Poffa:
instämmer i att 512 känns far beyond för lite.
Du kan dock inte köpa vadsomhelst. Det måste vara rätt sort som passar till just din dator.
difzi: För mycket är helt fel sätt att tänka när det gäller RAM-minne. Det finns inget som heter för mycket.
Poffa:
Det beror väl fortfarande i vilket syfte man har datorn, ska man bara kolla mail och lagra bilder känns t.ex. 4 GB i ram lite mycket.
Jag har 4 GB ram på min burk och kör med vista, detta pga att jag sitter med redigering av bild, stil som rörlig.
difzi: 1Gb räcka? Ungefär som att säga att det räcker att köra 30 på motorvägen, du kommer ju framåt.
Med dagens priser på minne så finns det ingen anledning att inte maxa antalet Gb i RAM-minne.
Poffa + Hellge:
Jag tycker dock att 1 GB ram på XP ska räcka, eller der beror på vad du vill göra med datorn?
hellge:
Ett första koll du kan göra är att i Start-menyn kolla upp mappen "Autostart" och kolla om det finns program i den mappen.
Sedan rekomenderar jag varmt att följa detta:
1. Tryck på windowsknappen + R (alt. öppnar "kör")
2. Skriv in "msconfig"
3. Högstupp har du ett flikträdd, välj "Autostart"
4. Nu kommer en lista fram med vilka pogram som startas då datorn startas, det är bara att boka ur de pogram du inte vill ska starta. Rekomenderar att endast boka ur det du är riktigt säker på vad det är för något :)
Funkar inte detta finns bara en lösning som jag kan se det, köp mer RAM minne. :)
Hellge:
De lätt märkvärdigt. Du körde XP va? Vilket ram-mine har du på burken?
Hur många program startas i samma veva som datorn startar?
hellge:
Om du känner ett stort behov av att din dator tar över vad du vill göra är Office 2007 ett bra alternativ. Vill du däremot kunna styra själv vad som händer är nog Office 2007 lite för egoistisk för din smak.
Poffa:
De funkar med, men rättstavningsprogramet är förjävligt.
hellge:
Jag fick samma erbjudande via Mecenat, nappade. Men enligt dem så var det 91% rabbatt.
De funkar du får programen på engång med nyckel och allt. På så sätt är de riktigt bra, man kan beställa en backup skiva men den tar lång tid på sig, min har inte kommit ännu. Jag är nöjd förutom att mitt word har kraschat, men vart felet ligget ligger vet jag inte, kanske bara hade otur?
65selander: OpenOffice är skapat utifrån användarvänligt perspektiv, så där kan man under inställningar ställa in i vilket format filerna ska sparas som standard. Faktiskt är det så att OpenOffice i grundläge sparar som .doc, men frågar om du vill göra det eller ej.
Till skillnad från sur-Gates skitprogram som är så totalt överlägset i sin attityd att det tror sig veta bättre än användaren, vad användaren vill skriva. Som MG skrev tidigare:
"Nästa vall att bryta för M är att när man trycker ned första tangenten i ett tomt dokument, så bestämmer programmet vad man vill skriva, hur det ska se ut, och vart det ska mailas, alt. publiceras på Internet."
Poffa: menade mer att spara så att Office kan öppna upp dom. :-))
Läste någon förklaring till varför MS byggde om hela Office, men orkar inte leta efter det nu. Vi på FHS kör vidare på 2003, kommer antagligen gå över till 2007 när vi har bytt ut våran mailserver nästa år Q2.
Poffa: Office 2003 försvinner nu från denna dator, för alltid och evigt. Vi har dessutom startat processen att helt gå över till OpenOffice eller annan alternativ lösning på hela företaget. Skönt när man är överens med IT-killarna.
Problemet nu är väl att ni glömmer att spara ner dokumenten så att majoriteten av alla företag som har Office inte kan läsa era dokumentationer ;-)
Office 2007 pratade vi om för inte så länge sedan. Nu ska jag skriva av mig en del av min ilska under några minuter, så mina arbetskollegor, väggar med mera slipper bli lidande.
AAAAAAAAAAAARGH!!!! Den jävla idiot som kom på att Office 2007 som förstaval skall spara sina filer i docx/xlsx osv borde arkebuseras, men först skall han plågas genom att tvingas konvertera 2 triljarder docx/xlsx till doc och xls.
En sak är i alla fall helt säker, det handlar bara om att tjäna pengar. Man "tvingar" i princip användarna till att uppgradera sina fullt fungerande office-paket, alternativt ladda hem en skitdålig jävla uppdatering som fungerar CRAP!
Office 2003 försvinner nu från denna dator, för alltid och evigt. Vi har dessutom startat processen att helt gå över till OpenOffice eller annan alternativ lösning på hela företaget. Skönt när man är överens med IT-killarna.
Dokumentskapare världen över, förenen eder! Byt bort Officepaketet och få pappskallarna på M$ att börja gråta.
scim:
Det tolkar jag som:
"Om man försöker lösa ett problem till vilket det finns ett specialdesignat verktyg som man har i sin ägo så är det korkat att använda Excel, som är avsett att lösa ett helt annat problem."
Ge exempel.
scim:
Här får du lite mer att förtydliga. Jag har gjort halva jobbet åt dig:
"Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, när en hylsnyckelsats gör jobbet bättre, och man har en hylsnyckelsats tillgänglig."
Nej, nu blandar du ihop dig själv, scim:
"...men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats.""
scim:
"Man KAN använda Excel till vad som helst, men det är lika korkat som att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats."
OK. Lätt korkat uttalande.
Jag har ett en kort stump av ett rör som är inskruvat i en vägg. Jag vill ha loss den. Eftersom jag läst på Internet att det är korkat att använda en polygrip istället för en hylsnyckelsats, hämtar jag hylsnyckelsatsen...
Och för er som vill begrunda AC/DC i eget Excel-ark laddar ner filen här.(Jag fick sätta på makron i detta dokument för att kunna köra)
scim:
Excel ÄR lämpligt till vadsomhelst - enkel databas, listor, websidor, etc in absurdum.
Det sista jag hört är entusiasten som gjort en musikvideo på AC/DC i Excel.
Kan det vara så enkelt att man skall avinstallera det och installera det på nytt ?? Det funkade igår men inte idag.
Under min säng finns bara dammråttor :)