Café

49352 inlägg · 1044 ämnen

Det finns idioter

« · 921658 Till forumet

Sv: Det finns idioter
mattias - 74: Nä men dom kan väl dömmas till ungdomsanstalt och vid 18års ålder förflyttas till vuxen anstalt. Tror jag iallafall, skall låta det vara osagt ifall det inte är så men man kan ju hoppas på att det straff dom får blir grovt även om dom aldrig kommer att få det straff dom förtjänar.

Svenska straffsattser ar ju inte så hårt anser jag.
Kommentera

TJ:

Efter att ha träffat ett gäng 13-14-åringar igår som betedde sig som idioter (fast på lightnivå jämfört med de i artikeln) håller jag verkligen med dig om att "man skulle ju kunna hoppas att föräldrar och skola skulle vakna upp lite". Vad är det för fel på föräldrarna som inte kan uppfostra sina barn nuförtiden?
Kommentera

TJ:

Får man slänga en 15 åring i fängelse ?

Blir väl nån psykavdelning för deras del!
Kommentera

mattias - 74: Ja straffet lär ju inte vara allt för hårt. Även om dom är råa, främlingsfientliga och grymma. Dom kommer säkert att straffas som ungdomar och då kan ju tänkas att straffet kan bli lindrigt. Samma om dom är förstagångs förbrytare så lindrar det domen. Fängelse blir det garanterat, frågan är bara om hur länge? Sedan att personen i fråga var rörelsehindrad är ju hemsk, men jag tycker nog att det hade varit lika hemskt om det varit Kalle Svensson som jobbar som truckförare. Liv som liv och manniska som manniska anser jag.

Men man skulle ju kunna hoppas att föräldrar och skola skulle vakna upp lite. Detta även när det gäller alkohol och droger och inse att det faktiskt drabbar deras barn också även om dom inte vill. För det är sanningen.
Kommentera

TJ:

Våld av det här slaget existerar ju tyvärr i Sverige numer med allt råare metoder och allt längre ner i åldrarna, men det jag reagerar mest på är inte våldet i sig utan att de ger sig på en rörelsehindrad människa.

Fy fan. Frågan ä bara vad killar i den här åldern får för straff ??
Kommentera

mattias - 74: Vilka idioter, vad är det för samhälle man lever i. Man skulle kunna tänka sig detta hända i ett krigsdrabbat land där mäniskor har sett och upplevt saker ingen människa bör. Men i Sverige, ett land med en fungerande infrastruktur även om vi klagar. Det finns mat för all som vill och ingen människa blir riktigt utlämmnad. En sak är väll att folk skjuter varandra av händ eller av olycka men att tortera någon även fast dom ber dom att sluta är nog så sjukt att det finns inget hopp för dom människorna.

Man kan fråga sig, vart är vi på väg igentligen?
Kommentera

Per HApps:

Rubriken är väl i snällaste laget ang dessa gossar.

FY FAN!!!
Kommentera

Helg Ernest: Jag har faktiskt varit inne på den där basen kom jag på.
Kommentera

Jag undrar vad arkitekten tänkte på egentligen och varför ingen hajade till på planeringsstadiet?
Kommentera

MorganaLefaey: Det borde vara en media bojkott mot den mannen, känns som att det är media som vill driva hetsjakt mot Pete.

Varför ge den mannen mer uppmärksamhet? Det är som att släcka en eld med tändvätska.
Kommentera

MorganaLefaey:

Han kan ställa opp i IDOL !
Kommentera

mattias - 74: Det är väl just det man blir förvånad över. Hur kan intresset vara så stort för en som är så borta. Eller så svårt är det väl inte att förstå när reality shower som Big Brother mm dyker upp i alla möjliga versioner och enbart går ut på att folk som inte är riktigt 100 ska skämma ut sig.
Kommentera

MorganaLefaey:

Han vart väl känd för just det där du nämner ?
Kommentera

mattias - 74: Förstår inte hur han kan ha blivit så känd. Kasst band, sönderknarkad och en ful avdankad sönderknarkad modell som flickvän att toppa det med.
Kommentera

73Sjöbba:

Haha ytterligare ett kapitel i denna tragiska människas liv. De ställde ju som bekant in konserten på festivalen i Borlänge i Somras. Undra varför ?

Kanske gav klorin till Hunden ??
Kommentera

Salle: Den här mannen's hiss går inte ända upp
Kommentera

MorganaLefaey: Mycket länk men lite länk på nåt viss, typ.
Kommentera

Och många vill få Silvsedt till en sådan, men hur man än ser på det så har hon lyckats spela på dum blondin saken tillräckligt länge för att bli ganska rik. Hon vet i alla fall att när hon inte syns i media längre så är hon slut. Sen om man skulle uppföra sig likadant för den förmögenhet hon samlat ihop är en annan sak.

Avslutar med en rolig mening från aftonbladet.  www.aftonbladet.se/nojesliv/klick/article671025.ab

"Stor sjötomt

–  Jag har köpt ett hus i Vaxholm till mig och min familj. Den har jättestor sjötomt, fin trädgård och egen sandstrand, säger hon.

På tomten som är 3 500 kvadratmeter står ett hus som Victoria nu ska riva.
– Ja, allt ska byggas helt nytt. Jag håller på att planerar för fullt och kollar på olika förslag. Det ska bli arkitektritat. Jag gillar moderna hus, stora ytor, stora fönster, modernt och ljust. Gärna som Vita huset! Och med gästhus på gården.""

Ja vem vet hur modernt det är invändigt i vita huset, men första tanken är i alla fall att det inte är speciellt modernt stilmässigt i alla fall. Det byggdes väl i slutet av 1700-talet.

Kommentera

65selander: Ja då har man själv råkat ut för UPS. Leverans före kl 16 igår my ass! En rätt irriterande försening när det handlar om liv eller död...
Kommentera

Poffa: Vad som tas upp i den medföljande artikeln kanske inte är någon direkt lösning, eller "orsak och verkan", på de problem du tar upp. Men att allt inte verkar stå rätt till i åkeri- och fraktbranschen i  Västsverige, det står nog helt klart. Saxat ur GP:

"Extremt långa köer i Göteborgs hamn leder till att hundratals åkerier i Västsverige riskerar att gå i konkurs.
Hamnarbetarna anklagas för maskning och de som talar om problemet får sina personbilar vandaliserade.
- Ren maffiaverksamhet, säger Hans Esberg, på Esbergs bud och transport."

(vidare, se länk)
Kommentera

Poffa: Jag tror vi bytt till DHL?
Kommentera

Poffa: Grattis! Du har kommit till insikt ser jag.
Har du då testat deras internet sökning av paketen?
Där kan det ibland framgå att paketen är levererad eller på plats på orten, men kunderna har inte sett en skymt av sina paket.

Allt som inte hinner med morgonbilen, delas inte ut.

Men dom har ju nått som kostar extra, då delas det ut.

F..n vet om inte Posten är bättre?
Kommentera

Sannes: Jobbar ju själv med godsmottagning på firman, och jag håller med dig fullständigt. Schenker ska man inte lita på för 5öre, osedvanligt ofta de kommer med skadat gods.

Då litar jag mer på DHL, sällan det är några problem med deras leveranser.
Kommentera

Sannes: Wanker (smeknamn) är som sagt inget vidare att ha med att göra. DHL fungerar som de flesta säger väldigt bra. UPS gör bort sig ibland, men brukar vara bra på att rätta till sina fel.
Men vill man vara säker på att grejerna kommer fram ska man ju helt klart använda Uppdraget.
Säger jag till dem att paketet måste vara i Linköping innan 17.00 får man till svar att: ojdå, då kommer vi genast och hämtar ditt paket, du har en bil där om 15 minuter. Det är service, det!
Kommentera

Poffa:
Schenker har aldrig varit särskilt stabila när det gäller att leverera saker och ting. Men det senaste halvåret har det varit värre än vanligt, och då har mitt jobb fått hämtat upp godset och köra till rätt adress.

Förra fredagen så glömde PNL i Jönköping att skicka en bil med gods till oss, så det var 15 pall med småpaket som inte kom ut till kunder i Bohuslän och Trestads området.
PNL ställer jättehöga krav på oss, så att vi scannar och lasar rätt men när de själva missar något så ringer man inte.
Kommentera

Linnea: Jag kan inte heller komma ihåg några problem med DHL. Några snygga bud därifrån kan jag däremot inte komma ihåg att jag stött på, men det kan iofs ha att göra med att ser buden väldigt sällan och att den kvinnliga andelen inom sektorn inte verkar vara i majoritet.
Kommentera

Wayne Gresky: Rekommenderas varmt. Skickar iväg sisådär 10-15 försändelser om dagen med DHL och har aldrig varit med om att det inte funkat. Snygga bud har de också.
Kommentera

65selander: Jag vill varna för Posten och TNT också. Stora kollin som skickas med TNT har en tendens att bara försvinna! Vilka har vi kvar? DHL?
Kommentera

65selander: Då måste jag rekomendera Sjödins Ekonomifrakt, stabilt som fan =)
Kommentera

Poffa: Ang fraktfirmor så sitter jag just nu och bråkar med UPS som inte har hämtat några datorer som skall skickas till utlandet. Så undvik UPS också ;-)
Kommentera

Poffa:

På tal om jobbhistorier så berättade sambon för mig igår att det finns idioter överallt. I gör det själv-hallen på hans jobb har en av lyftarna varit trasig i ett par veckor. Därför sitter det en lapp på spaken till den där det står "Lyft ur funktion". Den där lappen tar tydligen folk bort lite nu och då och testar lyften ändå. Igår hade det kommit fram en gubbe i kanske 50-årsåldern och sagt "du, den där lyften där borta läcker olja..." varpå sambon svarade "ja, det satt väl en lapp om att den var ur funktion?". Han fick då till svar: "jo, men jag provade, och den gick att hissa upp, så jag tog bort lappen".

Jag måste se till att aldrig skaffa ett jobb där man har att göra med sådana, för jag skulle omöjligt kunna vara trevlig och låta bli att dumförklara.
Kommentera

Det här passar bra här. Ingen länk, men en liten berättelse ur det verkliga livet, något som fick mig att explodera verbalt över telefon in i en (förmodligen tuggummituggande blondin som sitter och snurrar sitt hår på ena pekfingret, samtidigt som hon kontrollerar andra handens naglar) praktikants öra.

I ett halv-akut ärende på jobbet beställde jag lite saker som skulle levereras till en av våra kunder med Schenker/Btl. Beställningen gjordes i måndags, paketet hämtades i Sthlm på tisdag morgon och var framme i Gbg onsdag 16.40. I mina ögon borde det innebära att paktet levereras till kund på torsdag. Men nej, det görs det inte för vikarien som kör lastbilen hittar inte och har inte vett att ringa och fråga om vägen.

När jag nu ringer Schenker i Gbg och ber om en förklaring konstaterar de att det varit "något strul, typ" och att de nu skulle ringa kund och be om en vägbeskrivning. Kanon, då får de det nu på morgonen alltså? Nej, det går ju inte. Alla bilar har ju redan åkt, typ ba. Tidigast måndag morgon kan paketet köras ut.

Ungefär här börjar mitt tålamod tryta, och gudarna ska veta att jag hållit mig lugn under hela samtalet fram till denna punkt. Så när jag med lite skärpa i rösten meddelar att de måste köra ut paktet nu, med tanke på det brådskande ärendet och enkelheten att lösa problemet (jag menar, paketet väger 1½ kg, är inte skrymmande och kan lätt köras ut med personbil) så får jag svaret:

"Nä, det kan vi inte göra, typ. Tänk ba, om det skulle hända något, ba. Då blir vi typ ersättningsskyldiga."

Allt mitt lugn är nu bortblåst och jag meddelar på ett tämligen burdust sätt att paktet ska vara på plats innan lunch, att de får lösa det hur F-N de vill men lösas ska det. Sedan kräver jag att få tala med en överordnad, men det får jag inte för alla är på semester. Så nu får kunden själv åka och hämta paketet och jag får stå där och skämmas.

Så Schenker/Btl i Göteborg: Dra ni så långt åt H-E ni kan komma. Från och med nu utför ni inga fler frakter åt oss i Sverige. Ungefär 400 motorfrakter á 10 flakmeter, plus övriga frakter för miljoner. Det tappade ni nu på morgonen.

"Starkt jobbat ba, typ."
Kommentera

Wayne Gresky:
Hur jäkla dum får man bli? :O
Kommentera

Det här behandlar väl ungefär samma ämne fast från andra hållet. Mycket bra kolumn av PC Jersild om religion vs humanismen i dagens DN.
Kommentera

scim: Ja, jag missade den kanske mest drabbade parten: de som föds in i eländet.
Kan ju inte räkna upp ALLA som drabbas av tokerierna... :-)
Kommentera

Wayne Gresky:

Ja, finns det ingen ände på eländet?
Kommentera

scim: Det är lite som de stackare som föds in i nykterhetsrörelsen och aldrig får chansen att lära sig njuta av en riktigt god whisky.
Kommentera

Huge:

Du bortser från de stackare som har oturen att födas in i dessa sekter, de får ju inte en ärlig chans till ett normalt liv.
Kommentera

scim: Dom här kufarna skadar ju iaf inte några andra mer än de halvkufar som isf kanske är mottagliga för sån här smörja.
Och den sortens människor är det ändå väldigt svårt att få på rätt köl, sas.
Det man isf retar sig på är att det till största delen handlar om humbug och att de som ligger bakom tjänar enorma pengar på skiten.
Kommentera

Paddan:

Haha, helt underbart, älskar det här stycket:

"Henderson put forth the argument that "global warming, earthquakes, hurricanes, and other natural disasters are a direct effect of the shrinking numbers of pirates since the 1800s"
Kommentera

scim: Så finns det ju också de som med humor försökt att gäcka de där egendomliga kreationisterna, vars ideer verkar få allt större fotfäste till och med i skolorna i USA.
Kommentera

Salle:

Det är tragiskt att se hur religion hjärntvättar människor, blunda för det uppenbara bara för att ge sitt liv någon mening. Istället för att skapa sig ett meningsfullt liv.
Kommentera

Per Happs & Wayne Gresky: Min efterträdare i sockerindustrin var Jehovas Vittne...

Han kunde till slut inte stå emot att börja pracka på mig hans "tro".
OJOJOJ vad jag hade svårt att hålla mig. Ibland för skratt och ibland från lättare våld.

När han började säga att fossiler är av gud utplacerade irbloss (eller nåt liknande) så undrade jag om det var dolda kameran eller  [url=www.friends-tv.org/zz203.html]ett avsnitt av vänner[/url].
Kommentera

Per HApps: Jag tycker att det finns riktigt klarsynta personer i reportaget också, som John t ex. USA är ett väldigt delat land när det gäller bildning, det finns en väldigt framstående intellektuell elit.

Det finns förövrigt religiösa i Sverige också. Att vara bokstavstroende av bibeln eller att "bara" tro på gud, är bara en gradskillnad i tron på irrläror.
Kommentera

Det finns idioter
och så finns det Amerikaner.
Det finns inte en chans i helvetet att dom varit på månen, snacka in insnöade.

svt.se/svt/play/video.jsp?a=851346
Kommentera

« · 921658