Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Det finns idioter

« · 1048424 · » Till forumet

Sv: Det finns idioter
Lumber Jack:

De flesta av förortskidsen har ju hundarna som beskydd och det är väl inte därför man har en hund ? Det är ett välkänt faktum att många kriminella element använder dessa hundar för allt annat än att kela med !
Kommentera

73Sjöbba: " Enl. egna obekräftade studier av hundägare så resonerar kanske 90% av ägarna att: Min hund är så snäll, den kan gå lös."

Bingo! Alltså, det är inte fel på hunden, det är fel på den som äger hunden.
Kommentera

mattias - 74:
Du behöver komma hem till mig på besök, och träffa min livsfarliga hund som uppfostrats att kasta sig över Leksingar, och slicka dem till döds i ansiktet.

Efteråt kan jag visa mina Maiden-singlar. ;0)
Kommentera

Metal Guru:

Är det en fyllhund ??
Kommentera

Poffa:
Min jycke löper just nu. Ändå går jag med henne utan koppel.
Fast nu har jag det åtminstone med.

Största problemet är ekorrar. För dem brukar hon se före mig.
Kommentera

Poffa: Precis, och det är inte vapen som dödar. Det är människor.
Kommentera

mattias - 74:
Nej, det är en löptik.
Kommentera

Metal Guru:

vad har du för ras ??
Kommentera

Metal Guru: Tomten! Nä nu jävlar, fram med slaktmasken!
Kommentera

Poffa: "Bingo! Alltså, det är inte fel på hunden, det är fel på den som äger hunden"

Prexis. Makthavarna i USA har rätt. Det är inte vapnet som dödar, utan mannen som håller i vapnet, därför så skall det vara tillåtet att vapen ligger herrelöst överallt i hemmen.

Ja, inte om man heter Saddam iofs.
Kommentera

Lumber Jack: :-)
Kommentera

Lumber Jack:
Du kan ju alltid försöka närma dig mitt Belgiska fullblod med en slaktmask, så ska vi se vad som händer... ;0)
Kommentera

mattias - 74: "Får jag inte tro det ?"

Jodå, du får tro vad du vill, oavsett hur fel det är.

Det enda som ska ses över är ägarna. Se till att de tvingas gå en utbildning och visa att de kan hantera dessa hundar.
Kommentera

NuMo & LJ: Det är inte föraren som är orsaken till bilolyckan, det är bilen. Förbjud bilen.
Kommentera

Poffa: Kattägare borde få ha tigrar.
Kommentera

NuMo: Om du inte tiger snart, då jäklar...
Kommentera

Poffa: Att länka till en artikel i expressen som är en kort översättning från daily mail tycker jag är direkt genant. Det står ju inte ett piss om hur studien är gjord. Tas det t ex hänsyn till hur vanliga hundarna är? Tas de någon hänsyn till hur den bitne agerat? Det är nog bra mycket vanligare att människor klappar en främmande knähund än främmande pitbull, iaf folk med dålig hundvana.

Hundar är extremt sönderavlade och genetiskt defekta djur. Det inger inte direkt förtroende. Stora delar av "projekt sällskapshund" är olika former av djurplågeri i nutid och genom historien. Så som den djurvän jag är låter jag bli att skaffa en hund.
Kommentera

Poffa: Dysfunktionella bilar beläggs med körförbud. Förbjud bilprovningen och LTG.
Kommentera

Poffa: Enda anledningen att man inte förbjuder dessa potentella mördarhundar är ju svårigheten att fastslå vilken ras det är som står framför dem. Som sagt. Det finns ju idioter.
Kommentera

Poffa:
"Det enda som ska ses över är ägarna. Se till att de tvingas gå en utbildning och visa att de kan hantera dessa hundar."

Lägger till att olika hundraser kräver olika av sina hundägare.
Jag som vallar en Belgisk Mördarhund är kanske helt olämplig att ha tax, medan en ägare till en fluffig accessoar till dammtuss kommer ha svårigheter att ta hand om/hantera en Amstaff..
Kommentera

Poffa: Visst är det ägarna som oftast felar. Går det att få bukt på problemet då? Även om det skulle finnas lag på kopplade hundar, så är det nog många som skulle strunta i det. Det lär väl i såfall knappast bli prioriterat av polisen.

Hundar är ett flockdjur. Dom har 1 ledare att se upp till. I en flerbarnsfamilj så ser sig hunden ofta att den står över något barn t.ex. Det är inte heller ovanligt att hunden försöker klättra på stegen och även ta över flocken om ledaren inte är tillräckligt stark.
Kommentera

Metal Guru: Belgisk mördarhund. Se bild

Förklarar varvör inte jag fick min L115A3 i julklapp, förbenade moring ;-)
Kommentera

Lumber Jack: Så du säger alltså att om en Volvo inte fungerar som den ska så ska vi förbjuda alla Volvo?

I Sverige måste man ta körkort för att få köra bil, man måste visa att man kan hantera ett vapen för att få köpa ett jaktgevär och man måste ha behörighet för att få koppla in el, t ex.

Varför ska det inte räcka med samma tanke kring dessa hundar?
Kommentera

Poffa: Min volvo tänker. Därför finns den.
Kommentera

NuMo: Skönt att höra. Då vet jag att en gör det då du är ute i trafiken.
Kommentera

65selander: Har du ingen L115A3? Kanske ska ta med min på lördag så kan vi öva i parken efter några öl :-)
Kommentera

NuMo: Min volvo borde ha slaktats för länge sedan, jag tar nog bort den till hösten.
Kommentera

Poffa: Jag kan se samhällsnyttan med en volvo men vad är samhällsnyttan med en pitbull?
Kommentera

Poffa: Jag resonerar som dig, alltså precis tvärtom. Kan jag köra en defekt Volvo ska jag få göra det, det är de andra förarna som är problemet.
Kommentera

Wayne Gresky: Rätt hanterad kan den vara en mycket god vän.

Måste allting vara samhällsnyttigt? Hoppas inte, för då har vi stora problem.
Kommentera

Wayne Gresky: Här då ett utdrag från artikeln i Daily Mail.

"The study, published in the journal Applied Animal Behaviour Science, was based on interviews with 6,000 dog owners by researchers at the University of Pennsylvania.

One of the researchers, Dr James Serpell, said the findings suggested smaller breeds were more genetically predisposed towards aggressive behaviour. Previous research into the area has generally been based on dog bite statistics.

But bites from larger dogs are more likely to need medical attention and the researchers said this might have skewed results as most attacks were not being reported."
Kommentera

Poffa: Finns det inte andra mindre livsfarliga raser som också kan vara en god vän? Om dödsolyckor i stort sett bara inträffade med volvobilar, är det då inte bättre att förbjuda dem och låta folk köra andra märken?
Kommentera

Lumber Jack: Med andra ord så ser du en Pitbull som en defekt hund.

Hur är det med den totalt sönderavlade Labrador-rasen?
Kommentera

Paddan: Påminner lite om debatten med stadsjeepars vara eller icke vara i trafiken. Trots körkort som bevisar att man gått kursen och är utbildad, så visar det sig bilsorten är skadligare mot medmänniskor än standardbilar.
Kommentera

Poffa: En sönderavlad labrador får fel i höften, en sönderavlad Pitbull biter ihjäl ett barn. Nej då, inga nyansskillnader här inte.
Kommentera

Poffa: Jag håller med Poffa! Detf inns så många hundägare där ute som inte har en aning om vad de ger sig in på. Det är inte bara att skaffa hund och så är det bra med det. Hunden måste få en bra uppfostran och tyvärr är det många som antingen hoppar över den biten eller tycker det är "häftigt" med en kamphund.
Hunden kan inte hjälpa vem den får som ägare.
Kommentera

slashpuppie:
De män som skaffar pitbull gör det för att kompensera en brist i kalsongerna. Inga kvinnor skaffar pitbull.

Denna genetiska defekt borde samhället ta tag i.
Kommentera

slashpuppie: Det är som väl är ingen som säger att det är hundens ansvar om den biter ihjäl någons barn som råkar komma i dess väg en regnig dag då hunden vaknat på fel sida.
Kommentera

Lumber Jack: Du skrev lite fel, så här ska det vara:

"en sönderavlad Pitbull kan bita ihjäl ett barn, om inte ägaren håller uppsikt, dresserar och kontrollerar hunden."

Kommentera

Poffa: Du undviker kärnan ändå. Vissa hundraser har en farligare potential och Det finns idioter som äger dem. Det är tom. så att idioter väljer just dessa raser och utvecklar dem till idiothundar just för att det är det som är så ballt.
Kommentera

NuMo: Undviker? Jag anser att det finns bättre alternativ än att förbjuda rasen helt och hållet.
Kommentera

NuMo: Jag har träffat labradorer som är helt galna pga fel uppfostran
Kommentera

Metal Guru: Jag har iofs träffat tjejer som har pitbull. Men de vill inte ha en kamphund däremot... Det finns hur goa pitbull-hundar som helst och så finns det de som inte är lika goa...
Kommentera

Poffa: Du skrev lite fel, så här ska det vara:

"en sönderavlad Pitbull kan bita ihjäl ett barn, om inte ägaren håller uppsikt, dresserar och kontrollerar hunden. Men inte ens uppsikt och dressyr är tillräckligt, ty när dessa hundar inte är krya i huvudet så är de livsfarliga ändå"
Kommentera

Lumber Jack: Pitbullen är ju inte ens fin, här är en Fransk bulldog. Den är så ful att den blir frän. =)
Kommentera

Förbjud hundarna i fråga. Problem löst. Ja, eller förbjud personerna i fråga. Fast det låter lite krångligare.
Kommentera

Hawerchuk: Problemet är väl att det är inte bara pitbull som kan bli farliga. Schäfrar var oxå ett problem länge för de var sönderavlade. Som sagt, vilken ras som helst kan bli farlig om den inte får rätt uppfostran.

... jaja, pitbull har en tendens...jada jada jada... Men som hundmänniska vet jag att hos rätt person blir vilken hund som helst bra, om det inte är nåt fel i skallen från början och det kan hända vilken hund som helst.
Kommentera

Poffa: Alternativet verkar ju vara att idioter inte skall få ha hund. Men hur skall man kunna genomföra det?

Problemet kvarstår dock ändå. Vissa hundraser har för stor potential att skada folk illa när de inte är på bästa humör, detta oavsett om hundägaren är en duktig dressör eller inte.

På samma sätt som att vi inte får ha vilka djur som helst privat (tigrar och lejon t.ex.) så finns det hundraser som tenderar att göra för stor skada när de väl skadar. Jag ser inga skäl i att vurma för de raserna.
Kommentera

slashpuppie: Men inte skall man väl äta hundar... Speciellt inte dom som inte smakar bra... :-)
Kommentera

« · 1048424 · »