Café

49348 inlägg · 1044 ämnen

Dags för dödsstraff i Sverige nu eller ???

« · 720853 · » Till forumet

Sv: Dags för dödsstraff i Sverige nu eller ???
Metal Guru: När skall du inse att vi aldrig kommer att få en bättre värld att leva i. Snarare verkar det gå åt andra hållet.
För 10 år sedan kunde jag lämna bilen olåst över natten ute på min gårdsplan, låste man inte ytterdörren heller var det inte heller nått att oroa sig för. Sannorlikheten att jag rånmördades för ett paket cigaretter existerade inte heller. Hade du meningsskiljaktligheter med någon på krogen, så kunde de sämst bli ett par högerkrokar, nu kan du ju ha i baktanke att du skulle förmodligen bli nersparkad av combatantens 10 polare och dom ger sig inte förren du slutat andas.
Ger man sig dessutom som vuxen man på barn, som är försvarslösa, som lär av vad vuxna gör, som ser upp till vuxna.
Då är man inte existenberättigad.

Den dagen fängelse straff är avskräckande, då kan det alternativet vara aktuellt.

Enda fördelen med fängelse straff för dom som ger sig på barn och kvinnor.
Det är att dom är avskydda av sina medfångar, så medfångarna brukar skipa rättvisa på sitt vis. Dvs. Tand för tand osv.
Kommentera

Hoppar in i debatten och säger att dödsstraff är fel, men däremot borde denna typ av grova brottslingar låsas in på livstid (bokstavligt talat) utan permissioner. Inte nödvändigtvis för att "straffas" även om de naturligtvis förtjänar det, utan framförallt för att hållas borta från resten av befolkningen, i preventivt syfte att förhindra att samma person är inblandad i något liknande fall i framtiden.

Hur ofta har man inte hört att "gärningsmannen är känd av polisen"? Så då är frågan, vad gör de ute i friheten, om de är kända våldsverkare, mördare eller våldtäktsmän? En mycket stor del av alla våldsbrott utförs av personer som varit inblandade i liknande brottsmål tidigare, så får man bort dessa ur samhället genom att de hålls bakom lås och bom, så kommer våldsbrotten per automatik att minska och vanligt folk kan känna sig lite tryggare. Tyvärr kommer man förmodligen aldrig att helt få bort dessa vidriga brott, men man skulle åtminstone slippa återfallsförbrytare inom genrerna våldtäkter, mord och grov misshandel.

Dessutom är det lite lustigt att ekobrottslingar ofta får hårdare straff än våldsbrottslingar. Vem möter ni helst i en mörk gränd, Percy Nilsson som fick ett års fängelse för det fruktansvärda brottet "grovt skattebrott", eller en våldsverkare med både misshandel och våldtäkter på sitt samvete?

Just my two öre...
Kommentera

Helg Ernest:
Öga för Öga, Tand för Tand är vad som ska ge oss en bättre värld att leva i?

Låt mig höja ett ögonbryn i stum förundran över vad du säger.

Kommentera

Helg Ernest:

Det här kan låta cyniskt av mig, men hade hon kunnat stanna kvar i kåken om den skyldige fått dödsstraff istället för 3 månader?

Kommentera

mattias - 74: Spontant så håller jag med dig till 100%
Sådana mäniskor ( Om man nu kan kalla dom det) är inte existensberättigade.
Öga för öga, tand för tand.
Jag såg ett program för en tid sedan om ett fängelse, kan ha varit i Engelska kanalen eller nått sådant. (17-1800 talet)
Där gick tidvattnet in i cellerna, så den som inte orkade hålla sig ovan ytan, drunknade. Statestik sa att 0% lämnade aldrig det som en fri man.
Antingen drunknade man eller dog av någon sjukdom.
Värme existerade inte.

Det skall inte vara att vara att va på semesterhem, med eget rum, tv och video osv. när man avtjänar straff.
Tom Ryssar kommer hit och slår ihjäl någon för att få sitta inne och få bättre än vad dom har hemma.
Han som körde i fyllan och dödade min barndomskompis, fick 3 månader.
Kompisens fru och 2 små barn fick sälja kåken osv. för att klara sig sedan
Kommentera

Stenkarn: precis, kunde inte sagt det bättre själv. Den som dödar en mördare eller vad det nu kan vara för otäck människa är ju inte bättre människa än den som nu är dödad.
Är det inte det vi strävar efter att vara så bra människor som möjligt? Vad är vi då för människor om vi accepterar dödsstraff??

Och Mattias, nu får du sluta prata med "sj"...
Kommentera

mattias - 74: Min syn är också väldigt klar: Om ingen har rätt att döda en människa, ska då staten ha rätten att med fullt uppsåt släcka en människas liv? Nej.
Kommentera

mattias - 74:

Så om du skulle lyckas införa dödsstraff för särskilt vidriga brott i Sverige, och sedan felaktigt beskyllts för typ våldtäkt på små barn, så skulle du kliva upp på balustraderna och ropa "Det är rätt!" innan bödeln tar hand om dig?

Kommentera

Metal Guru:

du kan dra opp hur många olika fall du vill jag har ändå saken klar när det gäller min syn på saken !!
Kommentera

mattias - 74:
Det spelar ingen roll vem som dömer, de är stendöda nu i varje fall.

Tyvärr,
efter ett par år kryper det fram att terapeuten som tagit hand om flickan är en stor bluff - alla vittnesmål är av noll och intet värde. Ingenting har hänt över huvud taget, utan är bara fria fantasier som planterats i flickans huvud.

Jan Guillou: Medierna gillar inte oskyldiga pedofiler

Äntligen fri - Incestdömde Bo Larsson släpptes ur fängelset i går

Incestdömd pappa mötte dotter i rätten

GW: Pappan är oskyldigt dömd

Hur reparerar man ett sånt här misstag.
Skriver "sorry, shit happens" på gravstenen?

I en stat som kallar sig rättsstat finns inte dödsstraff.
Ett land som kallar sig civiliserat har inte dödsstraff.

Kommentera

Metal Guru:

inte vet väl jag det är inte jag som dömer !!
Kommentera

mattias - 74:
OK, då avrättar vi båda.

Eftersom de dömdes för detta i både tingsrätt och hovrätt är det 100% klarlagt att de är skyldiga. Eller hur?

Kommentera

Metal Guru:

Tycker man kan avrätta båda. Vad tycker du sj ? Är det acceptabelt att en far misshandlar och våldtar sitt barn anser du!
Kommentera

mattias - 74:
"En nioårig flicka blir under tio års tid misshandlad och våldtagen av sin far. Även pappans kamrat är med på övergreppen. Hon har under denna tid blivit såld till en pedofilring i södra Sverige. Hon har tvingats att jobba på en stripklubb i Stockholm."

Dödsstraff eller inte dödsstraff?

Kommentera

mattias - 74: "Nej vi skulle få en bättre värld att leva i om vi hade dödsstraff. fri från massa idioter!!"

Ja, se på USA'S brottastatistik. Det är paradiset på jorden.

Varken fängelse eller dödsstraff fungerar avskräckande. De flesta brottslingar tänker nog inte på det i det ögonblick de uträttar sina brott. Vi bör väl försöka prioritera förebyggande åtgärder. Men lätt är det inte :/
Kommentera

mattias - 74:
OK, det var ett idiotiskt exempel.
Ber att få återkomma med ett bättre.

Kommentera

mattias - 74:

"Debatten handlar inte vare sig man är vuxen eller inte utan om vi skall införskaffa dödsstraff i Sverige"

Jo, men du sa ju tidigare att man kunde gott och väl bli avrättad när man blev vuxen, så debatten handlar ju om det. - Vilka vi skall ha dödsstraff för?

"Det är väl olika från person till person! "

Det verkar osm du faktiskt tycker att vi kan ha dödsstraff väldigt godtyckligt. Ungefär som när man väljer smågodis för en tia på kiosken.

Och ungefär som vissa populistiska guvernörer i vissa delstater i USA resonerar.

"man är vuxen när man kan klara sig på egen hand i samhället med allt vad det innebär."

Jag börjar inse att jag själv inte är vuxen i alla fall.
Kommentera

NuMo:

Tror inte vi skall diskutera detta mer för jag har ju i princip alla emot mig så det är inte lönt ! Dödsstraff kommer med 100% säkerhet aldrig att införskaffas i Sverige iaf även om jag vill det !
Kommentera

metal guru:

Skillnad på bevis och anklagelse i fallet med Husse och de andra.

Tjejen såg sin chans att få ha lite skoj med 3 landslagsspelare och så förstorade media opp allt som vanligt...

tror inte Lilja Huselius och Talinder är några våldtäktsmän!

Ditt exempel är bara uselt, ett jävla dumt resonemang som inte har med saken att göra ens.
Kommentera

NuMo:

Det är väl olika från person till person!

Debatten handlar inte vare sig man är vuxen eller inte utan om vi skall införskaffa dödsstraff i Sverige. Sj anser jag att man är vuxen när man kan klara sig på egen hand i samhället med allt vad det innebär.
Kommentera

mattias - 74: Du har inte svarat på något alternativ, när man blir vuxen.
Kommentera

Metal Guru:

Lilja, Huselius och Tallinder skulle i din värld dömas till döden. Gärna snabbt för att statuera exempel, de är ju 'män'. En död man våldtar sällan igen.

idiotexempel du drar opp!
Kommentera

mattias - 74: Men skärp dig. Dödsstraff i Sverige.... nääee.

Visst, jag föraktar som alla andra mördare och våldtäcktsmän.
Åh det är tragiskt att se hur låga straff många av dem faktiskt får.
Men vi måste se på vad vi har för typ av brottsutsräckning i det här landet först och främst. Vad jag menar då är att runt om i USA förekommer flera grova våldsbrott varje dag. Medan vi i Sverige råkar ut för detta betydligt mer sällan. Jag tänker då främst på mordfall. Våldtäckterna går jag inte in på eftersom det i de flesta fall inte går mycket längre än ett försök. Men det likt för..... lika illa.

Som sagt, jag är fortsatt tveksam till dödsstraff inom vårt land.
Men när vi får samma våldsbrottsutsrtäckning som USA,... Om vi får det så kanske jag tänker om.
Kommentera

73Sjöbba:

Fängelsevården kostar knappast mer än vad det kostar med dödsstraff. Dödsstraff innebär ju fängelsevård, fast med en massa överklaganden av domen hela tiden, innan det till slut faktiskt innebär döden.
Kommentera

73Sjöbba: Det beror väl i sådana fall på att man inte har något annat ansvar här i världen. Andra i familjen att tänka på och ta hand om t.ex. Att man själv blir en vettvillig psykopat just för att man blivit indirekt drabbad av en verkar inte så överlagt.
Kommentera

73Sjöbba: Bödeln avlivar väl då individen???? Å sen var det väl juryn som bestämde att individen skulle avlivas av bödeln eller??? Nä, det kan inte få finnas en person eller jury som ska avgöra detta.... Helt rätt, det ska inte få ske varhelst på jorden.....
Kommentera

Friman SR: Självklart skulle man ta sitt straff om man agerade i vendetta. T.ex om en nära anhörig hade blivit offer för en psykopat
Kommentera

73Sjöbba: Jag med. Men jag är för ett öppnande av Gulag för tjuvpacket. Det är ta mig fan skandal att hederligt folk ska måsta krypa för tjyvpacket.
Kommentera

Lumber Jack: Den svåraste frågan måste vara: vem ska vara bödeln som kan avgöra om individen ska få leva eller dö. Det kan inte få finnas en jury eller person som ska avgöra detta.

Jag är nog emot dödsstraff
Kommentera

73Sjöbba: Visst är det så, att en sjuk hjärna inte tänker som en frisk hjärna, men det förändrar inte inte huvudfrågan!
Kommentera

73Sjöbba: Öga för öga tand för tand. Skulle en orätt av den digniteten drabba mig då skulle jag inte tveka en sekund att rättfärdigt ta livet av idioten som klampar in bland mina nära och kära. Tog jag livet av faanskapet och någon tyckte det var fel då får jag väl ta mitt straff då... Men det är en jäkla bit från det innan något dödsstraff ska bli legitimt i älskade landet Sverige....
Kommentera

Lumber Jack: Det rätta tror jag inte, men det var vad hjärtat sa till mig. Vad jag har sett och erfarit så kan vissa sjukdommar inte botas och vad är lösningen?
Jag vet inte!
Jag vet även att våld föder våld. Man kan inte gå in i huvudet på en sjuk person och tro att man ska kunna lösa problemen. Jag tror inte att en frisk människa kan förstå hur en sjuk tänker,
Kommentera

73Sjöbba: Jaha, så du tycker att ditt impulsiva handlade i affekt skulle vara det rätta? Om du hade haft en son till, hade du då velat handla likadant? Jag offrar mitt liv på vínst och förlust för att hämnas...
Kommentera

Jag läste för något år sedan i Aftonbladet om en pyroman som härjade i Eskilstuna, Örebro eller var det nu var. Det tog hårt på mig. Dom hade hittat en 2åring under föräldrarnas säng som hade bränts till döds. Det lilla barnet hade sökt skydd under föräldrarnas säng för det var där som tryggheten fanns. Jag kan inte förneka att jag önskade livet ur pyromanen. Jag skerv ett mail till journalisten som skrev artikeln och jag fick till svar att han kunde förstå min frustation. Jag har själv en son på 4 år och har sett hur han har reagerat när han har varit rädd. Hade jag själv träffat pyromanen så tror jag att jag hade löst det på egen had
Kommentera

NuMo: Om alla vore hårdrockare vore det enkelt att leva ett fridfullt och kreativt liv på jorden, men nu finns det så jävla mycket Kreti och Pleti...

Ps. Alla ni som är värdeliberala och gillar det månkulturella aktiva livet i Persien; skriv in er i det iranska kärnvapenprogrammet och visa ert fulla förakt mot mänskligheten...D.s

...om ändå alla vore hårdrockare... ...det vore så mycket enklare för ALLA!(med hjärna och smak för snille...)
Kommentera

NuMo: Om man avlivar om han/hon blir frisk? Hur ska dom då kunna fortsätta vara simulera psyksjuka??? Jag hänger inte riktigt med......
Kommentera

Friman SR: Man avlivar om han/hon blir frisk. Det ska väl få dem att fortsätta att simulera psyksjuka.
Kommentera

Svenska staten ska INTE döda människor, INGEN stat ska döda några människor alls...

Bedöms en brottsling som frisk av ett psyktest då ska det kosta, å det ska kosta hårt... Det är för mycket joll... å trams... Man ska inte ha nån rabatt för att man sköter sig i ett fängelse, man ska sitta av sitt straff...punkt slut.....

Förklarade knäppa av ett rättsväsende verkar svårare... Detta är ett dilemma... Men jag har svårt att förstå hur man hanterar situationen där en läkare bedömmer en brottsling som psykiskt sjuk ena veckan och brottslingen hamnar på psyket och en annan läkare några veckor senare bedömmer fanskapet som frisk och släpper ut galningen... Hur löser man det då???
Kommentera

knaskamilla:
"Det skulle kosta samhället en massa pengar om vi skulle ha haft dödsstraff också"

Vad kostar fängelsevården då? psykvården? kanske 100ggr mer.

Kan inte säga att jag är för dödsstraff men jag ställer mig frågande.
Kommentera

mattias - 74:
Lilja, Huselius och Tallinder skulle i din värld dömas till döden. Gärna snabbt för att statuera exempel, de är ju 'män'. En död man våldtar sällan igen.

Dock har den emotionella debatten efterhand sansat sig, och efter tre månaders debatt i media handlade det mest om hur media självt hausade upp historien till en masspsykos. Man är inte längre säker på hur mycket våldtäkt det egentligen var.
Femton månader senare, idag, kan många av oss tänka oss dessa tre i Tre Kronor - framför allt innan VM, då många andra proffs tackade nej av vitt skilda slag.

Nej, visst ja, det gick ju inte - de är ju redan irreparabelt avrättade.
Shit pomfritt.

Kommentera

Poffa:

Jag fortsätter gärna den här debatten imorgon men nu skall jag på krogen om en stund.. Klockan ilar iväg =)

SKÅL!!
Kommentera

mattias - 74:

Att den svenska straffsatsen ska skärpas är jag den förste att skriva under på. Men att vi i Sverige skulle införa dödsstraff är det dummaste jag hört.

Dödsstraff är bara att sänka sig till samma nivå som den som begått brottet. Det handlar inte om att på något sätt skaffa rättvisa eller straffa personen, det är snarare så att det är anhörigas sadistiska hat som får utlopp genom överlagt mord, sanktionerat av staten.

Kommentera

Alla:

Då skärper vi till oss och håller en sansad nivå på inläggen. Påhopp, svordomar och annat undanbedes.

Kommentera

Metal Guru:

alla skall dömmas till samma typ av norm oavsett om anhöriga eller offret själva ser att det inte behövs. i sådana fall kan man ju likagärna ta saken i egna händer på engång utan domstol.
en våldtäkt oavsett hur "grov" den räknas skall vara lika rakt av. ett mord samma sak, koppleri etc. Idag är domstolen väldigt snäll enligt mitt tycke, där man nästintill kan göra vad som helst och hävda att man är pyskiskt sjuk, va fan är det? Leif Gw Persson berättade i efterlyst om en man som hade styckat sin famlij och inte var psykiskt sjuk !! När är man det ??

jag kan göra vad som helst och komma undan med det och det är inte rätt oavsett om jag eller nån annan gör det och oavsett vad. ett brott är något som skall bestraffas. Grova brott som mord är för mig dödsstraff!!

Kan det möjligen också vara så här att de flesta som döms till dödsstraff i världen är det nästan enbart män som gör det, är det därför många (läs män) är så emot dödsstraff ??
Kommentera

Lumber Jack: och med det så bekräftar vi väl Metal Gurus satir.
Kommentera

Metal Guru: Att döma i vredesmod vore så långt från civilisationen du kan komma, typ vissa arabländer. Det vill vi inte ha i Konungadömet.
Kommentera

ernie eagle:
Reptilhjärna? Var det du eller Numo som sa det? Varför bortse från det emotionella?

Nej, det är klart. Vi ska inte bortse från det emotionella.
Visst ska allt och alla dömas efter hur brottsoffret ('s anhöriga) känner sig direkt efter kränkningen. Och domen ska gärna utföras av brottsoffret ('s anhöriga) själva. Det är hur man upplever själva kränkningen som är normen - naturligtvis olika från fall till fall.

Den här familjen som hällde kokande olja i ansiktet på grabben som blev ihop med deras dotter har naturligtvis rätt. De blev så kränkta att det inte fanns någon annan utväg.

Kommentera

Lumber Jack:

Jag tog bara ett exempel, sverige har inte krigat på över 200år =), varför skulle då nåt dumt jävla land vilja ha stadshemligheter av oss för att skicka en ubåt som strandar i blekinge sen tex. sverige är ett land av ingen betydelse vad gäller sånt, sen har vi ju kungen å han kan man ju alltid diskutera men han gör nog nytt för sitt lands säkerhet också eller så också inte
Kommentera

mattias - 74: Nu tror jag inte Thailand eller Nordkorea bedriver någon större militär underrättelseverksamhet mot Sverige, snarare är det frågan om industrispionage nu för tiden. Det bör straffas mycket hårt.
Kommentera

Lumber Jack:

Återigen har du fel:

Hur stor risk skulle det vara om jag sålde info till tex dagens thailand, korea? inte stor världen är mer civiliserad än man tror och man tar till andra metoder idag än förr.
jag är för att förbrytare, som förskingrare etc ska ha hårda straff. att ge dem tillgång till tv, video, internet etc är ju ett hån mot vanligt svenskt hederligt folk. precis som det blir att släppa en våldtäktsman ur fängelse eller vård efter ett par år. Det är åter igen ett övergrepp på den som blivit utsatt

Så ser jag på det
Kommentera

« · 720853 · »