kunde jag lämna bilen olåst över natten ute på min gårdsplan, låste man inte ytterdörren heller var det inte heller nått att oroa sig för. Sannorlikheten att jag rånmördades för ett paket cigaretter existerade inte heller. Hade du meningsskiljaktligheter med någon på krogen, så kunde de sämst bli ett par högerkrokar, nu kan du ju ha i baktanke att du skulle förmodligen bli nersparkad av combatantens 10 polare och dom ger sig inte förren du slutat andas.
Ger man sig dessutom som vuxen man på barn, som är försvarslösa, som lär av vad vuxna gör, som ser upp till vuxna.
Då är man inte existenberättigad.
Den dagen fängelse straff är avskräckande, då kan det alternativet vara aktuellt.
Enda fördelen med fängelse straff för dom som ger sig på barn och kvinnor.
Det är att dom är avskydda av sina medfångar, så medfångarna brukar skipa rättvisa på sitt vis. Dvs. Tand för tand osv.